Foam Rolling

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ironlife
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Muhvin, tai mikä onkaan, sahasin ainakin itse pois niistä K-raudan putkista, jolloin pituudeksi jäi n. 48,5cm. Mikäli pääsee katkaisemaan pätkää vähän pitemmästä putkesta niin kannattaa imo ottaa vähän pitempi pätkä, esim. n. 55cm, jotta siihen päälle ei tartte asettautua niin tarkasti / asentoa tarvitsee korjailla vähemmän.

Tottakai rautaputkea kunnon hc-miehille, ja betonilattialla rullaa, jumalauta pakkasella kylmässä ulkorakennuksessa :)

edit. alasti

Joo täytyypä käydä rautakaupassa.

Tästä rullailusta jää parempi fiilis loppupäivälle, kuin koko kropan syvävenyttelyistä (n.1min venytyksiä). Kipuahan tuo tietyissä kohdissa aiheuttaa ihan riittävästi, varmasti ainakin niille jotka ovat laiminlyöneet venyttelyä pitemmän aikaa :)

Pitihän sitä tämän tredin innoittamana kokeilla rullailuja itsekin.
Minulle ainakin riitti erittäin hyvin rullailun apuvälineeksi uimahalleissa käytettävä lötköpötkö
Kuvaa en tähän hätään löytänyt,mutta muutaman millin tämä apuväline joustaa rullailujen yhteydessä ja minulla kyllä meinasi silti taju mennä reiden ulko-osia pyöritellessä.Hommataan kunnon putki kunhan paikat tottuu.

Joo, innostuin pari vkoa sitten kokeilemaan ilmastointiputkella ja nimenomaan reiden ulkosivuja ja ahteria rullailin. Siitä lähtien on tuosta ahterin vierestä ollut paikat kipeänä, eikä ole parempaan päin mennyt. :(

Tein siis pöljyyttäni ton rullailun ankaran kyykkyreenin jälkeen, normaalin venyttelyn yhteydessä. Ehkä olisi pitänyt vasta seur. päivänä pienen alkulämmittelyn jälkeen rullailla.

Ei voi toisaalta varmaksi tietää, mikä rooli pöljästi ajoitetulla ja varmaan liian kovaa tehdyllä rullailulla oli ja mikä sitten sillä, että olen jonkun aikaa sekä kyykännyt, että mavettanut leveällä jalka-asennolla. Voi olla kyse ylirasituksestakin.

Em. pointtina se, että ei tohon välttämättä tarvitse kovaa muoviputkea, eikä ainakaan mitään metalliputkea ja olkaa varovaisia sen kanssa, minkä verran kropan painoa pistätte rullailuun mukaan. Huomasin, että ainakin aloittelijana sitä on vaikea annostella, liian helposti äljöttää koko kropan painolla rullan päällä (tai ainakin melkein) ja osittain sitten siitä rullailun liiasta voimakkuudestakin varmasti ne tuskat tulevat.

Suosittelen kokeileen joko puista kaulinta tai voimapyörää. Pistää jonkun kaverin tai emännän sillä rullailemaan (vaikeaa tai mahdotonta niillä on reisien sivuja itse kaulita), toimii paremmin alkuun mielestäni. Silloin saa helpommin ja tarkemmin säädettyä tarvittaessa hieman miedommankin paineen/voiman siihen hommaan, kun jos itse koettaa tasapainoilla jonkun kiikkerän muoviputken palan päällä. Näin ainakin mun foam rolling aloittelijan kokemuksen perusteella.

Noh, nyt olen tonne ahterin sivuun rotjaillut joka ilta kipugeeliä, tehnyt reeneissä vain jalat kapealla liikkeitä (rive ja normi mn, niitä on voinut tehdä) ja menen kohta pätevälle urheiluhierojalle. Jospa sieltäkin saisi apua asiaan.

Tuossa hommasin 50 senttiä pitkän 75mm viemäriputken ja koittelin heiman miten homma käytännössä onnistuu. Totesin tuon rullailun olevan helpommin sanottu kuin tehty. Varsinkin selän ja kylkien rullailu tuntuu tosi vaikealta.. Miten ihme siinä kyljellään maatessaanki pitäs rullailla. :D Pitää vissiin joku personal traineri tilata meikäläistä liikuttelemaan siinä putken päällä. :wtf:

Kyllä tuo viemäriputki tekee mulla ainakin aika tuskaa ja ei mitenkään pysty tekemään liikkeitä silleen että antais painon valua rennosti putken päällä. Esim. kylkiä rullatessa veikkaan että mulla on 90% painosta käsien ja jalkojen varassa.
Varsinkin selän ja kylkien rullailu tuntuu tosi vaikealta.. Miten ihme siinä kyljellään maatessaanki pitäs rullailla. :D Pitää vissiin joku personal traineri tilata meikäläistä liikuttelemaan siinä putken päällä. :wtf:
Nyt on kyllä pakko kysyä, mistä ihmeestä jengi on saanut päähänsä rullata kylkiä tai vatsaa? Ei tuota rullausta voi jokaiselle lihakselle tehdä, vaan parhaiten homma soveltuu raajoille ja etenkin jaloille.

Lukekaa nyt edes tuo T-Nationin ohjeistusartikkeli (johon löytyy linkki jo tämän threadin aloituspostista) jos kerran rullaamaan ryhdytte:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=475832

Nyt on kyllä pakko kysyä, mistä ihmeestä jengi on saanut päähänsä rullata kylkiä tai vatsaa? ..... Lukekaa nyt edes tuo T-Nationin ohjeistusartikkeli .

Samalta sivulta löytyy "Latissimus Dorsi and Teres Major: Lie on your side with the same side arm overhead. The roller should be positioned at the attachment of the lat on the scapula in the starting position. You'll want to roll toward the attachment on the humerus (roll toward the armpit)."

Eli okei, käytin kai väärää sanaa kun puhuin "kylkien" rullaamisesta, olisi ehkä pitänyt sanoa "latissimus dorsi- lihaksen" rullaamisesta :) :kippis1:

Eli okei, käytin kai väärää sanaa kun puhuin "kylkien" rullaamisesta, olisi ehkä pitänyt sanoa "latissimus dorsi- lihaksen" rullaamisesta :) :kippis1:

Latissimus dorsi = leveä selkälihas. Kylki ja selkä on kuitenkin aika eri juttu, eli ei ihmekään jos sekaannuksia syntyi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen käyttänyt vatsan/rinnan ja selän rullailuun tennispalloa, ja hienosti on toiminut!
Tosin, painoa vain 60kg, joten en tiedä mitenkä isommilla karjuilla luonnistuu.
(Joko pallo antaa liikaa periksi, tai tulee liikaa painoa yhteen kohtaan - Tai sitten toimii kuten pitää?)

Ja rullailu suoritetaan alaselästä ylöspäin, ylhäältä alas mennessä menee niskat kipeäksi.
Ja koska pallo on niin kapea, pitää rullailu tehdä 3-5x (paikkaa vaihtaen, siten että koko selkä tai vatsa on käyty läpi). Saa tottakai suorittaa useita kierroksia, jos siltä tuntuu.

Viemäriputkien hinnoista ja vähän muustakin..

NOSTO.

No niin, pitihän sitä nyt sitten vihdoin ja viimein itsekin käydä tuollaiset 110 mm ja 75 mm putket hakemassa. Minkä verran olette maksaneet noista putken pätkistänne?

Itselle tuli kyllä väkisinkin sellainen tunne, että mua kyllä kusetettiin ja pahasti tai sitten paikallisessa K-Raudassakin luetaan pakkista, sillä sain noihin kahteen n. 50 cm:n putkeen meneen rahaa lähes 20 €!?! :wtf:

En tiedä sit paremmin, noita pätkiä oli valmiiksi hyllyssä ja palvelu nuissa rautakaupoissa on oman kokemukseni mukaan yleensä niin luokatonta, että en viitsinyt lähteä kyselemään olisiko noita putkia löytynyt jostain varastopihalta sitten metritavaranakin yhtään halvemmalla..

