Fillareista

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kampisarja polkupyörään

Tarkoitus olisi vaihtaa muutaman vuoden vanhaan maastopyörään (Marvil Rocky Mountain) mahdollisimman halvalla rattaat ja ketjut. 8-lehtinen takakasettipakka on helppo valita nettikaupasta, eikä ketjujenkaan kanssa ole ongelmia, mutta tällaisena totaalisena noobina en tiedä millainen kampisarja pyörään pitäisi tilata.

Keskiölaakeri on malliltaan F-2001E 68/116 mm ja keskiöstä on valmistajan sivuille kerrottu seuraavaa: SR CW-XCC150-PBG 42/34/24, 175 mm. Ilmeisesti uuden kampisarjan pitäisi olla nelikantti, mutta kun en mistään onnistu löytämään kampisarjaa jossa olisi mainittu että sopii 116mm nelikanttikeskiölle. Lähin mitä onnistuin löytämään suositellaan 117mm keskiöille. Käykö tuo? Paljon löytyy kyllä kampisarjoja joita suositellaan esim. 110/113/123mm keskiöille.

Millainen kampisarja minun siis pitäisi hommata, että se menisi nätisti tuohon entiseen keskiöön? Onko tuollaista 116mm sopivaa olemassakaan, vai haenko minä kampisarjaa nyt ihan väärällä lukuarvolla? Joudunko vaihtamaan keskiönkin?

Iso läjä työkaluja on tulossa tietysti Biltemasta ja tiedän kyllä että pikkuprojektissa voi olla kokemattomalle pähkäilemistä, mutta siinäpähän sitä oppii tehdessä. Pakko antaa vähän tekohengitystä vanhalle ennen kuin saa pähkäiltyä millaisen uuden hankkii, ja onpahan sitten tulevaisuutta ajatellen työkalut valmiina (ellei biltema-laatu hajoa käsiin). Nykyisellään ei uskalla enää kovasti polkaista kun ketjut pomppii rataspiikkien yli. Olisi varmaan jossain aiemmassa vaiheessa kannattanut vaihtaa ainakin ketjut, mutta kun ei hoksannut, sitä vain sotki menemään :D.
 
Onko ne eturattaat kuluneet? Yleensä ne eivät kulu samaan tahtiin kuin ketjut ja takarattaat.

Noista luvuista mitä laitoin. Keskiölaakerin 68mm on rungossa olevan osan(muhvi) leveys ja 116mm keskiölaakerin akselin pituus. Kampien merkinnät 42/34/24 on eturattaiden hampaiden määrä ja 175 kammen pituus.
 
Onko ne eturattaat kuluneet? Yleensä ne eivät kulu samaan tahtiin kuin ketjut ja takarattaat.

Noista luvuista mitä laitoin. Keskiölaakerin 68mm on rungossa olevan osan(muhvi) leveys ja 116mm keskiölaakerin akselin pituus. Kampien merkinnät 42/34/24 on eturattaiden hampaiden määrä ja 175 kammen pituus.

On pahasti kuluneet, olen ilmeisesti liian pitkään ajanut kuluneella ketjulla ja se on kuluttanut rattaita nopeaan. Kahden isomman eturattaan hampaat ovat erittäin lyhyet ja terävät, samoin kuin kaikkien eniten käytössä olleiden takarattaiden. Pienimmällä eturattaalla pystyy vielä toistaiseksi polkemaan vaikka millaiseen ylämäkeen, mutta kahdella muulla rattaalla ketju hyppii ja rutisee ihan valtoimenaan heti kun vähänkään kovempaa polkaisee.

Nuo luvut tiesinkin jo, ihmettelen vain miksen löydä mistään tuolle 116 mm keskiölaakerille suositeltua kampisarjaa? Onko tällaisia jostain saatavilla vai voinko tilata vaihtoehtoisesti jotain muuta tilalle (esim. tuon 117milliselle suositellun) ilman yhteensopivuusongelmia? Ymmärtääkseni jos on väärän mittaiselle keskiölaakerille tarkoitettu kampisarja ei ketjulinja pysy kunnossa.

Ei huvittaisi tuota keskiölaakeria uusia kun se tuntuu olevan kunnossa ja haluaisin pitää kulut minimissä. Lisäksi sen irroitus ei kai ole niitä helpompia toimenpiteitä, riippuen tietysti vähän tapauksesta.
 
http://www.pinkbike.com/photo/3427675/
Siinä on uusin menopeli. Uutta tuli:
-Runko: Evil Sovereign
-Ohj-Laakeri: Chris King
-Tolppa: Thomson
-Kammet: Middelburn+joku keraaminen keskiö
-Ohjuri: E.13 ja samanmerkkinen rokkari
-+ jotain Avidin vaijerinkuorta ja SDG Bel Air satula
Vanhoa osia on mm. XTR:ää, Sainttia, Marsua ja Maviccia.
Selkeesti paras jäykkis jolla on tullut ajettua. Helppo käskyttää alamäessä jopa juurakossa/kivikossa ja tottelee myös sukkispoluilla hyvin jopa minun kestävyydellä. :thumbs:
Vielä keula, stonga ja stemmi vaihtoon niin alkaa jo lähentelemään täydelisyyttä. Tähtäimessä joku Ketun keula, Float tai Talas... ;)
 
Voisko joku enemmän pyöristä tietävä vähän jeesata. Kattelin netistä tällästä pyörää:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30601

Cube LTD CLS Pro 2009

Onks kokemuksia pyörästä tai näyttääks toi kuin kusiselta osiltaan? Tarkotuksena ois ostaa max 700e pyörä kevät -> syksy käyttöön. Ajot tapahtuis suurimmalta osin kaupunkialueella ja asfaltilla. Työmatkaa tollaset 6 km. Kattelin vaan tuosta kuvasta ettei noihi pyöriin tuu lokareita, niin saaks noihin kui helposti ite hommattua lokarit? Viittis selkä kurassa mennä töihin. Kiitoksia jo valmiiks sille ihmiselle kuka jeesaa. :)
 
Onks kokemuksia pyörästä tai näyttääks toi kuin kusiselta osiltaan? Tarkotuksena ois ostaa max 700e pyörä kevät -> syksy käyttöön. Ajot tapahtuis suurimmalta osin kaupunkialueella ja asfaltilla. Työmatkaa tollaset 6 km. Kattelin vaan tuosta kuvasta ettei noihi pyöriin tuu lokareita, niin saaks noihin kui helposti ite hommattua lokarit? Viittis selkä kurassa mennä töihin. Kiitoksia jo valmiiks sille ihmiselle kuka jeesaa. :)

Saahan noita tarvikelokareita jos jonkin näkösiä. Tosta cubesta en osaa sanoa mitään mutta tuollaisessa ajossa joustokeula ja maastorenkaat on aika turhia. Ennemmin suosittelisin esim. Trek SU 2.0 mallia tai jotain muuta jäykkäkeulaista hybridiä. Mulla itellä on tollanen Trek ja onhan se näppärä kaupungissa ja ajelee ihan mielellään pitempiäkin matkoja.

e: tuollainen on siis tuo trekki: http://www.bestbrakes.net/product_i...=1439&osCsid=2d8c339b64f1983acbea0ddb9dfb4c94
 
Voisko joku enemmän pyöristä tietävä vähän jeesata. Kattelin netistä tällästä pyörää:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30601

Cube LTD CLS Pro 2009

Onks kokemuksia pyörästä tai näyttääks toi kuin kusiselta osiltaan? Tarkotuksena ois ostaa max 700e pyörä kevät -> syksy käyttöön. Ajot tapahtuis suurimmalta osin kaupunkialueella ja asfaltilla. Työmatkaa tollaset 6 km. Kattelin vaan tuosta kuvasta ettei noihi pyöriin tuu lokareita, niin saaks noihin kui helposti ite hommattua lokarit? Viittis selkä kurassa mennä töihin. Kiitoksia jo valmiiks sille ihmiselle kuka jeesaa. :)

Kyllähän noihin lokarit saa, mutta kannattaa varautua niistä hiukan maksamaan.. taitaa ainakin Suomen kaupoissa olla lokarit noin 40 egee pari.. halvemmalla saat tietysti ne esim. tuolta chain reactionista.
 
Biltema myy ihan OK maastopyörälokareita, eivät taida paljoa ainakaan kymppiä enempää maksaa. CRC:ltä tilatessa tietty ovat hienommat (sieltä olen omani hankkinut, mutta pojan pyörään ostin Biltemasta ja olin positiivisesti yllättynyt).
 
Itellä tommonen aika basic maasturi Trek 4300. Voi sanoa että paskoja nuo lokarit jotka maastureihin laitetaan. Kuraa jokapuolella, keväällä ei passaa kovin lujaa ajella jos meinaa koulu/työmatkalla vaatteensa puhtaana pitää. Muutenki tuntuu että verrattuna vanhaan Helkamaan enemmän kaikkea ylimäärästä ääntä ja muuta vittumaista.
 
Kannattaisko maastopyörään ostaa langallinen vai langaton mittari? Ehdotuksia myös mittareista alle 50e otetaan vastaan :)


Ite olen ostanut jostain halpamarketista kahteen pyörään mittarit jotka ovat maksaneet alle parikymppiä. Toinen on toiminut jo nelisenvuotta ja toinen kaksi vuotta eikä minkäänlaisia häiriöitäkään ole ollut, joten ainakaan sen takia ei liikaa kannata mittarista maksaa...
 
Kannattaisko maastopyörään ostaa langallinen vai langaton mittari? Ehdotuksia myös mittareista alle 50e otetaan vastaan :)

Molemmissa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Toimintavarmuudeltaan langallinen on varmempi kylmillä keleillä, mutta varsinkin maastopyörään piuhan vetäminen fiksusti on ainakin omalla kohdalla ollut hieman ongelmallista. Vaikka kuinka hyvin sen koittaa suojaan saada, niin johonkin sen aina olen saanut maastossa osumaan/tarttumaan. Tästä syystä seuraavaksi tuleekin testiin ehdottomasti langaton. Maantiefiloon puolestaan voisin langallisen laittaakin.

Tässä muutama alta 50 jörön langaton mittarivaihtoehto:

Sigma 1200

Cateye Micro Wireless

Noista Sigmoista olen kuullut vähän sekalaista palautetta. Osalla pelittänyt moitteetta ja osalla taas erinomaisesti. Cateyesta on puolestaan kantautunut korviin enemmän kehuja.
 
Sigman mittarit toimii luotettavasti, niitä käytetään moottoripyörissäkin nopeusmittareina.
Oma Sigmani hukkui kuitenkin viime kesänä jonnekin maastopolulle heikon kiinnitysmekanismin takia (siis itse mittarin kiinnitys siihen ohjaustangon kiinnikkeeseen). Eikä kuulemma ole ainoa tapaus. En tiedä ovatko parantaneet kiinnitystä uudemmissa malleissa, kannattaa tsekata ennen ostoa.
 
Rynäsin sitten BMX:lla ja polven vierestä murtui fibula-niminen luu. Jos taas heinäkuun puolella koittaisi uudemman kerran suojien kera. Varmaan 2-3 viikon päästä voi mennä jo mettään trailsia polkemaan maastopyörällä?
 
Jos ei hetkellistä nopeutta tarvitse, niin voin varauksetta suositella Nokian Sports Trackeriä. Jos nopeutta haluaa tarkkailla reaaliajassa, niin sekin onnistuu ohjaustankoon kiinnitettävällä kännykkäkotelolla - en kyllä ole hyvää tällaista löytänyt vielä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom