Foam Rolling

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ironlife
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jeps, muistaakseni pohkeissa ja reisien sivuissa on ne vittumaiset "lihaskalvot". Eräs hieroja sanoi, että bodarit itkee noissa hieronnoissa, jos käytetään voimaa ;-))
Näin on. Ei ollut itku kaukana, eikä ko osaava hieroja edes käyttänyt voimaa. Aika monta ärräpäätä päästelin, sen mitä kivulta pystyin ähkimään. Tuskanhiki valui, koetin vaan keskittyä hengittelemään syvään, että rentoutuisin edes vähän eikä sattuisi ihan niin paljoa. Takareidet olivat myös kielteinen yllätys. Olivat kuin tulessa hieronnassa, vaikka olin kuvitellut niitä huolella venytelleeni ja ajattelin, että kohtalaisen vetreinä olisivat, mut ei sitten. Noista käsittelyistä on vajaa vuosi. Varmaan pitää loppuvuodesta taas varata aikoja, kun tässä ensin saa kunnon reenit käyntiin, eli järkkää jumia lisää reisiinsä. Ehkä olisi syytä murjotuttaa myös yläkroppaansa samalla.

Putkirullailussa reiden sivut olivat muutaman ekan kerran niin pahoina, että ei voinut sitä oikeaa versiota edes tehdä. Muutaman ekan kerran laitoin siis emännän rullailemaan reisien sivuja voimapyörällä ja siinäkin piti pyytää, ettei paina kovin lujaa. Sitten kun kärsi painaa ja emäntä rupesi kitisemään, että raskaaksi käypi ko homma, oli aika ite siirtyä rullan päälle ja sittenkin sattui. Mutta eipä enää. :)

Yksi pikku kikka on alkuun se, että pistää putken jonkun aerobicalustan tai telttapatjan päälle. Se pehmentää rullailua hieman.

Oma makso alle 5 euroo. 50 senttiä pitkä.

Mistäs mikasa osti putkensa? Tänään hakemaan omaa. :)

Tai jos ei nyt mikasa kerkeä vastaamaan, niin mistäs löytäis halvimmalla?

Nyt tyhmä kysyy:

Lueskelin tuon artikkelin (en varmaan tarpeeksi ajatuksella..) enkä ollut bongaavinani sieltä että onko rullailun aikana tarkoitus pitää tasaista jännitystä lihaksissa? Ainakin kun katoin Hulkin latsirullailukuvaa bodylehestä niin näytti että jäbä jännitti käsivartta jotta se pysyis irti maasta, sama myös ulkoreisien kanssa. Kuinkas on?

On ainakin paljon miellyttävämpää hieroa sitä hipisti jännittynyttä lihasta kuin täysin rentoa, mutta eihän hierontapöydälläkään jännitetä, ja kun tarkoitus on nimenomaan purkaa se jännite niin...Help?

Lueskelin tuon artikkelin (en varmaan tarpeeksi ajatuksella..) enkä ollut bongaavinani sieltä että onko rullailun aikana tarkoitus pitää tasaista jännitystä lihaksissa? Ainakin kun katoin Hulkin latsirullailukuvaa bodylehestä niin näytti että jäbä jännitti käsivartta jotta se pysyis irti maasta, sama myös ulkoreisien kanssa. Kuinkas on?
Mitäs tekemistä esim. vartaloa tukevan käden staattisella jännityksellä on rullattavan sivureiden kanssa? Vastasit kylläkin jo itse omaan kysymykseesi:
eihän hierontapöydälläkään jännitetä, ja kun tarkoitus on nimenomaan purkaa se jännite
Eli tottakai mahdollisimman rentona käsiteltävä lihas, tämän pitäisi olla itsestään selvää. ;)

Sopiiko foam rolling punttitreenin jälkeen tehtäväksi (ennen tai jälkeen loppuvenyttelyä), vai pitäisikö tuo tehdä omana "harjoitteenaan"? Itseni tunnen sen verran hyvin, että nuo itsenäiset huoltoharjoitukset tuppaavat jäämään tekemättä, jos niitä en tee punttailupäivien yhteydessä.