Joka tapauksessa putket on nyt hankittu ja tänään olis välipäivän kunniaks sit tarkoitus tuota rullailua kokeilla. Kysymykseni kuuluukin nyt, että kuinka varovasti tuo touhu oikein pitäisi aloitella? Määrääkö kipu sen kuinka paljon painetta esim. sivureisiin kohdistaa, vai pitäisikö yittää vain väkisin runnoa menemään vaikka tuntuis kuinka pahalta? :evil: Ja lämmittelyt aion tehdä kyllä tottakai ennen rullailua.

Tulipas taas vähän tarpeettoman paljon tekstiä.

Viimeksi muokattu:
Olisikos tähän pistää pointtereita niihin aikaisempiin keskusteluihin esim. lämmittelystä?

Pahoittelen laiskuutta, mutta tuo foorumin haku ei ole ainakaan vielä tuottanut mitään järkevää, ja aiemmissa threadeissa on useita satoja viestejä - joista suurin osa jotain ihan muuta.

Olisikos tähän pistää pointtereita niihin aikaisempiin keskusteluihin esim. lämmittelystä?

Pahoittelen laiskuutta, mutta tuo foorumin haku ei ole ainakaan vielä tuottanut mitään järkevää, ja aiemmissa threadeissa on useita satoja viestejä - joista suurin osa jotain ihan muuta.

Foam rollingista on aiemmin ollut keskutelua (kuten tämän threadin aloituksestakin käy ilmi ) täällä:
http://www.pakkotoisto.com/vbulleti...ght=foam+rolling+%2B+l%E4mmittely#post1624603 (Legendaarinen Hulkki kuvissa -thread)

Em. threadissa Hulkki on postannut oheisen linkin, jossa on enemmän infoa foam rollingista: http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=475832

Yleisohjeena foam rollingin lämmittelystä voitaisiin varmasti sanoa, että lämmittely on hyvä tehdä kutakuinkin samoin kuin esim. ennen salitreeniä ai pidempikestoisen venyttely session aloittamista. Itse esim. lämmittelen n. 10 minuttia hyppynarulla, kyykyillä, pienillä käsipainoilla tms. jne. ennen rullailua. Toki kokemusta on vasta muutamasta rullailukerrasta, mutta sen verran on ainakin jo itselle selvinnyt, että ilman kunnollista lämmittelyä en tuota rullailua pysty yksinkertaisesti tekemään.

Tuli tässä juuri eka foam rolling-sessio vetäistyä, kun tämän threadin innoittamana kävin tänään kaksi putkea ostamassa. Kivualiain oli ehkä rinta, sitten perseen sivusta ja etureiden sivut, muut olikin aikalailla pyörittelyä vain. Jotkut asennot oli kyllä aika hankalia (ja ei, en rullannut kylkiä.. :D)

Tuli tässä juuri eka foam rolling-sessio vetäistyä, kun tämän threadin innoittamana kävin tänään kaksi putkea ostamassa. Kivualiain oli ehkä rinta, sitten perseen sivusta ja etureiden sivut, muut olikin aikalailla pyörittelyä vain. Jotkut asennot oli kyllä aika hankalia (ja ei, en rullannut kylkiä.. :D)

Joo, etureiden sivut on kyllä ihan kuolemaa.. Meinaa päästä :itku: lähes joka kerta.

Joo, etureiden sivut on kyllä ihan kuolemaa.. Meinaa päästä :itku: lähes joka kerta.

Jeps, muistaakseni pohkeissa ja reisien sivuissa on ne vittumaiset "lihaskalvot". Eräs hieroja sanoi, että bodarit itkee noissa hieronnoissa, jos käytetään voimaa ;-))

Back
Ylös Bottom