Fillareista

JSmith sanoi:
GoA: varaudu siihen että tollaisen fillarin täyshuolto maksaa yhden biltemasykkelin verran. Hammasrattaat eteen ja taakse+ketjut, ehkä jokunen kaapeli, mahdollisesti renkaat uusiksi, laakereita ehkä kanssa plus työt. Itse kyllä huollattaisin vanhan ennemmin kuin ostaisin käsiin hajoavan paskan jostain hobbyhallista, ellei se vanha ole ihan katastrofikunnossa.

Nimim. ei edes täyshuolto, 100 euroa.

Juu tuo on tiedossa. Mitä itse kattelin niin tosiaan ketjut + rattaat pitäisi uusia, vanteet pitäisi oikoa + mahdollisesti pari pinnaa uusia, omasta mielestä näyttivät kuitenkin ehjiltä. Etujarru on pääässyt hajoamaan puoliksi joten se pitäisi saada korjattua. Jarruja vaan on vaikea vaihtaa kun on kahvat intengroitu vaihteenvalitsimiin. Peliliike suntourilta. :rolleyes: Kaapelit tosiaan kannattaa varaan myös vaihtaa mutta renkaat, sisägummit ja jarrupalat ovat uudet. :D Runko näyttää omasta mielestä kohtuu hyvältä. Ja uskoisin et laittamalla tohon vaikka sen 200-300 euroa niin voisin saada paljon paremman lopputuloksen kuin laittamalla saman rahan bilteman täysjousto levyjarru pyörään. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lumbago sanoi:
Toi on niin totta, oma fillari painaa varmaan tonnin, vittumaist ajella sil.

Eikä ole outoa että isot miehet nostaa salilla rautaa niin perkeleen paljon ja sitten itkevät täällä että pyörä painaa muutamia kiloja enemmän kuin joku kallis alumiinirunkoinen. ;)
 
GoA sanoi:
Eikä ole outoa että isot miehet nostaa salilla rautaa niin perkeleen paljon ja sitten itkevät täällä että pyörä painaa muutamia kiloja enemmän kuin joku kallis alumiinirunkoinen. ;)

No ne onki kaks eri asiaa xP
 
Ostin sit Trekin 6500 Disc ja poljen sillä kuin Megamasa ilotalossa eli kovaa mennään. KYllä kunnon fillarilla on kiva ajaa.
Seuraava projekti on uskaltaa laittaa siihen lukkopolkimet :fear:
 
Hommaa ehottomasti, ite hommasin sellaiset nyt keväällä tohon mun mankeliin ja kannatti, kuhan tekniikkaa alkaa oppimaan niin todella hyvä lisä. Yhden kerran kaaduin kyljelleen maastossa jun loppu vauhti enkä kerennyt saada sitä irti. :P kaupungissa ja rmaantiellä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
 
Paljonkos mahtaa maksaa uusi takavaihtaja maastopyörään?
Nykyinen käyttö Nopsa alkaa olemaan sen verta iäkäs ja käytetty, että ei aina mene vaihteet päälle halutulla tahdilla, eikä pysy päällä :-/
Taitaa olla jostain vuodelta 94-96 tuo ja 18-vaihteinen, eli takana 6 ratasta.
Ei millään viitsisi uutta fillaria hankkia, kun tämä on juurikin sopivan ruma kaupunkikäyttöön :-) Ei kiinnitä pitkäkyntisten mielenkiintoa ;)
 
Epäilisin että joudut samalla uudistamaan koko vaihteiston koska paketissa varmaan myyvät mielellään noita vaihteita. Arviolta jotain 100 eurosta ylöspäin sanoisin mutulla.
 
Aihetta sivuten ei kellään olisi vinkkiä heittää miten saisi fillarin kiinteän lukon murrettua/avattua. Lainasin kaverilta pyörää ja avain meni katoamaan.. Kyseessä on sellainen 10v vanha helkama ja rungossa kiinni oleva lukko.
 
MMar, rälläkällä se aukeaa, tai rautasahalla...

Kerpele, jos ketjut ei oo venynee ja rattaat on kunnossa, ni ei vaihtajan pitäis paljoa maksaa. Eri asia on sitten, että onko vaihtaja sopiva vanhoihin kahvoihin. Jos ei löydy sopivaa, niin sitten saat vaihtaa myös kahvat/kahvan ja jos kyseessä on jarru- ja vaihdevipu samassa köntissä, niin sitten myös uusi jarrukahva, mut ne on halpoja.
 
Nyt muuten kun fillarikausi on alkanut loistavasti niin itellä tulee vedettyä noita lenkkejä vähän liikaakiin. Jotenkin on semmonen olo että tätä menoa paukkuu vielä ylikunto vaikka tällä hetkellä nukkuminen ja ravinto onkin hyvin kunnossa. 4 vuoden tauon jälkeen alotti pyöräilyn kaks viikkoa sitten ja sitten onkin tehnyt melkein päivittäin 1-2 tunnin lenkkejä tosin salipäivänä vain 30 minuuttia. Mutku se on niin kivaa ja ku aurinkokin paistaa. :)
 
Kyselläänpäs vähän täältäkin mielipiteitä jos sattuu pyöräasiantuntijoita löytymään. Seuraavasta tilistä olisi suunnitelmissa vähän parempi polkupyörä lähinnä normaaliin päivittäiseen kaupungissa liikkumiseen, mutta välillä myös pitemmille (ehkä max. 100-150km/päivä) matkoille. Maastossa sillä ei tarvitsisi pärjätä. Lähes kaikki ajo tapahtuu hyvillä asfalttiteillä satunnaisia hiekkateille eksymisiä lukuunottamatta. Lähinnä kyseeseen luultavasti tulisi joku hybridi-/fitnesspyörä tai mahdollisesti myös cyclocrossari (tai mikä se uus villitys nyt olikaan :D). Hintaluokka 1000 euron paikkeilla tai mielellään vähän alle. Tämmönen olis nyt ykkösvaihtoehto http://www.rosswheel.com/rossano/index.php?page=mallisto&menu=3&malli=mallit&id=hybrid_deluxe_M LX/deore. Toinen varteenotettava vaihtoehto tällä hetkellä on Nishikin Hybrid Ultra Pro.

Onko jollain kokemusta noista tai vastaavista tuon hintaluokan pyöristä?
Mitäs tuommoista testatessa/ostettaessa pitäisi ottaa huomioon?
Muita suositeltavia merkkejä ja malleja edellä annetuilla tiedoilla?

Lähtökohtana on etten tiedä polkupyöristä yhtään mitään...
 
Jahas, tähän voikin heittää perään kysymyksen, josko joku tietäisi jonkun
pätevän liikkeen, vaikkapa netissä, josta saisi jonkun vekkulin cruiserin jonka
kanssa voisi homostella pitkin joen rantaa kesällä.

Huokea hinta olisi kiva. Biltemasta saa huokean moisen kyllä, mutta niitä
tulee joka kadun kulmassa vastaan muutenkin, eikä laatu välttämättä ole
aivan priimaa. :)
 
AT sanoi:
Kyselläänpäs vähän täältäkin mielipiteitä jos sattuu pyöräasiantuntijoita löytymään. Seuraavasta tilistä olisi suunnitelmissa vähän parempi polkupyörä lähinnä normaaliin päivittäiseen kaupungissa liikkumiseen, mutta välillä myös pitemmille (ehkä max. 100-150km/päivä) matkoille. Maastossa sillä ei tarvitsisi pärjätä. Lähes kaikki ajo tapahtuu hyvillä asfalttiteillä satunnaisia hiekkateille eksymisiä lukuunottamatta. Lähinnä kyseeseen luultavasti tulisi joku hybridi-/fitnesspyörä tai mahdollisesti myös cyclocrossari (tai mikä se uus villitys nyt olikaan :D). Hintaluokka 1000 euron paikkeilla tai mielellään vähän alle. Tämmönen olis nyt ykkösvaihtoehto http://www.rosswheel.com/rossano/index.php?page=mallisto&menu=3&malli=mallit&id=hybrid_deluxe_M LX/deore. Toinen varteenotettava vaihtoehto tällä hetkellä on Nishikin Hybrid Ultra Pro.

Onko jollain kokemusta noista tai vastaavista tuon hintaluokan pyöristä?
Mitäs tuommoista testatessa/ostettaessa pitäisi ottaa huomioon?
Muita suositeltavia merkkejä ja malleja edellä annetuilla tiedoilla?

Lähtökohtana on etten tiedä polkupyöristä yhtään mitään...

Mä sanoisin että hybridi, mukana kurasuojat ja tarakka ynnä muut käytännölliset varusteet. Jos ajo on asfalttitietä niin 28" kapeahkot renkaat on imo paremmat, mutta jos joudut ajelemaan sillä ajoittain lumessa/kurassa tai jos reitillä on yleisesti paljon kiveyksien kulmia niin 26" leveämmät "maasto"renkaat kestävät ehkä vähän paremmin. Ovat vain vähän raskaammat ajaa.

Itse tykkään Tunturista, niillä on ollut ok runkogeometria (=hyvä ajaa). Nykyisestä mallistosta tai hintatasosta en osaa sanoa. Vaihteisto/osasarja skaalautuu yleensä fillarin hinnan mukaan, imo joku Deore/LX-tason kama käy jo erittäinkin hyvin arkipyöräilyyn. Mulla on kesäfillarina Tunskan keskitason (alumiinirunkoinen) hybridi, taisi olla about saman tason osasarja. Ollut tosi hyvä juurikin tuossa samassa tarkoituksessa, eli arkiajossa sekä pyöräretkillä. Nishiki oli toinen jota harkitsin mutta päädyin Tunturiin. Fillarihifistelijät voi sitten rytätä Tunturin ja suositella jotain eksoottisempaa merkkiä :) TM tekee silloin tällöin vertailuja just noista keskihintaisista pyöristä, kannattaa kaivaa esiin.
 
No ihan taloudellsesta syystä "erehdyin" ostamaan tuolla edellä mainitsemani pyörän. Ja se tuli tänään. Vaikuttaa ihan ok paketilta siten että jos katsoo ns. työnlaatua ja jne niin vaikuttaa jämäkältä ja ihan asiallisesti kasatulta paketilta.
Kävin kyllä kyselemässä käytettyjä fillareita ja oli todella vähän valikoimaa ja hinnat olivat ihan pilvissä verrattuna tuohon minkä ostin.
No viimeinkin sain fillarin jota olen jo viimeiset 3 vuotta suunnitellut ostavani.(edellinen fillari vuodelta -89 muistaakseni ja kahteen vuoteen siinä ei ole vaihteet enää toiminut sekä kumit niin lahot että pelottaa ajaa että milloin ne räjähtää. Mutta vaijereiden ja kumien uusiminen tulis maksamaan saman kuin tuo uusi)
No nyt ei vaan pääse varmaan viellä ainakaan viikkoon ajamaan kun tässä kärvistellään saikulla :wall: Ja luntakiihan tuolla on maassa että liukasta olisi... :(
 
AT: Toisin, kuin JSmith tossa ehdotti, kannattaa sun tarpeiden perusteella hankkia 29" hybridi. Käy vaikka Gary Fisherin kotisivuilla katsomassa malleja ja selostus sen eduista. Eli kun pyörän halkaisija on suurempi, törmäyskulma on pienempi. Ja rullaa taatusti paremmin kuin 26". Ajoin viime talvenkin 29" hubridillä/dualilla ja rullas paremmin kuin koskaan. Niihinkin saa tarvittaessa leveemmät renkaat, nyt taitaa mulla olla 40mm ja hyvin taittuu hiekkapolut ja pahemmatkin rapakot. Jos pidempiä matkoja tuut ajamaan, lukkopolkimet tuo huomattavat edut niin tehoissa kuin mukavuudessakin. Renkaat siis hybridimallit eli ei ihan sliksit, muttei syvää maastokuviotakaan eli humina ei häiritse.

Tonnilla voit saada ehkä Nishikin Big Footin(29") 29" on kokoajan yleistymässä, joten renkaitakin alkaa löytymään yhä paremmin. Kolme firmaa tuotti viime vuonna ja täksi vuodeksi ainakin yksi (Marveil) on tuonut 29" markkinoille.
 
mulla on harkinnassa just big foot tai sitten hybridi/fitness pyörä..tulisi ihan kaupunki ajoon..eli suurimmaksi osaksi asfalttia ja joskus jotain pientä hiekkatietä..onko jollain kokemuksia noista molemmista että kumpi olisi parempi..fitness pyörä ois varmaan loistava asfaltilla ajaa mutta kuinka toi big foot soveltuu siihen käyttöön?

http://www.ajopyora.fi/personal/lehdistomateriaali/K29.gif
http://www.ajopyora.fi/personal/lehdistomateriaali/Dewdeluxe.gif
http://www.ajopyora.fi/personal/lehdistomateriaali/7300.gif
http://www.tunturi.fi/bicycles/product.cfm?id=5&s=f
http://www.velosport.fi/prod/bigpic_C.php?ID=37

tossa jotain mitä olen ajatellut..
 
haba sanoi:
AT: Toisin, kuin JSmith tossa ehdotti, kannattaa sun tarpeiden perusteella hankkia 29" hybridi.

Hifistelyä :)

Ei vaan, silloin kun viime fillaria hankin niin ei 29" renkailla olleet pyörät juurikaan silmään pistäneet. Noinkohan toi 26" käyttö arkipyörissä muutenkin vähentymään päin?

Nojoo, selvää lie että kapealla renkaalla on vähemmän massaa eli kiihtyy nopeammin ja taas isompi halkaisija vähentää vierintävastusta. Saahan 26" leveän renkaankin huomattavasti normimaastokuvioista keveämmäksi kun laittaa sileät/keveät slicksit alle ja pumppaa paineet tappiin. (BTW, tohon rullausvastukseen tuntuu olevan tolkuton vaikutus paineilla; kunnon paineilla oleva rengas rullaa _niin_ paljon kevyemmin kun ei mene energiaa renkaan muodonmuutoksiin.)

Jos tulee talviajoa niin leveämpi profiili (ja nastat) on pop. Mutta jos tohon 29" kokoon saa kunnon leveitä kumeja jotka kulkee kurassa ja kestää kiveyksen töyssyt niin mikäs siinä sitten, ei oikeastaan ole mitään syytä ottaa 26":tta. Kesällä asfaltilla isompi halkaisija varmasti maksaa keveämpänä matkantekona itsensä takaisin.

Mun kesähybridissä on tällä hetkellä kapeammat kumit ja välillä vähän ärsyttää kun pitää varoa ettei iske vanteille (vaikka paineet on kohdallaan). Tasaisella meno on taas yhtä riemua. Profiili justkin tuollainen jossa on keskellä tasainen osuus ja laidoilla vähän kuviointia.
 
Supaman sanoi:
mulla on harkinnassa just big foot tai sitten hybridi/fitness pyörä..tulisi ihan kaupunki ajoon..eli suurimmaksi osaksi asfalttia ja joskus jotain pientä hiekkatietä..onko jollain kokemuksia noista molemmista että kumpi olisi parempi..fitness pyörä ois varmaan loistava asfaltilla ajaa mutta kuinka toi big foot soveltuu siihen käyttöön?

http://www.ajopyora.fi/personal/lehdistomateriaali/K29.gif
http://www.ajopyora.fi/personal/lehdistomateriaali/Dewdeluxe.gif
http://www.ajopyora.fi/personal/lehdistomateriaali/7300.gif
http://www.tunturi.fi/bicycles/product.cfm?id=5&s=f
http://www.velosport.fi/prod/bigpic_C.php?ID=37

tossa jotain mitä olen ajatellut..


Juu fitnespyörällä kyllä ajelee makoisasti asfaltilla, mutta esim. mukulakivet on tuskaa. Yleensä vielä runko ja etuhaarukka on alumiinia, joten ei jousta pahemmin. Noista sun vaihtoehdoista kyllä toi kona olis kova sana. Nishiki muuten jos keulan sais lukittua, tosin en tiedä yhtään, että onko keula muuten millanen. Että jos ei ole kauhia elastomeeri pomppu keppi, niin sitten kyllä. Vaikka se joustokeula tuntus ajatuksena mukavalta, niin se on kyllä mielestäni aivan turha mikäli ei ole riittävän laadukas. enemmän haitttaa kuin hyötyä. Ja siis oletuksena että et pahemmin maastossa ajele. Tohon nishikiin kyllä saa vaihdettu ihan normit "hybridi" renkaat jos toi maastokuvio käy liian raskaaksi..vanne koko on sama, rengas on vain pikkasen suurempi.. Tossa jo aikasemmin laitoin, että jos jostain vielä löydät Nishiki Bigfoot mallin niin se on mun mielestä kyllä loisto vehe yleis- käyttöön..Mukaan tulee vielä kahdet vanteet, niin sitten voi niitä vaihdella toisille kapeemmat kumit ja toisille leveemmät. Tässä vielä testi fillarista: http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2003/Nishiki Big Foot.pdf
 
Jos nyt mitään oikein muistan noista 29" renkaista, niin ne ovat samaa kokoa, kuin 28", mutta paksumpia ja sen takia nimetty 29".
 
Helkama Sport 3000:n ostin tänään, on muutama vuosi kun olen pyörän omistanut ja johan oli mukava fillaroida vaihteeksi.

Ostin lähinnä satunnaisiin työmatkoihin ja vaihtoehdoksi jokapäiväiseen lenkkeilyyn. Vaihtelua juoksemiseen.

Hyvä ostos :rock:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom