Fillareista

Kerrotaas vähän tapahtumia. :) Päätin kunnostaa oman vanhan tunturin enkä ostaa uutta halpispyörää. Pyörään vaihdettiin uudet jarrulänget, kampisarja, ketjut, takapakka ja muutamia pinnoja & kaapeleja. Toimi kuin uusi noin viikon ajan. Tänään kun olin ajamassa salille niin kuului kräks ja takavanne nappasi runkoon kiinni. Tuloksena se että takanavan se läpimenevä pötkylä murtui poikki. Nyt siis tilaukseen uusi takakiekko. :P Hintaa pyörälle on tullut nyt saman verran kun uusi halpispyörä jota en halunnut ostaa niiden keston vuoksi. Suoraan sanottuna vituttaa osittain mutta minkäs teet, uuteen hyvään ei ole varaa joten päivitetään sitten vanhaa runkoa uudeksi pyöräksi.

EDIT: Kuhan ton saa taas kuntoon voisi miettiä myös omaa ajotyyliä hieman. Hiekkatieräädistelyt ja maantie vauhdittelut tuo varmaan kestää mutta täytynee hillitä omaa himoa hyppiä katukivien kohdalla vaikka se kivaa onkin.. :nolo:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
GoA sanoi:
Tuloksena se että takanavan se läpimenevä pötkylä murtui poikki. Nyt siis tilaukseen uusi takakiekko. :P :nolo:
siis taka-akseli katkesi. niitä saa uusia, joten uusi kiekko oli turha ostos..
näytitkö liikkeessä vai ostitko itse? jos liikkeessä niin kipi-kipi takaisin valittamaan. muuten niellään ylpeyttä.. ;)
 
Kävin vasta tekemässä arviota, ja tosiaan akseli poikki. Mutta vaihetaan nyt samalla koko vanne uuteen. Tuolla kuitenkin on se 10 vuotta ikää niin ehkä ihan hyvä vaihtaa sekin jo. :) Etuvanne pidetään vielä samana, eihän se nyt mene rikki. ;) Toisaalta toi rikkimeno voi johtua siitä et mul on vaan niin törkeen paljon tota lihasmassaa niin ei tollanen pyöeä kestä mun painoa. ;) Eis vaan, vaikka aina kevennän koko kropan noissa kanttareissa niin ehkä täytyy vaan vähentää hupia ja tiputtaa vauhti mateluun niiden kohdalla.
 
vanha mummopyörä ajaa asiansa hyvin kaupungissa, samoin joku jopo.. jos talvella ajaa niin etujarru on lähes välttämätön. takajarrulla ei alamäkeen pysähdy.

tein itse yhdestä mummopyörästä jippopyörän kun ylämäkeen potkasin. siinä sit istuttiin maassa ja pyörä kahtena kappaleena rungosta poikki. :) eli kannattaa tosiaan kattoa että pyörä on tarpeeksi tukeva.. nyt menee tommosella pienellä vaihteettomalla kaupunkipyörällä varsin sujuvasti.

Crescent Eldir (mtb t) löytyy sitten maastoon ja mukavammille fillarilenkeille.. millasia suojavarusteita käytätte maastossa?

edittiä: millasia rengaspaineita käytätte täysjoustoissa?
edittiä vielä: saako takapakalle ja vaihtajalle jostain käteviä suojia kiviä vastaan?
 
Kuinka iso ero on matka-ajossa jos vertaa hybridiä ja maastofillaria.

Itselläni Helkama sport 3000 hybridi ja olen ajatellut ostaa rinnalle trekin 4300:n. Kuitenkin kävi mielessä että jos möisin helkaman suoraan ja ostaisinkin kalliimman maasturin, mutta viitsiikö sillä sitten ajaa enään maantiellä...

Tai yleensäkin toi 4300 trekki. Millainen 26" pyörä on asfaltilla esim 50km lenkeillä.

Ei viitisi kerätä kovin montaa fillaria varastoon mutta maastoon pitäisi välillä päästä.
 
TheSami sanoi:
Kuinka iso ero on matka-ajossa jos vertaa hybridiä ja maastofillaria.

Itselläni Helkama sport 3000 hybridi ja olen ajatellut ostaa rinnalle trekin 4300:n. Kuitenkin kävi mielessä että jos möisin helkaman suoraan ja ostaisinkin kalliimman maasturin, mutta viitsiikö sillä sitten ajaa enään maantiellä...

Tai yleensäkin toi 4300 trekki. Millainen 26" pyörä on asfaltilla esim 50km lenkeillä.

Ei viitisi kerätä kovin montaa fillaria varastoon mutta maastoon pitäisi välillä päästä.
Osta jotkut sliksit maastopyörään, niin kyllä sillä sitten ajaa maantiellä siinä missä hybridilläkin. Sitten kun menet maastoon, niin vaihdat kuvioidut renkaat alle. Kyllähän noilla maastorenkaillakin ajelee maantiellä, mutta ei ne rullaa erityisen hyvin.
 
Ostin/ sain lahjaksi fillarin, biiltema fillarin :). Hintaa tällä lelulla oli 195e. Pyörässä o alumiini runko, levyjarrut ja sitä on saatanan raskas polkea :) . Tähän luultavasti vaikuttaa se, että pyörä ei ole koskaan kuullu laakereista :) . Toisekseen renkaat ovat sellaista mallia, että eivät takuulla ole sitä parhaiten rullaavaa mallia. Kun pyörän nostaa ilmaan ja etupyörää pyöräyttää ei se pyöri edes yhtä kierrosta ympäri :) . Tähän luultavasti vaikuttaa se, kun kasasin pyörää niin kiristin sellasta hommelia epähuomiossa mitä ei luultavasti olisi saanut :) . No kunto ainakin kasvaa kun tuolla polkee :). Yksi paha ongelma ruotsalaisilla insinööreillä on käynyt, kun pyöräl polkee kovaa tiukassa mutkassa niin polkimet osuvat maahan :)
Toinen plussa on, että kukaan ei luultavasti varasta tuota.

Huolto/ylläpito vinkkejä kyseisen ruoskan hoitamiseen otetaan vastaan. :whip:

--> tuollainen, mutta isompi.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri...goria=178&ryhmaid=5&SID=653381347513224264217

Missä hintaluokassa muuten pyörissä on paras hinta/laatusuhde..?

Vaihtoedot mitä meinasin biilteman tilalle:

http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/product_info.php?cPath=42_43&products_id=936

http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/product_info.php?cPath=42_43&products_id=1083

Kumpikohan noista olisi ollut parempi..?

Syy miksi päätin ostaa biiltema fillarin oli se, että tuolaisen paremman fillarin ja biiltema fillarin erotuksella saa hyvät rullikset jotka aattelin hommaa, mutta se onkin jo toinen tarina ;) . En kuitenkaan suosittele biilteman fillareita :down: .
 
Noi vähänkö on paskana jos kerta rengas ei edes pyöri. kokeiles nys eka että ottaako se jarru kiinni renkaaseen vai eikö se rengas oikeasti pyöri. :D Jos ei ole jarrusta kiinni niin sitten kannattais varmaan vähintään löysätä noita renkaiden napoja. Mielummin jopa tarkastaa.
 
skuge sanoi:
Missä hintaluokassa muuten pyörissä on paras hinta/laatusuhde..?
mielestäni 800-1000e
sillä saa hyvän ja kestävän pyörän.
skuge sanoi:
Kumpikohan noista olisi ollut parempi..?
Corratec X-Vert Deore
siinä vähän laadukkaammat osat.
(henk koht, en ostaisi pyörää tuolta "tukusta"
riippuu tietenkin budjetista.
 
Apuva

Tarvin kestävän kohtuuhintaisen pyörän työ- ja koulumatkoihin sekä muuhun city-pyöräilyyn. Nyt pyöränä on Tunturin Kavaljeeri tms. 3-v torpedo (PER***E!). Ihan hyvä käyttöpyörä, mitä nyt vähän hentoinen ja vaihteet ei oikein toimi kunnolla - lyö tyhjää jne.
Kävin testaamassa Tunturin H320 ja Prego7, ja tulin siihen tulokseen, että en tarvi joustokeulaa, sillä se "syö" osan jarrutehoista ja tuntuma on jotenkin huonompi verrattuna jäykkäkeulaiseen.
Tuna H320
Tuna Prego7
Ehkä tottumiskysymys... Ja noista tuhannen vaihteen pyöristä on huonoja kokemuksia (rapisee, roklattaa...), mutta toisaalta 3 vaihdetta on liian vähän. Ajattelinkin, että joku perus 7-v ketjuvaihteella olisi hyvä: sopivasti vaihteita, eikä ole niin ranttu säädöistä.
Nyt himottaisi tuommoista Tunturin Prego7 pyörää; 359€.
Budjetti on opiskelijalla aika schuppea, joten korkeintaan kolmosella alkava hintalappu.
Milloin pyöräilysesonki alkaa hiipumaan ja hinnat tippuvat vai onko nyt hyvä aika ostaa pyörä?
Olisko eriäviä mielipiteitä tai muita vaihtoehtoja?
Mitä eroja alumiini vs. teräsrungolla (kestävyys, jäykkyys, vaimennus...)?
 
Mutteriukko, jos lyö tyhjää, niin voisiko olla kyse siitä, että 1) ketjut ovat liian löysällä tai kuluneet 2) hammasrattaat ovat liian kuluneet 3) vaihteistossa on jotain vikaa (epätodennäköistä)?

Jos todella meinaat hankkia arkista käyttöpyörää ja budjetti on rajallinen, niin suosittelen, että ostat syksyllä tai talvella käytetyn. Niitä saa hyviä noin 100-200€, ainakin Oulusta. Säästyneitä €uroja voi ja kannattaa sitten sijoittaa esim. pyörän kunnossapitoon ja varusteisiin (napadynamolamppu! :5: aivan ehdoton, jos ajaa vuoden läpeensä).

Itellä on ollut useita käytettyjä ja ovat muuten uuden veroisia, mitä nyt joitain pieniä pintanaarmuja saattaa rungossa olla. Viimeisin on 7-vaihteinen Nopsa, joka maksoi viime talvena 130€. Vaihdatin siihen itseasiassa just pari päivää sitten uudet ketjut (samalla tietenkin pistivät sopivan kireälle) ja uuden kapeamman ja kovemman satulan, myös ohjaintankoa nostettiin pari cm. Pyörä on kuin uusi, ihan eri pyörä! :) Sillä on silkkaa nautintoa ajaa verrattuna aiempaan, paljon kevyempi polkea, ajoergonomia on huomattavasti parempi (sekä satulan, että ohjaintangon noston vaikutus), ei voi kuin kehua. 40€ (ketjut, satula ja työ) oli mielestäni pienenpieni investointi siihen nähden, mitä rahalla sain. :thumbs:

Jos on enemmän rahaa laittaa, niin kannattaa tsekata uusin Fillari lehti. Siinä oli muistaakseni hyviä vinkkejä siihen, miten esim. maastopyörästä saa maantiekiiturin tai hybridistä maastopyörämäisemmän aika pienillä virityksillä. Esim. renkaita vaihdeltiin ja vissiin muutamia muitakin osia.
 
Mistäs paikasta pääkaupunkiseudulla saisi edullisesti maastopyöriin osia? Tarvitsisin mm. poljinkammet, takavanteen (7 rattaan vaihdepakka, 26"), satulatolpan ja muuta vastaavaa. Kauppaveljet ja bikeplanetit myyvät vähän turhan merkkitavaraa lompakolleni..
 
VOI VITTU! Lukiessani tätä threadia rupesin miettimään laitoinkos pyörän eilen kiinni telineeseen kettinkilukolla, jolla se on yleensä AINA tähän mennessä ollut kiinni. Eilen kuitenkin nerokkaana kaupugilta tullessani en pyörää kiinnittänyt telineeseen, koska olin kohta lähdössä salille. No, muisti kun on mitä on, menin sinne kuitenkin rullaluistimilla ja pyörä jäi kiinnittämättä telineeseen. Lukossa se toki oli, muttei kiinni missään. No arvaahan sen, että joku saatanan liimanhaistelija on sen vienyt, ehtihän se olla kokonaista 20 tuntia ilman kiinnitystä tuossa pihassa. Voi vitun posket..

En nyt tiedä pitäisikö tämä laittaa vitutusthreadiin vai jonnekin "varastettu" threadiin, en kyllä moista edes löytänyt, mutta laitetaan tänne. Pyörä siis pöllitty oulusta, linnanmaalta, ohessa kuva. Erittäin hyvin erottuva keltaisen etuhaarukan ja levyjarrujen ansiosta. Itse en ainakaan ole törmännyt oulussa vastaavaan. Poljinkeskiön pohjassa on itsetehty jyrsitty turvamerkintä, jossa on henkilötunnukseni. Jos joku pyörään törmää ja se minulle palautuu, palkkio järjestyy. Tekisi mieli tarjota lisäpalkkio vielä varkaan muiluttamisesta, mutta se taitaa olla laitonta... valitettavasti.. :evil: Niin ja nykyisellään pyörässä ei ole tuota vaijerilukkoa, vaan varastushetkellä satulatangon ympärillä oli kryptoniten New York Chain, jossa uuden mallin neon-oranssi lukko. Ja vielä pitää editoida kun vituttaa niin lahjakkaasti, ettei tule kaikkea kerralla mieleen. Eli siinä ei nykyisellään ole myöskään tuota u-lukkoa, pelkkä teline jäljellä.
 

Liitteet

  • pyöräpieni.jpg
    pyöräpieni.jpg
    97,4 KB · Katsottu: 2 736
Jou! Olen ostamassa maastofillaria, jolla tarkotus ajaa 30km/vrk tästä puoli vuotta eteenpäin. Millaiset kengät ja lukkopolkimet kannattaa hommata, kun vaatimuksena on pakkasen- ja veden pito sekä hengittävyys?
 
kvu sanoi:
Jou! Olen ostamassa maastofillaria, jolla tarkotus ajaa 30km/vrk tästä puoli vuotta eteenpäin. Millaiset kengät ja lukkopolkimet kannattaa hommata, kun vaatimuksena on pakkasen- ja veden pito sekä hengittävyys?

Asfaltilla vai sorallako ajelet ?
 
TheSami sanoi:
Asfaltilla vai sorallako ajelet ?
Asfaltilla ~ 95% ja sitten kun/jos tulee lunta, niin lumella/jäällä.. Joudun polkemaan aikoina, jolloin teitä ei ole ehditty aurata. Kui?
 
kvu sanoi:
Asfaltilla ~ 95% ja sitten kun/jos tulee lunta, niin lumella/jäällä.. Joudun polkemaan aikoina, jolloin teitä ei ole ehditty aurata. Kui?

Paljon jos asfaltilla ajelet niin 28" hybridi rullaa huomattavasti kevyemmin.
 
Itseltä löytyy nurkista Konan Stinky Dee-Luxe. Ajaminen on tänä kesänä jäänyt harmillisen vähälle, haarniska ja kypärä ovat keränneet pölyä. Vaan ei auta, töitä on tehtävä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom