Fillareista

Wintikka! katso www.pyorahuolto.com sieltä saa jo tonnilla ihan ok kokoonpanon.On yksityis yrittäjä ja tuo maahan no saint merkkistä fillaria.Okka kasaa fillarin just sun tarpeiden mukaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lainataanpas tätä threadia hieman... Onko kellään kokemusta suomenpolkupyörätukun tuotteista? Silmiini osui Inseran täysjoustomallin tarjous http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/product_info.php?products_id=1137 Hinta olisi ihan houkutteleva. Tiedän, että halvalla ei saa hyvää, mutta haussa ei ole mikään huippupyörä, joka maksaa tonnin pintaan. Tarkoituksena olisi hankkia pyörä enemmän tai vähemmän satunnaiseen käyttöön kesäksi.
 
Liero sanoi:
Lainataanpas tätä threadia hieman... Onko kellään kokemusta suomenpolkupyörätukun tuotteista? Silmiini osui Inseran täysjoustomallin tarjous http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/product_info.php?products_id=1137 Hinta olisi ihan houkutteleva. Tiedän, että halvalla ei saa hyvää, mutta haussa ei ole mikään huippupyörä, joka maksaa tonnin pintaan. Tarkoituksena olisi hankkia pyörä enemmän tai vähemmän satunnaiseen käyttöön kesäksi.

Vinkki nro 1 ja samalla vinkki nro ääretön: Älä osta marketti-täys-jouskari-häristystä. _Koskaan_

Tuo fillari:
-painaa ainakin 20 kg (hyvä arvio)
-jouset on tosiaan jouset, ei vaimennusta
-vaihteiden toimimattomuus kuukauden päästä ostoksesta ei ole vika vaan ominaisuus
-ei kestä maastoajoa yhtään, kaupungissa tuon kuukauden, ehkä
.. En jaksa enempää.

Kunto tolla polkiessa kasvaa kyllä huolella, eli siinä mielessä... :rolleyes:

200 eskolla käytetty jäykkä filo kunnon osilla tai uusi lisärahalla. Jäykkä sekin. :arvi:
 
Masse Majava sanoi:
No pitää kai perustella sitten tuo väite. Jos pyörä budjetti on 2te, niin sillä saa surkean täysjoustorungon vielä surkeammilla levyjarruilla. Uskoisin tuollaisen 2te olevan jo kohtuullinen kipukynnys monelle. 2te saa kuitenkin todella hyvän jäykän rungon ja hyvän etuhaarukan ja veejarrut ja muut liikkuvat osat. Jos budjetti on 4te, niin kyllähän alkaa täysjoustoakin levyjarruilla löytymään.

Sitten se toinen aspekti, joka ajaa jäykän rungon puoleen on kuntoilu. Tuollaiseen hiekkatie/maantie/metsä ajoon jäykkärunko on paras vaihtoehto. Jos taas ajaa pelkästään pahaa metikköä tietty täysjousto on paras. Täysjousto hukkaa edelleen osan polkemisvoimasta siihen takajouseen, joten mitään nannaa sellaisella ei ole 50-100 km lenkin teko. Sitävastoin 10 kilsaa brutaalia metsärämpimistä on varmasti hauskempaa täysjoustolla, kun jäykällä.

Siksi suosittelenkin 2,3 rengasta taakse, joka imee osan juurakosta ja tarpeen vaatiessa sen voi vaihtaa vaikka 1,7 katukumiin.

:anssi:

Just. Kahdella tontulla saa ihan varmasti täysjouskarin joka on HYVÄ. Otetaanpa esimerkiksi Fillarilehden (1/2004) endurotestin voittaja Giant VT 2. OVH 2250 ja sai viime keväänä (2004) tinkaamalla reilusti alle 2 t€. Sellaisella ajaneena voin kertoa sen olevan todellinen enskatykki eikä SPV-venttiilillä varustettu perä vie polkuvoimaa... Ja Hayesin levyissäkin on ihan riittävästi voimaa.

Silti tässä on lähinnä kyse ajotyylistä/-paikoista. En todellakaan aja 100 km lenkkejä omalla enskafilollani, vaan 15-40km pahassa maastossa. Hiekkateille (>50km lenkeille, jotka ovat IMO tylsiä) ottaisin varmaan etujousitetun, mutta nykyisellään painelen paljon mieluummin täpärillä. :kippis1:


EDIT: Ei, en osaa ottaa kahta quotea samaan viestiin.. :itku:
 
Tuossa oli aiemmin linkkejä kunnon maantiepyöriin... Jos polkee vaan asfaltilla tai on jo toinen pyörä maastoon niin kannattaa käydä kokeilemassa (tai vielä parempi olis jos voi lainata vaikka joltain tutulta viikoksi). Viikon jälkeen ei sitten halua enää muihin pyöriin palata kun niillä on niin työläs polkea, eikä niillä pääse riittävän kovaa. Näin kävi ainakin mulle. Sitäpaitsi pyörälenkit on todella mainio tapa tehä aerobista treenia ja syö vähemmän tehoja muusta treenistä kuin juoksentelu. Ja ehdottomasti lukkopolkimet.
 
mulgu sanoi:
Vinkki nro 1 ja samalla vinkki nro ääretön: Älä osta marketti-täys-jouskari-häristystä. _Koskaan_

Tuo fillari:
-painaa ainakin 20 kg (hyvä arvio)
-jouset on tosiaan jouset, ei vaimennusta
-vaihteiden toimimattomuus kuukauden päästä ostoksesta ei ole vika vaan ominaisuus
-ei kestä maastoajoa yhtään, kaupungissa tuon kuukauden, ehkä
.. En jaksa enempää.

Kunto tolla polkiessa kasvaa kyllä huolella, eli siinä mielessä... :rolleyes:

200 eskolla käytetty jäykkä filo kunnon osilla tai uusi lisärahalla. Jäykkä sekin. :arvi:

Itseäkin hieman epäilytti toi täysjousto siinä. Omiin tarpeisiini täysjoustoa en tarvitse, tuossa vain tuo hinta oli kiinnostava. Pitääpä sitten katella jotain muita malleja kevään aikana...
 
katsele käytettyjä esim fillarilehden torin kautta.noilla lelutukun virtyksillä ei tee yhtään mitään, ellet ole ultra masokisti.
 
Ei ole ollut vuosiin tuo pyöräily koviinkaan in meikäläiselle ja kalustokin on sellaista 15 vuotta vanhaa käyräsarvista "munamankelia" :D No nyt kävin varastossa katsomassa tuota vanhaa fillariani ja näyttää siltä että siinä on kaikki vaijerit kuin kumitkin niin lahoiksi että eipä ehkä enää kannata uusia.
No tuossa katselin ihan perus maastopyörää itselleni ja eräs asia alkoi askarruttaa eli olisko tälläiselle 170cm pygmille 26" fillari sopiva vai 28". Muistelen että ennen muinoin oli miesten fiilareiden koko 28" ja että olisi tuo vanha romu varastossakin sen kokoinen. Netissä surffatessa näkyi olevan jopa alle 200€ jotain perusfillareita jollainen varmasti minulle riittäisi.
 
Peruspyörissä se renkaan koko on se 28 miehillä ja maastopyörissä puhutaan sitten runkokoosta ja rengaskoosta erikseen. Eli vasta vähän aikaa on saanut myös 29" renkaita muutamalta valmistajalta. Se runkokoko tulee sitten pituuden mukaan eli sun pituinen vois polkee n. 17" pyörää. Mutta jos tosiaan aiot perusmankelin esim. Helkama Oivan hankkia, niin 28 on koko.
 
Hieman tässä tungen edelleen näillä karvahattu malleilla mukaan mutta tälläistä hieman ajattelin mutta pitää varmaan tuota kokoa edelleen harkita:
MIESTEN RALEIGH CANYON MTB 26”: • TIG-hitsattu ja fosfaattikäsitelty Hi-Ten-teräsrunko, kork. 52 cm • Hi-Ten-teräshaarukka • Teräksinen ohjaintanko ja -kannatin; nousukahvat • Semislicks-renkaat 26” x 1,95”; autoventtiilit (täyttö maastopyöräpumpulla tai huoltoasemalla) • Erikoislujat alumiinivanteet • Teräsnavat • Selle Royal -satula • Teräksinen satulaputki, pit. 25 cm • Kasettikeskiö • Teräksinen SSG-kampisarja; ratassuoja • Muovipolkimet • 18 vaihdetta; Shimano TY 10 -etuvaihtaja; Shimano TY18 -takavaihtaja • Shimano Revoshift -kiertovaihtajat • Shimano-vapaapyörä • Alumiiniset Alhonga V-jarrut ja - jarrukahvat • Alumiininen seisontatuki • Muovilokasuojat • Etu-, taka-, poljin- ja pinnaheijastimet • Metallinen soittokello • Mukana ohjekirja ja kokoamisvälineet • Toimitetaan ohjaustanko käännettynä, polkimet kammen sisäpuolelle kiinnitettyinä • Paino n. 16,5 kg • Rungolla ja haarukalla 5 vuoden takuu, muilla osilla vuoden takuu (ei koske renkaita).
 

Liitteet

  • 203382_iso.jpg
    203382_iso.jpg
    52 KB · Katsottu: 1 395
En jaksanut lukea koko viestiketjua lävitse, mutta kerronpa pienen vinkin joka toimii näin keväällä. Kannattaa lompsia lähimpään fillariliikkeeseen ja kysellä edellisen vuoden mallien hintoja. Eräs pyöräliike lähelläni tarjosi viime keväänä 1000e arvoista fillaria 650e hintaan (se oli siis vuoden 2003 malli). Sanottakoon että sen vuoden(2003) mallin erona seuraavaan(2004 vastaavaan) oli vain väri ja eri numerotunnus. Kaveri osti sieltä täysjousitetun 2800e maksaneen vuoden vanhan mallin 1800:lla eurolla.

Hinnat ovat siis maahantuojan ovh. ja pyörät käyttämättöminä olleita maahantuojan varastoista. Hintojen halpuus johtuu siitä etteivät maahantuojat myy täydellä hinnalla vanhoja pyörämalleja.

Kannattaa käydä kyselemässä!

ps. pahoittelen jos joku kirjotti vastaavan vinkin jo ja toivottavasti säästätte tällä muutaman euron. Niin ja näitä pyöriä kannattaa kysellä juuri nyt, eli maalis-toukokuussa!
 
Joo, hyvä vinkki. Ed. vuoden malleja myydään usein merkittävillä alennuksilla uusien mallien edestä pois. Itsekin kiertelin tossa liikkeitä ja oli ihan ok hintoja, mutta eipä ollut yhdessä hyvässä enää sopivaa kokoa jäljellä.....
 
Toi on hyvä vinkki kysellä niitä edellisen vuoden malleja!

Japana hankkisin käytetyn pyörän, joka maksaa saman verran, kuin toi HobbyHallin kökkö. Noissa tuppaa olemaan halvat eli paskat osasarjat ja kestävyys on sitä luokkaa, ettei ole iloa moneksi vuodeksi. Kun ostat käytetyn laadukkaamman pyörän, saat sen pienellä huollolla kestämään vuosia, eikä polkeminenkaan ole tuskaa. Noi halvemmat ei yleensäkään kestä kovaa käyttöä ja käyttöikää tulee lisää, kun jaksaa huoltaa. Kysele netistä eri palstoilta, esim. fillari-lehti.fi/tori. Ja onhan pakkiksellakin toi ostopalsta.
 
Joo, meikäläinen on kanssa hankkimassa kunnon fillaria alle...
Bianchi 7300

Tuossa olisi meikäläisen uusi :haart:

Taidan laittaa auton seisontaan kesäks ja fillaroida lähimaastoja.

970 € + järeä lukko ja kypärän kaupanpäälle.
 
Vinkki: uudessa TM:ssä on kohtuuhintaisten fillareiden testi.
 
D.Yates sanoi:
Vinkki: uudessa TM:ssä on kohtuuhintaisten fillareiden testi.

Testin voittajat olivat:
Felt Q 800
GT Avalanche 1.0

Noi pyörät saivat kumpikin täydet pisteet testissä. Ei muutakuin kauppaan.

Itse ostin tällä viikolla Nishiki K-29. Ekat 3.5 kilsaa ylämäkeä, eka iso alamäki ja takapyörä vipattaa. Ei muuta kuin soitto liikeeseen sanoivat, että tuo takas. Vaihtoivat uuden kummin ja sama juttu. Joutuivat vaihtamaan kallliimman renkaan kuin ensi asennusrengas :)
 
Mikähän muuten olisi hyvä pyörähuolto paikka espoossa jossa ei olisi älyttömän kallista ja löytyisi varaosia vanhempiikin pyöriin? Itellä on lähemmäs 10 vuotta tunturi grunge maastopyörä joka kaipaisi melko kipeästi täysi huoltoa ja uusia osia.

Uutta pyörää ei ole varaa ostaa koska kesällä pitäis säästää rahaa muuhun joten vaihtoehtojen ollessa vanhan pyörän täysi kunnostus tai biltemapyörä niin päädyin ensimmäiseen. :)
 
GoA: varaudu siihen että tollaisen fillarin täyshuolto maksaa yhden biltemasykkelin verran. Hammasrattaat eteen ja taakse+ketjut, ehkä jokunen kaapeli, mahdollisesti renkaat uusiksi, laakereita ehkä kanssa plus työt. Itse kyllä huollattaisin vanhan ennemmin kuin ostaisin käsiin hajoavan paskan jostain hobbyhallista, ellei se vanha ole ihan katastrofikunnossa.

Nimim. ei edes täyshuolto, 100 euroa.
 
mulgu sanoi:
Vinkki nro 1 ja samalla vinkki nro ääretön: Älä osta marketti-täys-jouskari-häristystä. _Koskaan_
-painaa ainakin 20 kg (hyvä arvio)

Toi on niin totta, oma fillari painaa varmaan tonnin, vittumaist ajella sil.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom