Net Virgin sanoi:
Eli maantiellä tuloo sellanen 50 kilsaa per päivä pelkästään työmatkoina ja sitten muut hölmöilyt pyörällä...
Maastoon ja poluille en tuolla pyörällä juurikaan menisi, mutta kotoa lähtiessä on aina sellanen paska hiekkatie. Ja pihaan tullessa se on sellasta kivaa vähän niin ku mökkitietä, eli sellasta hiekkaa ja savea, mikä on kovettunutta.. <--- aika hyvä kuvaus
En tarkemmin ota kantaa noihin spekseihin, kun ne löytyi valmiina ainoostaan fisherbikesin linkin takaa. Enkä mä niistä oikeasti mitään tiedäkään :lol2:
Joten seuraava suositus on sitten ihan amatöörin mutustelua.
Jätä noi maastopyörät ainakin laskuista pois. Välitykset ei salettiin sovi maantielle, eli suomeksi sulta loppuu vaihteet kesken. Itsellä on maastopyörä ja sillä tulee satunnaisesti ajettua reilua kymmentä kilsaa maantiellä, isompia vaihteitahan siinä jo kaipaa. Isosta keulajoustosta ei myöskään tasaisella ole kuin haittaa.
Tommonen hybridi ihan kelpo vaihtoehto, valmiina varmaan semmoset semislicksit kumit alla. Renkaat rullaa asfaltilla, mutta löytyy sitten tarvittaessa hiekalla vähän paremmin pitoa kuin puhtailla maantierenkailla. Joustokeula on eri kiva olemassa, mutta jos ajat eniten tasaisella tiellä, niin kannattanee valita hyvin pieni joustovara tai mikä vinkeintä, säädettävä tai lukittava keula, jonka saat tasasella ajettaessa jäykäksi. Hybridillä pääset sitten paremmin etiäpäin polulla/helpossa maastossa, jos satukin sinne eksymään. Plussana GF Utopiassa näytti olevan vielä levyjarrut, jotka on ihan jees olemassa. Tosin hyvät v-jarrut ajaa vissiin aikalailla saman asian kun semipaskat mekaaniset levyjarrut. Noihin Avidin jarrujen tasoon en osaa ottaa kantaa.
Cyclocrossipyrän ominaisuudet taitaa tasaisella asfaltilla ja hyvällä soratielläkin olla ihan omaa luokkaansa. Epätasaisella alustalla tuo jäykkis ei sitten ole niin kiva. Slicksit alle laittamalla pääset lähelle maantiepyörää, semislickseillä/dirt-renkailla pärjäät soralla ja kurassakin ihan jees. Ja luulis vaihdevälitysten olevan omiaan maantielle/pidemmän tasaisen ajoon. Jos ei ole kovin monttuisella reitillä tarkoitus ajella niin, kyllä tämmönen jäykkis oikeilla renkailla on varmaan oikein pätevä valinta.
Lyhyesti mutuillen noista sun vaihtoehdoista: Hybridi (GF Utopia) jos kaipaat yleispyörää ja keulajousto & levyjarrut tuntuu tarpeellisilta. Cyclocross (Trek 1200 D) jos keveys/nopeus/tasaisen ominaisuudet on ensisijalla.
Ja kotimaisia renkaita voi vilkaista vaikka
täällä . Esimerkiksi 700-seriessistä näät semislicksin, crossirenkaan ja maantierenkaan, niistä vaan sitten valkkaamaan sopivinta.
Puuh. Tiedä sitte oliko tuosta sepustuksesta mitään apua, mutta sainpahan taas tuhlattua hetken työaikaa :lol2:
Edit: Tosta sun uudesta linkistä pääsee vain trekbikesin etusivulle.