Fillareista

Net Virgin sanoi:
Joo.. nyt on jopo ostettuna.. eli ainakin mun kokoselle ol sopiva moinen trek 8000 ja ei muutenkaan oo huono :D

Hyvä juttu! Tässä vaiheessa onkin sit hyvä mainostaa Gary Fisherin Paragonia, joka ois ollut samaa luokkaa, mutta ns. 29".
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
pyörä toimii ku unelma verraten entiseen... tosin töistä ku tulin kotio, niin en kerenny kiinnittään niitä lukkohässäköitä kenkiin, mutta silti rullaavuus ja herkyys ja paino omaa luokkaansa.

Kotona tuossa äsken sitten laittelin lukot ja testailin moisia ja jäi visiin hieman liian tiukalle säädöt, ku kiertelin tuossa pihassa omenapuita, niin vauhti pääs hiljenemään ja sitten pysähty kokonaan ku tul niin tiukka kurvi...

Ja kuinka ollakkaan, eipä lähteny tossu irti polkimesta ja sitten kellahti 117 kiloa ketterästi jopon kanssa nurmikolle :D

Pienten säätöjen jälkeen polkimetkin tuntuisivat nyt irtoavan sopivalla voimalla ja homma sujuu myös kampia "pyörittäen" ;)
 
Orava sanoi:
Minkä pituiselle henkilölle 59cm runko on tarkoitettu?

Riippuu aika pitkälti pyörän tyypistä ja ennen kaikkea vaakaputken pituudesta. Karkeasti sanoisin että 59 cm maantiepyörä menee 185 -190 cm kuskille. Tätä ei voi kuitenkaan pitää yleispätevänä totuutena, koska jalkojen pituus suhteessa selän pituuteen vaikuttaa.

Jos on mahdollista koeajaa, se kannattaa tehdä. Kannattimen pituudella voi toki vaikuttaa ajoasentoon, mutta samalla se vaikuttaa myös ohjauksen vakauteen.

Oma maantiepyörä on 55 cm, tosin aika pitkällä ohjainkannattimella ja kuskilla on mittaa 181 cm.
 
kirriainen sanoi:
On ehdottomasti paremmat polkea. Lukkopolkimia saa kakspuoleisina, joissa toisella puolella on kiinnitys ja toisella puolella pystyy polkemaan normaalikengällä.

Pyöräilykengät on mallista riippuen joko erittäin epämukavat (mun jäykkäpohjaset maastokengät, klossi pinnassa) tai varsin mukavat (yleis/fitnesskengät, klossi upotettu) kävellä. Kenkiä on ihan joka lähtöön, joten ei muuta kuin kokeilemaan. Pääsääntösesti kyllä semmoset tossut, joissa klossi on upotettu kengän pohjaan, on ihan mukavia kävellä. Ja jopa siistin näköisiä.

Edittilisäys: Klossin asennuskulmaan kannattaa muuten sitten kenkiä hankkiessa perehtyä, tulee polvet äkkiä kipeeks, jos klossi on kiinnitetty päin vituraa.
Mites muuten kun multa löytyy pyörästä lukkopolkimet, ja nyt olen ostamassa kenkiä niihin, niin tuleeko se lukko osa siellä kengässä (klossi?) kengän mukana, vai onko se polkimen mukana tuleva? vai saako niitä kenties irrallisena.

Toivottavasti joku ymmärsi.
 
Funky sanoi:
Mites muuten kun multa löytyy pyörästä lukkopolkimet, ja nyt olen ostamassa kenkiä niihin, niin tuleeko se lukko osa siellä kengässä (klossi?) kengän mukana, vai onko se polkimen mukana tuleva? vai saako niitä kenties irrallisena.

Toivottavasti joku ymmärsi.
Kengissä ei käytännössä koskaan ole klosseja valmiina, vaan ne ostetaan erikseen. Tossuissa on valmiit kiinnitysreiät, joihin ne sitten itse ruuvaillaan kiinni. Norppi Shimanon klossit maksaa vissiin jotain parin kympin hujakoilla liikkeestä riippuen.
 
Net Virgin sanoi:
Kotona tuossa äsken sitten laittelin lukot ja testailin moisia ja jäi visiin hieman liian tiukalle säädöt, ku kiertelin tuossa pihassa omenapuita, niin vauhti pääs hiljenemään ja sitten pysähty kokonaan ku tul niin tiukka kurvi...

Ja kuinka ollakkaan, eipä lähteny tossu irti polkimesta ja sitten kellahti 117 kiloa ketterästi jopon kanssa nurmikolle :D

Se pakollinen kaste lukkopolkimien kanssa, käy kaikille ennemmin tai myöhemmin. ;)

Pienten säätöjen jälkeen polkimetkin tuntuisivat nyt irtoavan sopivalla voimalla ja homma sujuu myös kampia "pyörittäen" ;)

Pyörittämiseen hyvä harjoittelu on pyörittää yhdellä jalalla toisen roikkuessa rentona sivulla, saa hyvin haettua sitä oikeata liikerataa.
 
Net Virgin sanoi:
Sama täällä. Eli ku ol tietyn merkkiset vermeet fillarissa, niin sitä myöten tuli palikat mukana ja ei ku kenkiin kiinni ja kovaa ajoa.
Juu, kyllä mullakin polkimien mukana toki tuli klossit. Pyörässä ei ollut valmiina polkimia ollenkaan, vaan piti sitten ostaa itselleen mieluisimmat settiin mukaan.

Kyselijällä tais olla lukkopolkimet, mutta ei kenkiä eikä mitä ilmeisimmin klossejakaan, kun niiden perään kyselee. Kengissä valmiina en ole klosseja koskaan nähnyt. Mutta vastauksen ydin oli siis se, että juu, niitä saa ostaa erikseen :)

Voihan sitä olla fillarissa vaikka minkä merkkiset vermeet, mutta jos se sattuu olemaan vaikka käytettynä ostettu, niin tuskinpa ent. omistaja rupeaa niitä klossejaan kengän pohjista irrottamaan kauppaan mukaan ;)
 
Ainakaan jos ei keksi sitä vaatia. Klossit voi nimittäin maksaa helposti saman verran kuin ne polkimetkin (~20e), jonka jälkeen voi V-käyrä olla hieman nousussa, kun uudet olisi saanut 50 euroon..
 
Totta turiset. Mikäköhän helvetti niissä klosseissa maksaa, se Shimanon laatikko siinä ympärillä? :curs:

25 eskoa on näillä nurkilla norppi hinta S:n klosseista. Onneks toi mun junppa/spinningstudio on neuvotellu asiakkailleen ihan kivat alehinnat Shimanon kengistä ja klosseista paikalliseen pyöräliikkeeseen.
 
Joo siis pyörä on n. 6v vanha, ja oon vasta nyt ostanut ne kengät, joten eihän niitä klosseja enää mistään kaapista löytynyt..

Sitten tähän toinen kysymys. (En tajua enää pyöristä mitään :nolo: )
Oon nyt taitellut koti-duuni väliä (n.16km) edestakaisin muutaman viikon ja päätynyt nyt siihen että pakko hommata ohuemmat, asfaltti ystävällisemmät renkaat.
Tähän lisäksi se, että kun Helsingin keskustassa joutuu myös osan matkasta taittamaan, alkaa noi ranteet/kädet huutamaan leipää, kun ei siinä edessä ole minkäänlaista joustoa (siis pyörästä ei löydy iskaria). Olen siis miettinyt että ostaisin siihen sen joustohaarukan.

Mutta ongelmana on tuo, että pyöräni (GT karakoram) on jo 6 vuotta vanha, eikä kyseistä merkkiä enää suomessa myydä, joten en sitten tiedä miten vaikea on löytää yhteensopivaa osaa siihen.

Jos ja kun sitten haarukka löytyy, niin tuleeko eteen levyjarrujen ostaminen?

Lähinnä mietin että tuleeko halvemmaksi ostaa uusi pyörä suoraan, kuin alkaa hommamaan uusia osia?
 
Itselläni on myös erittäin epä-asfalttirenkaat, mutta reidet saa sitten saman määrän reeniä pienemmällä (=turvallisemmalla) vauhdilla. En ole ajatellut vaihtaa, mutta jokainen tyylillään tietty.

Joustohaarukka on hyvä keksintö, mutta kannattaa sitten ostaa kunnollinen, eli ei sellaista elastomeeripaloihin perustuvaa kolmen kilon jöötiä. Pikalukko (ajossa käytettävä) on kätevä jyrkissä nousuissa, sillä seisten joustohaarukan kanssa menee ylämäet sellaiseksi pomppimiseksi ilman lukitusta. Omassa fillarissa on RockShoxin Psylo, mistä ei ole kuin hyvää sanottavaa niin joustoliikkeen kuin painonkaan suhteen. Vanhaan Konaani ostin tuollaisen elastomeerikeulan ja vaihdoin viikon jälkeen jäykän takaisin kun ainoa vaikutus oli lisääntynyt paino. Joustohaarukoissa on yleensä kiinnityskorvat sekä levy- että vannejarrulle ellei toisin mainita, joten jarruja ei tartte vaihtaa samalla, jos et halua. Alle 250 euron ei saa joustokeuloja, jotka olisivat Konasi jäykkään haarukkaan verrattuna parannuksia.

Ainoa haarukan vaihdossa muuten tsekattava hommeli on ohjainkannattimen kiinnitys / ohjainlaakerin tyyppi, jonka pitää tietty olla sama uudella keulalla. Noi voi siis joutua ostamaan myös, mutta eivät (kunnon) keulaan verrattuna maksa juuri mitään.
 
Tähän lisäksi se, että kun Helsingin keskustassa joutuu myös osan matkasta taittamaan, alkaa noi ranteet/kädet huutamaan leipää, kun ei siinä edessä ole minkäänlaista joustoa (siis pyörästä ei löydy iskaria). Olen siis miettinyt että ostaisin siihen sen joustohaarukan.

Mutta ongelmana on tuo, että pyöräni (GT karakoram) on jo 6 vuotta vanha, eikä kyseistä merkkiä enää suomessa myydä, joten en sitten tiedä miten vaikea on löytää yhteensopivaa osaa siihen.

Jos ja kun sitten haarukka löytyy, niin tuleeko eteen levyjarrujen ostaminen?

Lähinnä mietin että tuleeko halvemmaksi ostaa uusi pyörä suoraan, kuin alkaa hommamaan uusia osia?

GT:llä on itse asiassa uusi maahantuoja, joskaan se ei vaikuta varaosien saatavuuteen. Harvassa fillarissa on merkkikohtaisia osia, joten varmasti Karakoraminkin saa iskuun.

Joustohaarukankin siihen saa, mutta silloin kannattaa huomioida mahdollisesti vaihtoon menevä ohjainlaakeri. Jos pyörässäsi on uudentyyppinen Aheadset-laakeri (1 1/8") nykyiset joustohaarukat käyvät siihen suoraan. Useissa haarukoissa on myös jarrutapit joten levyjarrupäivitys ei ole pakollinen. Ihan halvimmista (n. 90 - 100 €) joustokeuloista kannattanee pysyä erossa. Vähän riippuu fillarin yleisestä kunnosta (ja tietty tunnearvosta) paljonko vanhaan pyörään kannattaa satsata.

E: Joku ehtikin jo tosta haarukasta.
 
Joustohaarukka on hyvä keksintö, mutta kannattaa sitten ostaa kunnollinen, eli ei sellaista elastomeeripaloihin perustuvaa kolmen kilon jöötiä. Pikalukko (ajossa käytettävä) on kätevä jyrkissä nousuissa, sillä seisten joustohaarukan kanssa menee ylämäet sellaiseksi pomppimiseksi ilman lukitusta. Omassa fillarissa on RockShoxin Psylo, mistä ei ole kuin hyvää sanottavaa niin joustoliikkeen kuin painonkaan suhteen.

Itellänikin on RockShoxin keula (Reba) ja ei ole moitteen sanaa, jos ei lasketa pikkuvikaa yhdessä venttiilissä... jonka tosin takuu hoitaa mallikkaasti.

Ja jäykkänä kovilla alustoilla ja sitten hieman "aktiivisemmassa" maastossa pieni pyöräytys säätimestä ja johan pehmenee keula.

Eli suosittelen, jos haluaa "parempaa" keulaa ;)
 
Oon joo käsittänyt että ei kannata sitä halvinta jousta ostaa. Tuttu teki sen virheen aikoinaan.
Mitä mieltä olette onko joustohaarukan ostossa juurikaan järkeä, jos ajot ovat lähinnä työmätka/harjoituksiin ajoja. Matkaa taitetaan siis lähinnä vaan asfaltilla, eikä juurikaan maastossa?

Ja ivanb:lle, ei tartte juurikaan puristella ohjaustangosta kun ajelee nupulakivetyksellä, ranteet ja kämmenet siinä kuitenkin ottaa iskua.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom