Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse siirryin joustoon kun talvisen jääkoppuraiset pyörätiet ovat samalla lailla tuskaa käsille. Kunnon keulan kanssa ongelma poistuu koko lailla kokonaan, mutta elastomeerikeulasta ei noihin juuri ole apua.Mitä mieltä olette onko joustohaarukan ostossa juurikaan järkeä, jos ajot ovat lähinnä työmätka/harjoituksiin ajoja. Matkaa taitetaan siis lähinnä vaan asfaltilla, eikä juurikaan maastossa?
Meinasin itsekin tehdä noin mutta päädyin sitten ostamaan valmiiksi kasatun käytetyn. Joka nippeli erikseen ostamalla hintaa kertyy aika tavalla.Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta projektista? Erityisesti mietityttää tuo, että mistä rungon hankkisi, mutta ainakin Konalla (ja edustajilla) näyttäisi olevan myynnissä.
Onko kukaan täällä kasannut itselleen uniikkia pyörää ihan osista?
Sen sijaan, että ostaisin valmiin paketin, niin voisi olla mielenkiintoinen projekti suunnitella viimeisen päälle itselle sopiva pyörä ja pikkuhiljaa alkaa ostella osia sitä varten. Sellainen pidemmän ajan rakenteluprojekti: ensin erinomainen runko ja siihen sitten pikkuhiljaa laatuosia kiinni. Noin ei rahakaan tulisi ihan heti vastaan, kun kulut leviävät pidemmälle aikavälille.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta projektista? Erityisesti mietityttää tuo, että mistä rungon hankkisi, mutta ainakin Konalla (ja edustajilla) näyttäisi olevan myynnissä.
Jep. Tavoitteena olisi tosiaan lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla: rakentaa juuri sellainen pyörä kuin mitä tarvitsen ja tuntea se niin hyvin, että sen ylläpidossa ja korjaamisessa ei tule ongelmia. Suurin osa ajosta tapahtuisi asfaltilla, joten mitään täysjousitettua en ole edes katselemassa.Vielä jos ite kasaat pyörän niin opit samalla sen toiminnasta aika paljon.
Valmiista paketeista Cannondalen tyly Bad Boy alkoivat jotenkin houkutella, mutta hintaa ei löytynyt mistään eikä tuollainen ole pidemmässä retkiajossa optimaalinen. Miellyttävän karu olemus kuitenkin enkä spekseissäkään mitään isoja vikoja äkkiä nähnyt.
Oon joo käsittänyt että ei kannata sitä halvinta jousta ostaa. Tuttu teki sen virheen aikoinaan.
Mitä mieltä olette onko joustohaarukan ostossa juurikaan järkeä, jos ajot ovat lähinnä työmätka/harjoituksiin ajoja. Matkaa taitetaan siis lähinnä vaan asfaltilla, eikä juurikaan maastossa?
Ja ivanb:lle, ei tartte juurikaan puristella ohjaustangosta kun ajelee nupulakivetyksellä, ranteet ja kämmenet siinä kuitenkin ottaa iskua.
Onko kukaan täällä kasannut itselleen uniikkia pyörää ihan osista?
Taustaa: vaikka olenkin tyytyväinen pakettina ostamaani hybridiin, niin siinä on muutamia seikkoja jotka eivät tyydytä. Lisäksi nyt lomalla puhdistin ja huolsin sen perusteellisesti (pistäen sen ihan palasiksi ja takaisin kasaan) ja totesin ettei se ollut mikään ihmeellinen homma. Ajelen sillä varmasti vielä jonkin aikaa, mutta parin vuoden sisällä viimeistään on aika hankkia uusi pyörä.
Sen sijaan, että ostaisin valmiin paketin, niin voisi olla mielenkiintoinen projekti suunnitella viimeisen päälle itselle sopiva pyörä ja pikkuhiljaa alkaa ostella osia sitä varten. Sellainen pidemmän ajan rakenteluprojekti: ensin erinomainen runko ja siihen sitten pikkuhiljaa laatuosia kiinni. Noin ei rahakaan tulisi ihan heti vastaan, kun kulut leviävät pidemmälle aikavälille.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta projektista? Erityisesti mietityttää tuo, että mistä rungon hankkisi, mutta ainakin Konalla (ja edustajilla) näyttäisi olevan myynnissä.
Hybridityyli oli mielessä, mutta vietynä karsitumpaan ja kevyempään suuntaan. Mitä enemmän katselen tuota yllä olevaa Cannondalen Bad Boytä, sitä enemmän pidän sen tyylistä.Minkälaista pyörää olisit kasaamassa? Maasto, maantie, hybridi? Noissa ikuisuusprojekteissa on se huono puoli että se kasaus kestää jos ei ole kaikkia osia eikä pyörällä pääse ajamaan. Jos kasaa niin sitten kannattaa kasata talven pimeinä iltoina. Jos sinulla on kerran tarkoituksena hommata pyörä muutaman vuoden kuluttua niin eikö kannattaisi aloittaa säästämään pyörää varten ja ostaa kunnollinen paketti? Kuinka monta euroa olet ajatellut projektiin laittaa?
Totta on, etten minäkään keulajousitusta(kaan) tarvitsisi, mutta tuntuisi (esim. viime talvena tuli ehkä puolenkymmentä kertaa rypyläisen jään hakatessa ohjaustankoa näpeille semmoinen fiilis, et "Oispa keulajousitus.", eli aika harvoin), että semmoinen vakiona pistetään vähänkään parempilaatuisiin maastopyöriin ja hybrideihin.
Olikos tuosta mun tänään tsekkaamasta pyörästä ja merkistä kommenttia? Liekö pahan hintainen noilla varusteilla?
Tossa Hawkhill SE:ssä vissiin kumminkin on edes kohtalainen keula, vai mitenkä? Ei ainakaan ole mikään elastomeerihässäkkä, vaan teräsjousella.
Nyt kun mietin tätä tarkemmin, niin tajusin, että oikeastaan tarvitsisin kaksi pyörää. Yhden jolla on hyvä rullata vauhdilla kesäisillä asfaltti ja hiekkateillä, ja toisen jolla väännetään talvella ilman pakkasrajaa läpi lumen ja jään.
Kulutusluotto olisi realistinen vaihtoehto, mutta valmista kasattua pakettia en halua ostaa, koska ideana olisi myös hankkia kokemus pyörän rakentamisesta. Kipuraja alkaa olla 1500 euron paikkeilla.
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia siitä, miten erilaiset ratkaisut toimivat kovalla pakkasella (luokkaa -25 C). Miten hyvin esimerkiksi hydrauliset jarrut toimivat?
Ratkaisu tuohon on tämä (kuvassa en ole minä ;) ). Vedän tuollaisen päälle jo kun ensimmäiset pakkaset tulevat ja halpakin kommandopipo suojaa kurkun, niskan ja naaman ajoviimalta. Itse olen testannut sen ajossa tuonne -25 C asti ja hyvin toimii.niin ajoviima olisi jäädyttänyt naaman lopullisesti, eli no go.
Heh. Hyvä pointti.Mä huomasin että tarvitsen kolme pyörää kaksi joilla harrastetaan tosissaan ja yksi sellainen jonka uskaltaa jättää kaupan eteen...