Fillareista

Sain vihdoin ostettua kunnon lukon mun fillariin. Tuli hankittua abuksen 30cm kaarilukko. Voi vittu että sai miettiä päänsä puhki miten sen telineen saisi fiksusti kiinni. Ongelmana oli ilmeisesti suhteellisen pieni pyörän runkokoko yhdistettynä isoon lukkoon. Nyt se on sitten kiinni takahaarukassa - saa nähdä miten tulee toimimaan..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sain vihdoin ostettua kunnon lukon mun fillariin. Tuli hankittua abuksen 30cm kaarilukko. Voi vittu että sai miettiä päänsä puhki miten sen telineen saisi fiksusti kiinni. Ongelmana oli ilmeisesti suhteellisen pieni pyörän runkokoko yhdistettynä isoon lukkoon. Nyt se on sitten kiinni takahaarukassa - saa nähdä miten tulee toimimaan..

Tollanen on aika näppärä pieneenkin tilaan. Luulis tohon hintaan olevan kestäväkin.

http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=0-33567-9
 
Napavaihteinen ei rullaa yhtä hyvin kuin ketjuvaihteinen ja huolto on huomattavasti hankalampaa.
Itsellä on kakkospyörässä Shimanon Alfine. Tehohäviöissä on niin pieni ero ketjuvaihteiseen ykköspyörään, että se on kyllä täysin sivuseikka useimpiin käyttötarkoituksiin. Jopa 20 asteen pakkasilla häviöt olivat hyvin kohtuullisia. Naaman viimankesto rajoitti nopeuden eikä navan häviöt.

Itse ostin tuon napavaihteisen huonojen olosuhteiden pyöräksi juurikin helpomman huoltamisen vuoksi. Kerran vuoteen napa auki ja loppuvuoden osalta elämä on paljon helpompaa kuin ketjuvaihteiden kanssa. Leveämmät ketjut ja ketjupyörätkin kestävät ihan eri malliin kuin aina vain kapenevat ketjuvaihteellisen vastaavat. Ehkä jotain olennaista on jäänyt huomaamatta, mutta itse koen tuon napavaihteen selviävän esimerkiksi talvesta huomattavasti ketjuvaihteita vähäisemmin ongelmin.
 
Onko pyörän keulaan laitettavalla öljyllä ja moottoripyörän keulan öljyllä paljon eroa? Eli voiko pyörän keulaan laittaa motskarin öljyä?
 
Taitaa olla omasta rakkineesta eturattaat(10v. vanha 3x7 vaihteisto) niin kuluneet että ketjut hyppii koko ajan keskirattaalla. Ei viittis millään uutta ratasta hankkia koska kulut ylittää koko fillarin arvon... Jos koittais jotain omia virityksiä tehdä, taitaa tulla raivon hetkiä taas, nuo useampirattaiset vaihteistot on aina vienyt hermot. :lol2:
 
Itsellä on kakkospyörässä Shimanon Alfine. Tehohäviöissä on niin pieni ero ketjuvaihteiseen ykköspyörään, että se on kyllä täysin sivuseikka useimpiin käyttötarkoituksiin.
Mulla ei ole kuin näistä markettipyörien 3-v napavaihteista polkukokemuksia. Tehohäviöt ovat niin isot ja välitykset niin älyttömät, että vaihteista on vain haittaa.
 
Onko pyörän keulaan laitettavalla öljyllä ja moottoripyörän keulan öljyllä paljon eroa? Eli voiko pyörän keulaan laittaa motskarin öljyä?
Eroista en tiedä, mutta kyllä sitä voi käyttää kunhan se vain on iskariöljyä. Itse en ole muuta käytänytkään omissa keuloissa ja hyvin ovat toimineet.
Edit: Ja kaikki ovat olleet ns. top-end keuloja.
 
Minkälaista pyörää suosittelette lähinnä kaupungissa ja keskustan ulkopuolella pyöräteillä ajamiseen? Olen harkinnut hybridiä, koska maantiepyörät eivät ymmärtääkseni esim. katukiveyksiä oikein kestä? Toisaalta yksivaihteinenkin tyyliin Kona Paddywagon on käynyt mielessä.

Kuopiosta kävin kyselemässä hybridiä, ja sieltä tarjottiin mm. Trek Valenciaa ja Sohoa, Bianchi Cameleonte 2:ta sekä Felt QX-85:tä ja joitain Bike-Zetoja.
 
Onko vinkkejä fillarin lukitsemiseen? Omistan perinteisen n. 25e:n vaijerilukon. Lähteekö pikalukoilla varustetuista fillareista nopeasti renkaat ja penkit jne? Fillari on vielä korkkaamattomana sisällä. Kyseessä tuommoinen MTB / ATB pyörä.

asd755.jpg


Pyörä taitaa olla sama kuin lumbaglla, mikäli ostit tuolla muutama sivu taakse päin kertomasi D-911:n
 
Onko vinkkejä fillarin lukitsemiseen? Omistan perinteisen n. 25e:n vaijerilukon. Lähteekö pikalukoilla varustetuista fillareista nopeasti renkaat ja penkit jne? Fillari on vielä

En tiedä miten pahamaineisella seudulla asut, mutta mä oon pärjänny hyvin perusvaijerilukolla jolla vedän pyörän kiinni eturenkaan ja rungon kautta pyörätelineeseen tms. ja sitten vielä pyörän oma lukko kiinni. Yöt pyörä viettää kämpällä eteisessä niin ei pääse viime kesän tapahtumat toistumaan kun joku vei vanhan pyörän taloyhtiön pihasta. Pyöräkellariin pitää mennä jyrkät rappuset alas joten helpommalla pääsen kun kannan pyörän 2. kerrokseen omaan eteiseen. On nimittäin kokemusta siitäkin kun joku purkaa pyörän osiksi taloyhtiön varastossa.
 
Jos kovin kalliit vanteet on pitkäkynsien ulottuvilla, niin sellaista U-lukon ja parimetrisen lukitusvaijerin yhdistelmää (vaijerit molempien vanteiden läpi ja vaijerin päät U-lukkoon kiinni) myytiin mulle fillarilähettien suosimana ratkaisuna.
 
Onko vinkkejä fillarin lukitsemiseen? Omistan perinteisen n. 25e:n vaijerilukon. Lähteekö pikalukoilla varustetuista fillareista nopeasti renkaat ja penkit jne? Fillari on vielä korkkaamattomana sisällä. Kyseessä tuommoinen MTB / ATB pyörä.

asd755.jpg


Pyörä taitaa olla sama kuin lumbaglla, mikäli ostit tuolla muutama sivu taakse päin kertomasi D-911:n

Pyöräthän irtoo sekunneis.. Rungosta kii johonki tolppaa tms, mullakin pikalukoilla kaikki. Mut en tierä sitte halajaako joku vanteita yms pölliä, kai niit joku tarvii :P Mut tuota niin, D-911:stä en saanu koskaa jostain vitun syystä, niin hain Jamis Trail X2 merkkisen.

Minkäslain konkeli toi D-911 on ? X2 on vähä parempi toho meikän käyttöö kyllä.. Et siin mieles hyväkin, etten saanu tota. Mut ei niis juurikaan hirveit eroi ole, aika samannäkösii.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom