Finnair lakossa

Enempiä puuttumatta finnairin lakkoon, niin kuitenkin lakkoilu on työntekijän oikeus. Lakkoon ei mennä turhaan, vaan aiheesta. Työnantajapuoli kun nykypäivänä saneeraa ja heikentää työntekijän asemaa. Työnantajapuolen tämän päivän uusi tyhmyys on sanelupolitiikka.
Ei muuta kuin lakkoon vaan!!! Hyvä lentoemät!!

Näinhän tämä on, rakaa ja armotonta "peliä" molemmilta osapuolilta. Kumpikaan osapuoli ei yleensä alussa ole antamassa periksi ja duunarilla ei vaihtoehtoja paljon jää jos esitetään 30% palkka-alea.

Siihen en ota kantaa, että mitkä nyt kuuluisi olla lentoemon palkat Finkissä tai jossain muualla, kun en yksinkertaisesti tiedä niistä yhtään mitään. Mutta aikalailla ois yhdellä sun toisella täällä eri ääni kellossa jos oma työantaja sanoisi että pojat nyt lähti palkasta 30% veks kun meillä menee vähän huonosti.

En puolusta tässä juuri tätä lakkoa, kun en edelleenkään ole perehtynyt asiaa tätä ketjua enempää, kuhan vaan tuon näkemykseni lakkoilusta esiin.

Ja joko Finnairin osake on dipannut kunnolla? Jos vaikka pääsis ostoksille... :evil:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsekkin puutuin tässä ketjussa lähinnä lakko"aseen" käyttöön. En ole sen enempää perehtynyt lakon syihin tai työnantajan esityksiin.
Onko finski siis esittämässä palkan alennuksia lentoemoille (ja stuerteille)? 30%? Vai paljonko? Laskevatko kaikki finskin johtajatkin kilpailukyvyn edistämisen puolesta saman verran palkkojaan??????
 
Työntekijät luonnollisesti tappelee oikeuksistaan, mutta hyvä lähtökohta olis valtiovallan puolesta varmistaa, että voimassaolevia lakeja myös noudatetaan. Pelisääntöjen nimeen kun kerran vannotetaan, niin nää laittomat lakot pitää loppua. Palstan moraalinvartijatkin allekirjoittaa varmaan sen, että yleisesti se joka tahallaan aiheuttaa vahinkoa toiselle on siitä myös korvausvelvollinen. Näissä laittomissa lakoissa tää ei ikinä toteudu. Sama kun voisit mennä posliinikauppaan, paskoa kaikki lattialle ja saada siitä 5€ sakot. Sama meininki.

Ja kaikki henkisesti yli 5v. ymmärtää, että jostain johtajien palkoista on ihan turha itkeä näissä yhteyksissä...
 
Itsekkin puutuin tässä ketjussa lähinnä lakko"aseen" käyttöön. En ole sen enempää perehtynyt lakon syihin tai työnantajan esityksiin.
Onko finski siis esittämässä palkan alennuksia lentoemoille (ja stuerteille)? 30%? Vai paljonko? Laskevatko kaikki finskin johtajatkin kilpailukyvyn edistämisen puolesta saman verran palkkojaan??????

Käsittääkseni vanhat työntekijät eivät joudu luopumaan eduistaan aniakaan palkan osalta TES-voimassaoloaikana. Kiistaa on lähinnä siitä, että uudet työntekijät palkataan Aerolle (tytäryhtiölle) ja sieltä vuokrataan takaisin Finskille, mutta palkka ja edut ovat Aeron noudattaman TES mukaisia. Huomautuksena vielä, että kaikki muut suomessa toimivat yhtiöt noudattavat tätä "-30%" TES:a. Finnairilla sattuu olemaan vain erillinen lisäpöytäkirja, jossa palkka (muutkin edut??) ovat parempia. Toisaalta finnair on ainoa lentoyhtiö mikä tekee aikaerolentoja, joka taas lisää työntekijöiden rasitusta enemmän kuin muilla lentoyhtiöillä, jotka lähinnä lentävät eurooppaa ja skandinaviaa.
 
Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Mauri Koskenniemi sanoi:
Kun verrataan palkkatasoamme tosiasiallisiin kilpailijoihimme, on se vastoin Hienosen väitettä näitä alhaisempi. Esimerkiksi Tanskan SAS:lla kahdeksan vuotta työskennelleen matkustamotyöntekijän palkka on 3641 euroa kuukaudessa kun taas meillä 1689 euroa. Ja vaikka palkkarakenteen erotkin lisien kertymisen muodossa otettaisiin huomioon, emme siltikään yllä samalle tasolle. Finnairin on siis aivan turha vedota tässä asiassa kilpailuaseman menettämiseen.

Lähde

Tuolla siis työntekijäpuolen vastine. Kannattaa varmaan suomalaisten insinöörien nostaa meteli kun tienaavat vähemmän kuin esimerkiksi kollegat Saksassa.

Edit. lauri1962: Eiköhän toi oo kuitenkin peruspalkka, joka kasvaa lisillä ja päivärahoilla huomattavasti.
 
Noihin muihin euroopan maihin vertailu on aivan turhaa, puolin ja toisin.. Mun mielestä sillä vaan on merkitystä, mitä sillä palkalla saa..

P.s IMO 1689€ ei ole juuri mitään ("mahapalkka")
 
Mutta aikalailla ois yhdellä sun toisella täällä eri ääni kellossa jos oma työantaja sanoisi että pojat nyt lähti palkasta 30% veks kun meillä menee vähän huonosti.

Oma työpanokseni uudessa firman kannustavassa järjestelmässä arvosteltiin suurinpiirtein ton verran alemmaksi. Kannusti kyllä pelkkä ajatuskin aikalailla, vaikka palkkaa ei noin vain voi muuttaakaan.
 
Finnairilla ei mene tällä hetkellä kovin hyvin, mutta aika kova pudotus tuo 30 pinnaa kyllä on. Olisivat pudottaneet mieluummin 5 prosenttia aina silloin tällöin. Tuollaiset pudotukset tuskin olisivat saaneet lakkoa aikaan. Ennenkuin on liian myöhäistä...
 
Finnairilla ei mene tällä hetkellä kovin hyvin, mutta aika kova pudotus tuo 30 pinnaa kyllä on. Olisivat pudottaneet mieluummin 5 prosenttia aina silloin tällöin. Tuollaiset pudotukset tuskin olisivat saaneet lakkoa aikaan. Ennenkuin on liian myöhäistä...

Kenenkään palkkaa (siis sellaisen jolla on voimassaoleva työsuhde) ei olla tiputtamassa tämän TES aikana. Kyse on UUSIEN ja vanhojen määräaikaisten vakinaistamisen palkkaehdoista.
 
koittakaa nyt ihmiset tajuta ettei omalla työpanoksella ole 90% tapauksissa mitään merkitystä..Itse olen tämän saanut kokea monesti, viimeinen esimerkki: firma missä olen töissä on tehnyt ennätykset joka mittarilla kolmena vuotena peräkkäin mutta ei se palkassa näy.. Tulospalkkio on joka vuosi laskenut, urakoissa käynyt juustohöylä.. meidän osastolla saa kaikki suurinpiirtein samaa palkkaa, "omasta työpanoksesta" riippumatta. Mitataan se sitten tekemäsi työmäärän,sairaspoissaolojen etc. mukaan

ehkäpä korkeissa viroissa se voi vaikuttaa , mutta ei ruohojuuri tasolla
 
Toi 1689€ ei ole mitään muuta kuin työmarkkinaliikkeen propagandaa. Ja vaikka oliskin totta niin jos ei työ maistu niin menkööt mokomat happamat putkipiiat sitten vaikka ravintolaan tarjoilemaan bisseä juopoille. Saakohan sieltä paremmat työolot ja liksat???:rolleyes:
 
Finnairilla ei mene tällä hetkellä kovin hyvin, mutta aika kova pudotus tuo 30 pinnaa kyllä on. Olisivat pudottaneet mieluummin 5 prosenttia aina silloin tällöin. Tuollaiset pudotukset tuskin olisivat saaneet lakkoa aikaan. Ennenkuin on liian myöhäistä...

Finnairilla menee tällä hetkellä erittäin hyvin. Uusia Embraer ja A340:sia tulee hyvää tahtia käyttöön. Kaksi uutta kauko-idän reittia avataan syksyn ja talven aikana (Delhi ja Kuala Lumpur). Tästä johtuen Euroopan jatkolentojakin on tulossa lisää. Finnair on kohta siinä pisteessä että rajoittaa enemmän HKI-Vantaan kapasiteetti kuin muut tekijät.
 
Toi 1689€ ei ole mitään muuta kuin työmarkkinaliikkeen propagandaa. Ja vaikka oliskin totta niin jos ei työ maistu niin menkööt mokomat happamat putkipiiat sitten vaikka ravintolaan tarjoilemaan bisseä juopoille. Saakohan sieltä paremmat työolot ja liksat???:rolleyes:

hyvä pointti.
Tuota en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi hakeutua työhön, jossa tiedetään yleisesti olevan ihan kakka liksa?
 
Mulla on mennyt usko näihin lakkoihin, tai oikeastaan niiden hyödyllisyyteen. Lopputulos on se, että kaikki häviää. Onhan näitä ennenkin nähty, varsinkin kun tarpeeksi venytetään lakkoa (esim. paperimiehet, palomiehet). Hienoa seistä räntäsateessa lakkovahtina ja itkeä medialle, kuinka lakkoavustuksella ei pärjää. Samaan aikaan työnantajapuoli menettää rahaa helvetisti, milläs sitten maksellaan palkankorotuksia ja muita investointeja...

Samalla aiheutetaan muuta haittaa ympäröivälle porukalle. Paperityösulun vai mikä se olikaan-lakon aikana lähinnä vitutti se riesa, mitä siitä koitui omalla toimialalla, joka oli jokseenkin riippuvainen paperialasta. Toimitukset myöhässä, asiakkaat kaikkoaa yms. Solidaarisuus ei käynyt mielessäkään kun koitti selvitä omassa työssä toisten lakkoilun takia. Ja nyt alkaa taas uhkaavasti tulla samoja tilanteita eteen.

Lentoemännille se on voivoi, jos edellinen sopimus on tehty vanhoina hyvinä aikoina, jolloin ei halpalentofirmoja ollut. Markkinatalous on välillä semmosta, että niistetään jos tarve on. Joillakin aloilla kun alat urputtamaan, niin lyödään eteen paperi, että sinun tuntipalkalla palkataan Kiinassa 30 ihmistä ja Intiassa hieman enemmän. Ja ilmoitetaan, että siellä tulijoita on joka aamu jonoksi tehtaan portin takana. Joten näillä perusteilla irtisanomme sinut ja itseasiassa lopetamme koko tehtaan täältä Suomesta. Ne on hyvä tahto ja hyväntekeväisyys kaukana näistä hommista. Sitä paitsi tämä lentoemolakko on laiton.

ps. Tosin mun mielestä jonkun lakon laillisuus/laittomuus on melkeen yhtä turha asia ku Geneven sopimus sodankäynnistä. Eikö kummassakin asiassa ole kuitenkin tarkoitus vahingoittaa vastapuolta tavalla tai toisella? Ugh, tämä tästä.
 
Finnairilla menee tällä hetkellä erittäin hyvin. Uusia Embraer ja A340:sia tulee hyvää tahtia käyttöön. Kaksi uutta kauko-idän reittia avataan syksyn ja talven aikana (Delhi ja Kuala Lumpur). Tästä johtuen Euroopan jatkolentojakin on tulossa lisää. Finnair on kohta siinä pisteessä että rajoittaa enemmän HKI-Vantaan kapasiteetti kuin muut tekijät.

Varastot täynnä mm. vanhojen DC-9:sien ja muiden koneiden osia, joita ei välttämättä ole enää edes käytössä, kallis öljy yms. Katsoppa tunnuslukuja miten finskillä on mennyt. Ei todellakaan "erittäin hyvin." Toki voi olla, että on tulossa käänne parempaan, kun öljyn hinta on laskenut, uutta kalustoa tulee, eläkejärjestelyitä tehdään, lentohenkilönkunnan palkkoja lasketaan jne.

Kenenkään palkkaa (siis sellaisen jolla on voimassaoleva työsuhde) ei olla tiputtamassa tämän TES aikana. Kyse on UUSIEN ja vanhojen määräaikaisten vakinaistamisen palkkaehdoista.

Enhän mä niin ole sanonutkaan? 30 pinnaa veke uusien palkoista, that was my point.
 
Varastot täynnä mm. vanhojen DC-9:sien ja muiden koneiden osia, joita ei välttämättä ole enää edes käytössä, kallis öljy yms. Katsoppa tunnuslukuja miten finskillä on mennyt. Ei todellakaan "erittäin hyvin." Toki voi olla, että on tulossa käänne parempaan, kun öljyn hinta on laskenut, uutta kalustoa tulee, eläkejärjestelyitä tehdään, lentohenkilönkunnan palkkoja lasketaan jne.

Kylläpä tuntuu kelpaavan islantilaisille hyvin.
 
Vituttaa kun jää lomareissu varmaan väliin ja yli kuukauden odottanut...

Ikävä etten voi ottaa osaa suruusi, mutta veljeni oli varannut noin 3,5kk sitten lennot - lähtö 18.10. Suomesta. Vihoviimeinen kone tänne Thaimaahan siis ennen lakkoa. Kävi ns. tuuri :)

Ja miksi olen niin mielissäni? Ruispalat, karjalanpiirakat, turkinpippurit, KENGÄT, täysjyväreal. Riittääkö? :D
 
Mistäs tän nyt sitten tietää, että kyseessä on laillinen vai laiton lakko?

SLSY sanoi:
SLSY ry:n työtaistelu 18.10.2006 ->

Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry pahoittelee työtaistelusta matkustajille aiheutuvaa häiriötä.

Työtaistelu johtuu siitä, että Finnair rikkoo työrauhan takaavaa työehtosopimusta. SLSY ry on yrittänyt välttää työtaistelutilanteen neuvottelemalla Finnairin kanssa viimeiseen saakka, mutta neuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina. SLSY ry:n jäsenistö tukee lakkoa varauksetta ja yhdistykseen on liittynyt lukuisia uusia jäseniä lakkoa edeltävinä päivinä. Järjestäytymisaste on ollut jo aiemminkin huomattavan korkea Finnairin henkilöstön osalta.

SLSY ry tuomitsee jyrkästi Finnairin suunnitelmat vaatia aasialaista henkilökuntaa tekemään lakonalaista työtä.

Lehdistölle on lähetetty 18.10.2006 vastine Finnairin Helsingin Sanomissa 17.lokakuuta 2006 esittämiin väitteisiin. SLSY:n lehdistötiedote on luettavissa kokonaisuudessaan tämän linkin takaa (pdf) tai websivultamme.

SLSY ry
Lähde: http://www.slsy.info/

Ja

Finnair sanoi:
Lakkotilanne
Finnairin toiminta laittoman lakon aikana
Finnair pyrkii lentämään kaikki lomalentonsa Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen SLSY:n laittoman lakon aikana. Lakko alkoi torstaina 19.10. klo 4. Koska SLSY ei ole antanut arviota lakon kestosta, Finnair julkaisee päivittäin seuraavan vuorokauden liikennesuunnitelman.

Lomalennot lennetään alkuperäisessä laajuudessa, joskin aikatauluihin tulee muutoksia. Finnair lentää myös osan Euroopan- ja kotimaan lennoistaan. Kaukolennoista lennetään ainoastaan kaukokohteista 19.10. Helsinkiin palaavat lennot sekä 20.10. Helsinkiin saapuva Singapore-Bangkok -lento. Ne Euroopan ja kotimaan lennot, jotka lakon aikana lennetään, liikennöidään poikkeusaikatauluin.

Lakon jatkuessa perjantaina 20.10. lennettävät reittilennot on päivitetty.

Finnair pahoittelee laittomasta lakosta asiakkailleen koituvaa harmia ja vaivaa.

Finnair joustaa varausten muutoksissa lipputyypistä riippumatta tällä viikolla. Asiakkaita kehotetaan ottamaan yhteyttä ensisijaisesti matkatoimistoon, josta ovat lippunsa varanneet.

Jos lippu on varattu Finnairilta, asiakkaat voivat soittaa numeroon 0600 140 140. Puhelinpalvelu on ruuhkautunut. Puhelinpalvelussa on määrätty määrä jonopaikkoja, ja kun jonopaikat ovat täynnä, ei jonoon pääse. Tällöin puhelu hälyttää varattua. Jonoon pääse sitä mukaan, kun jonossa oleviin puheluihin vastataan ja jonopaikka vapautuu. Toivomme, että asiakkaat, joiden tiedustelut eivät koske lähilähtöjä, ottavat yhteyttä myöhemmin.

Lähde: http://www.finnairgroup.com/info_fi/info_1.html
 
Mistäs tän nyt sitten tietää, että kyseessä on laillinen vai laiton lakko?

Työtuomioistuinhan sen loppujen lopuksi päättää. TES:in voimassoloaikana aloitettu työtaistelutoimenpide on pääsääntöisesti laiton. Riippuu kuitenkin myös siitä, onko vastapuoli rikkonut TES:iä ja aiheuttanut sopimuksettoman tilan.
Yleensä näissä ei mennä edes tuonne tuomioistuimeen asti, vaan neuvotellaan ja tehdään jonkinlainen molempia tyydyttävä ratkaisu. Harvoin toinen osapuoli vie toista 6-0.

Nämä lakko- ja työsulkukeskustelut on siitä hauskoja seurata, kun suurimmalla osalla nämä ovat (vain) tunteita nostattavia "kapitalistisika repii selkänahkaa" tai "kilpailukyky menee ja kaikki yritykset häipyy Suomesta". Monesti näissä threadeissa kommentoivilla ei ole edes harmaata haisua, mistä neuvotellaan/lakkoillaan/sulutetaan. Kun vielä terminologia on hukassa, niin tämä nyt on enemmän tällaista eipäs-juupas huutelua.

Täältä tähän.

BTW: Joonalta loistava postaus (#40) tähän threadiin :5:
 

Suositut

Back
Ylös Bottom