Fillareista

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan maantiellä tulee ajettua, eli maastopyörät pois.. Crescent.se Sport - Helag Tollasta olin ajatellu. Onko mistään kotosin ?
 
Kuten jo varmaan ziljoona kertaa sanottu, niin tuon hintaluokan pyörissä joustokeula on täyttä kuraa. Kannattaa ostaa sellainen hybridi missä keula on jäykkä. Jousto kuuluu metsään!
 
Kuten jo varmaan ziljoona kertaa sanottu, niin tuon hintaluokan pyörissä joustokeula on täyttä kuraa. Kannattaa ostaa sellainen hybridi missä keula on jäykkä. Jousto kuuluu metsään!

Totta, juustolla ei tee yhtään mitään katukäytössä, on pelkkää mainosmiesten puhetta. Lisää vaan painoa ja syö tehoa.
 
Kuten jo varmaan ziljoona kertaa sanottu, niin tuon hintaluokan pyörissä joustokeula on täyttä kuraa. Kannattaa ostaa sellainen hybridi missä keula on jäykkä. Jousto kuuluu metsään!

Jees.. No jos mä tälläsen konan ostan :) ?

083F259BA6FE9BF752E580DAD48ABF04.jpg
 
No onko toi Cube LTD Pro 2009 mistään kotoisin. Entäs postitus, takuu, lähetys ja muut asiat kun Saksasta tilaa? Ei oikeen toi saksa taivu. Kieltämättä osasarjat tossa vaikuttaa hyvältä ja eikä hintakaan paha ole. Paska juttu vaan ettei pääse testaamaan just tota pyörää. voiko joku neuvoa samantapaisella rungolla olevaa pyörää, jota vois käydä tääl Suomessa testaamassa.

Fun Corner |
 
Kyllä niitä Cubeja Suomestakin saa ainakin R-Techilta Tampereelta ja Pyörähuollosta Helsingistä. Siellä niitä voi koeajella, mutta ei nyt välttämättä kannata kertoa, että meinaa Saksasta ostaa ja kunhan vaan kokeilee. :D Tosin mun mielestä ton hintasessa pyörässä voisi jopa tukea kotimaista kauppiasta, koska eipä noi kauheasti enempi täällä maksa. Mitä tohon fillariin tulee, niin ihan hyvä peli se on. Saksasta oon ite tilannut kokonaisen fillarin ja osia vaikka muille jakaa. Kyllä niissä takuut on ja toimii kuten täältäkin ostetuissa, mutta aikamoista säätöä se välillä on. Eli jos haluat päästä helpolla, osta fillari täältä. Paljon helpompi asioida liikkeen kanssa jos jotain menee rikki. Samalla jos et itse osaa huoltaa pyörääsi, saat esim. Pyörähuollosta ensihuollonkin edullisemmin jos ostat heiltä fillarin. Lähetyskuluja fillarille tulee Saksasta yleensä noin 50 euroa vähän liikkeestä riippuen.

EDIT: Tässä pari vaihtoehtoa Suomesta jos koko vaan passaa:

http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=102
http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?manufacturers_id=326&products_id=6561
 
Mun mielestäni toi Kona on ihan hyvä ja varma valinta. Hinnasta en tosian tiedä, mutta jos alle 700€ niin osta pois. Ihan oikea pyörä sun käyttötarkoitukseen. Mekaaniset levarit on iso plussa ja ulkonäkö on ainakin meikän mieleen. Ei toi nyt varmaa miltään kantilta varmaan niin "ihmeellinen" pyörä ole, mutta mielestäni tossa on (siis jos alle 700€) hintalaatusuhde kohdallaan.
 
Miten tuo Konan suora etuhaarukka vaikuttaa ajoon? Miksei muilla merkeillä juurikaan ole suoria, miksi konalla ei ole normaalia?
 
No onko toi Cube LTD Pro 2009 mistään kotoisin. Entäs postitus, takuu, lähetys ja muut asiat kun Saksasta tilaa? Ei oikeen toi saksa taivu. Kieltämättä osasarjat tossa vaikuttaa hyvältä ja eikä hintakaan paha ole. Paska juttu vaan ettei pääse testaamaan just tota pyörää. voiko joku neuvoa samantapaisella rungolla olevaa pyörää, jota vois käydä tääl Suomessa testaamassa.

Fun Corner |

Olen yhden maasturin tilannut Fun cornerilta. Tosi asiallista toimintaa. Fun cornerin asiakaspalvelu on saanut muutenkin paljon kiitosta esim. fillarifoorumilla. Mun fillarissa vuoti hydraulinen etujarru nesteitä pihalle. Pistin meiliä fun corneriin ja ne laittoivat kokonaan uuden jarrun ja jarrukahvan UPS kuriirilla tulemaan ja kahden päivän päästä fillarissa oli jo uusi jarru :) Vanhaa ei tarvinut edes lähettää takaisin. Fun Corner muuten kokoaa kaikk fillarit valmiiksi ja tarttee laittaa vaan stonga kiinni, koska se on kuljetuksen ajaksi irroitettu. Kasaamisen laatu oli ainakin omalla kohdalla erinomaista. Samaa ei voi sanoa esim. tuosta minun Planet X:stä jonka takavaihtajan korvake oli kärsinyt kuljetuksessa ja kaikki piti säätää vaihteista lähtien itse. Älä jätä tilaamatta ainakaan sen takia että takuuasiat arveluttaisi, sillä ne hommat kyllä hoitavat kunnialla. Taisipa joltain fillarifoorumin kaverilta hajota runko ja lähettivät uuden tilalle.

Fun Corner veloittaa muistaakseni 29e kuljetuksesta. Lähetä sinne englanniksi mailia. Vastaavat kyllä englanniksi :)

Kuten joku totesikin niin Cubeissa on saman tapainen geometria, joten riittänee että testaat jotain hardtailia. Kannattaa tietysti kattoa jos suomalaisissa liikkeissä olisi vielä 2009 vuoden malleja edukkaasti...
 
Täh? Suoriahan ne haarukat yleensä on...

Periaatteessa ohjaus on äkäisempi ja haarukka kääntyy äkäisemmin poikittain. Itselläni on Vigorellissa suora haarukka, enkä yhtään huomaa eroa sellaiseen, missä akseli on "haarukan" etupuolella.

Itse Kona vaikuttaa ihan ok:lta, itse tosin unohtaisin levarit ja panostaisin parempaan voimansiirtoon. Levarit on toki huoltovapaammat, mutta ne tuppaa painamaan eikä noi muistaakseni ole teholtaan mitkään kummalliset, mini-v:t hakkaa ihan mennen tullen.
 
Jees.. No jos mä tälläsen konan ostan :) ?

083F259BA6FE9BF752E580DAD48ABF04.jpg

Kona on hyvä. Kovasti kehuttu fillarifoorumilla. Valkkaa rahatilanteen mukaan joko Dew plus, deluxe ja drop. Stonga mieltymyksen mukaan joko suora tai käyrä. Levyjarrut on ehdottomat jos aikoo ajaa kurakeleillä. V-jarrut ja pieni hiekka syö paloja ja vannetta yllättävän paljon.
 
Kuten jo varmaan ziljoona kertaa sanottu, niin tuon hintaluokan pyörissä joustokeula on täyttä kuraa.

itse tosin unohtaisin levarit ja panostaisin parempaan voimansiirtoon. Levarit on toki huoltovapaammat, mutta ne tuppaa painamaan eikä noi muistaakseni ole teholtaan mitkään kummalliset, mini-v:t hakkaa ihan mennen tullen.
Ihan hyviä ohjeita, paitsi jos ostaa fillaria ympärivuotiseen kaupunki / maantieajoon. Jos taas meinaa ajaa talvellakin, niin itse kyllä suosittelisin sekä joustokeulaa (kunnollista) että varsinkin levyjarruja. V-jarruilla ei tee talvella oikeasti mitään ja ranteet kiittää joustokeulaa pyykkilaudaksi jäätyneellä pyörätiellä. Itse olen ajoni ajellut jäykkäperällä maastofillarilla (Psylo XC keula), katuslikseillä kesällä ja nastarenkailla talvella.
 
Ihan hyviä ohjeita, paitsi jos ostaa fillaria ympärivuotiseen kaupunki / maantieajoon. Jos taas meinaa ajaa talvellakin, niin itse kyllä suosittelisin sekä joustokeulaa (kunnollista) että varsinkin levyjarruja. V-jarruilla ei tee talvella oikeasti mitään ja ranteet kiittää joustokeulaa pyykkilaudaksi jäätyneellä pyörätiellä. Itse olen ajoni ajellut jäykkäperällä maastofillarilla (Psylo XC keula), katuslikseillä kesällä ja nastarenkailla talvella.

Joo mutta cyclo on lähtökohtaisesti jo surkea vaihtoehto talviajoon. Renkaat on yksinkertaisesti liian kapeat. Maasturi on aika ehdoton talvella kuten varmasti olet itsekin huomannut.
 
Miten tuo Konan suora etuhaarukka vaikuttaa ajoon? Miksei muilla merkeillä juurikaan ole suoria, miksi konalla ei ole normaalia?

Konan Project 2 -haarukat eivät ole täysin suoria ts. emäputken suuntaisia, vaan niissäkin on pieni offset joka johtuu taitteesta ohjainlaakerin alakupin kohdalla. Ohjauksen herkkyyteenhän tuo offset vaikuttaa. Tuolla suoralla haarukkaputkella on kaiketi haettu jäykkyyttä ja keveyttä, kun ne kehitettiin maastopyöriin 90-luvun alussa.
 
Levarit on toki huoltovapaammat, mutta ne tuppaa painamaan eikä noi muistaakseni ole teholtaan mitkään kummalliset, mini-v:t hakkaa ihan mennen tullen.

Pöh... Mulla Konan Dew Plus ja muistaakseni samoilla levyjarruilla kuin tuo Dew Drop. Ei lopu taatusti teho kesken niissä missään vauhdissa vaikka painan sen 98 kiloa. V-jarrujen kanssa sählääminen esim. tänä talvena olis ollut melko typerää touhua. Kolmessa fillarissa on tullut talvella V-jarruja koitettua mutta ei ne talvipyörään ole edes vaihtoehto.
 
Kapea rengas leikkaa pyörätiellä lumisohjoa paremmin ja ei pyri kellumaan kuten maasturin rengas. Jossain oloissa mielestäni jopa parempi kuin maasturin rengas.
Konaa ostaessa kannattaa kysäistä, mahtuuko jotkut nastarenkaat alle (varmasti kyllä mahtuu, mutta järkevää silti tarkastaa jos tulee ympärivuotiseen käyttöön).

Cycloon saa nastarenkaat alle, lokarikiinnityksetkin löytyy tuosta ja pyörässä on mekaaniset levyjarrut, joten mielestäni oikeinkin oiva talvipyöräehdokas.

Ja tuosta suorasta haarukasta...
...eli vaikka haarukka on suora, on ohjauskulma varmaan mitoitettu tuollaiselle haarukalle, eli vähän loivemmaksi. Ei noi kulmat nyt niin mahdottoman jyrkiltä mielestäni näytä.

Ja tosta voimansiirrosta...
...hyvä ketju (XT/105 tms.) maksaa n. 20€
XT:n takapakka jotain 35-40€
Joku SLX:n kampisettikin muistaakseni reilusti alle huntin, joten ajaa noi "huonot" voimansiirron osat loppuun (siinäkin mennee pari vuotta) ja uusi sitten parempia tilalle jos oikeasti kokee että tarvii.
 
Tuossa muutama päivä sitten laitoin tilaukseen tämmöisen :hyper:

fp3_446_minio.jpg


Joutuu vaan oottelemaan pari viikkoa :(
Nooo... eipä tässä oikein ole edes vielä kunnon ajoilmoja...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom