Finnair lakossa

Mistäs tän nyt sitten tietää, että kyseessä on laillinen vai laiton lakko?
Lakko-oikeutta ei ole voimassa olevan työehtosopimuksen aikana. "Sopimuskautena (osapuolten välisen sopimuksen voimassaoloaikana) on työrauhavelvoite eli osapuolten on pidättäydyttävä työnseisauksista. Sopimuskautena syntyneet työriidat ovat oikeusriitoja, jotka voidaan ratkaista ainoastaan neuvotteluissa tai työtuomioistuimessa. Tällaiset riidat voivat koskea työehto- ja virkaehtosopimuksen pätevyyttä tai tulkintaa."
http://europa.eu.int/eures/main.jsp?acro=living&catId=2064&parentId=1740&countryId=FI&lang=fi

Tulkinnasta riidellessä keskeistä olisi, mitä Finnairin lentoemojen TESsissä ollaan sovittu vuokratyövoiman käytöstä Finnairin lennoilla. Luultavasti ei mitään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä se teollisuus täältä vielä kaikkoaa vielä nykyistä tehokkaamminkin kun sitä tarpeeksi kauan maasta ulos väkisin potkitaan. Merenkulku-->lentoliikenne..>paperiteollisuus->elektroniikkateollisuus->jne jne. Jos ei ole jo mennyt, menee. Tätä menoa.

Onko suomalaisen teollisuuden mitään järkeä lähteä kilpailemaan mahdollisimman halvalla työvoimalla? Ja jos työntekijäosapuolen ainoa tehtävä on olla nöyrä palvelija, miksi et aloita Suomen kilpailukyvyn parantamista leikkaamalla omaehtoisesti palkastasi pois tuo kolmeakymmentä prosenttia?

Ja tiedetään, vanhoilta työntekijöiltä ei olla nappaamassa etuja pois.
 
Onko suomalaisen teollisuuden mitään järkeä lähteä kilpailemaan mahdollisimman halvalla työvoimalla? Ja jos työntekijäosapuolen ainoa tehtävä on olla nöyrä palvelija, miksi et aloita Suomen kilpailukyvyn parantamista leikkaamalla omaehtoisesti palkastasi pois tuo kolmeakymmentä prosenttia?

En ole S255T enkä vastaa siis kysymykseen, mutta muistutan tässä yhteydessä että varsin monella alalla palkkojen yksi osa on bonustyyppinen palkkaus, joka elää firman tuloksen mukana. Eli kyllä, firmojen kilpailukykyä jo nyt säädellään leikkelemällä palkkaa pahoina aikoina. Palkanalennuksiksi noita ei sanota koska ei kosketa peruspalkkaan. Mutta käytännössä bonusjärjestelyt ovat monessa paikassa niin yleisiä, että voidaan sanoa niiden muodostavan myös kiinteän osan kokonaispalkkaa vaikka voivatkin lähestyä nollaa työnantajan mielen mukaan. Ts. kyseessä on siis faktisesti palkanalennus. Myös vanhoille työntekijöille.

Tähän nähden tuntuu hassulta että työntekijäjärjestö nostaa huudon siitä kun ei mennä _uusien_ työntekijöiden kanssa jonkin ihmeellisen taulukkopalkan mukaan. Toki on ymmärrettävää että määräaikaisia potkitaan tässä tapauksessa päähän (Finski antoi tässä jo periksi). Myös vanhojen duunarien pelon pysyvyydestä ymmärrän, koska tulevaisuudessa he ovat vain niin sairaalloisen paljon kalliimpia kuin uudet työntekijät. Mutta minkäs teet, tuo näyttäisi olevan vain merkki siitä että palkka on ylimitoitettu työnkuvaukseen nähden, koska matalammallakin liksalla tulijoita riittää.

Joku muu saa jatkaa sosiaaliturvasta ja prekaareista, nyt ei repeä...
 
Varastot täynnä mm. vanhojen DC-9:sien ja muiden koneiden osia, joita ei välttämättä ole enää edes käytössä, kallis öljy yms. Katsoppa tunnuslukuja miten finskillä on mennyt. Ei todellakaan "erittäin hyvin." Toki voi olla, että on tulossa käänne parempaan, kun öljyn hinta on laskenut, uutta kalustoa tulee, eläkejärjestelyitä tehdään, lentohenkilönkunnan palkkoja lasketaan jne.

Finnair Tekniikka on eri yhtiö kuin Finnair. Nuo osat on ostettu vuosia sitten eikä se niitten varastointi niin paljon maksa että vaikuttaisi oleellisesti tulokseen. Eihän se että kaupoissa on esim. halpoja vanhoja DVD:eitä alkaen jotain 5€ tarkoita että kyseisellä kaupalla menee huonosti vaan sitä että on tehty virheellinen myyntiarvio vuosia sitten.
 
Nuo osat on ostettu vuosia sitten eikä se niitten varastointi niin paljon maksa että vaikuttaisi oleellisesti tulokseen.

Varastointi sitoo pääomaa ja vaikuttaa firman kuntoa mittaaviin lukuihin. Ei niistä varastointiajoista turhaan viikkoja, päiviä taikka jopa tunteja oteta pois.

Ja sitten lentoemäntien palkoista. Hesarin nettiversiosta voi katsella lentoemäntien kuukausipalkkoja:

Helsingin Sanomat sanoi:
Finnairin palkkatilastojen mukaan lentoemäntien ja stuerttien keskiansio (palkka lisineen) on noin 3 400 euroa kuukaudessa. Lisäksi verottomia päivärahoja tulee keskimäärin 430 euroa kuussa. Ateriat ovat ilmaiset.

Alimmassa palkkaluokassa keskiansiot ovat noin 2 280 ja ylimmässä luokassa 4 130 euroa kuussa.

Finnair on jopa kaivanut tilastoistaan eniten tienaavan: hänen ansionsa olivat 69 580 euroa.
 
Päivärahat eivät ole palkkaa tai siihen verrattavaa etua.

Tämä selvä. Itse tosin pidän muutaman sadan euron verottomia päivärahoja hyvänä lisänä ansioihin, mutta ei siitä sen enempää. Korjataan sitten niin että erilaiset lisät vaikuttavat palkkaan huomattavasti.

Olin juuri tulossa quottaamaan tuota Hesarin juttua, mutta Fabio ehti ensin. Samasta Hesarin jutusta poimittua:

Työntekijäpuoli kiistää summat, mutta ei esitä tilalle omia lukujaan.

Hyvähän se on haukkua vastapuolen kommentteja paskapuheeksi ilman omaa vastinetta. Kuten Gospodin47 tuossa aikaisemmin totesi, ei näissä voita kukaan. Loose-loose -situation.
 
Tämä selvä. Itse tosin pidän muutaman sadan euron verottomia päivärahoja hyvänä lisänä ansioihin, mutta ei siitä sen enempää. Korjataan sitten niin että erilaiset lisät vaikuttavat palkkaan huomattavasti.

Päiväraha on tarkoitus olla kulukorvaus samalla tavalla kuin oman auton käytöstä työaikana saa kilometrikorvauksen.
 
Nyt kun joku vielä linkittäisi/löytäisi lentoemojen voimassaolevan TES:n niin voitaisiin spekuloida kunnolla mitä eroa on valtakunnallisella ja finskin liitteellä. Jos vielä löytyisi finskin lentäjien TES niin vielä parempi. Tuskin nämä mitään salaisia asiakirjoja kumminkaan ovat? Itse en kumminkaan 2min googlettamisella löytänyt kumpaakaan.:)
 
koittakaa nyt ihmiset tajuta ettei omalla työpanoksella ole 90% tapauksissa mitään merkitystä..Itse olen tämän saanut kokea monesti, viimeinen esimerkki: firma missä olen töissä on tehnyt ennätykset joka mittarilla kolmena vuotena peräkkäin mutta ei se palkassa näy.. Tulospalkkio on joka vuosi laskenut, urakoissa käynyt juustohöylä.. meidän osastolla saa kaikki suurinpiirtein samaa palkkaa, "omasta työpanoksesta" riippumatta. Mitataan se sitten tekemäsi työmäärän,sairaspoissaolojen etc. mukaan

ehkäpä korkeissa viroissa se voi vaikuttaa , mutta ei ruohojuuri tasolla

Samat kokemuksen minullakin. Huomataanko sitä työpanosta siinäkään kohtaa jos tulee joskus YT-neuvottelut... Taitaa naamavärkin miellyttävyys painaa paljon enemmän siinäkin vaakakupissa. Raakaa peliä tämä työelämä on kaikenkaikkiaan.
 
Tuosta aiemmasta kilpailukyky/lakko yms. keskustelusta:

Paniikki kilpailukyvyn menettämisestä on juuri se, mitä palkansaajan halutaan uskovan, jotta heidät saataisiin luopumaan omista eduistaan. Aina kun palkansaajat vaativat jotain, aloitetaan hirmuinen pelottelu siitä että kilpailukyky on menetetty, kiinalaiset tulevat ja taivas tippuu. Tuo on ihan täyttä sumutusta joilla yritetään saada ihmiset uskomaan, että kaikenlaista vaatimista tulisi hävetä ja vyötä pitäisi koko ajan kiristää.

Sitten kuitenkin saa lukea näitä uutisia:

World Economic Forum, WEF (2003):
Maailman kilpailukykyisin maa: SUOMI

Institute for Management Development, IMD (2004):
Suomi on maailman 8. kilpailukykyisin maa.

TOP-10:ssä oltu jo vuosikaudet. Tässä valossa en ymmärrä tuota ihme "no kun kilpailukyky menee" virttä jota täälläkin näkee. Teitä vedätetään uskomaan tuohon.
 
Ja kovin hynin näyttää noilla Suomalaisilla isoilla lafkoilla menevän, ihan noillakin joiden tuotanto yms. on pääosin kotimaassa tai pohjoisessa Euroopassa.

No pitäähän sitä duunarin ruodussa pysyä, mitä siitäkin tulisi jos rengistä tulisi yhtäkkiä isäntä? ;)
 
No pitäähän sitä duunarin ruodussa pysyä, mitä siitäkin tulisi jos rengistä tulisi yhtäkkiä isäntä? ;)

Tämähän oli ongelma muutamia vuosia takaperin, kun finskin entinen TJ huomasi, että tienaa vähemmän kuin vanhemmat lentokapteenit talossa. :lol2:
 
Tämähän oli ongelma muutamia vuosia takaperin, kun finskin entinen TJ huomasi, että tienaa vähemmän kuin vanhemmat lentokapteenit talossa. :lol2:

Tämä nyt menee ohi aiheen ja mielestäni hyvä johtaja ansaitsee hyvän palkan. Mutta kyllähän sitä keskijohtoakin yleensä palkitaan aika avokätisesti ja samaanaikaan yritetään kaikenmaailman leikkureilla leikata duunarin palkkaa ja huudetaan palkkamalttia. Ole siinä sitten lojaali ja tyytyväinen työnantajallesi, antaahan hän hyvää hyvyyttään sulle leivän pöytään. :evil:
 
Tämä nyt menee ohi aiheen ja mielestäni hyvä johtaja ansaitsee hyvän palkan. Mutta kyllähän sitä keskijohtoakin yleensä palkitaan aika avokätisesti ja samaanaikaan yritetään kaikenmaailman leikkureilla leikata duunarin palkkaa ja huudetaan palkkamalttia. Ole siinä sitten lojaali ja tyytyväinen työnantajallesi, antaahan hän hyvää hyvyyttään sulle leivän pöytään. :evil:


Tämähetkisessä työpaikassani rividuunarit tienaavat enemmän kuin työnjohtajat tai varastopäälikkö.:evil:
 
Tämähetkisessä työpaikassani rividuunarit tienaavat enemmän kuin työnjohtajat tai varastopäälikkö.:evil:

Tuo on eräs ongelma teollisuudessa, missä toimihenkilöillä ei kovin kummoista lakkoherkkyyttä ole ollut. Miksi maksaa enempää, jos halvemmallakin saa saman työsuorituksen ?

Jokainen palkankorotus, työehto ja iso osa sosiaalietuuksista jne. on aikoinaan 'taisteltu'.. ei niitä ole kukaan kenellekkään ilmaiseksi antanut.
 
Tuo on eräs ongelma teollisuudessa, missä toimihenkilöillä ei kovin kummoista lakkoherkkyyttä ole ollut. Miksi maksaa enempää, jos halvemmallakin saa saman työsuorituksen ?

Jokainen palkankorotus, työehto ja iso osa sosiaalietuuksista jne. on aikoinaan 'taisteltu'.. ei niitä ole kukaan kenellekkään ilmaiseksi antanut.

Mutta pitää huomioida myös se, että monesti nämä toimihenkilöt tekee päiväduunia ja ne rividuunarit painaa keskeytymätöntä kolmivuoroa (tai millä nimellä ikinä kutsutaankaan). Näinollen ne lisät on aika merkittävässä osassa sitä palkkaa. Eli ei se peruspalkka välttämättä ole yhtään parempi, voi olla paljon pienempikin.
 
Mutta pitää huomioida myös se, että monesti nämä toimihenkilöt tekee päiväduunia ja ne rividuunarit painaa keskeytymätöntä kolmivuoroa (tai millä nimellä ikinä kutsutaankaan). Näinollen ne lisät on aika merkittävässä osassa sitä palkkaa. Eli ei se peruspalkka välttämättä ole yhtään parempi, voi olla paljon pienempikin.

Työnjohto tekee samat vuorot ja siten saa myös samat lisät kuin duunaritkin. Päälikkö tosin tekee vain 8-16 päivää. Lisäksi en ottanut ylitöitä mukaan vaan ihan normi työllä tehty ansio. Tosin yksi palkan osa on suoritepalkka/kannustinlisä mikä lasketaan työtehosta.
 
Silti minun piti mennä tytön kanssa pariisiin ensi perjantaina, tytön nyt lauantaina jo ja minun perjantaina junalla.. thalyksellä. Ja nyt se tyttö meneekin sinne 11.11 ja mä menen 1.5 viikkoa aikaisemmin hollantiin kuin pitäisi tytön vuoksi ja nytten hengailen siellä yksin hukka-aikaa, kun voisin olla täällä kavereiden kanssa.. kaikki hollanninkaverit on suomessa, kanadassa, saksassa ym.. tylsää.. ihan tuon nais-ihmisen vuoksi puolitin suomen-lomani josta joka tapauksessa maksoin sen 200€ että päästäisiin pariisiin yhdessä ja nyt ei päästäkkään ja mä meen yksin.. vittu!
 
Finnair Tekniikka on eri yhtiö kuin Finnair. Nuo osat on ostettu vuosia sitten eikä se niitten varastointi niin paljon maksa että vaikuttaisi oleellisesti tulokseen. Eihän se että kaupoissa on esim. halpoja vanhoja DVD:eitä alkaen jotain 5€ tarkoita että kyseisellä kaupalla menee huonosti vaan sitä että on tehty virheellinen myyntiarvio vuosia sitten.

En ole Finnairilla töissä, mutta Finnair Tekniikka ei käsittääkseni ole eri YHTIÖ kuin Finnair (lentoliikenne?). Finnair Tekniikka on ainoastaan hallinnollisesti erillinen yksikkö. Finnairilla meni tässä jokin aika sitten oikein hyvin, tahkosivat miljuuna euroa päivässä voittoa. Sitten nousi öljyn hinta yms. ja hyvä, että omilleen taas pääsivät. Nyt öljyn hinta on laskenut, joten voipi olla, että menee taas paremmin.

Lentokoneiden osat harvemmin maksavat 5 euroa kappale, jos ei puhuta mustan pörssin osista (kerran tai useammankin onnettomuuskoneissa olleita osia, jotka on pelastettu hylystä. Ei ole Finnairilla käytössä, mutta kolmannen maailman yhtiöt käyttävät näitä osia.) 5 euron osien sijaan puhutaan satojen tuhansien eurojen osista tai miljoonien eurojen osista. Heinonen oli mm. vetänyt kohtuulliset herneet nenään varaston tilasta.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom