Fillareista

Millä helvetillä saan kammen mutterin pysymään kiinni? Jostain syystä se löystyy ajaessa. Onko kaikissa uusissa fillareissa kiilamainen tappi johon polkimen kampi tulee?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kukaan täällä kasannut itselleen uniikkia pyörää ihan osista?

Taustaa: vaikka olenkin tyytyväinen pakettina ostamaani hybridiin, niin siinä on muutamia seikkoja jotka eivät tyydytä. Lisäksi nyt lomalla puhdistin ja huolsin sen perusteellisesti (pistäen sen ihan palasiksi ja takaisin kasaan) ja totesin ettei se ollut mikään ihmeellinen homma. Ajelen sillä varmasti vielä jonkin aikaa, mutta parin vuoden sisällä viimeistään on aika hankkia uusi pyörä.

Sen sijaan, että ostaisin valmiin paketin, niin voisi olla mielenkiintoinen projekti suunnitella viimeisen päälle itselle sopiva pyörä ja pikkuhiljaa alkaa ostella osia sitä varten. Sellainen pidemmän ajan rakenteluprojekti: ensin erinomainen runko ja siihen sitten pikkuhiljaa laatuosia kiinni. Noin ei rahakaan tulisi ihan heti vastaan, kun kulut leviävät pidemmälle aikavälille.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta projektista? Erityisesti mietityttää tuo, että mistä rungon hankkisi, mutta ainakin Konalla (ja edustajilla) näyttäisi olevan myynnissä.
 
Mitä mieltä olette onko joustohaarukan ostossa juurikaan järkeä, jos ajot ovat lähinnä työmätka/harjoituksiin ajoja. Matkaa taitetaan siis lähinnä vaan asfaltilla, eikä juurikaan maastossa?
Itse siirryin joustoon kun talvisen jääkoppuraiset pyörätiet ovat samalla lailla tuskaa käsille. Kunnon keulan kanssa ongelma poistuu koko lailla kokonaan, mutta elastomeerikeulasta ei noihin juuri ole apua.
 
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta projektista? Erityisesti mietityttää tuo, että mistä rungon hankkisi, mutta ainakin Konalla (ja edustajilla) näyttäisi olevan myynnissä.
Meinasin itsekin tehdä noin mutta päädyin sitten ostamaan valmiiksi kasatun käytetyn. Joka nippeli erikseen ostamalla hintaa kertyy aika tavalla.

Runkoja myy Lauttasaaressa Okka. Ei ole omaa kokemusta mutta noita No Saint runkoja on kehuttu jopa Pakkiksella asti.
 
mä voisin antaa väliaika raportin insera reflex evo fillarista jonka ostin tuossa 3kk sitten,kilsoja on tullut about 700, mikään osa ei ole ainakaan toistaiseksi hajonnut,ainoastaan satulatolpan pikakiinnitystä jouduin kiristämään hiukan,käytin pyörän ensihuollossa ja olen kerran sen pessyt tässä kesän aikana,eli toistaiseksi tuntuu ihan hyvältä ostokselta vastoin kaikkien varoitteluja noista inseroista.no ajellaan vielä jokunen tuhat katsotaan uusiksi taas tilanne.
 
Onko kukaan täällä kasannut itselleen uniikkia pyörää ihan osista?

Sen sijaan, että ostaisin valmiin paketin, niin voisi olla mielenkiintoinen projekti suunnitella viimeisen päälle itselle sopiva pyörä ja pikkuhiljaa alkaa ostella osia sitä varten. Sellainen pidemmän ajan rakenteluprojekti: ensin erinomainen runko ja siihen sitten pikkuhiljaa laatuosia kiinni. Noin ei rahakaan tulisi ihan heti vastaan, kun kulut leviävät pidemmälle aikavälille.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta projektista? Erityisesti mietityttää tuo, että mistä rungon hankkisi, mutta ainakin Konalla (ja edustajilla) näyttäisi olevan myynnissä.


Jep, onhan noita kasattu, tällä hetkellä ite speksattu maantiepyörä käytössä, alamäkimörssärikin tuli kasattua, mutta huomasin ettei musta DH-staraa tuu niin myin pois.

Etuna joka osan erikseen valitsemisessa on tietty se, että saa just semmosen pelin kun haluaa. Huono puoli on se, että voipi maksaa aika paljon enemmän kun vastaavan tasoinen valmis pyörä, ainakin jos osat hankkii Suomen kaupoista. Tosin esim. Saksa on halpoja nettikauppoja pullollaan. (työnantaja hirttäis mut jos tietäis että suosittelen nettikauppoja :D )
Vielä jos ite kasaat pyörän niin opit samalla sen toiminnasta aika paljon.
 
Vielä jos ite kasaat pyörän niin opit samalla sen toiminnasta aika paljon.
Jep. Tavoitteena olisi tosiaan lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla: rakentaa juuri sellainen pyörä kuin mitä tarvitsen ja tuntea se niin hyvin, että sen ylläpidossa ja korjaamisessa ei tule ongelmia. Suurin osa ajosta tapahtuisi asfaltilla, joten mitään täysjousitettua en ole edes katselemassa.

Hahmottelin tänään huvikseni mihin hintaluokkaan tuollainen osista kasattu pyörä menisi ja kyllä se aika perkeleen kalliiksi tulisi. Toisaalta se hinta jakautuu pitkälle aikavälille ja kun rahat on jo pistetty pyöräkomponentteihin, niin niitä ei voi tuhlata johonkin muuhun (kuten pyörää varten säästämisessä kävisi) ;). No, pitää katsella lisää noita nettikauppoja.

Valmiista paketeista Cannondalen tyly Bad Boy alkoivat jotenkin houkutella, mutta hintaa ei löytynyt mistään eikä tuollainen ole pidemmässä retkiajossa optimaalinen. Miellyttävän karu olemus kuitenkin enkä spekseissäkään mitään isoja vikoja äkkiä nähnyt.
 
Valmiista paketeista Cannondalen tyly Bad Boy alkoivat jotenkin houkutella, mutta hintaa ei löytynyt mistään eikä tuollainen ole pidemmässä retkiajossa optimaalinen. Miellyttävän karu olemus kuitenkin enkä spekseissäkään mitään isoja vikoja äkkiä nähnyt.

Toi Bad Boy Disc on itse asiassa aika pähee laite, oon pari semmosta myyny duunin puolesta tänä keväänä. 28" kiekot, kapeet renkaat ja hyvät levyjarrut. Ainoo ongelma on se, ettei etuhaarukassa oo ihan hirveesti tilaa joten esim. nastarenkaat mahtuu aika huonosti. 37-milliset slicksit mahtuu kuitenkin ihan hyvin jos haluaa enemmän ilmatilaa vakiokummeihin nähden.
 
Kävinpä tänään Sportax nimisessä liikkeessä Tampereella. Vaikutti asialliselta paikalta, sain hyvää palvelua. Kovasti myytiin Marinin Hawkhill SE vuosimallia 2005. Lähtöhinta oli painettu muistaakseni 629€ vai 639€, jompi kumpi, ei voi muistaa. Siihen kun pisti päälle mun vaatimat releet (lokarit, tarakka, seisomajalka mallia parempi/jämerämpi sekä kunnon u-lukko), niin jäi hintaa 745€. Polttelisi todella ostaa pois.

Niin juu, eli tämmöinen pyörä on kyseessä: http://www.marinbikes.fi/2005/bikes/Hawkhill_SE.html

Käyttötarkoitus olisi siis päivittäinen arkiajo, työmatkaa, salireissut, asioiden hoitelut, ihan mikä vaan, pääasiassa asvaltilla, mutta välillä hiekkateitäkin hieman ja talvella ajan päivittäin toki myös. Just tuon talvikäytön takia myyjä suositteli kovasti maastopyörää, ei hybridiä. Aiemmin olen aina ollut aika nihkeä maastopyöriä kohtaan jyrkän keulageometrian takia, mutta aika hyväksi saatiin 17 tuuman rungolla säädettyä mulle ajoasento. Myyjä sääti pyörää muutamaankin otteeseen ja vaihtoi ohjaustangon pidikkeenkin tosta noin vaan lyhyemmäksi (oli himpun parempi), eli palvelulle :thumbs:

Osaako muuten joku tamperelainen neuvoa, että mihin saisi pyöränsä kunnolla kiinni bussiaseman lähelle? Tarkoitan siis sitä, että sen saisi johonkin huomaamattomaan paikkaan teräsputkeen tms. jämerään rakenteeseen u-lukolla kiinni. Ei millään uskalla eikä raski ees halpispyörää jättää enää mihinkään, ellei sitä saa rakenteeseen kiinni. Varkaat nostavat muuten liian näppärästi pyörän pakuun tai kuormuriin ja availevat lukot pajalla.
 
Oon joo käsittänyt että ei kannata sitä halvinta jousta ostaa. Tuttu teki sen virheen aikoinaan.
Mitä mieltä olette onko joustohaarukan ostossa juurikaan järkeä, jos ajot ovat lähinnä työmätka/harjoituksiin ajoja. Matkaa taitetaan siis lähinnä vaan asfaltilla, eikä juurikaan maastossa?

Ja ivanb:lle, ei tartte juurikaan puristella ohjaustangosta kun ajelee nupulakivetyksellä, ranteet ja kämmenet siinä kuitenkin ottaa iskua.

Itse en ostaisi joustokeulaa sellaiseen ajoon joka tapahtuu vain hyvillä pinnoilla(asfaltti, hiekkatie).
Itselleni rakensin työmatkapyörän pyörähuolto.comin myymästä sinkulan rungosta ja tein siitä joustottoman. Työmatkaa ajelen sillä kesät ja talvet hesan keskustaan ja matkalla(n.13km) on hiekkatietä, asfalttia ja mukulakiveä enkä siihen mitään joustokeulaa kaipaa.

Joustokeulat kuuluu metsään!
 
Onko kukaan täällä kasannut itselleen uniikkia pyörää ihan osista?

Taustaa: vaikka olenkin tyytyväinen pakettina ostamaani hybridiin, niin siinä on muutamia seikkoja jotka eivät tyydytä. Lisäksi nyt lomalla puhdistin ja huolsin sen perusteellisesti (pistäen sen ihan palasiksi ja takaisin kasaan) ja totesin ettei se ollut mikään ihmeellinen homma. Ajelen sillä varmasti vielä jonkin aikaa, mutta parin vuoden sisällä viimeistään on aika hankkia uusi pyörä.

Sen sijaan, että ostaisin valmiin paketin, niin voisi olla mielenkiintoinen projekti suunnitella viimeisen päälle itselle sopiva pyörä ja pikkuhiljaa alkaa ostella osia sitä varten. Sellainen pidemmän ajan rakenteluprojekti: ensin erinomainen runko ja siihen sitten pikkuhiljaa laatuosia kiinni. Noin ei rahakaan tulisi ihan heti vastaan, kun kulut leviävät pidemmälle aikavälille.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta projektista? Erityisesti mietityttää tuo, että mistä rungon hankkisi, mutta ainakin Konalla (ja edustajilla) näyttäisi olevan myynnissä.

Yhden pyörän olen ostanut osissa ja kasannut itse, mutta se lähti varkaan matkaan :itku: Toisen pyörän ostin koottuna siten että sanoin mitä osia laitetaan ja kauppias kasasi pyörän.

Minkälaista pyörää olisit kasaamassa? Maasto, maantie, hybridi? Noissa ikuisuusprojekteissa on se huono puoli että se kasaus kestää jos ei ole kaikkia osia eikä pyörällä pääse ajamaan. Jos kasaa niin sitten kannattaa kasata talven pimeinä iltoina. Jos sinulla on kerran tarkoituksena hommata pyörä muutaman vuoden kuluttua niin eikö kannattaisi aloittaa säästämään pyörää varten ja ostaa kunnollinen paketti? Kuinka monta euroa olet ajatellut projektiin laittaa?
 
Itselläni on 2 osista kasattua pyörää, toisessa on runko & kammet sekä ohjaustanko kuwaharan pakettipyörästä, muutoin kaikki osat ovat vaihtuneet.

Siinä saa kyllä juuri sellaista kun haluaakin, mutta se vaatii sisua, odottelua, intoa ja vähän tietysti taitoakin kasata. Esim. ohjauslaakerin asennus ei välttämättä aina ole se simppelein homma, jos ne kupit meinaa totisesti saada suoraan toisiaan kohden. Itse useamman yrityksen jälkeen menin sitten nöyränä tohtorille suoristuttamaan sen pienen naurettavan heiton kohtisuoruudessa, joka kuitenkin aiheutti klappia.

Myös hinta hyppää aika helposti korkeampiin luokkiin, kun sitä tajuaa mitä rapaa siihen sillä suunnitellulla hinnalla olisikaan saanut. Toisen pyörän tavoitehinta oli jossain 1300e tuntumassa, nyt ollaan vähän yli 2500..
 
Olikos tuosta mun tänään tsekkaamasta pyörästä ja merkistä kommenttia? Liekö pahan hintainen noilla varusteilla?

Totta on, etten minäkään keulajousitusta(kaan) tarvitsisi, mutta tuntuisi (esim. viime talvena tuli ehkä puolenkymmentä kertaa rypyläisen jään hakatessa ohjaustankoa näpeille semmoinen fiilis, et "Oispa keulajousitus.", eli aika harvoin), että semmoinen vakiona pistetään vähänkään parempilaatuisiin maastopyöriin ja hybrideihin. Jos sit kattelee semmoista, missä ei keulajousitusta ole, niin niissä halvemmissa malleissa tuppaa osasarjatkin sit olemaan heikompaa kamaa. Ja turha mainitakaan niitä markettien ja Bilteman halpispaskoja, missä on parin sadan hintaan jo täysjousto, en puhu semmoisista, enkä semmoisia voi harkitakaan. Parilla sadalla ei saa, kuin käytettynä kohtalaisen arkipyörän (joku perus Tunturi, Nopsa, Helkama tms.), max 7-vaihteisen, eikä puhettakaan mistään jousituksista tietenkään.

Tossa Hawkhill SE:ssä vissiin kumminkin on edes kohtalainen keula, vai mitenkä? Ei ainakaan ole mikään elastomeerihässäkkä, vaan teräsjousella.
 
Minkälaista pyörää olisit kasaamassa? Maasto, maantie, hybridi? Noissa ikuisuusprojekteissa on se huono puoli että se kasaus kestää jos ei ole kaikkia osia eikä pyörällä pääse ajamaan. Jos kasaa niin sitten kannattaa kasata talven pimeinä iltoina. Jos sinulla on kerran tarkoituksena hommata pyörä muutaman vuoden kuluttua niin eikö kannattaisi aloittaa säästämään pyörää varten ja ostaa kunnollinen paketti? Kuinka monta euroa olet ajatellut projektiin laittaa?
Hybridityyli oli mielessä, mutta vietynä karsitumpaan ja kevyempään suuntaan. Mitä enemmän katselen tuota yllä olevaa Cannondalen Bad Boytä, sitä enemmän pidän sen tyylistä.

Nyt kun mietin tätä tarkemmin, niin tajusin, että oikeastaan tarvitsisin kaksi pyörää. Yhden jolla on hyvä rullata vauhdilla kesäisillä asfaltti ja hiekkateillä, ja toisen jolla väännetään talvella ilman pakkasrajaa läpi lumen ja jään. Nykyinen hybridini on osoittautunut aika hyväksi kompromissiksi molempiin tarkoituksiin, mutta siinä on omat ongelmansa kummassakin käytössä. Siinä on mm. tarpeeton etuhaarukan jousitus, ajoasento on vähän huono, siinä on pakkasella jumittavia osia jne. Sen voisi periaatteessa optimoida talviajoon osia päivittämällä/karsimalla, jolloin tarvitsisin tuollaisen kesäpyörän uutena pyöränä.

Säästäminen ei ole oikein vaihtoehto, koska siihen ei itsekuri ole koskaan riittänyt - ikuisuusprojekteissa, kuten erikoisempien tietokoneideni rakenteluissa, ne rahat on ollut pakko laittaa osiin tai niihin tarkoitettu raha olisi kohta mennyt muihin asioihin. Kulutusluotto olisi realistinen vaihtoehto, mutta valmista kasattua pakettia en halua ostaa, koska ideana olisi myös hankkia kokemus pyörän rakentamisesta. Kipuraja alkaa olla 1500 euron paikkeilla.

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia siitä, miten erilaiset ratkaisut toimivat kovalla pakkasella (luokkaa -25 C). Miten hyvin esimerkiksi hydrauliset jarrut toimivat?
 
Totta on, etten minäkään keulajousitusta(kaan) tarvitsisi, mutta tuntuisi (esim. viime talvena tuli ehkä puolenkymmentä kertaa rypyläisen jään hakatessa ohjaustankoa näpeille semmoinen fiilis, et "Oispa keulajousitus.", eli aika harvoin), että semmoinen vakiona pistetään vähänkään parempilaatuisiin maastopyöriin ja hybrideihin.

Mulle sanoi myyjä rehellisesti että jumiinhan se menee se keula pakkasella. Elastomeeri varsinkin.

Etsiskelin nimittäin tuollaista lumikinos/aurausura/kaikensäänfillaria itsekin, toistaiseksi parhaalta vaihtoehdolta kuulostaa kunnollisella etujousella oleva keskitason maasturi. Konan Calderaa (tämän vuoden malli ) on suositeltu, toinen voisi olla Trekin 4900 Disc. Kommentteja noista? Caldera 200 euroa kalliimpi mutta pikatestissä runkomalli tuntui paremmalta.

Bad boykin voisi olla hyvä (ja komea) jos pitäisi saada asfaltille(kin) paremmin sopiva rassi, mutta sitä varten on toinen pyörä ts. tarvin nimenomaan lyhyehköille matkoille fillarin jolla pääsee paskemmastakin maastosta läpi. Eli samat kysymykset yo. fillareista kuin Dipilläkin, miten noilla saa sotkettua kovilla pakkasilla? Myyjä vakuutti että hydrauliset jarrut pelittävät, ainoa joka jumittuu pitäisi olla toi keula.
 
Olikos tuosta mun tänään tsekkaamasta pyörästä ja merkistä kommenttia? Liekö pahan hintainen noilla varusteilla?

Tossa Hawkhill SE:ssä vissiin kumminkin on edes kohtalainen keula, vai mitenkä? Ei ainakaan ole mikään elastomeerihässäkkä, vaan teräsjousella.

Hintaansa nähden ihan ok pyörä. Mekaaniset levyjarrut ei välttämättä ole parhaat, mutta kyllä ne paremmin toimivat mitä v-jarrut varsinkin pakkasilla. Joustokeula on ihan kohtuullinen joten kyllä tolla ajelisi. Tingi pikkasen lisää ja osta pois.

Nyt kun mietin tätä tarkemmin, niin tajusin, että oikeastaan tarvitsisin kaksi pyörää. Yhden jolla on hyvä rullata vauhdilla kesäisillä asfaltti ja hiekkateillä, ja toisen jolla väännetään talvella ilman pakkasrajaa läpi lumen ja jään.

Kulutusluotto olisi realistinen vaihtoehto, mutta valmista kasattua pakettia en halua ostaa, koska ideana olisi myös hankkia kokemus pyörän rakentamisesta. Kipuraja alkaa olla 1500 euron paikkeilla.

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia siitä, miten erilaiset ratkaisut toimivat kovalla pakkasella (luokkaa -25 C). Miten hyvin esimerkiksi hydrauliset jarrut toimivat?

Mä huomasin että tarvitsen kolme pyörää kaksi joilla harrastetaan tosissaan ja yksi sellainen jonka uskaltaa jättää kaupan eteen...

1500€ budjetilla kannattaa katsella saksalaisten pyöräliikkeiden suuntaan kun niiden osat on reilusti kotimaisia halvempia. Itse tilaan nykyään jopa sisäkumit saksasta kun siellä ne on puolet halvempia. Hyviä liikkeitä esim. www.bike-discount.de
www.bike-components.de
Englannissa www.chainreactioncycles.com

Itse olen ajellut pyörällä -30C pakkasissa eikä ole ollut mitään suurempia ongelmia(paitsi kuskin jäätyminen). Hydrauliset levyt toimii ihan normaalisti(eihän ne autoissakaan lopeta toimintaa pakkasella ;) ) ja joustokeula toimii vaikka vähän jähmeämmin kuin kesäkeleillä. Vaihteisto on oikeastaa ainoa joka ei tykkää pakkasista, vaijerit jäätyy ja takavaihteisto kerää lunta ja menee jumii.
 
Pistin tilaukseen mainitsemani pyörän. Maanantaina sitten hakemaan, en kerkee millään huomenna. Pitää het kaahailla pikkusen Härmälän puiston poluilla ja kukkuloilla näön vuoksi, kun nyt on hiiaaaano maastopyörä. :D Paan sitten maallikon raporttia, miten meni, ellen ole katkenneita luitani Hatanpään sairaalan osastolla parantelemassa.

Jonkunlainen pieni ja kevyt lamppu pitää varmaan vielä hankkia uuteen pyörään. Joskus vannoin, että jokaikisessä mun pyörässä tulee jatkossa olemaan napadynamolamppu, mutta tuohon sitä ei saa. Eli pakko taipua joku kälynen ledihässäkkä laittamaan. Se sit auttaa vain muita, ei valaise mun tietä. Noh, onpahan semmoinen ainakin pieni, kevyt ja kestää kuulemma paristokin aika pitkään, lupaillaan talvipakkasillekin ainakin jotain 100-150h käyttöikää per paristo.

Mäkin yritin joskus taannoin ajaa pyörällä -30 ja kovemmillakin pakkasilla, muttei siitä mitään tullut. Pyörä oli niin kankea, ettei päässyt kävelyvauhtia kovempaa ja vaikka olisi päässytkin, niin ajoviima olisi jäädyttänyt naaman lopullisesti, eli no go. Jatkossa mulla on noin -25 pakkasrajana pyöräilylle. Sen jälkeen meen suosiolla bussilla.
 
niin ajoviima olisi jäädyttänyt naaman lopullisesti, eli no go.
Ratkaisu tuohon on tämä (kuvassa en ole minä ;) ). Vedän tuollaisen päälle jo kun ensimmäiset pakkaset tulevat ja halpakin kommandopipo suojaa kurkun, niskan ja naaman ajoviimalta. Itse olen testannut sen ajossa tuonne -25 C asti ja hyvin toimii.
 
Mä huomasin että tarvitsen kolme pyörää kaksi joilla harrastetaan tosissaan ja yksi sellainen jonka uskaltaa jättää kaupan eteen...
Heh. Hyvä pointti.

Kiitoksia linkeistä. Pitää vielä katsella osat noista liikkeistä ja sitten harkita, haluanko ryhtyä rakenteluhommaan vai ostanko valmiin paketin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom