Fillareista

Mikä fillari on kyseessä? Olisi tässä itselläkin pienoinen fixi-kuume päällä :)

Subrosa Malum fixed. Sopiva kompromissi laadun ja hinnan kanssa. Itse en viitsinyt alkaa kasailemaan kun en noista maantiehommista tiedä käytännössä mitään. :)

Ihan fysiikan lait huomioiden on typerää jättää se etupyörä ilman jarrua. Enemmän se jarruttaa kuin mikään takarenkaalla skiddailu ikinä
.
Itselläni vastaava välitys (48:16), mutta mutta ei vielä ole urheiluhenkeä löytynyt pamautella mäkiä ylös (kipeä :( )

Tottakai se etujarru on ja pysyy, on se sentään halpa henkivakuutus. Katu-uskottavuudesta viis. ;)
Vähentely koski vain takajarrun riisumista, ja orkkiksen maininnalla tarkoitin sitä etten ala sitä päivittämään. Jos ketjut ottaa ja napsaphtaa poikki ni ei paljoa jarrutella jos ei etujarruakaan löydy.

Jarrutta polkeminen on kyllä aivan hölmön hommaa jos ei täydellisesti kontrolloi sitä joka tilanteessa. Ei siinä että ittesä saattaa loukata, mutta hyvällä todennäkösyydellä satuttaa muita siinä sivussa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Focus BLACK HILLS DISC

- Focus Black Hills disc
- Kestävä ja kevyt runko
- Etuhaarukka: SR Suntour XCR-RL 100 mm
- Vaihteisto: Shimano Deore
- Tektro Auriga nestejarrut, Disc
- Paino: 13,4kg
1041picture3Upload.jpg


Tollainen pyörä sitä pitäis huomenna kaupasta hakea kun 700 lähtee romppeineen. Toivottavasti saa olla tyytyväinen kauppoihin.
 
komian näkönen pyörä. :) tuota SR Suntouriahan ne "kaikki" aina moittii mutta kyllä se varmasti ajaa ihan hyvin asiansa. on tuossa sentäs Deoren vaihteisto.
 
komian näkönen pyörä. :) tuota SR Suntouriahan ne "kaikki" aina moittii mutta kyllä se varmasti ajaa ihan hyvin asiansa. on tuossa sentäs Deoren vaihteisto.

Joo no se oli itselläkin ainut sellainen mikä mietitytti. Mutta kun miettiin hinta-laatu-suhdetta niin tulin siihen lopputulokseen etten tartte parempaa keulaa ja saahan sen sitten vaihdettua, jos joskus haluaa oikeen panostaa ja löytyy ylimääräistä rahaa.
 
Kokemuksia deoresta vaihteissa? Vein nimittäin vanhan jäykkäperäisen xc rassini palikoiden päivitykseen ja ihmeen kova into tuntui huoltoporukalla olevan noihin deoren osiin. Itse olen aina suosinut lx tai xt osia mutta pärjääkö vähemmälläkin?
 
Kokemuksia deoresta vaihteissa? Vein nimittäin vanhan jäykkäperäisen xc rassini palikoiden päivitykseen ja ihmeen kova into tuntui huoltoporukalla olevan noihin deoren osiin. Itse olen aina suosinut lx tai xt osia mutta pärjääkö vähemmälläkin?

Kyllä tuolla Deorella pärjää suht pitkälle, ja on sopiva hinta-laatu suhteeltaan. Mutta ainahan se xt on parempi... :) LX on nykyään touring(?) malli, joten sitä ei maastofillariin ole tarkoitettu.(ihan kuin merkkaisi jotain)
Kait niillä on Deoressa parempi kate tms.. :D Tai sitten niiltä löytyy Deorea hyllystä ja ´xt:n joutuisi tilaamaan. Ei meilläkään montaa xt:tä hyllyssä ole, Deorea on paljon.

Mutta jos oot valmis kokeilemaan jotain uutta (imo parempaa kuin deore, tosin on vähän kalliimpikin), niin kysäseppäs SLX:ää. Hemmetin vakuttava laitos kun siskon pyörään ruuvasin moisen kiinni. Vieläkin alkuperäsessä kunnossa vuoden jälkeen kun pari viikkoa takaperin siskon fillaria testasin, vaikka siskon tuntien ei varmasti ole öljyä saanut tippaakaan.
 
Focus BLACK HILLS DISC

- Focus Black Hills disc
- Kestävä ja kevyt runko
- Etuhaarukka: SR Suntour XCR-RL 100 mm
- Vaihteisto: Shimano Deore
- Tektro Auriga nestejarrut, Disc
- Paino: 13,4kg
1041picture3Upload.jpg


Tollainen pyörä sitä pitäis huomenna kaupasta hakea kun 700 lähtee romppeineen. Toivottavasti saa olla tyytyväinen kauppoihin.


Jos ajelet paljon maastossa niin harkitse vielä. Varsinkin jos on painoa yhtään enempää niin tuo varmaan pohjaa alta aikayksikön. Suntoureja on haukuttu tosi paljon. Suosittelisin vähintään RS Toraa. Samaan hintaan saa Saksasta fillaria Toralla ja SLX/XT palikoilla.
 
No nyt onkin kunnon sekoitus. deoren vaihdevivut, lx jarrut, xt takavaihtaja, deoren pakka, lx etuvaihtaja. Navat plus muu hömppä vanhaa lx mallistoa.

Tuossa aikaisemmin joku kyseli Cuben fillareista. Itsekin kuulisin mielelläni ensikäden kokemuksia noista jäykkäperäisistä paremmista malleista. Testeissä menestyneet ihan kohtuullisesti mutta miten muut kokemukset?

Pikkasen olen iskenyt silmäni tuollaiseen Cuben xc rassiin xt/XTR palikoilla.
 
Jos ajelet paljon maastossa niin harkitse vielä. Varsinkin jos on painoa yhtään enempää niin tuo varmaan pohjaa alta aikayksikön. Suntoureja on haukuttu tosi paljon. Suosittelisin vähintään RS Toraa. Samaan hintaan saa Saksasta fillaria Toralla ja SLX/XT palikoilla.

Joo no eilen kävin hakee kaupasta pois ton Focusen.Lähti siitä hinnasta vielä pois pikkusen ja tosiaan jalka, lokarit ja kunnon lukko kaupanpäälle. Ihan tyytyväinen näin ekan reissun jälkeen oon. Painoa mulla ei tosiaan oo mitään 100 kiloa ja maastoajot kuitenkin kohtuu harmitonta mulla. Ei jaksa edestakaisin ihmetellä ja vempata ton oston kanssa, saahan ton haarukan vaihdettua parempaan jos näyttää siltä ettei riitä.
 
Joo no eilen kävin hakee kaupasta pois ton Focusen.Lähti siitä hinnasta vielä pois pikkusen ja tosiaan jalka, lokarit ja kunnon lukko kaupanpäälle. Ihan tyytyväinen näin ekan reissun jälkeen oon. Painoa mulla ei tosiaan oo mitään 100 kiloa ja maastoajot kuitenkin kohtuu harmitonta mulla. Ei jaksa edestakaisin ihmetellä ja vempata ton oston kanssa, saahan ton haarukan vaihdettua parempaan jos näyttää siltä ettei riitä.

Ihan varmasti tollakin keulalla pärjäät perus metsälenkeillä.
 
Toisen hc-metsälenkki on toisen peruslenkki. Mutta jos ei hirveästi harrastavan metsälenkistä puhutaan, niin pärjää kyllä täysjäykällä pyörälläkin mutta mukavuus on sitten täysin eri asia.
Siitähän tässä maksetaan, mukavuudesta (ja toki osien kestävyydestä).
Oon muutaman tuommosen huonon esiasennuskeulan taittanu(joskus kun huonompia fillareita vielä harrastin), eikä siihen omalla mittapuulla mitään armotonta rääkkäystä tarvittu. Tästä päättelemällä voi todeta vain sen että ne on mun käyttöön liian hepposia, vaikken paljoa painakkaan.
 
Kyllä tuolla Deorella pärjää suht pitkälle, ja on sopiva hinta-laatu suhteeltaan. Mutta ainahan se xt on parempi... :) LX on nykyään touring(?) malli, joten sitä ei maastofillariin ole tarkoitettu.(ihan kuin merkkaisi jotain)
Aikani tappelin Deoren kanssa ja on mulla edelleen vivut ja etuvaihtaja Deorea. Takarattaat, takavaihtaja ketjut on nykyään mallia XT ja kulutuskestävyyssä todella huomaa, mihin ne rahat meni. Deoren takarataspakka menee mun ajoilla puolessa vuodessa paskaksi, vaikka kuinka vaihtais ketjuja. XT takavaihtajan kun kerran säätää kohdalleen niin sen voi koko lailla unohtaa sen jälkeen. Ketjureaktiosta kun vähän kattoo tarjouksia, niin hintakin on samaa luokkaa kuin Deoren kamat Suomessa.
 
Aika pitkälle ei ole luultavasti sama määrä kuin mitä sie ajat... :) Paljonko ajelet puolessa vuodessa noin suunnilleen btw? Tähänkin kyllä vaikuttaa ajotapa, jos ei paljoa kiihdyttele niin voimansiirto kestää huomattavasti paremmin.
En miekään käytä XT.tä huonompaa missään, mutta kyllä sitä vähemmän ajavat voi aivan hyvin käyttää. :) Tässä nyt vaan puhuu pyöränkorjaaja joka normaalistikkin kuvailee Deorea kysyvälle asiakkaalle sillä oletuksella ettei hän ole mitenkään hirveän aktiivinen pyöräilijä koska kysyy mielipidettä eikä sitä jo tiedä kokemuksesta.
 
Aika pitkälle ei ole luultavasti sama määrä kuin mitä sie ajat... :) Paljonko ajelet puolessa vuodessa noin suunnilleen btw? Tähänkin kyllä vaikuttaa ajotapa, jos ei paljoa kiihdyttele niin voimansiirto kestää huomattavasti paremmin.
Tuolloin ajelin sellaista vajaata sataa kilsaa viikossa eli ei paljon mitään - enimmäkseen kaupungissa duuniin ja takaisin, eli paljon kiihdyttelyä. Keskinopeus vuodenajasta riippuen yli tai alle 25km/h. Putsasin voimansiirron kerran viikossa - parissa vähän keleistä riippuen.
 
Joo. Varsinkin tuo kiihyttely on aika kova venyttelemään ketjuja, ja silloin rattatkin kuluu aikalailla. Mullakin jotkut olevinaan hyvät ketjut joista maksoin 35e meni kuukaudessa kun kasasin maastosinkulan suht pienillä välityksillä. Sillä kun runno menemään ni yhessä ylämäessä sitte lipsahti ketju ja polvi osu stemmin kulmaan. Piti sen jälkeen vähän keskittyä. :)

Mutta kyllä tuo ~100km viikossa on jo peruspolkijaa huomattavasti enemmän, eli "vaatii" jo Deorea parempaa osaa.

Tuli taas kävästyä keskustassa. 20,6km tässä säässä, ei tuntunut oikein missään. :thumbs: Aurinko paistaa ja mukava pikku tuulenvire piti virkeenä. Harmi vaan kun tuntuu olevan poskiontelontulehus, tuli räittyä melkosia mällejä verta tienposkeen. :jahas:
 
Tuli tälläinen tyhmä kysymys mieleen. Otin pyörästä eturenkaan irti että sain mahtumaan muuttokuormaan. Kuinkahan nytte ku laitan takaisin niin se kiristys? Eli renkaassa on toisella puolella pikalukko ja toisella sellainen normi mutteri, niin laitan ensin renkaan hollille, pienet jouset etuhaarukan väliin (akselissa siis) ja kiristän ensin sen normi ruuvin ja sitte pikalukolla loput vai? Ja pitääkö tehdä jotain toimenpiteitä tolle etujarrulle vai työntää jarrulevyn sinne "pesään" vaan vai kannattaako sieltä tarkistaaa jotain?
 
Ajeleekos moni pakkislainen enskaa fillarilla? Kävin kokeilemassa kisarataa, ja vähän kisakärpänen pääsi puraisemaan. Oli aikas hienoa hommaa, kun ei ole kuitenkaan ihan dh:ta, mutta kovaa saa mennä kuitenkin lepikossa.
 
Tuli tälläinen tyhmä kysymys mieleen. Otin pyörästä eturenkaan irti että sain mahtumaan muuttokuormaan. Kuinkahan nytte ku laitan takaisin niin se kiristys? Eli renkaassa on toisella puolella pikalukko ja toisella sellainen normi mutteri, niin laitan ensin renkaan hollille, pienet jouset etuhaarukan väliin (akselissa siis) ja kiristän ensin sen normi ruuvin ja sitte pikalukolla loput vai? Ja pitääkö tehdä jotain toimenpiteitä tolle etujarrulle vai työntää jarrulevyn sinne "pesään" vaan vai kannattaako sieltä tarkistaaa jotain?
Toki sitä pikalukon mutteria pitää kiertää kiinni sen verran, että pikalukon kiristysvaralla saa sen akselin tiukasti kiinni.

Jos on nestelevyjarru, niin ei kannata painaa jarrukahvaa ilman jarrulevyä tai muuten täytyy jollain pystyä levittämään jarrupalat erilleen. Muutoin ei mitään spesiaalia sisälly tähän operaatioon.
 
Ajeleekos moni pakkislainen enskaa fillarilla? Kävin kokeilemassa kisarataa, ja vähän kisakärpänen pääsi puraisemaan. Oli aikas hienoa hommaa, kun ei ole kuitenkaan ihan dh:ta, mutta kovaa saa mennä kuitenkin lepikossa.

Keskimäärin 1-2 kisaa vuodessa on tullu ajeltua. Tälle kaudelle radat on muuttunu ilmeisesti aika paljon alamäkipainotteisemmaksi, eli vauhtia on enemmän. Sopiva kalusto tuohon hommaan löytys, eli varmaan jonkun kisan käyn tänä vuonnakin ajamassa...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom