Fillareista

Toki sitä pikalukon mutteria pitää kiertää kiinni sen verran, että pikalukon kiristysvaralla saa sen akselin tiukasti kiinni.

Jos on nestelevyjarru, niin ei kannata painaa jarrukahvaa ilman jarrulevyä tai muuten täytyy jollain pystyä levittämään jarrupalat erilleen. Muutoin ei mitään spesiaalia sisälly tähän operaatioon.

Luottokorttia tökkää väliin tai sitten ainakin Shimanon levareissa tulee mukana semmonen punanen muoviläpyskä, joka on tuohon suunniteltu.
 
Joutuu varmaan pyöräilemään muutamankin lenkin viikonloppuna, kun tuo kelikin näyttäisi olevan sopiva :dance:

En ole vielä ehtinyt tänä vuonna pyöräilemässä käydäkään. Mitäs kaikkea talven jälkeen pyörästä kannattaa tarkistaa? Itselle nyt tulee mieleen tietysti ilmat kumeissa, tarkistaa että vaijereissa rasvaa, pestä ja heittää liukuvoiteet ketjuille, ja katsoa että vaihteet säädöissä. Hydraulisille jarruille tuskin tarvitsee mitään tehdä?
 
Joutuu varmaan pyöräilemään muutamankin lenkin viikonloppuna, kun tuo kelikin näyttäisi olevan sopiva :dance:

En ole vielä ehtinyt tänä vuonna pyöräilemässä käydäkään. Mitäs kaikkea talven jälkeen pyörästä kannattaa tarkistaa? Itselle nyt tulee mieleen tietysti ilmat kumeissa, tarkistaa että vaijereissa rasvaa, pestä ja heittää liukuvoiteet ketjuille, ja katsoa että vaihteet säädöissä. Hydraulisille jarruille tuskin tarvitsee mitään tehdä?

Ohjainlaakerin voi tarkistaa, että on sopivaksi säädetty. Riippuen kiinnitystavasta, tsekkaa, että kiekkojen pikalinkut on kireästi kiinni. Jarrulevyt kannattaa putsata kliinerillä/isopropanolilla, sekä tarkistaa, ettei palat kihnuta levyihin.
 
vaijereita ei sen kummemmin kannata rasvata, sillä se kerää vaan paskaa sinne vaijerin sisälle. Masennus vaiheessa niissä käytetään, jos käytetään, jotain jäykähköä teflon pinnoitettua tavaraa mutta aika turhaa toimintaa sekin tuppaa olemaan.

Mistä pitkikin hehkuttaa. Nyt jotain 3 vuotta takana maantiellä ja pitää myöntää, että hetkeen ei ole ollut niin hauskaa kuin fixillä painaessa. Vaikkakin alunperin 46:16 oli kevyehkö välitys mutta onneks limppua saa lisää tarvittaessa. Kaupunkipyöränä kyllä lyömätön!
 
No kuinkas menetellään kun otin renkaan pois ja laitoin takaisin niin alkoi levy kinuttamaan toisenpuolen palaan, vaikka mitään en säätänyt mistääs? Hydrauliset jarrut kyseessä.

Kokeile vielä ottaa uudestaan pois, ja varmista takaisin laitettaessa, että kiekko tai siis navan päät on kunnolla drop-outtien pohjassa ja laita pikalinkku (jos siis on pikalinkullinen napa) tiukasti kiinni. Jos vielä kihnuttaa, niin keskitä jarrut. Riippuen jarrumallista proseduuri voi olla hieman erilainen, mutta pääperiaate on, että kiekon (ja jarrulevyn!) ollessa paikallaan, avataan kaksi jarrusatulaa pitävää kuusiokoloruuvia osittain auki, painellaan muutaman kerran jarrukahvasta, ja kiristetään ruuvit samalla jarrukahvasta puristaen. Kannattaa googlailla tarkemmat ohjeet, jos tuntuu, että operaatio on epäselvä.
 
Kenties hieman tässä kesän korvilla päässyt cyclocross-kuume puraisemaan ja nyt on armoton pyörän metsästys käynnissä. En ole päässyt ajamaan kuin Bianchia ja Nishikiä, joista jäi semmoset päällimmäiset fiilikset, että ennemmin otan pyöräni hiilarihaarukalla ilman levareita, kuin alu-haarukalla levareiden kanssa. Ainakaan nuo Nishikin levarit ei minusta tarjonneet niin ihmeellistä pysäytyskykyä Bianchin vannejarruihin verrattuna. Aikanaan tuli rytyyteltyä täysjousitetulla levaripyörällä ja siihen verrattuna ei nuo mekaaniset levarit olleet niin kummoiset. Lisäksi olin ainakin omasta mielestäni huomaavinani selvän eron mukavuudessa hiilarihaarukan ja alu-haarukan välillä Bianchin eduksi.

Pyöräkuumeen ja pankkitilin saldon perusteella olen kohta laskemassa budjettia aiemmasta 1500e:sta muutamilla satkuilla reippaaseen tonttuun ja kysyisinkin palstalaisilta kokemuksia erityisesti näistä saksalaisista merkeistä, kuten Focus ja Cube. Tuo Cube X-Race Comp tarjoaisi kyllä varsin mukavat palikat samoin kuin Focuksen Mares. Molempien saatavuus on kohtuullisen kämäistä (Cube lopussa maahantuojalta ja Focus Qminta hottia, kiitos TM:n).

Mutta siis, mitä Focuksen ja Cuben omistajat olette tykkäilleet pyöristänne (maantie, XC, DH, mikä tahansa malli)? Jotenkin itselläni tulee hieman "halpis-olo" nuista rungoista, mutta taitaa olla vain oman mielikuvituksen tuotoksia?
 
Pyöräkuumeen ja pankkitilin saldon perusteella olen kohta laskemassa budjettia aiemmasta 1500e:sta muutamilla satkuilla reippaaseen tonttuun ja kysyisinkin palstalaisilta kokemuksia erityisesti näistä saksalaisista merkeistä, kuten Focus ja Cube. Tuo Cube X-Race Comp tarjoaisi kyllä varsin mukavat palikat samoin kuin Focuksen Mares. Molempien saatavuus on kohtuullisen kämäistä (Cube lopussa maahantuojalta ja Focus Qminta hottia, kiitos TM:n).

Mutta siis, mitä Focuksen ja Cuben omistajat olette tykkäilleet pyöristänne (maantie, XC, DH, mikä tahansa malli)? Jotenkin itselläni tulee hieman "halpis-olo" nuista rungoista, mutta taitaa olla vain oman mielikuvituksen tuotoksia?
Itselläni on 09 focuksen mares expert, mihin olen ihan tyytyväinen ollut. Jotain kompromisseja tuo kisakrossariksi suunnittelu on asettanut mutta jotain hyvääkin. Esim kahta juomapullotelinettä ei ole, vaan pitää nippusiteillä laittaa kiinni jos haluaa. Rapakaaria ei myöskään saa kiinnitettyä ilman nippusiteitä.
Toisaalta ovaalisoitu top tube helpottaa rahtaamista jos on tarvis ja geometria on mukavan äkäinen.

Molemmat ovat kyllä saaneet günther-landian suurimmalta filo-äänenkantajalta tour:lta positiivista palautett crossari testeissä. Kumman valitsetkin niin et metsään mene.
Jos tiedät runkokoon niin cubea kyllä saa helpohkosti niin Briteistä kuin Saksastakin.
Focusta ei toimiteta Suomeen nettikaupan välityksellä...
 
Itselläni on 09 focuksen mares expert, mihin olen ihan tyytyväinen ollut. Jotain kompromisseja tuo kisakrossariksi suunnittelu on asettanut mutta jotain hyvääkin. Esim kahta juomapullotelinettä ei ole, vaan pitää nippusiteillä laittaa kiinni jos haluaa. Rapakaaria ei myöskään saa kiinnitettyä ilman nippusiteitä.
Toisaalta ovaalisoitu top tube helpottaa rahtaamista jos on tarvis ja geometria on mukavan äkäinen.

Molemmat ovat kyllä saaneet günther-landian suurimmalta filo-äänenkantajalta tour:lta positiivista palautett crossari testeissä. Kumman valitsetkin niin et metsään mene.
Jos tiedät runkokoon niin cubea kyllä saa helpohkosti niin Briteistä kuin Saksastakin.
Focusta ei toimiteta Suomeen nettikaupan välityksellä...

Tänks, tuota Experttiä oon välillä kuolannut, eihän sitä tiiä jos siitä hinnasta jonkun satkun sais pois tiputettua...Periaatteessa kyllä 105:n osasarjakin varmasti nöösille riittäis. Oon ymmärtänyt että tuossa Expertissä on erilainen runko, kun nuissa alemmissa Mareksissa, liekkö totta vai mutua? Focuksen nettisivut nimeää niitä runkoja hieman erilailla, vaikka geometriat on yhteneväisiä.

Tuota perus-Focusta pääsisi varmaan koeajelemaan jopa täällä susirajalla, taitaa olla huomenna tiedossa pyöräkauppaan meno...
 
En tiedä kuuluuko tänne mutta silti:

Ostin kaksi pyörää kun pistin lähikaupan seinälle ilmoituksen "vähävarainen opiskelija haluaa ostaa halvalla hyvän pyörän" joka jostain syystä ei ihan heti uponnut pyörien omistajiin...kunnes viime viikon torstaina minulle soitti joku nuorehko naikkonen ja sanoi, että saat pyöän ilmaiseksi jos vain tulet hakemaan. No meitsi lähti, hain pyörän ja sain toisen mukana kunhan vain vein pois. Annoin vaivanpalkkaa 20e kun ei ilmaiseksi viitsi ottaa..

Siitä sitten hyvissä mielin kotiin ja meidän perheen hallituksen puheenjohtaja lueskeli jotain paikallislehteä ja huomasi "varastettu" -ilmoituksen joka täsmäsi yllättävän hyvin juuri ostamaani toista pyörää. Sitten soitin sinne ilmoituksen jättäjälle ja sovittiin treffit ja he tulivat katsastamaan onko kyseessä sama pyörä. No olihan se..runkonumero täsmäsi ja oli nokian nastarenkaat jne. Sitten annoinkin myyjän tiedot ja juteltiin hetki ja oli perheen poika juossut varkaan perään ja hassuinta tässä kuviossa on se, että kaikki me kolme asutaan korttelin päässä toinen toisistamme.

Pääasia on kuitenkin se, että pyörä pääsi omistajiensa luokse takaisin ja varkaat on tiedossa. Minä sain rahat takaisin ja jäi vielä yksi pyörä joka toivottavast ei ole varastettu ja meidän yhteiset kilometrit on vielä alussa.

Siskolta on varastettu kaksi pyörää vuoden sisällä, toinen on joku ihan sikakallis hieno jota on yksi turussa/suomessa ja varaskin tiedossa, mutta poliisi ei voi kuulema tehdä mitn.
Tässäkin voisi käyttää sitä jokamiehen oikeutta törmätä rekalla naamaan ja peruuttaa yli katsomaan, kävikö mitään. Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin mennä pyörällä vaikka baariin ja kävellä kotiin.
 
Itsellä on yksi Focus. Ei mitenkään ihmeellinen pyörä. Keskiverto hinta-laatusuhde. Itse jos crossassaria olisin ostamassa tsekkaisin myös Roseversandin Red Bull fillarit. Parempaa palikkaa mitä Focuksen tsykissä. Noissa Mareksissa on säästelty mm. kiekoissa ja kammissa, jotka ovat jotain nevahöörd pro liteä ja truvativia.
 
Ja mistähän tällaisen idean sait päähäsi?
Käväisepäs www.wiggle.co.uk (Brittien suurin focuksen jälleenmyyjä) ja koita saada Suomeen filo. Mikä tahansa muukin mesta käy, kunhan nyt ei mikään minimesta ole, mikä tod näk tahtoo vain myydä tsygän sen enempää valmistajan määräyksistä välittämättä.
Aivan sama juttu Specializedin kanssa. Edes satulaa ei spessulta saa Saksasta Suomeen.

Kammet ovat ainakin omassani ihan samaa settiä kuin muutkin palikat :wtf: tosin kiekot nyt ovat vaihtuneet mutta missään halvemmassa pyörässä ei mitään hyviä kiekkoja kuitenkaan ole.
Mitä noihin eroavaisuuksiin tulee niin tuskin ensimmäisen pyörän ostaja huomaa niitä. Jos preis/leistung on kaikissa sehr gut (erittäin hyvä) niin tuskin menee metsään. Eniten kyllä skarppaisin ja ostaisin OIKEAN kokoisen pyörän, mitä pääsee koeajamaan ja säätämään itselleen sopivaksi.
 
Joo, kyllä näin on näppylät, että itsekin ekaa maantie/cc-pyörää hankkiessani olen päätynyt siihen, että koeajamatta en taida pyörää ostaa. Vaikka on nuo Roseversandin fillarit kyllä aika pirun houkuttelevia...Palikoita saa aina päiviteltyä
 
Käväisepäs www.wiggle.co.uk (Brittien suurin focuksen jälleenmyyjä) ja koita saada Suomeen filo. Mikä tahansa muukin mesta käy, kunhan nyt ei mikään minimesta ole, mikä tod näk tahtoo vain myydä tsygän sen enempää valmistajan määräyksistä välittämättä.
Aivan sama juttu Specializedin kanssa. Edes satulaa ei spessulta saa Saksasta Suomeen.

Kammet ovat ainakin omassani ihan samaa settiä kuin muutkin palikat :wtf: tosin kiekot nyt ovat vaihtuneet mutta missään halvemmassa pyörässä ei mitään hyviä kiekkoja kuitenkaan ole.
Mitä noihin eroavaisuuksiin tulee niin tuskin ensimmäisen pyörän ostaja huomaa niitä. Jos preis/leistung on kaikissa sehr gut (erittäin hyvä) niin tuskin menee metsään. Eniten kyllä skarppaisin ja ostaisin OIKEAN kokoisen pyörän, mitä pääsee koeajamaan ja säätämään itselleen sopivaksi.

Tiedän että Wiggle ei myy Suomeen Focusta. Saksasta noita kuitenkin saa. Tästä löytyy kokemuksia ihan suomen kielisiltä keskustelupalstoiltakin. :rolleyes: Katso tämän vuoden Mareksen speksit. Siellä lukee että kammet Truvativ. En sano että Focukset on huonoja, mutta sanonpa vain että samalla rahalla saa paljon parempaakin tosin ei ehkä Suomesta?
 
Tiedän että Wiggle ei myy Suomeen Focusta. Saksasta noita kuitenkin saa. Tästä löytyy kokemuksia ihan suomen kielisiltä keskustelupalstoiltakin. :rolleyes: Katso tämän vuoden Mareksen speksit. Siellä lukee että kammet Truvativ. En sano että Focukset on huonoja, mutta sanonpa vain että samalla rahalla saa paljon parempaakin tosin ei ehkä Suomesta?

Joo voi lukea varmaan sen kohdan "Mikä tahansa muukin mesta käy, kunhan nyt ei mikään minimesta ole, mikä tod näk tahtoo vain myydä tsygän sen enempää valmistajan määräyksistä välittämättä." :rolleyes:
Ja mitä tuohon tulee niin ovathan jotkut sitä mieltä, että pyörän pitää olla vähintään colnago ja se pyörä on huomattavasti parempi kuin esim markettipyörä-canyon.
Aika subjektiivisa nuo erot ovat lopulta. Toiset tykkäävät äideistä, toiset tyttäristä.
Mikä on paljon parempaa?

Paljoa ei voi mennä pieleen ostaessa testeissä, en nyt TM:ään viittaa, menestyneen hinta/laatu -suhteeltan hyvän pyörän. Enemmänkin kyse siitä, että löytää itselleen sopivan geometrian. Onko se sitten kisaisempi taikka hitusen retkipyörämäisempi. Samaa pientä eroa löytyy pyöristä kuin autoistakin. Kaikkia ei tietyt asiat koskaan miellytä. Eikä expertissä ole mitään truvativin kampia vaan FSA:n ja nimeen omaan siitä expertistä puhuin. Tuskin kenenkään aloittelijan ajohuuma laantuu "väärien" kampien takia ;)
 
Onkos kukaan tesmannut näitä stepperisykkeleitä? Aina vänkän oloisia... Näköjään löytyypi suomestakin jo.

Mun on kyllä hiton vaikea kuvitella, että tuollaisessa asennossa olisi mitenkään mukava ajaa edes 20 km putkeen :wtf:. Tosin enpä ole kokeillutkaan. Jos joku on, niin kokemuksia vain jakoon! Vaikuttaa kyllä silti siltä, että tarkoitettu enemmänkin johonki parin kilsan työmatkalle kuin mihinkään matka-ajoon.
 
Noniin, vakaana aikomuksena oli käydä koeajamassa täällä Kuopiossa Focusta eilen. Marssin kauppaan sisään ja rupesin sitten tiedustelemaan koeajettavia malleja/kokoja...Suoraan sanoen rupes v*tuttamaan; kauppa edustaa tämän kevään "kuuminta" merkkiä, eli Focusta ja herrat pitää prkl yhtä runkoa kaupassaan ja sekin jotain M-kokoa (itse 184cm, inseam 83cm). Tämän lisäksi cyclocrosseilla on ollut melko kova kysyntä muutenkin, niin eiköhän mitenkään olisi mahdollista pitää edes useampaa kokoa hyllyssä, että saisi asiakas muodostettua jonkinlaisen kuvan pyörän sopivuudesta itselle. Jätin sitten tuon 54cm rungon koeajamatta.

No onneksi tässä tulee viikonloppuisin nyt reissattua pääkaupunkiseudulle, jossa luulisi pääsevän koeajamaan hieman monipuolisempaa tarjontaa. Kiitos ja anteeksi :)
 
Joo voi lukea varmaan sen kohdan "Mikä tahansa muukin mesta käy, kunhan nyt ei mikään minimesta ole, mikä tod näk tahtoo vain myydä tsygän sen enempää valmistajan määräyksistä välittämättä." :rolleyes:
Ja mitä tuohon tulee niin ovathan jotkut sitä mieltä, että pyörän pitää olla vähintään colnago ja se pyörä on huomattavasti parempi kuin esim markettipyörä-canyon.
Aika subjektiivisa nuo erot ovat lopulta. Toiset tykkäävät äideistä, toiset tyttäristä.
Mikä on paljon parempaa?


Paljoa ei voi mennä pieleen ostaessa testeissä, en nyt TM:ään viittaa, menestyneen hinta/laatu -suhteeltan hyvän pyörän. Enemmänkin kyse siitä, että löytää itselleen sopivan geometrian. Onko se sitten kisaisempi taikka hitusen retkipyörämäisempi. Samaa pientä eroa löytyy pyöristä kuin autoistakin. Kaikkia ei tietyt asiat koskaan miellytä. Eikä expertissä ole mitään truvativin kampia vaan FSA:n ja nimeen omaan siitä expertistä puhuin. Tuskin kenenkään aloittelijan ajohuuma laantuu "väärien" kampien takia ;)

No ei noita FSA kampiakaan kannata hurrata. Pointti oli se että jopa 1500e Mares Expertissä on säästelty rankalla kädellä monissa komponenteissa. Esim. groupset ei ole täysi ultegra ja kiekot jättää toivomisen varaa 1500e hintaan nähden. Käytännössä muut osat kuten satula, tanko ja satulaputki on sitä markkinoiden halvinta FSA:ta ja Focuksen omaa Concept sarjaa. Otetaan nyt vertailun vuoksi esim. tuo Saksan Red Bull, jonka valikoimista löytyy 1449e crossari jossa on SRAM Force groupset kampia myöten, sekä Eastonin mainiot E70 kiekot. Tanko ja stemmi 3T:tä jne.

Jos sovittamatta ostaminen arveluttaa niin netistä löytyy bike fitting generaattoreita, joihin syötetään omat mitat ja ne kertovat sinulle sopivan rungon mitat, joita voi verrata pyörän tietoihin. Loppu on sitten satulan paikan hienosäätöä.

Ja mitä vikaa pienemmistä putiikeista tilaamisessa on?

Nim. merkki parvekkeella 3 postimyyntipyörää, joista jokainen perfect fit.

EDIT: niin ja mainioita crossareita on ainakin aikaisemmin saanut hyvään hintaan Planet X:ltä ja Boardmanilta briteistä.
 
Jees.. No jos mä tälläsen konan ostan :) ?

083F259BA6FE9BF752E580DAD48ABF04.jpg

Ostitko ton konan? Mitä oot tykänny? Oon kans tota dew droppia kattellu, lähinnä sen suht halvan hinnan takia. Pitäis vaan päästä eka kokeileen ko pyörää, mut en tiä missä etelä-pohjanmaalla mahtais löytyy tota konaa. Pyöränä on nyt niskahien bigfoot jolla heitän 30-50km lenkkiä. Mieli tekis nopeanpaa pyörää ja sitä kautta pitempää lenkkiä..
 
Back
Ylös Bottom