Fillareista

Kommentoin nyt näin vanhana dh/dual kuskina..

Joku täällä suositteli sinulle 19" runkoa sopivana.. siis ei todellakaan, itse suosittelisi tuollaista edes yli 2 metriselle. Jos vähäänkään aiot käydä maastossa tai vastaavassa polkemassa niin joku 17" olisi melko hyvä valinta. Kun pyörä on sopivan kokoinen niin kassien ei kuulu hinkata sitä vaakaputkea siinä vaan saisi jäädä jonkinlainen hajurakokin. Ja sitä en pysty korostamaan miten paljon parempi pyörää on hallita kun runko ei ole liian iso ( lue 180cm yli 17" ). Ja haistata piip niille ketkä sanovat että näyttää hölmöltä ja sun muuta.. ne jotka niin sanovat eivät vaan ymmärrä.

Itselläni on teetetty finnpeak:n takajäykkä, korkeus n.34,5cm eli matala, ei pieni koska vaakaputken pituus on taas musistaakseni 56,5cm (itse 180cm), mutta kertaakaan en olisi huomannut etteikö se sopisi ihan kruisailuunkin kaupungilla tai muualla, satulaa vain hieman ylöspäin.

Kona on varmasti melko hyvä pyörä arkikäyttöön, itse boikotoin koska katkaisin kaksi runkoa 2 kuukaudessa. Kylläkin tuplakruunu haarukalla.

Jos et pahemmin käy maastossa kurakeleillä niin on mielestäni aivan sama onko levyt vai v-jarrut, itselläni edessä shimanon levy ja takana xtr v-jarru, enkä ole taakse kertaakaan levyä kaivannut.

Jos ostat pyörän jossa on etujousitus, pidä huoli että se on toteutettu jousi/öljy yhdistelmällä, mielestäni kaikkein "yksinkertaisin" huoltaa jos sen meinaat itse tehdä. Myös säätäminen on yksinkertaista vaihtelemalla öljyjä, siis ainakin marzocchissa. Mihinkään elastomeerin paloihin päin ei kannata edes paskantaa.. on ne niin paskat yksinkertaisesti. Jousto edessä ei kannata olla yli 100mm.. koska jos keula on fiksusti säädetty niin enemmälle ei ole tarvetta.

Ei ole hajuakaan millaisia renkaita nykyään löytyy mutta jos on jossain päin nykyään olemassa dirt bros:n tyylisiä renkaita niin sellaiset alle, 2.3" pitkittäinen kuvio joka toimii asfaltilla kuin unelma, äänestä puhumattakaan kun niillä oikein kanttaa kunnolla, metsässäkin toimivat vielä ihan kohtuullisesti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lisäisin edelliseen monesti hyväksi havaitun lausee: hyvää ei saa halvalla. Itellä on 5.5 v vanha Breezerin teräsrunkoon rakennettu xc fillari, marsun joustokeula, ja osat Shimanon xt/xtr ym. Markoissa maksoin kokonaisuudesta muistaakseni +13000 ja myöhemmin olen päivitellyt osia aina kulumisen mukaan. Jos joku tietää millasia breezerin rungot on niin ymmärtää että ne on aivan sikahienoja ja tietysti ajossa loistavia. Runko on pyörän sielu. Jos panostaa hyvään runkoon niin se palvelee vuosia. Sama pätee myös naisten osalla, hyvä runko palvelee vuosia.

Vaikka fillari on helvetin hyvä maastossa niin maantiellä ja yleisessä käytössä se on perseestä. Haussa onkin nyt vanhaa mummomallia oleva käyttöfillari tai joku näistä uudemmista nostalgisista cruisereista. Onko kellään niistä kokemuksia?
 
Tarkoituksena ostaa polkupyörä, joka kestää kovassakin käytössä ensi kesän palkoista. Hinta korkeintaan 400€, ehkäpä käytetty. Ajoin tänään kaverin kanssa koulusta kotiin jäitä pitkin, n.4km, kelkkauralla. Ja vanhalla pappapyörällä. Kaveri ajoi vanhalla mummopyörällä. Vähän tuli lämmin.
 
