Fillareista

Eihän tuota aina käyttäjä tajua kuinka huonoja nuo markettipaskat ovat. Ja ne oikeasti ovat helvetin seitsemännestä tasosta. Syy tuohon tiedottomuuteen on se etteivät he ole parempaa pyörää kokeilleet. Itse käytän vain ja ainoastaan huippulaatuisia pyöriä, tosin vain harrastuskäytössä. Kävelen tai menen bussilla paikasta toiseet. Mutta korjaan työkseni juurikin näitä paskoja markettifillareita, joten uskon tietäväni mistä puhun.

Ensinnäkin, jos niissä joku osa(vaihtajat, vanteet, jarrut yms.) menee epäkuntoon, vain harvat tapaukset on korjattavissa tai huollettavissa. Lähes kaikki pitää vaihtaa uusiin. Vanteissa toki suurimman osan voi vielä rihtaamalla saada kelvollisiksi, ei hyviksi.

Ja navat noissa pyörissä, ei jumalauta suoraan sanottuna. Monen monituista napaa huollettaessa tulee semmonen pikku ylläri vastaan, että navan laakeripinnat ovat palasina tai kartiot ja kuulat perunamaata/perunoita. Näissähän tulee halvemmaksi ostaa koko kiekko eikä pinnoittaa uutta(tietty akselin vaihtaminen auttaa jälkimmäiseen skenaarioon).

Jarrut ja vaihteet ovat niin saatanasta, ettei niitä heikkohermoinen tai äkkipikainen ihminen voi edes yrittää huoltaa. Eräs vanha työkaverini(ei nykyisessä työpaikassa) väänsi aina huonon vaihtajan kieroksi jos ei saanut sitä helposti säätöihin. Nyt puhun siis juurikin Acerista sun muista markettipyörissä tavattavavista osista. Deore on huonoin jota ikinä suostun käyttämään, enkä sitäkään mielelläni. Tosiaan, vanha kunnon mummopyörä pesee markettifilun mennen tullen, oli maasto tai sääolosuhteet millaiset tahansa.

Alkaa melkein ärsyttää nuo epäilyt etteikö markettifillarit olisi huonoja, niitä kun tulee huollettua aivan liikaa. En panisi yhtään pahitteekis jos kaikki moiset hävitettäisiin maapallolta. Varsinkin nuo täysjousitetyt "maastopyörät" on aivan hirveitä. Kaiken huippu oli se kun eräs äiti toi poikansa pyörän huoltoon. Se oli juurikin tämmöinen "dirtti"-mallinen kapistus. Dirttipyörää nähnytkään. Sitten äiti vielä sanoi että luulisi kestävän kun on tuommoinen dirttipyörän NÄKÖINEN. *facepalm*

Edit: Tulipas niin paljon tekstiä että pitää vähän selventää. Avarsin vähän tuota kirjoitusasua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyllähän sitä ostaisi vaikka miljoonan euron fillarin, mutta kun on olemassa budjetti joka ei jousta. Pointti kuitenkin lienee se ettei halvalla saa hyvää.
 
Mutta jos nyt lähtee harrastuspohjalta painamaan jotain 20km lenkkejä pari kertaa viikossa hiekkatiellä, joskus jotain metsäpolkuja eikä mitään HC-downhill-rääkkiä niin eikö siinä markettimaasturi kestä ihan hyvin? Yli 600€ ei budjetti saisi millään mennä.
Tuolla budjetilla saa tuohon käyttötarkoitukseen kerrassaan erinomaisen fillarin, kunhan ei erehdy ostamaan sitä marketista. Jos itse olisin juuri nyt hakemassa maastopyörää tuohon hintaan niin ottaisin tämän: Cube Analog. Joku tuon hintaluokan Kona esim. Kauppa-Veljiltä ei ole myöskään huono valinta, mutta ketjureaktiolta tilaamalla saisi kertaluokkaa paremmat palat samaan hintaan.
 
kyllähän sitä ostaisi vaikka miljoonan euron fillarin, mutta kun on olemassa budjetti joka ei jousta. Pointti kuitenkin lienee se ettei halvalla saa hyvää.

Todellakin. Jokainen tekninen osa maksaa ollessaan kunnollinen (siedettävä), joten jos rahaa ei ole, karsitaan niitä ominaisuuksia. Saa parempaa laatua joka todennäköisesti myös kestää käyttöä. Mutta nykyäänhän se tuppaa olemaan quanity >> quality..
 
Minkäslaista huoltoa pyörät tarvii, jotta pysyis ajokunnossa useamman vuoden (ketjujen rasvauksen lisäksi)? Vai kannattaako pyörää viedä liikkeeseen huollettavaksi...tuolloin ainakin hintaa tulee helposti useampi kymppi ja mitä toimia ne liikkeissä tekee ns. perushuoltona?
 
Todellakin. Jokainen tekninen osa maksaa ollessaan kunnollinen (siedettävä), joten jos rahaa ei ole, karsitaan niitä ominaisuuksia. Saa parempaa laatua joka todennäköisesti myös kestää käyttöä. Mutta nykyäänhän se tuppaa olemaan quanity >> quality..

Sanontahan siis menee, että hyvää, halpaa ja kestävää ei ole, vain kaksi em. ominaisuuksista voi valita samaan tuotteeseen. Pätee pyörissä 100 %.
 
useampi kymppi pyörähuollosta.. huumorimiehiä :)

Varmaan joku 70-100e olisi realistinen pohjahinta perushuollolle, missä siis tehdään vähän muutakin kuin laitetaan vaseliinia ketjuihin.

Pyoratohtori.fi paikkaa olisin muuten suositellut, mutta kun ei ota enää uusia asiakkaita ja jonoa vissiin riittää, fiksu heppu huoltamassa ja kun omistaa itse firmansa niin jälki on vähän toista luokkaa kuin kesäharjoittelijoiden jäljiltä jossain kauppaveljillä.

Huoltamisessa kannattaa;
- Putsata pyörä. Se lika ja moska siellä aiheuttaa liikkuvien osien kohdalla ylimääräistä rasitusta ja saattaa jopa estää liikerataa (vaihtajissa varmaan pahiten)
- Avata laakerit (kampi, ohjaus, napa) ja öljytä ne
- Öljytä vaihtajien liikkuvat osat, jos moisia pyörässä on
- Vaihdevaijerien öljyäminen on myös kivasti vaihtamista keventävä toimenpide. Suosittelen henk.koht. 12e sijoittamista tässä kohtaa, larun pyörästä ainakin sai 6e/kpl Shimanon XTR-vaihdevaijereita. Yleensä XTR on älyttömän kallis, mutta teflon(?)pinnotteisena ja 6e hintaisena se nyt vaan on mielestäni ainoa järkevä valinta; vertauksena Prismassa ne perus-markettikaapelit 3e/kpl.
- Vaihteiden säätö, myös liikkuma-alueen rajoitukset kohdilleen
- Jarrujen säätö ja tarvittaessa tietysti jarrupalojen vaihtaminen
- Kiekkojen (kiekko = vanne, pinnat, napa) suoruuden tarkistaminen ja rihtaus tarvittaessa
- Renkaat (sisä ja ulko), jos tarvetta ilmenee
- Penkin ja ohjaustangon kiinnitysten kiristäminen
- Ohjaustangon tuppien tarkistus, lukkotuppien kohdalla kiristys (lukollisiakin saa noin 10e/pari, helpottaa muuten huoltoa kummasti..)
- Ja mitähän vielä unohdin

Kyllä tuollaiseen täyshuoltoon saa aikaa ja myös rahaa uppoamaan ihan kiitettäviä summia. Pikahuoltona varmaan sitten pelkästään pesu, jarrujen ja vaihteiden säätäminen ja öljyäminen auttaa, jos työkaluja/innostusta/uskallusta/aikaa ei löydy.
 
Ketjuja kantsii kanssa vaihtaa vaikka kerran vuodessa tai kahdessa vähän kilometreistä riippuen. Pidentää rattaiden käyttöikää tooodella paljon kun on mitoissaan olevat ketjut jatkuvasti paikallaan.
 
Minkäslaista huoltoa pyörät tarvii, jotta pysyis ajokunnossa useamman vuoden (ketjujen rasvauksen lisäksi)? Vai kannattaako pyörää viedä liikkeeseen huollettavaksi...tuolloin ainakin hintaa tulee helposti useampi kymppi ja mitä toimia ne liikkeissä tekee ns. perushuoltona?
Ketjut (ja vaihtajat + rattaat) pitää ennen rasvausta ehdottomasti puhdistaa - hiekkaisten ketjujen rasvaus ei paljoa auta. Ketjut olisi myös hyvä vaihtaa riittävän usein, sillä ketju venyy ja venyessään tuhoaa takaa hammasrattaat jolloin meneekin sitten vaihtoon ketjun lisäksi koko takarattaisto (Shimanolla kolmen ketjun satsi maksaa about saman kuin rataspakka). Ketjujen vaihto on simppeli toimenpide tehdä itse - tätä varten tarvitset ketjunkatjaisijan (työkalu, huomaa ostaa sellaiselle ketjulle tarkoitettu, mikä pyörästäsi löytyy).

Samaten vaihteiston säädöt pitää olla kunnossa, että rattaat kestäisivät pidempään - mitä halvemmat vaihtajat, sitä useammin tähän on tarvetta. Säätötarve kuuluu ketjujen rutinana taka- tai eturattaita vasten. Jarrupalat pitää myös vaihtaa säännöllisesti, vannejarruissa vähän väliä ja levyjarruissa harvemmin. Joustokeulan öljyt pitää vaihtaa.

Kun pyörän päästää sellaiseen kuntoon, ettei sillä viitsi enää ajaa, on ammattilaisen tekemä huolto kallista lystiä. Säästää paljon rahaa kun tekee perushuollot itse ja pitää härvelin suht puhtaana ainakin liikkuvien osien osalta.
 
moro! tässä nyt koittanut seurata tätä ketjua, jaa päättää minkä fillarin sitä hommais.. Eli kesällä tiedossa työmatkana 5km/suunta, ja silkkaa maantietä. Edellinen fillarini oli normi jopo :D ja nyt ois tarkoituksena hommata joku melko peruspyörä, mielellään n.400 € hintaluokasta, ja max. 7-8 vaihteinen.. Ja sit vielä faktana se, etten osaa tehdä fillarille itse mitään :D suositeltiin paikallisesta liikeistä joko yhtä specializedia tai tunturin pregoa. sanokaa fksummat mielipiteitä? :)
 
Kuinka kauan tuollane shimanon perusketju, esim HG40 kestää ennen ku kannattais vaihtaa? Jos yrittää puhtaana pitää ja rasvailla, niin 500km? 1000km?
 
Kuinka kauan tuollane shimanon perusketju, esim HG40 kestää ennen ku kannattais vaihtaa? Jos yrittää puhtaana pitää ja rasvailla, niin 500km? 1000km?
Minun vastaustani tuskin kukaan hipopyöräilijä hyväksyy, mutta ostin fillariini joskus kolme vuotta sitten Intersportista ihan KMC:n perusketjun ja oon sillä rullaillut ehkä 3000km ja nyt alkaa olemaan ketju ja rattaat melko finaalissa ja kovassa vedossa hyppää rattaiden yli ja sen jälkeen on munat murskana. Tuokin ketju tuli vaihdettua vanhoille rattaille, joten se ketju venyy huomattavasti nopeammin jos ei vaihda molempia samaan aikaan. Aina ne pitäis vaihtaa periaatteessa yhtenä pakettina.
 
Kävin tällasen tänään ostamassa:

http://www.konaworld.com/09_dewdrop_en.cfm

Kellään kokemuksia ko. pyörästä ja onko jotain käsitystä komponenttien tai koko paketin laadusta (kestävyydestä)?


Ostin, kun tuntui hyvältä ajaa ja ajatus ajoasennon vaihtomahdollisuudesta oli plussaa. Lisäksi tota Konaa tunnutaan näillä foorumeilla arvostettavan. Kaupungissakin ajelen suhteellisen vähän... Voin tänne laittaa ajelufiiliksiä, kun niitä kertyy ja jos jotain kiinnostaa.
 
Semmosen hain eilenä, sil on hyvä kikkailla kun alumiinii kaikki ja pien runko.

Hyvä pyörä kyl, käytii eileen vähä radalla tykittääs ja hyvä on, samaten kadulla pystyy hyppii ja teNppuilla ihan kivastee, ei valittamist. Takavaihtaja pitää vaihtaa vaan paremmaks, kun on perus Acera, sekä etee vois vaihtaa yhen rattaan ton kolmen sijasta sitte joskus.

Jarrut säädin just ku kahnas palat levyi vasten mut eipä kahnaa enää.
 
yritetääs vielä.. eli mikä pyörä mun kannattais hommata, edelliseltä sivulta löytyy infoa tarpeista.. Nyt olisi aika käydä poistattamassa joku kaupan hyllyltä :)
 
Mites olet tuota Langsteria modannut?
Itse tuli hankittua myös tuollainen Langster työmatkatykiksi, tällä hetkellä edelleen orkkis kunnossa.

Tanko on mulla vaihdettu. En nyt muista oliko vielä jotain pienempääkin vaihdettu. Kaveri on pyöräliikkeessä töissä ja jeesaili vähän. Kovaa pääsee kun aiemmin oli tottunut ajelemaan raskailla "mummomalleilla".
 
Kuinka kauan tuollane shimanon perusketju, esim HG40 kestää ennen ku kannattais vaihtaa? Jos yrittää puhtaana pitää ja rasvailla, niin 500km? 1000km?
Riippuu täysin tavasta jolla poljet. Itsellä on tullut katkottua useammat (~50e)ketjut kaudessa, joten melko paljon tuolla momentilla on tekemistä tuossa. Jos perus ajoa harrastat etkä aina maksimaalisia kiihdytyksiä tee, niin eiköhän ne muutaman vuoden kestä ennen kuin on aivan ääretön pakko vaihtaa.

yritetääs vielä.. eli mikä pyörä mun kannattais hommata, edelliseltä sivulta löytyy infoa tarpeista.. Nyt olisi aika käydä poistattamassa joku kaupan hyllyltä :)
Melkein tekisi mieli sanoa että pitäydy siinä Jopossa. Jos on aivan pakko ostaa, niin osta ihmeessä tuohon hintahaarukkaa sopiva 3- tai 7-vaihteinen(eli käytännössä 3-vaihteinen). Tuohon hintahaarukkaan en lähtisi suuremmalla vaihdemäärällä varustettua pyörää ostamaan, tulee vain itku viimeistään kun vaihtaja menee uusiksi vuoden sisään.
 
ongelmana vaan, että kyseinen jopo on kuollut ja kuopattu :( mietin, että tunturilla ja helkamalla on saman tyyppisiä malleja, että onko niiden kahden välillä suuria eroja?
 
Osta joku vaihteeton vehje, jos et huoltamisesta tykkää. Napavaihteista fillaria en kyllä lähtis suosittelemaan ja ratasvaihteisia et alle 8:lla pykälällä tänä päivänä löydä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom