Finnair lakossa

Ei paljoa itteä naurattanu, ku taloutemme yhteenlasketut tulot tippuivat yli 100 euroa, kun vaimo töihin lähti...

Tosta kiinnostais nähdä laskelma. Ei siis mitään vittuilua, kiinnostaa vaan esimerkkinä miten tuo on mahdollista, kun olen tällanen innokas osa-aikainen politiikanpuhuja.

Usein nimittäin tollasista kuulee, mutta sitten kun ruvetaan laskemaan niin ei ne kokonaistulot nyt ihan pakkaselle painu. Sellaseen 75% rajaveroasteeseen oon kyllä usein törmännyt, ja sekin on aivan liikaa...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onneks molemmat osapuolet saivat huimat sakot. Näin kovilla pelotteilla ehkäistään varmasti kaikki tulevat lakonuhat :jahas:

Mun mielestä noi sakottamiset vois unohtaa kokonaan... molemmilta osapuolilta. Naurettavaa sakottaa tommosista lakoista ja työtaisteluista.
 
Kun nyt olet niin viisas kaveri, niin mulla on sulta kysyttävää. Mhin se perustuu että mun firmassa tulos täytyy kasvaaa 21% jotta pääsen samaan tulosrahaan kuin viime vuonna?

Jos työntekijän pitää joustaa kun menee huonosti, niin mihin se raja vedetään? Jos tienaan vaikka 1600€ kuussa, pitääkö minun laskea palkkaani 30% jos johtajista siltä tuntuu? Jos rahani ei riitä vuokraan, niin sossu auttaa?

Kuka määrittellee sen, paljonko työntekijöille annetaan kun firmalla menee hyvin? Jos johtaja on mukava kaveri, mutta täysi mul**u, eikä halua antaa työntekijöille euroakaan, mitä sitten tehdään? todetaan että voi harmi ,tehdään töitä kahta kovempaa ja toivotaan että saadaan seuraavana vuonna?
Johtajat vain toteuttavat omistajien tahtoa kykyjensä mukaan. Eiköhän aika monelle firmalle sopisi se, että työläisten palkka sidottaisiin täysin tehtyyn tulokseen. Mutta moniko työläinen olisi valmis tekemään töitä silloin, jos jostain syystä tulosta ei tulisi ja palkkaakaan ei tällöin tarvitsisi nauttia?
 
Onhan ne. Jos palkkaa ei voi tiputtaa, vähennetään tunteja. Ulkoistetaan ja hommataan työ alihankkijoilta. Viedään firma ulos Suomesta. Kyllä keinot löytyy. Firmojen tulos paranee varmasti.
Kyse pohjimmiltaan siitä, että minkä arvoinen kenenkin työpanos on. Pystyykö saman työn ostamaan joltain toiselta halvemmalla. Jos pystyy, niin silloin on varsin luonnollista joko tiputtaa korkeampaa palkkaa tai ostaa se työ sieltä mistä halvemmalla saa. Kyllähän jokainen pyrkii palvelut ja tuotteet ostamaan sieltä mistä halvimmalla saa. Firmojen tuloksen paraneminen on harvoin kovin varmaa. Monesti sen yrityksen täytyy tehostaa toimintaansa, jotta voitaisiin maksaa edes nykyisiä palkkoja. Paperiteollisuus on aika hyvä esimerkki. Pitkällä tahtäimellä katsottuna raaka-aineet ja palkat nousevat sekä paperista saatava hinta laskee. Tällaisessa tilanteessa se tuloksen tekeminen ei ole mitenkään yksinkertaista.

Lööpeissä näkee koko ajan itkua ja parkua suurista tuloksista ja johtajien palkoista. Sitävastoin suuret duunareiden palkat, firmojen tappiot ja johtajien pienetyneet palkat saavat huomattavan vähän huomiota.
 
Sekä Suomen liikennelentäjien liitto että Suomen lentoemäntien ja stuerttien yhdistys eivät suostuneet antamaan työehtosopimusta sähköisesti saataville vaikka pyysin asiallisesti. Eikö työehtosopimukset ole ihan julkista tietoa/materiaalia eikä niissä pitäisi olla mitään salattavaa?? Pitää vielä kysyä jospa saisi vaikka paikanpäällä tutustua niihin. Kumminkin itse alalle aikovana olisi kiva tietää oikeasti miten se palkka vaikka Finnairilla muodostuu. :)
 
Tosta kiinnostais nähdä laskelma. Ei siis mitään vittuilua, kiinnostaa vaan esimerkkinä miten tuo on mahdollista, kun olen tällanen innokas osa-aikainen politiikanpuhuja.

Usein nimittäin tollasista kuulee, mutta sitten kun ruvetaan laskemaan niin ei ne kokonaistulot nyt ihan pakkaselle painu. Sellaseen 75% rajaveroasteeseen oon kyllä usein törmännyt, ja sekin on aivan liikaa...

Kun tekee töitä sillä alimmalla mahdollisella laillisella palkalla alle 4 tuntia päivä, tulot menee miinuksille, mikäli liiton soviteltua ei vielä saa. Homma meni niin, että menetimme molemmat asumistukemme kyseisten tulojen takia. Työkkäri laskee verotkin tuloiksi ja se ei naurattanut silloin. En muista tarkempia lukemia ja kuvioita, mutta yhteenlasketut tulomme töihin menon jälkeen oli satakunta egeä pienemmät kuin ennen töihinmenoa.
 
TLP sanoi:
Mun mielestä noi sakottamiset vois unohtaa kokonaan... molemmilta osapuolilta. Naurettavaa sakottaa tommosista lakoista ja työtaisteluista.
Naurettavaa, että sopimusrikkomuksilla on sanktioita?? Kannattaako sitten tehdä niitä sopimuksiakaan??

Naurettavaa on, että sakot on noin pieniä. Täyskorvausvastuu + vankilatuomion uhka nokkamiehille, niin kun muissakin ton luokan rikoksissa, niin ollaan oikeella tiellä.
 
Sekä Suomen liikennelentäjien liitto että Suomen lentoemäntien ja stuerttien yhdistys eivät suostuneet antamaan työehtosopimusta sähköisesti saataville vaikka pyysin asiallisesti. Eikö työehtosopimukset ole ihan julkista tietoa/materiaalia eikä niissä pitäisi olla mitään salattavaa?? Pitää vielä kysyä jospa saisi vaikka paikanpäällä tutustua niihin. Kumminkin itse alalle aikovana olisi kiva tietää oikeasti miten se palkka vaikka Finnairilla muodostuu. :)

Lentäjien palkoista saa kuvan kun tutustuu tähän sivustoon, jossa lentäjät itse ovat ilmoittaneet palkkojaan.

http://www.pilotjobsnetwork.com/

Finnairilla peruspalkka vaihtelee 2100 eur - 10800 eur tähän päälle lisät n. 30% ja autoetu ja päivärahat.
 
Johtajat vain toteuttavat omistajien tahtoa kykyjensä mukaan. Eiköhän aika monelle firmalle sopisi se, että työläisten palkka sidottaisiin täysin tehtyyn tulokseen. Mutta moniko työläinen olisi valmis tekemään töitä silloin, jos jostain syystä tulosta ei tulisi ja palkkaakaan ei tällöin tarvitsisi nauttia?

kyllähän varmaan firmoille sopisi, jos ne saa itse määrätä kriteeerit. Ei sovi jos työntekijät saa määärätä :rolleyes: . Kauniita ajatuksia tuo voittoon/tappioon sidotut palkat mutta kun ne ei toimi niinkauan kun ei ole lainsäädäntöä asiasta. Ja kuka haluisi firmaan töihi joka tuottaa tappiota/nollatulos? Mistä työntekijät? Kuka määrittäisi budjetin?

Kuten joku viisaampi aina sillon tällöin telkussa sanoo, että kolmikannalla mennään kun parempaakaa ei ole tarjolla. Porvarit aina välillä jauhaa tota tulospalkkausta, mutta ei niillä ole mitää konkreettisia ehdotuksia miten homma hoidettaisiin.

P.s Työläisten palkat ovat useissa firmoissa tippa meressä, ja hyvän tuloksen saaminen riippuu aivan muista syistä. Monet firmat vaan haluaa potkia työväkeään ulos koska pörssikurssit nousee. Tylyä mutta totta..
 
Kuka määrittellee sen, paljonko työntekijöille annetaan kun firmalla menee hyvin? Jos johtaja on mukava kaveri, mutta täysi mul**u, eikä halua antaa työntekijöille euroakaan, mitä sitten tehdään? todetaan että voi harmi ,tehdään töitä kahta kovempaa ja toivotaan että saadaan seuraavana vuonna?

Nostetaan kytkintä, vaihdetaan firmaa ja annetaan kysynnän ja tarjonnan lain toimia?
 
Kyllä tämä lakko-/työsulkutoiminta on ihan hyväksi menetelmäksi havaittu. Neuvotteluratkaisuihin näissä yleensä pyritään, tosin nykypäivänä on kaikunut monella allalla pahaa sanelemisen meininkiä. Aaltoliikettä tämä on ja tulee olemaan. Tietyt työt ulkoistetaan, oli se sitten halvempaa tai ei. Useassa tapauksessa se ei ole tullut sen halvemmaksi, päinvastoinkin on käynyt ja rankalla kädellä.

Kuitenkin Suomalainen työvoima tulee olemaan aina kallista, sitä verrataan kohta kiinaan, mutta kallista se on silti.....


Lisäksi tuo irtisanominen on helppo tapa tehdä säästöjä, varsinkin pääomavaltaisissa tuotannoissa. Muitakin säästökohteita löytyy, mutta niiden aikaansaaminen vaatii töitä ja aikaa, eikä neljännesvuosittain elettävän tuloksen mukaan aikaa ole, saati että työtaakkaa haluttaisiin tehdä, kun helppo tapakin on olemassa.
 
En ole S255T enkä vastaa siis kysymykseen, mutta muistutan tässä yhteydessä että varsin monella alalla palkkojen yksi osa on bonustyyppinen palkkaus, joka elää firman tuloksen mukana. Eli kyllä, firmojen kilpailukykyä jo nyt säädellään leikkelemällä palkkaa pahoina aikoina. Palkanalennuksiksi noita ei sanota koska ei kosketa peruspalkkaan. Mutta käytännössä bonusjärjestelyt ovat monessa paikassa niin yleisiä, että voidaan sanoa niiden muodostavan myös kiinteän osan kokonaispalkkaa vaikka voivatkin lähestyä nollaa työnantajan mielen mukaan. Ts. kyseessä on siis faktisesti palkanalennus. Myös vanhoille työntekijöille.

Tähän nähden tuntuu hassulta että työntekijäjärjestö nostaa huudon siitä kun ei mennä _uusien_ työntekijöiden kanssa jonkin ihmeellisen taulukkopalkan mukaan. Toki on ymmärrettävää että määräaikaisia potkitaan tässä tapauksessa päähän (Finski antoi tässä jo periksi). Myös vanhojen duunarien pelon pysyvyydestä ymmärrän, koska tulevaisuudessa he ovat vain niin sairaalloisen paljon kalliimpia kuin uudet työntekijät. Mutta minkäs teet, tuo näyttäisi olevan vain merkki siitä että palkka on ylimitoitettu työnkuvaukseen nähden, koska matalammallakin liksalla tulijoita riittää.

Joku muu saa jatkaa sosiaaliturvasta ja prekaareista, nyt ei repeä...

Aivan ihmeellistä shaissea jotku syöttää täällä palstalla, mikä suututtaa mielettömästi, kun varsinkaan ei tiedetä asioista mitään!Miten joku voi sanoa, että palkka olisi ylimitoitettu työnkuvaukseen nähden??Varsinkaan, kun JSmith ei varmasti tiedä mitä työn edes tarkalleen pitää sisällään. Mehän ollaan vaan niitä tarjoilijoita siellä yläilmoissa:curs: . Kuka hoitaa sairaskohtaukset lennoilla, mahdolliset emergency tilanteet, kuten evakuointi tilanteet jne??? Matkustajat varmaan...

Olen yksi niiden määräaikaisten joukossa, jotka joutu tämän uuden tilanteen eteen. Ei todellakaan tule kuuloonkaan vaihtaa tytäryhtiöön huonommalla liksalla. Aivan käsittämättömiä puheita mediassa meidän liksoista. Jos katsoo mun palkkakuitteja, niin niistä kun ottaa 30%, ei enää tule toimeen! Kun tällä hetkellä ei hädin tuskin ole jäänyt tarpeeksi rahaa, että saisi maksettua vuokran, puhelinlaskun ja ruokamenot. Niin aloittava lentoemäntähän tienaa sen 27 000 euroa vuodessa, paskat! Kaikkein typerintä olisi se, että kärryn toisessa päässä oleva emäntä saisi samasta hommasta ihan toisen liksan, kun kärryn toisessa päässä. Kannattaa oikeasti laittaa vierekkäin yleissitova työehtosopimus ja työehtosopimus finnairin lisäpöytäkirjalla, niin laskiessa huomaa, että pikkueroista kasvaa aika suuri summa. Kyllä mielestäni pitää pystyä maksamaan kunnon korvaukset, jos lennot viivästyy yli 13 tunnin tai työajat menee yhteen. Kyllä sellaset 12-14 tunnin rypistykset tuolla yläilmoissa on aika kovia reissuja.

Lakon lopputulos oli selvä osoitus siitä, että firman on ihan turha lähteä pistämään meitä halvalla. Kuka joutui loppujen lopuksi antamaan periksi?
 
Aivan ihmeellistä shaissea jotku syöttää täällä palstalla, mikä suututtaa mielettömästi, kun varsinkaan ei tiedetä asioista mitään!Miten joku voi sanoa, että palkka olisi ylimitoitettu työnkuvaukseen nähden??Varsinkaan, kun JSmith ei varmasti tiedä mitä työn edes tarkalleen pitää sisällään. Mehän ollaan vaan niitä tarjoilijoita siellä yläilmoissa:curs: . Kuka hoitaa sairaskohtaukset lennoilla, mahdolliset emergency tilanteet, kuten evakuointi tilanteet jne??? Matkustajat varmaan...?

Ota silmä käteen ja katso, en maininnut sanaakaan työn raskaudesta eikä tuohon toteamukseeni tarvitse tietää pätkääkään duunistasi. Lue seuraava tarkkaan: Finnairille oli tulossa uusia työntekijöitä noin 3x se mitä tarvittiin. Uudet hakijat varmaankin olivat selvillä raskaan duunin pitkistä päivistä ja rypistyksestä. Mitä siitä seurasi...hakijoita OLI SE 3X EDELLEEN! Eihän tuollaista tunkua olisi työpaikkaan jossa palkka on suhteessa työhön täysin perseestä, vai olisiko?

No, mä odotin ylläolevan kaltaista avautumista joltakulta jolle ei vielä ole mennyt jakeluun se että mitä duunista pitäisi maksaa raskautensa pohjalta ei valitettavasti ole se mikä ko. duunin markkina-arvo on. Markkina-arvoon kun vaikuttaa duunin sisällön lisäksi myös se kuinka moni ko. duunia kykenee tekemään ja haluaa tehdä, ja tämä on joskus niin sairaan hankala sisäistää. Vaikka kuinka on raskasta hommaa, niin jostain lehdestä luetun (=epävarmistetun) tiedon mukaan peruskoulutus siihen olisi 8 viikkoa. Yritä myös ymmärtää että minä en tässä arvota työtäsi minkään mittarin mukaan, yritän vain kertoa että työmarkkinoillakin toimivat kysyntä ja tarjonta niin kauan kuin niitä ei ylenmäärin rajoiteta valtion toimesta. Meillä tuohon rajoittamiseen on AY-liikkeen myötä aika tehokkaat aseet, hurraa sille.

Kaikkein typerintä olisi se, että kärryn toisessa päässä oleva emäntä saisi samasta hommasta ihan toisen liksan, kun kärryn toisessa päässä.

Ai niin, meillä muuten vierekkäin istuvat, samalla nimikkeellä olevat ja samaa työtä tekevät koodiapinat tienaa sitten saman verran palkkaa: [ ] Näinhän se menee [ ] Eipä taida mennä. Valitse oikea vaihtoehto?
 
Onkohan näin? Tästä olisi mukavaa nähdä niitä tutkimuksia, jotka tukisivat väitettä.

Äh, en ala kaivamaan mitään tutkimuksia. Mutta esimerkiksi paperifirmojen kurssit pomppasivat kun ilmottivat heivaavansa 3k ihmistä pihalle. Tuo "fakta" on muodostunut mulle kursseja seuraamalla.
 
Nostetaan kytkintä, vaihdetaan firmaa ja annetaan kysynnän ja tarjonnan lain toimia?

Ei se kytkimen nosto ole monelle niin helppoa kun asuntolaina/muuu laina painaa päälle. Ihmiset, varsinkaan iäkkäämmät eivät uskalla/halua vaihtaa tuttua ja turvallista työpaikkaa

P.s Olen ottanut lyhyen työhistoriani aikana 4kertaa loparit :)
 
Ihmiset, varsinkaan iäkkäämmät eivät uskalla/halua vaihtaa tuttua ja turvallista työpaikkaa

Turha siinä on sitten valittaa, jos ei uskalla tai halua lähteä. Kukaan ei tyhjänpäälle käske hypätä. Voihan sitä uutta duunipaikkaa järjestellä jo ennen lopareita

Jos on aidosti sitä mieltä, että ansaitsee parempaa palkkaa niin sitten vaan työhakuun ja tarkastamaan tarjoukset läpi. Tämän jälkeen pomon kanssa juttelemaan, että firmasta x tarjottiin tämän verran. Jos pomoa ei kiinnosta niin sitten nostaa sitä kytkintä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom