Fillareista

Suositelkaas jotain hyviä maastofillarireittejä/lenkkejä PK-seudulta. Espoon Leppävaaran metsät on aikalailla rullattu jo läpi ja pieni vaihtelu virkistäisi.

E: Näyttäisi jotkut maastopyöräilyskabat olevan tossa Leppävaarassa toukokuun alussa. Tunnustaako joku pakkiksen pyöräilijöistä osallistuvan?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kapea rengas leikkaa pyörätiellä lumisohjoa paremmin ja ei pyri kellumaan kuten maasturin rengas. Jossain oloissa mielestäni jopa parempi kuin maasturin rengas.
Konaa ostaessa kannattaa kysäistä, mahtuuko jotkut nastarenkaat alle (varmasti kyllä mahtuu, mutta järkevää silti tarkastaa jos tulee ympärivuotiseen käyttöön).

Cycloon saa nastarenkaat alle, lokarikiinnityksetkin löytyy tuosta ja pyörässä on mekaaniset levyjarrut, joten mielestäni oikeinkin oiva talvipyöräehdokas.

Ja tuosta suorasta haarukasta...
...eli vaikka haarukka on suora, on ohjauskulma varmaan mitoitettu tuollaiselle haarukalle, eli vähän loivemmaksi. Ei noi kulmat nyt niin mahdottoman jyrkiltä mielestäni näytä.

Ja tosta voimansiirrosta...
...hyvä ketju (XT/105 tms.) maksaa n. 20€
XT:n takapakka jotain 35-40€
Joku SLX:n kampisettikin muistaakseni reilusti alle huntin, joten ajaa noi "huonot" voimansiirron osat loppuun (siinäkin mennee pari vuotta) ja uusi sitten parempia tilalle jos oikeasti kokee että tarvii.

Jaa minulla on päinvastaista kokemusta. Kapeat renkaat luikerteli viime talvena sohjossa niin maan perkeleesti.
 
Nii, kyllähän auraamaton pyörätie on v****mainen ajaa pyörällä oli renkaat minkälaiset tahansa. Onneksi ongelma on aika monen kuukauden päässä...
 
Suositelkaas jotain hyviä maastofillarireittejä/lenkkejä PK-seudulta. Espoon Leppävaaran metsät on aikalailla rullattu jo läpi ja pieni vaihtelu virkistäisi.

E: Näyttäisi jotkut maastopyöräilyskabat olevan tossa Leppävaarassa toukokuun alussa. Tunnustaako joku pakkiksen pyöräilijöistä osallistuvan?
Olarin metsiköissä näyttää olevan paljon fillaripolkuja ristiin rastiin. Siis esim. täällä.
 
Ihan hyviä ohjeita, paitsi jos ostaa fillaria ympärivuotiseen kaupunki / maantieajoon. Jos taas meinaa ajaa talvellakin, niin itse kyllä suosittelisin sekä joustokeulaa (kunnollista) että varsinkin levyjarruja. V-jarruilla ei tee talvella oikeasti mitään ja ranteet kiittää joustokeulaa pyykkilaudaksi jäätyneellä pyörätiellä. Itse olen ajoni ajellut jäykkäperällä maastofillarilla (Psylo XC keula), katuslikseillä kesällä ja nastarenkailla talvella.

Levyjarruista olen samaa mieltä, mutta jouston tarpeellisuudesta en. Itse olen ajanut työmatkat ympäri vuoden täysjäykällä sinkulalla jossa levyt. En ole etujoustoa siinä kaivannut. Jotkut mukavuudenhaluiset käyttävät joustoa, mutta halvempien pyörien keulat kun eivät toimi talvisin niinkuin pitäisi joten niistä tulee täysjäykkiä tahtoi tai ei. Nykyinen pyörä on maastorungolla ja 26" renkailla, mutta ostoslistalla on ollut pidemmän aikaa cyclo levyjarruilla.

nimim. "tallista" löytyy 2 täysjoustoa, maantiepyörä, sinkula sekä maantiesinkula/fixiprojekti.
 
Pienet kevät puunailut pyörälle tehty ja kovasti haluttaisi mennä lenkille sillä. Kelit vaan on mitä on. Mukavasti tuo hybridi kyllä rullaa pienellä kokeilulla talven kuntopyöräilyn ja mammapyöräilyn jälkeen. Kuukauden päästä taas pääsee töihin polkemaan tuolla.

Olikos se fiksi vai sinkula jossa oli suoraveto ja ei jarruja ollenkaan? Miten tällä tapahtuu äkkitilanteissa jarruttelu, esim lasket mäkeä alas ja auto tulee risteyksestä eteen? Vai käytetäänkö näissä esimerkiksi v-jarruja varalla?
 
Sinkulassa yksi vaihde ja vapaaratas. Eli polkimet eivät pyöri silloin kun rullaillaan vapaalla. Fiksissä taas ei ole vapaaratasta ja polkimet pyörivät aina, kun takarengaskin pyörii.
Fiksejä on ihan vannejarrullisia (tai miksei levykin) ja jarruttomia. Kuka tykkää mistäkin.
 
Sinkulassa yksi vaihde ja vapaaratas. Eli polkimet eivät pyöri silloin kun rullaillaan vapaalla. Fiksissä taas ei ole vapaaratasta ja polkimet pyörivät aina, kun takarengaskin pyörii.
Fiksejä on ihan vannejarrullisia (tai miksei levykin) ja jarruttomia. Kuka tykkää mistäkin.

Itsellä on kauhea sinkula/fiksi kuume ja sellaista onkin nyt metsästetty muutama viikko. Ehkä sinkula olisi omiin tarpeisiin sopivampi, mutta ei fiksikään ole pois laskuista... Ja onhan noitakin fillareita aika paljon myynnissä, missä takakiekkoa kääntämällä voi vaihdella sinkulan ja fiksin välillä.

Ja olishan tossa vielä vanha Tunturin retki 10 maantiefillari, mistä vois kanssa sen sinkulan tai fiksin rakennella, mutta katsellaan nyt mihin ratkaisuun päädytään.
 
E: Näyttäisi jotkut maastopyöräilyskabat olevan tossa Leppävaarassa toukokuun alussa. Tunnustaako joku pakkiksen pyöräilijöistä osallistuvan?

Leppävaaran reitti on kohtis tekinen ja haastava, rankkakin, joten ei kannata sit masentua jos ei ihan kärjen mukana pysy.
Melkein kaikissa muissa Sram/Bianchi/Scott/Corratec/Mikälie/PK-cupin kisoissa on helpompi rata.

Mut sinne vaan testaamaan, ei se oo niin vakavaa!
 
Itsellä on kauhea sinkula/fiksi kuume ja sellaista onkin nyt metsästetty muutama viikko. Ehkä sinkula olisi omiin tarpeisiin sopivampi, mutta ei fiksikään ole pois laskuista... Ja onhan noitakin fillareita aika paljon myynnissä, missä takakiekkoa kääntämällä voi vaihdella sinkulan ja fiksin välillä.

Ja olishan tossa vielä vanha Tunturin retki 10 maantiefillari, mistä vois kanssa sen sinkulan tai fiksin rakennella, mutta katsellaan nyt mihin ratkaisuun päädytään.

Joku flip-flop navallinen konkeli olis kyllä siisti. Pitää varmaan jossan vaiheessa kyhätä sellanen :)
 
Mä ajan nykyisin tällä: Crescentin Salto, 2009 vuoden malli.
Kuvasta poiketen siis 32 mm renkailla. Kevyt ja hyvin rullaava pyörä mun kilometreille :)

Salto_Y9C_30901_aubergine.jpg


Vähän speksejä:
Runkokoko 47 (myös 51 oli tarjolla mutta 160 cm naiselle se on liian suuri kun tanko osuu "kivasti" haaroihin)
Vaihteisto Shimano® Deore®, 9-v
Rengaskoko CST 32-559
Jarrut Shimano® hydrauliset levyjarrut
 
Cyclossa 40-milliset nastarenkaat talvisin ja ollut paras ajaa kaikkiin aiempiin verrattuna (26- ja 29-tuumaiset maastorenkaat; jälkimmäiset etujoustolla).

Levyjarruja suosittelen siihen ympärivuotiseen pyörään. Painoa ei juurikaan tule lisää ja hyödyt sitäkin merkittävämpiä (=jarrutusteho, huoltovapaus, vanteiden säästyminen)
 
Leppävaaran reitti on kohtis tekinen ja haastava, rankkakin, joten ei kannata sit masentua jos ei ihan kärjen mukana pysy.
Melkein kaikissa muissa Sram/Bianchi/Scott/Corratec/Mikälie/PK-cupin kisoissa on helpompi rata.

Mut sinne vaan testaamaan, ei se oo niin vakavaa!

Joo ei tällänen amatööri ajatellutkaan edes ottaa osaa moisiin pirskeisiin, vaikkei varmaan mitkään HC-kisat olekaan.
 
Nyt on fixillä ensilenkki heitetty. Ei voi muuta sanoa kuin että onhan tuolla perkeleen mukava ajaa. :) "Kevyt" (10kg, verrattuna siis aikaisempiin fillareihin), eikä tuo 48:16 välityskään tuntunut pahalta ylämäkiä polkiessa. Sen verran kyllä tuli näin alottelijan päähän pakonomainen tarve saada molempiin päihin (käsi)jarrut, joten kävin töistä hakemassa ultegran jarrun taakse, orkkis olkoot edessä. Vähentelen sitten kun varmuutta tulee.
Isommat alamäet piti mennä hölkkävauhtia kun pelotti niin perkeleesti, jos vaikka auto pujahtaa just eteen kun tykittää mäkeä alas. :/ Reidet huutaa hoosiannaa, lähinnä tuon jarruttelun takia.

Mutta kaikenkaikkiaan hemmetin käypä fillari. Jos ei ennakkoluuloja ole eikä välitä muiden olevinaan absoluuttisen totuuden tietävien mielipiteistä(heh) niin suosittelen.
 
Ostin tänään heräteostoksena, pokkana, Cannondale Bad Boyn vm.08 M-koko. Käyttämätön pyörä vaikka 08 vuosimalli. 499€. Aika kallis hinta siihen nähden että tämän vuoden vastaava (halvin) malli maksaa 649€. Ei se mitään.

580_400_8BR_bbq.jpg
 
Sen verran kyllä tuli näin alottelijan päähän pakonomainen tarve saada molempiin päihin (käsi)jarrut, joten kävin töistä hakemassa ultegran jarrun taakse, orkkis olkoot edessä. Vähentelen sitten kun varmuutta tulee.
Ihan fysiikan lait huomioiden on typerää jättää se etupyörä ilman jarrua. Enemmän se jarruttaa kuin mikään takarenkaalla skiddailu ikinä
.
Itselläni vastaava välitys (48:16), mutta mutta ei vielä ole urheiluhenkeä löytynyt pamautella mäkiä ylös (kipeä :( )
 
Sitten, KUN varmuutta tulee ;)
Kunhan huutelin ettei välttämättä kannata vaikkeivat ne jarrut ole kovinkaan katu-uskottavat niin kuitenkin aika harvoin pygee ennustamaan muun liikenteen ja luovimaan läpi ongelmitta...
Lähinnä vaan ärsyttää hitusen itseäni, että nyt fixien ollessa trendi-ilmiö niin kaverit (sanotaan vaikka narujalat) ottavat fixin alleen ilman jarruja eivätkä oikein handlaa sitä.
Nimim. melkein saanut pari, ketä ei osannut polkea päälle. Ja näkökohta on kaverin, joka polkee ~10k km vuodessa...
 
Niinhän se on on... Melkein enemmän näkee kadulla täysin jarruttomia kulkupelejä kuin edes toisella jarrulla varustettuja.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom