Sniffari
Äitisi valinta
Kaikki lakko- ja vaalikeskustelut on aina loistavia, kun t_a käydään kaivamassa ylös Westendin hautausmaalta vain näitä varten. Lisää tällaista.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
H.R. : En viittaa tässä avautumisessa Finnairin tapaukseen, eli ot:tä mun osalta.
Eikä tää jankkaamalla miksikään muutu, mutta kysymys ei ole mustasta ja valkoisesta eikä vasikoista ojissa. Kysymys on siitä, että joko kunnioitetaan sopimuksia tai sitten ei. Sitä ei tarvitse meidän spekuloida, että no kun noikin rikko tai meidän mielestä ollaan nyt oikeutetusti lakossa. Sitä varten on ne tuomioistuimet.
Mä en ole vaatimassa mitään muuta kuin, että annetaan sille puolueettomalle kolmannelle osapuolelle enemmän valtaa rangaista niistä sopimusrikkomuksista. Yläraja pois sakoista ja vankilatuomioiden uhka.
Se on naurettavaa puhua sopimusyhteiskunnasta, jossa ei ole sitä puolueetonta kolmatta osapuolta jolla on valtaa ratkaista niitä kiistoja. Oikeasti ratkaista niitä. Nyt ne tuomiot on suosituksia ja sopimuksia noudatetaan sillon kun itse huvittaa (= teot ristiriidassa puheiden kanssa). Fakta. Kuten ootte todennut kaikki on sallittua ja se oma mielipide ei aina ole objektiivisin.
Onko väärin antaa puolueettoman kolmannen osapuolen päättää a) siitä kuka on kiistoissa oikeassa b) määrätä rangaistukset suhteessa aiheutettuun haittaan?
Tää on se ydinkysymys, jonka TLP ja sinä molemmat olette koko ajan ohittaneet. Ja me kaikki tiedetään, minkä takia.
Se on vastaus myös noihin sun kysymyksiin. Ensin yhdessä sovitaan ja kiistat ratkotaan kolmannen osapuolen toimesta.
Mitä mä en muka ymmärrä työsopimusalan dynamiikasta? Sun omat puheet on ristiriidassa. Kritisoit omaa tietämystäs työsopimusalan dynamiikasta ja realismista? Sanot yhtä toisessa lauseessa ja toista toisessa lauseessa. Ne voi olla sun mielipiteitäs, mutta ne ei ole johdonmukaisia, vaan se mielipide vaihtuu sen mukaan mikä missäkin tilanteessa on itselle parasta.
Hymyilyttää itseäkin kun sä väität mulle vastaan, jos mun mielestä työehtosopimuksien noudattamista pitäis vahvistaa. Tästä on kysymys. How you like that?
Korostan vielä, että mä ajan tässä siis lisää valtaa oikeuslaitokselle. En ole päättämässä kenet tuomitaan linnaan ja kuka kuolemaan. Nykyiset rangaistukset ei vaan toimi, joten säädöksiä tulee kiristää.
btw. esim. ruottissa, norjassa ja tanskassa ei ole ylärajaa hyvityssakoille.
Onko väärin antaa puolueettoman kolmannen osapuolen päättää a) siitä kuka on kiistoissa oikeassa b) määrätä rangaistukset suhteessa aiheutettuun haittaan?
...
Jos sä todella oot sopimuksien kannalla, niin miksei samantien velvoiteta väärässä ollutta osapuolta korvaamaan toiselle aiheutuneet tappiot täysimääräisenä? Reilu peli. Tehdään kaksistaan sopimus ja puolueeton kolmas osapuoli päättää kumpi on konfliktitilanteessa oikeassa. Eikö tää laittais asioita vähän perspektiiviin ja kummatkin osapuolet miettis tarkkaan, ettei LAITTOMUUKSIA synny??
Koitatsä sanoa jotain Suomen oikeusjärjestelmän korruptoituneisuudesta...Timba79 sanoi:En ole ehdotustasi vastaan, mutta kiinnostaisi kovasti tietää mistä oikeasti puoleeton kolmas osapuoli tällaisia tilanteita ratkomaan löytyisi. Ei mikään maailman helpoin juttu.
Oot oikeassa siihen liittyy omat ongelmansa. Näiden menetyksien arviointi olis luonnollisesti sen työtuomioistuimen, käsittääkseni jossain maissa erillisen lautakunnan tehtävänä, eikä korvaukset olis sama asia kun yhtiön itse ilmoittamansa tappiot. Tietenkään. Näitä järjestelmiä on kuitenkin toiminnassa maailmalla.Dawg sanoi:Ja minäkin tulen heittämään lusikkani soppaan
Tässä avainsana väärässä olleen osapuolen. Sulla on tässä se oletus, että väärässäkin pitäisi saada olla ilman seuraamuksia. Sä olet myös B-tyypin miehiä, mikäli luit sen mun aiemman postin. Tosta oletuksesta, että väärässä ololla ei ole mitään seuraamuksia, seuraa juurikin se, että niillä sopimuksilla ei alunperinkään ole mitään väliä.Dawg sanoi:Mielestäni tämä osoittaa vaatimuksen väärässä olleen osapuolen täysimääräisestä korvausvelvollisuudesta ongelmalliseksi.
Väite: "Kannatan että sopimuksista ja työrauhavelvoitteesta pidetään kiinni" on ristiriidassa sen kanssa, että et hyväksy sopimuksen rikkomisesta aiheutuvan tuntuvia rangaistuksia. Tää on fakta, koita päästä siitä yli.
Minkä takia et kannata rangaistuksia, ilmenee tästä: "Jos toinen alkaa kikkailemaan vaikkapa TES:illä, en näe vääränä vastata vastatoimilla. Noi kikkailutkin kun katsotaan työtaistelutoimenpiteeksi tai ainakin sillä uhkailuksi."
Eli pidät sitä omana subjektiivisena oikeutena määritellä TES:illä kikkailut. Kuka niistä sopimuksen noudattamisista ja tulkinnoista sopimusyhteiskunnassa vastasikaan?? SINÄ vai TYÖTUOMIOISTUIN. Pari sivua sitten olit sitä mieltä, että työtuomioistuin.
Sovittelu on erikseen. Se on uudelleen sopimista, niin kun ymmärrät JO SOVITUISTA asioista ja niiden tulkinnoista ja rangaistuksista päättää Suomessa työtuomioistuin. Valtakunnansovittelijalla ei ole mitään valtuuksia määrätä sankitoita jo yhdessä sovittujen sopimuksien rikkomisesta.
Ydinkysymys säilyy: mitä virkaa on sopimuksilla, joiden rikkomisesta ei ole käytännössä rangaistuksia?
edit: Yksinkertaistan tätä vielä ihan sua varten: Mä en (tässä yhteydessä) aja mitään muita muutoksia kuin sitä, että mikäli olit väärässä, korvaat aiheuttamas vahingot. Yksinkertaista.
Pitäis kuitenkin muistaa, että näissä hommissa on aina 2 osapuolta. Se johto ei yksin niitä tuloksia tee, eivätkä omistajat tai omistajien rahat. Tarvitaan motivoitunut ja tuloshalukas suorittava porras.
Aina näissä hommissa muistetaan vain raha ja kuinka se raha tekee rahaa, mutta ei tule kuuloonkaan, että sillä suorittavalla portaalla olisi jotain tekemistä sen hyvän tuloksen kanssa. Esimerkiksi palvelualoilla (kuten Finnair) tuo tulos on suoraan johdannainen näihin lentohenkilökuntaan ja heidän palveluunsa. Iso osa se ei esim. kerosiinin hintaan nähden ole, mutta osa kokonaisuutta.
Jos saat paskaa palvelua, haet palvelun aivan toisesta yrityksestä aikas pian... ainakin itse teen niin. Kaupan ala on vielä enemmän sidoksissa ruohonjuuritason tekijöihin. Teollisessa tuotannossa se tyytyväinen työntekijä tuottaa takuuvarmasti enemmän, kuin se vittuuntunut.
Ihmisiltä ruukkaa unohtua ns. pehmeät arvot, jotka tuo sitä kovaa käteistä loppupelissä jokaisen yrityksen kassaan. Jos asiat ois yksioikoisia, kuten tässäkin monen suulla puhutaan, niin näitä lakkoja ja sulkuja ei esiintyisi, diktatuurissa kun elettäisiin.
En ollenkaan väitä, etteikö se omistajaporras ole tärkeä, johto mukaan luettuna, tosin yhtään sen vähemmän tärkeäksi en tätä 'ruohonjuuritasoakaan' lue. Paras asiahan ois, että kaikilla on kivaa ja kaikki ansaitsee... nykysuunta vaan tuntuu olevan hieman erilainen, koventuneine arvoineen. 'Ahneella on paskanen loppu' sananlasku pätee jokaiseen osapuoleen, mitä yllä on mainittu.
...Tässä avainsana väärässä olleen osapuolen. Sulla on tässä se oletus, että väärässäkin pitäisi saada olla ilman seuraamuksia. Sä olet myös B-tyypin miehiä, mikäli luit sen mun aiemman postin. Tosta oletuksesta, että väärässä ololla ei ole mitään seuraamuksia, seuraa juurikin se, että niillä sopimuksilla ei alunperinkään ole mitään väliä.
Tohon vertailuun vielä kommentti, että se ei kerro mitään. Jos Finnairi polkee pykäliä (=on väärässä) se joutuu korvaamaan menetetyt tulot. Joo ne on pienemmät, mutta ota huomioon sillon työntekijät eivät myöskään ole velvoitettuja työskentelemään(työsopimus) ja voivat vetää lonkkaa kotona ja nostaa sovittua palkkaa kunnes Finnair tulee järkiinsä. Esim. Ja kuten sanottua väärässä olon ja tuomiot langettaa se surullisen kuuluisa puolueeton kolmas osapuoli. Mikä tässä mättää??
Aivan, työntekijät voivat vetää lonkkaa kotona ja saada palkan lakon ajalta, jos puolueeton osapuoli ratkaisee kiistan heidän edukseen. Työsopimus sitoo heitä kuitenkin lakonkin aikana, se vain on riitautettu sillä hetkellä eli sopimusta ei ole purettu. Siinä on tulkintaero, jonka nopeaksi ratkaisemiseksi joko työntekijäpuoli on mennyt lakkoon tai työnantaja julistanut työsulun.
Pelotteena oleva sakko ei kuitenkaan ole tasapuolinen, vaan se rajoittaa enemmän työntekijäpuolen toimia kuin työnantajan. Millainen tasapuolinen sopimus se on, jos toinen joutuu sopimusrikkomustilanteessa maksamaan kymmenen kertaa suuremmat sakot kuin toinen? Huom. suhteellisestikin etu on Finnairilla, ei työntekijöillä.
Liiketaloudellinen menetys työnantajalle lakon aikana on sitten eri juttu. Nyt kyse on ainoastaan sopimusteknisestä asiasta.