Testasin äsken selälle tuota rullausta 5cm paksuisella pyöreällä puupalikalla. Eilisen kyykkytreenin jälkeen lavan kohdalle oli tullut todella iso jumi ja tuntui lähteneen kuin tuhka tuuleen kun pari kertaa tuossa lattialla rullasin selän! Pitääpäs ostaa myös joku viemäriputki ja alkaa tekemään säännöllisesti!

2litraseen pepsipulloon vaan täyteen vettä ja rullailee sen kanssa. mukava lisä on pistää tosi kuumaa vettä sisään niin lämmittää samalla lihaksia. aineki tämä pullo kestää 92kiloa rullausta. jokainen voi kokeilla omalla vastuullaan :D lidlin pullot eivät kestä mitään, joten niitä ei kannata kokeilla !

Isolla Pepsi-pullolla rullailin eilen parikin tuntia elokuvaa katsellessa. Järjetön päänsärky tänään ja paikat kipeinä, mutta eiköhän se siitä. Luin muistaakseni palstalta, että kun lihas menee tarpeeksi jumiin niin sen hermot eivät lähetä enää sitä kipuviestiä aivoille ja hierominen (tässä tapauksessa rullaaminen) avaa sen. Kipeetä tekee, mutta jollain tavalla mahtava fiilis. Selkä kokonaisuudessaan oli aika kivulias, jaloistakin joitain löytyi, esim, etureidet, ulkoreidet, pohkeet aikalailla kokonaisuudessaan. Rinta nyt oli jotenkin vaikea tolla pullolla rullata, täytyy hake sitä putkea kaupasta, kun pystyy.

Itse paljon tullut parin vuoden sisään rullaltua paikkoja ja nyt tuli vastaan tälläinen artikkeli Get Off the Foam Roller

Herätti vähän ajattelua, nimittäin aika hyvin imo tuossa perusteltiin noita juttuja. Herättääkö ajatuksia?

e. Homma taisi käsitellä erityisesti tuota ENNEN treeniä tehtävää rullailua

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse paljon tullut parin vuoden sisään rullaltua paikkoja ja nyt tuli vastaan tälläinen artikkeli Get Off the Foam Roller

Herätti vähän ajattelua, nimittäin aika hyvin imo tuossa perusteltiin noita juttuja. Herättääkö ajatuksia?

GTO ja sen toiminta ei ole välttämättä keskeinen juttu foam rollissa. Itse suosittelen foam-rollia niille, kenällä on ongelmia lihaskalvojen kanssa. Näitä pääsee käsittelemään foam rollilla hyvin ja tuloskin on silmin nähtävän positiivinen. Itsellä nimenomaan osana alkuverryttelyä foam-roll toimii paljon paremmin kuin pelkät dynaamiset herättelyt...

GTO:lla on varmasti roolinsa, mutta se ei ole ainoa vaikutusmekanismi. Ajatellaan asia yksinkertaisesti: Ongelmana on kireä lihas ja sen ympärillä oleva vielä kireämpi kalvo (IMC tensor fascia latae ja iliopsoas), miksi siis en vapauttaisi niitä ennen varsinaista treeniä, varsinkin kun tuon "vapauttamisen" jälkeen olo on paljon parempi, rennompi, valmiimpi?

Toimii minun kohdalla + monen muun, en siis ole pelkkä yksittäistapaus. Mut toisaalta, jos ei omaa kireitä lihaskalvoja, niin toki, silloinhan on ajan hukkaa koko foam-rollailu...

Minun näkemykseni foam-rolliin tehoon ja vaikutus mekanismiin ovat kalvot kokonaisuudessaan, ei pelkkä GTO. GTO:lla on yritetty selittää milloin mitäkin, itse haluan nähdä asian kokonaisvaltaisemmin. GTO on VAIN osa ihmisen elimistön mekanismia, ei sen enempää...

Noniin itekkin sain viimeinkin hommattua 110mm viemäriputkea, että pääsee rullailemaan. Polvikivut on jo jonkin aikaa estäneet kyykkäämisen ja eilen rupesi jo maastavedossakin koskemaan polveen ja kävi vituttamaan tuhottomalla teholla. Itellä on suuret odotukset rullailulta polvikipuihin, epäilen että kipu johtuu reisien/pohkeiden jäykkyydestä ja kireistä lihaskalvoista, koska kipu ilmaantuu aina vasta hieman rasituksen alkamisen jälkeen. Laitoin 10mm paksuisen vaahtomuovin tuohon päälle, että tulee edes hieman armollisempi aloitus hommalle. Tänä iltana on ekat treffit putken kanssa. :D

Voiko rullailun yhdistää venyttelysessioon, kumpi ensin rullailu vai venyttely?

Voiko rullailun yhdistää venyttelysessioon, kumpi ensin rullailu vai venyttely?

Mun lihashuoltosessioissa on ollut järjestyksenä; kevyt lämmittely (n. 10-15min) - putkirullaus - venyttely. Jotenkin tuntuu että kun ensin lämmittelee ja rullailee lihakset (ja lihaskalvot) auki, venyttelykin sujuu ihan eri tavalla. Mitään syvällisempää perustelua en keksi mutta itse olen hyväksi todennut. Joskus lepopäivinä tuohon urakkaan saattaa huomaamatta upota 1-2h vaikkapa töllöä katsellessa.

Ja on muuten kohtuu rento fiilis tuollaisen jälkeen :D

^ 110mm ja n. 1m mittainen. Ehkä vois olla toinen ohuempiki putki esim. ojentajien ja olkapäiden rullailuun mutta toistaiseksi sillä mennään.

Hahaa, keksinpäs tänään miten voi suorittaa hieman kevyempää rullausta jos tuntuu liian häijyltä heti varata koko painolla lihaksen päälle.

Suoritin tossa pientä lämmittelyä ja venyttelyä ja silmiin osu kaulin ja tuli mieleen jostain tää foam rolling, sit alko raksuttaa... Nappasin kaulimen käteen, istuin lattialle ja aloin sillä rullailemaan etureisiäni ihan kokeilumielessä. Aluks tuntu pahalta (en oo ennen rullannu lainkaan viemäriputkella tai muulla), varsinkin tossa etureiden ulkosyrjällä mutta pikkuhiljaa helpotti ja lopulta saikin jo painettua ihan kunnolla ilman sen kummempia kipuja. Sellasta pientä makeeta kipua tuntu tietyissä kohdissa, vähän kuin hieronnassa ollessa ja niitä kohta painoin ja hinkkasin oikein urakalla. Muutama minuutti rullausta per koipi ja nyt on eri rennon tuntuset etureidet.

Plussana tässä on se, että pystyy helpommin totuttelemaan tuohon rullausfiilikseen ilman kovia kipuja ja pystyy hinkkaamaan pidempään kohdelihasta painetta portaattomasti säädellen. Miinuksena se, että takareisiä ja pohkeita on ilman parin avustusta hankala rullata, eikä tämä varmaan loppupeleissä aja täysin samaa asiaa kun ei saa niin kovaa painetta kohdelihakseen aikaan, mutta ihan mukavan tuntuista ja ainakin itellä tuntuu ekaa kertaa reidet normaalin rennoilta viime viikkojen kovista kyykkytreeneistä huolimatta.

Toi kaulin pitää tyyppaa. Muuten oon pari kertaa kuukaudes rullailu melko pienellä termospullol, mutta kyllä se silti tehoo, kun tarpeeks kauan jaksaa hinkkaa.

Ajattelin tänään kokeilla tätä foam-rullausta. Sopiiko tuollainen lötköpötkö, jota pikkulapset ja minä käyttämme vesileikeissämme, tähän hommaan?

Luultavasti on liian pehmee.

Itse hain rautiasta talvella tätä harmaata muovista viemäriputkee 50cm pätkän, hinta oli joku 5 euroo... :)

Ehottomasti rautakauppaan ja paksua viemäriputkea messiin. Päällystä sillä ihme pehmusteipillä mitä niillä on sielä ja siinä on parhaat foamrollerit. Kauhean kapeilla putkilla tulee vaan vitutus kun joutuu jonku 100 passia/lihasryhmä hinkkaamaan.

Back
Ylös Bottom