Masse Majava sanoi:
jäykkäperä ja hyvä etuiskari. Täysjousitettu on välineurheilua suomen oloissa, jos ei laske dh:ta.

Wintikka nähtävästi suunnitteli kaupunkifiloa, mutta jos metsässä aikoo enemmänkin viihtyä, niin täysjousto on kaikkea muuta kuin välineurheilua.

Ei ne mäet, mutta se juurakko-kivikko. :whip:
 
 
mulgu sanoi:
Wintikka nähtävästi suunnitteli kaupunkifiloa, mutta jos metsässä aikoo enemmänkin viihtyä, niin täysjousto on kaikkea muuta kuin välineurheilua.

Ei ne mäet, mutta se juurakko-kivikko. :whip:

No pitää kai perustella sitten tuo väite. Jos pyörä budjetti on 2te, niin sillä saa surkean täysjoustorungon vielä surkeammilla levyjarruilla. Uskoisin tuollaisen 2te olevan jo kohtuullinen kipukynnys monelle. 2te saa kuitenkin todella hyvän jäykän rungon ja hyvän etuhaarukan ja veejarrut ja muut liikkuvat osat. Jos budjetti on 4te, niin kyllähän alkaa täysjoustoakin levyjarruilla löytymään.

Sitten se toinen aspekti, joka ajaa jäykän rungon puoleen on kuntoilu. Tuollaiseen hiekkatie/maantie/metsä ajoon jäykkärunko on paras vaihtoehto. Jos taas ajaa pelkästään pahaa metikköä tietty täysjousto on paras. Täysjousto hukkaa edelleen osan polkemisvoimasta siihen takajouseen, joten mitään nannaa sellaisella ei ole 50-100 km lenkin teko. Sitävastoin 10 kilsaa brutaalia metsärämpimistä on varmasti hauskempaa täysjoustolla, kun jäykällä.

Siksi suosittelenkin 2,3 rengasta taakse, joka imee osan juurakosta ja tarpeen vaatiessa sen voi vaihtaa vaikka 1,7 katukumiin.
 
Masse onks mun 2t€:n Gary Fisherin Dual 129 paska? Mitkä osat? Ja muuten on kehutut ja hyväksi havaitut levarit(HFX-9). Eli mikä siinä on sitä paskaa, lukittava etujoustoko?
 
haba sanoi:
Mitä järkeä pitää kahta pyörää jos ei viitsi ajaa talvisin? Aika panostus! Poljen ympäri vuoden kesärenkailla, jotka on jo takaa päässy kulumaan, enkä ole mällänny kertaakaan tähän talveen. Lumi pitää hyvin, mutta jäällä pitää varoa.

Joo periaatteessa kyllä mut mulla on kolmantena pyöränä 7vaihteinen pyörä jolla ajelen talven pakolliset ajot...
Mää en ole toistaiseks nauttinut jäisillä penkereillä ajosta pimeällä niin paljon et sinne lähtisin...
Täällä kun ei noita pyöräteitä ole niin hyvin et viittis ajaa...
Lisäks talvella on hiihtäminen, mut tietty kun maastikseen lyö extreme nastarenkaat alle niin pärjää hienosti... :D

Olikohan fillari-lehdessä jossa sanottiin nyrkkisäännöks et 1000€ ylös päin alkaa saamaan hyviä etujousitettuja maastiksia ja 1500€ ylös päin hyviä täysjousitettuja...
Levyjarrut taitavat nostaa hintaa parisatasta...?
 
Levyjarrut maksavat muutaman sata euroa, aika suuri haarukka, riippuu ovatko mekaaniset vai hydrauliset...

Itselläni on Giant XTC-napa RockShoxin paineilmalla toimivalla takaiskarilla ja Rokkiksen Psylo etuhaarukalla (öljy)... Jarruina Macuran hydrauliset levyt... Siinä on muuten helkutin hyvä fillari vaativaan ajoon... Hinta nyt ei ole aivan sieltä halvimmasta päästä... Reilu 2000€ maksoin siitä kaksi vuotta sitten...

Onko Turusta paljonkin Pakkis-fillaristeja?
 
Mielestäni maastopyörä kannattaa ostaa vain jos ajelee enemmän maastossa, koska maastopyörän ajoryhti on huonompi kuin normaaleissa katufillareissa ja ainakin pidemmällä matkalla se voi olla ikävää. Jousitukset ovat mielestäni myös kaupungissa turhat vaikka ne ajoa pehmetävätkin mutta ylämäissä jousituksilla on negatiivinen vaikutus pyörän vauhtiin ja saa tehdä huomattavasti enemmän työtä kun ei jousitetulla pyörällä. kaupunkiin tarkoitetulla pyörällä ajoryhti on mukavampi ja sellaisella pärjää hyvin myös hiekkateillä ja muilla pikkupoluilla. http://www.helkamavelox.fi/ tuolta löytyy hyviä vaihtoehtoja uudelle fillarille :)
 
Tottakai täysjäykkä välittää mäissä voimaa paremmin, mutten ole huomannut isoa eroa nousta mäkeä etujousto jäykkänä. Mitä tohon ajoasentoon tulee, niin senhän pitäis olla niin, että kropan paino jakautuu 50/50 penkille ja ohjaustangolle eli varmasti on maastopyörä parempi kuin joku mummokela. Tehojakin lähtee eri tyyliin ja pidemmillä matkoilla huomaa, jos ei osaa hartioita rentouttaa. Kyllä se hybridi/MTB käy ihan hyvin kaupunkiinkin, riippuu vähän millanen ja missä.
 
Itse pysyisin ainakin noista masin Helkaman romuista erossa. Samoin Tunturista. Niissä maksaa mielestäni melko reippaasti suomalainen "laatu". Voi kuinka napavaihde ja umpiteräsrunko rokkaavatkaan... Ja jos nämä kaksi eivät riitä niin hinta on hirveä, ainakin osasarjoihin nähden. Myös runkojen kokoja on huomattavia määriä :D

Asiaan. Winsu löytää varmasti tuhannella eurolla itselleen toimivan pelin. Itsekään en mielelläni ajaisi millään halvalla romulla, mutta pyöräilyn ollessa kuitenkin vain jonkinlainen huvittelumuoto, en näe mitään järkeä satsata siihen yli tuhatta euroa. Tällä hetkellä käytössä Trekin 4500. Elastomeerikeppi lähtee keulilta vaihtoon, kunhan vain saan rahaa jostain, tai tulee sopiva käytetty vastaan.
 
Helkamat on todella laadukkaita pyöriä! Nimi saattaa tuoda mieleen mummopyörän mutta helkama on hintalaatu suhteessa erittäin hyvä! Myös Helkaman pyörissä on erittäin hyvät takuut ja itselläni ainakin pienemmätkin viat ovat menneet takuuseen. Vaihteisto on mielestäni parempi kuin sellanen 21 vaihteinen ratasvaihde johon lopulta vain vittuuntuu kun ajanmyötä rattaat alkavat kulua eikä ketjut pysy paikoillaan kunnolla. Itselläni on helkaman vaeltaja merkkinen pyörä ja sain sen 570 eurolla ja en ole sen jälkeen edes harkinnut pyörän vaihtoa.
 
Wintikka kyllä donalla saa hyvän pyörän. Et varmaan kuitenkaan aja tuhansia kilometrejä/ ole valmis panostamaan liikaa. Hanki etujoustopyörä, saat tarpeeksi hyvän.
 
Itsellä on n.13 vuotta vanha Helkama White Power. :hyper:
Vielä CroMo-runkoinen mutta täydellisellä Shimano XT:n osa sarjalla. Hyvin on plavellu. Joskus nuorempana tuli heitettyä enemmänkin metsä lenkkiä.

Viime keväänä kaivoin sen pyörävarastosta esille ja kävin sen huollattamassa kunnolla muutaman vuoden käyttämättömyyden jälkeen jolloin vaihdettiin mm. uus takavanne. Hyvin taas viime kesänä työmatkat taittu. Itse ainakin olen ollut tyytyväinen Helkaman laatuun.

Aluksi meinasin tosin ostaa uuden, mutta pelkästään pyörän nimen vuoksi päätin huollattaa sen kunnolla.
 
Siis vajaalla tonnilla todellakin saa hyvän jäykkäperäisen XC-fillarin. Jos ei ole mikään pitkälle edistynyt tosiharrastaja/kilpailija, nää reippaasti yli tonnin menevät pyörät ovat turhaa hifistelyä.
Itsellä oli Kona Caldera viime kesänä, mutta myin sen pois liian ison rungon takia, eikä se oikein muutenkaan sytyttänyt. Nyt ostin juuri viikko sitten uuden Trek 6500:sen. Ovh. oli 899€. Erittäin hyvä runko, riittävän hyvät osat, Manitou Comp 85mm lukittava keula ja helppo/hyvä päivittää jos vaikka yhtäkkiä haluaa vaikka hydrauliset heiskaset kiinni. Tosin V-jarruillakin pärjää aivan loistavasti. Niin se Kona oli 19", nyt Trek on 17,5" ja itse olen 176cm. Nyt on sopiva koko ja parempi runkogeometria - pystyy jo maastossa ajamaankin. Plussana vielä nää Trekin XC-pyörien rungot ovat paljon makeempia kuin Konan perinteiset pyöreäputkiset.

Kadulle minulla on toinen pyörä. Nishiki Pro SL fitness '03. Hieman kevennetty osia karsimalla ja vaihtamalla. Nyt painoa viimeisessä punnituksessa 9,6kg. Tällä sitten pääsee asfaltilla, eikä ole niin äärimmäinen ajoasento kuin puhtaalla katupyörällä. Maksoi muistaakseni jotain 600€ ja hyvin toimii.

Jos ei harrasta kunnon maastoajoa vaan ajaa enimmäkseen kadulla ja ehkä hiekkateillä, on hybridi kyllä mielestäni oikea vaihtoehto. Siis jos yhdellä pyörällä aikoo pärjätä.
 
Mitä mieltä Rico olet Garystä ylipäätään ja sen Genesis-geometriasta? Olen 175 ja runko on 19". Otin mitat entisestä pyörästä ja valitsin runkokoon lähemmästä vaihtoehdosta. Olen ajellut toistaiseksi 99% teillä. Hyvin rullaa.
 
Nishiki bigfoot mallit ovat myös mainioita pelejä hintaisekseen. Varsinkin Race malli jäykällä keulalla, eli ei mitään turhia joustoja ku en sellasta tarvii 29" tuumanen kumi joustaa tarvittaessa riittävästi.
Hintaa taitaa olla kaupoissa ~800e ja mukaan tulee kahdet vanteet. Itse tosin sain ostettuu yksillä vanteilla esittely mallin 500e ja olen todella tyytyväinen.

Race
 
Wintikka Eikö muka about 1000 egellä saa kohtuullista fillaria? Vai pitääkö tosiaan olla 2000 e sanoi:
Jos rakentelu ja hipoilu kiinnostaa niin osta pelkkä runko ja kasaa haluamistasi osista uniikki vehje. Tämähän on oma fillaroinnin alalajinsa...

Joo, tonnilla saa ihan kelpo jäykkäperäisen harrastepelin. Ajan itse kisoja (marathon- ja enduro) ja esim. tuollaisella CinderConella voisin ihan hyvin lähteä viivalle esim.Finlandia maastopyöräilyyn tai Nuuksion mtb-maratonille. No, enduroon ehkä kuitenkin täpärillä...

Edelleen, konan XC-filojen vaakaputken pituuksien perusteella veikkaisin ottavani itselleni (181cm) 19", 18" voisi kanssa mennä. Tämä on kuitenkin yksilöllinen juttu ja riippuu jalkojen, selän ja käsien pituuksista ja pituuksien suhteista.

Haba > Garyhan on yksi maastopyöräilyn old schoolin kolmesta suuresta (fisher, breezer, klein). Genesiksessä on suht pitkä vaakaputki, lyhyt stemmi ja lyhyet chainstayt = kiipeää hyvin, rauhallinen ajettava > hyvä XC geometria.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom