Pakko hehkuttaa uutta pyörää (taas).
Tämmöisissä pahoissa olosuhteissa, mitä on nyt pari päivää ollut (lumimyrsky), huomaa kunnolla laatupyörän merkityksen. Moottorikelkka olisi ollut ehdoton ykköskulkuväline, sukset kakkonen, mutta tommonen laadukkaampi maastopyörä tuleekin hyvänä kolmosena. Hienoa oli ajella tänään kotiin, olosuhteet huomioonottaen siis. Syynä ensinnäkin oma laatupyörä ja suomalaisen yhteiskunnan uskomaton tehokkuus lumen auraamisen suhteen.
Välillä Treen juna-asema - Härmälä tarvitsi taluttaa maksimissaan 0,5km pyörää, niin hyvin oli jo aurattu MYÖS kevyen liikenteen väylät.
Niin joo, lukkoina on nykyään Kryptoniten u-lukon lisäksi laadukas vaijerilukko, kuulemma jonkun Shimanon tytäryhtiön valmistama, ei ollut ihan halpa. Sillä pistän teräskaiteeseen pyörän kiinni eturenkaan ja rungon kautta. Sitten takarengas ja runkoputki menevät u-lukolla kiinni. Jospa pyörä ei tolleen kiinnitettynä ihan tosta vaan minkä tahansa satunnaisen nistivarkaan mukaan lähtisi.
Ehkä kaikkein häkellyttävin piirre on kunnon jarrut. Kiesus, että ottavat näin talvikeleilläkin hienosti tommoset mekaaniset levyjarrut! Kahdella sormella vaan kevyesti puristaa, niin jopa pysähtyy pyörä. Toisaalta hyvä vaihteisto ja kevyt pyörä on semmoinen yhdistelmä, että sen kiihdyttää aika vaivattomasti matkavauhtiin takaisin. Täten ei harmita myöskään jarrutella ikinä. Normi matkavauhdissa on melkein se ja sama, ajaako tolla paremmalla pyörällä vai jollain perusnopsalla tms., mutta erot näkyvät justiin äärioloissa, jarrutuksissa ja kiihdytyksissä ja todella selvästi.
Myös keulajousitus auttaa siihen, että ohjaustanko ei talven lumimössöissä ja röpelöjäillä hakkaa läheskään niin pahasti näpeille, mitä ilman iskaria, sen huomasi heti tänään.