Fillareista

modified sanoi:
Samanlaiset venttiilit ovat kuin autossa.

Tolla retkipumpulla pitäisi saada 70psi eli ~5baria, mutta ei varmasti saa edes 1,5. Täytyy vielä illalla kokeilla jospa sinne saisi enemmän. No 5:llä barilla renkaat olisivat varmaankin kivikovat.

Käy huoltsikalla pumppaamassa, näet samalla rengaspaineet. Mulla on sellainen SKS:n retkipumppu, jolla pitäis n. 5bar saada pumpattua mutta eipä sillä kovin kummoista tulosta tuu. Omassa pyörässä myös ongelmana venttiilit, jotka päästää ilmaa hieman läpi ja joutuu parin viikon välein pumppaamaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ostakaa kunnon nakit. Niissä on venttiilitkin yleensä paremmat.

Nokiaa saa vaikkapa Prismasta 6e/kappale, hyvin on toiminut tuossa matkapyörässäni (autoventtiilit). Pumppaan siihen ilmaa 3 euron biltemapumpulla.
Kahdessa muussa pyörässä on sitten Continentalin läskit, ovat vielä vähän parempaa tekoa. Paineet näissä pienemmät kuin matkapyörässä, mutta paineenvaihtelut sitten sitäkin kovempia, kun renkaat ottavat iskua välillä kovastikin (trail ja freeride-ajo).

Modifiedin pumppausongelmaan: ruuvaappa auki sen pumpun suutin jos siinä sellainen on, ja katso onko siinä venttiilin kohdilla käännettävissä oleva ohjainkappale? Omassa 3e pumpussani kun moinen on, jota kääntämällä ja tiivisteen kanssa sijoittelemalla saa pumpattua ainakin kolmeen (normi, auto, prista) eri venttiilimalliin ilmaa. Eikä vuoda kovemmillakaan paineilla, kivikovaa rengasta nyt et siihen kuitenkaan halua.
 
Kokeilin vanhalla Bilteman jalkapumpulla sai lopulta sinne 3,5baria. No pikaliima johdon päähän niin se ei siitä toivottavasti enää vuoda. Tota ei vaan jaksais kantaa mukana jos jonnekin pidemmälle lähtee, mutta ei taida olla vaihtoehtoja.
 
modified sanoi:
En tajua miksi eniten halppispyöriä dissaavat henkilöt, ketkä eivät ikinä sellaista ole edes omistaneet?
Useimmiten tuollaista pyörää on ostamassa henkilö, joka ei halua olla koko ajan huoltamassa / huollattamassa laitetta oikeisiin säätöihin. Itse ajelin entry-level maastiksella yhden vuoden ympäri ja sitä laittamisen määrää mitä se vehje vaati ei voi älyllä ymmärtää. Ostin Biltemasta uudet V-jarrut (en viittinyt kalliimpia ostaa kun pyörä oli kerran halpa jo lähtiessä): palat ja palautusjouset oli jarruista paskana 4kk ajon jälkeen. Noita samoja jarruja laittavat niihin omiin fillareihinsakin.

Vähän asiaan perehtymällä saa selville, mistä osasarjasta alkaen vehkeet alkaa olla kunnollisia ja alle 300€ ei vaan saa maastopyörään kunnon paloja kasaan. Kalliimmasta päästä olevissa Bilteman pyörissä on jo ihan kunnon paloja, joten halvemman hinnan selitys on rungossa.
 
Wanha uskollinen ja rakas sotaratsuni Helkaman Oiva vetelee viimesiään,
ja arvelin päästää sen jo usean vuoden yhteisen taipaleen jälkeen
ansaittuun lepoon :itku:

Niin voisitteko pyöriin enemmän perehtyneet neuvoa uuden hankinnassa?
Kaupoista on turha kysellä kun vastaaja on aina myynnin ammattilainen :rolleyes:

Hakusessa hyvin "beisikki" fillari ilman kummempia krumeluureja <800€.
Kai sillä jo hyvän saa.
Ei kuitenkaan enää mummomallia, mutta hydrauliset jousitetut etuhaarukat
yms. lähinnä vaan arveluttaa, eikä niille ole tarvetta.
Pystyn säilyttämään lämpimässä ja osaan huoltaa.

Toivelista:

- Tärkeimpinä kriteereinä kestävyys & toimivuus
- Työmatka-ajoon lähinnä asfaltilla, vauhdikas & kevyt
- Mahdollisuus vaihtaa maastokumit että talvellakin pääsee ?
- Ei liikaa vaihteita, +20 tuntuu jo että joutuu alituiseen roplaamaan

Olen vajaat 180cm, eli onkos se sitten 20" vai 22" hyvämpi?
Onko esim. Nishiki Bigfoot K-29 mistään kotoisin?
 
Bigfoot on ihan hyvä fillari eli varmasti riittää sun käyttöön. Kannattaa koeajaa, jos mahdollista. 20" lienee parempi 180 senttiselle.
 
Nostetaas tätä hiukan ylemmäs, niin ehketi joku osaa vertailla näitä fillareita hieman paremmin kuin minä.

Alla olevat ois hintaluokassa sopivia ja sitten niihin vaan sellasta hieman "kulkevampaa" rengastusta yms...

Ajo tapahtuu pääosin maantiellä ja sitten se viimeinen kilometri onkin hiekkatietä...

Tuo alin on tuommonen enemmän maantiepyörä ja sitä tuskin kannattaisi mennä pilaamaan jollain helevetin traktorin renkailla.. Eli onko nuista cyclocross-pyöristä asvaltin ulkopuoliseen ajoon millään tavalla.

Eli apuva valintaan kaivataan ja tietysti noita osavalintoja sekä rengastyyppejä.

http://www.fisherbikes.com/bikes/full_specs.asp?series=dualsport&bike=Utopia

http://www.duell.fi/default.aspx?maincontent=/document.aspx&docID=41325&returnlinkID=5622

http://www.duell.fi/default.aspx?maincontent=/document.aspx&docID=41268&returnlinkID=5714

http://www.duell.fi/default.aspx?maincontent=/document.aspx&docID=41344&returnlinkID=5708
 
Olen nyt kuolaillut Rossanon hybridi ja touring mallien perään. Tuossapa saitti: http://rossano.fi/. Konseptina vissiin tilata ulkomailta osat ja koota laatupyöriä Suomessa, merkki on ilmeisesti suht hyvin pärjännyt testeissä. Onko palstalaisilla ton merkkisistä pyöristä kokemuksia, hyviä tai huonoja? Jos kyllä, kertokaa toki.

Touring mallit ovat toistaiseksi himpun kiinnostavampia (tod.näk. on jämerämpi tarakka ja muutenkin ehkä tanakampi rakenne, loivempi ohjausgeometria houkuttelee myös, on mun makuun enemmän, kuin jyrkempi, mutta nopeampi/näppärämpi maastopyörän ohjaus), mutta pikkusen epäilyttää lukkopolkimet. Kai niillä on paljon parempi polkea, kuin tavallisilla, mutta joutuuko sitten aina varautumaan kaksilla kengillä? 90% ajasta pyörä olisi kumminkin työmatka ja arkikäytössä kaupunkialueella, joten tympisi pitemmän päälle lerata useamman kenkäparin kanssa. Mutta pystyykö niillä pyöräily/lukkopoljin jalkineilla ihan normaalisti esim. kaupassa käymään jne. lyhkäsiä matkoja kävelemään? Jep, n00bin pöljiä kysymyksiä, mutta selvyys pitäisi saada. :nolo:
 
iivili sanoi:
..pikkusen epäilyttää lukkopolkimet. Kai niillä on paljon parempi polkea, kuin tavallisilla, mutta joutuuko sitten aina varautumaan kaksilla kengillä? 90% ajasta pyörä olisi kumminkin työmatka ja arkikäytössä kaupunkialueella, joten tympisi pitemmän päälle lerata useamman kenkäparin kanssa. Mutta pystyykö niillä pyöräily/lukkopoljin jalkineilla ihan normaalisti esim. kaupassa käymään jne. lyhkäsiä matkoja kävelemään? Jep, n00bin pöljiä kysymyksiä, mutta selvyys pitäisi saada. :nolo:

On ehdottomasti paremmat polkea. Lukkopolkimia saa kakspuoleisina, joissa toisella puolella on kiinnitys ja toisella puolella pystyy polkemaan normaalikengällä.

Pyöräilykengät on mallista riippuen joko erittäin epämukavat (mun jäykkäpohjaset maastokengät, klossi pinnassa) tai varsin mukavat (yleis/fitnesskengät, klossi upotettu) kävellä. Kenkiä on ihan joka lähtöön, joten ei muuta kuin kokeilemaan. Pääsääntösesti kyllä semmoset tossut, joissa klossi on upotettu kengän pohjaan, on ihan mukavia kävellä. Ja jopa siistin näköisiä.

Edittilisäys: Klossin asennuskulmaan kannattaa muuten sitten kenkiä hankkiessa perehtyä, tulee polvet äkkiä kipeeks, jos klossi on kiinnitetty päin vituraa.
 
Wintikka sanoi:
Onkos pakkiksella fillari-ihmisiä?

Olen fillari-ihminen, taisin oppia ensin pyöräilemään ja sitten vasta kävelemään. Ja wanha kun olen, niin 80-luku meni kippurasarvisia vaihdepyöriä ajaessa, 90-luvulla vaihdoin kolmivaihteiseen, ja nyt Milleniumin jälkeen olen havainnut parhaaksi vaihteettoman norjalaisen mustarunkoisen miestenpyörän. Seuraavaksi varmaan hankitaan rullaattori. :lol2:

Mutta siis joo, rupesi ärsyttään vaihdepyörissä liikkuvien osien jatkuva rassailu ja puhdistaminen. Kyllä näin on pojat että kaupungissa paras on yksivaihteinen vakiopyörä. Jos on hyvät laakerit ja vanteet, niin silti saa vauhtia niin paljon että heikompaa hirvittää. :david:

Hankkikaa muuten hei ehdottomasti kuntopyörä pitkien talvikuukausien varalle. Sitäpaitsi, mikä sen mukavampaa kuin katsoa telkkarin suosikkiohjelmat kuntopyörän satulasta käsin, kaloria palaa ja kilometrit jonoon vaan. :)
 
Net Virgin sanoi:
kyselyä..
Onko tarkoitus tuon pääasiallisen käytön lisäksi tehdä jotain muuta? Pitääkö päästä poluille/maastoon? Kuinkas pitkää matkaa maantiellä tulee ajettua?
 
kirriainen sanoi:
Onko tarkoitus tuon pääasiallisen käytön lisäksi tehdä jotain muuta? Pitääkö päästä poluille/maastoon? Kuinkas pitkää matkaa maantiellä tulee ajettua?

Eli maantiellä tuloo sellanen 50 kilsaa per päivä pelkästään työmatkoina ja sitten muut hölmöilyt pyörällä...

Maastoon ja poluille en tuolla pyörällä juurikaan menisi, mutta kotoa lähtiessä on aina sellanen paska hiekkatie. Ja pihaan tullessa se on sellasta kivaa vähän niin ku mökkitietä, eli sellasta hiekkaa ja savea, mikä on kovettunutta.. <--- aika hyvä kuvaus
 
Net Virgin sanoi:
Eli maantiellä tuloo sellanen 50 kilsaa per päivä pelkästään työmatkoina ja sitten muut hölmöilyt pyörällä...

Maastoon ja poluille en tuolla pyörällä juurikaan menisi, mutta kotoa lähtiessä on aina sellanen paska hiekkatie. Ja pihaan tullessa se on sellasta kivaa vähän niin ku mökkitietä, eli sellasta hiekkaa ja savea, mikä on kovettunutta.. <--- aika hyvä kuvaus

En tarkemmin ota kantaa noihin spekseihin, kun ne löytyi valmiina ainoostaan fisherbikesin linkin takaa. Enkä mä niistä oikeasti mitään tiedäkään :lol2:
Joten seuraava suositus on sitten ihan amatöörin mutustelua.

Jätä noi maastopyörät ainakin laskuista pois. Välitykset ei salettiin sovi maantielle, eli suomeksi sulta loppuu vaihteet kesken. Itsellä on maastopyörä ja sillä tulee satunnaisesti ajettua reilua kymmentä kilsaa maantiellä, isompia vaihteitahan siinä jo kaipaa. Isosta keulajoustosta ei myöskään tasaisella ole kuin haittaa.

Tommonen hybridi ihan kelpo vaihtoehto, valmiina varmaan semmoset semislicksit kumit alla. Renkaat rullaa asfaltilla, mutta löytyy sitten tarvittaessa hiekalla vähän paremmin pitoa kuin puhtailla maantierenkailla. Joustokeula on eri kiva olemassa, mutta jos ajat eniten tasaisella tiellä, niin kannattanee valita hyvin pieni joustovara tai mikä vinkeintä, säädettävä tai lukittava keula, jonka saat tasasella ajettaessa jäykäksi. Hybridillä pääset sitten paremmin etiäpäin polulla/helpossa maastossa, jos satukin sinne eksymään. Plussana GF Utopiassa näytti olevan vielä levyjarrut, jotka on ihan jees olemassa. Tosin hyvät v-jarrut ajaa vissiin aikalailla saman asian kun semipaskat mekaaniset levyjarrut. Noihin Avidin jarrujen tasoon en osaa ottaa kantaa.

Cyclocrossipyrän ominaisuudet taitaa tasaisella asfaltilla ja hyvällä soratielläkin olla ihan omaa luokkaansa. Epätasaisella alustalla tuo jäykkis ei sitten ole niin kiva. Slicksit alle laittamalla pääset lähelle maantiepyörää, semislickseillä/dirt-renkailla pärjäät soralla ja kurassakin ihan jees. Ja luulis vaihdevälitysten olevan omiaan maantielle/pidemmän tasaisen ajoon. Jos ei ole kovin monttuisella reitillä tarkoitus ajella niin, kyllä tämmönen jäykkis oikeilla renkailla on varmaan oikein pätevä valinta.

Lyhyesti mutuillen noista sun vaihtoehdoista: Hybridi (GF Utopia) jos kaipaat yleispyörää ja keulajousto & levyjarrut tuntuu tarpeellisilta. Cyclocross (Trek 1200 D) jos keveys/nopeus/tasaisen ominaisuudet on ensisijalla.

Ja kotimaisia renkaita voi vilkaista vaikka täällä . Esimerkiksi 700-seriessistä näät semislicksin, crossirenkaan ja maantierenkaan, niistä vaan sitten valkkaamaan sopivinta.

Puuh. Tiedä sitte oliko tuosta sepustuksesta mitään apua, mutta sainpahan taas tuhlattua hetken työaikaa :lol2:

Edit: Tosta sun uudesta linkistä pääsee vain trekbikesin etusivulle.
 
kirriainen sanoi:
Puuh. Tiedä sitte oliko tuosta sepustuksesta mitään apua, mutta sainpahan taas tuhlattua hetken työaikaa :lol2:

Edit: Tosta sun uudesta linkistä pääsee vain trekbikesin etusivulle.

Siellä trek:n sivuilla ol speksit tosiaankin tuosta 8000 sarjan fillarista ja sen taidan ostaakkin, jos geometria passaa...

Pitäs olla osatkin aika jees ja toisaalta tuossa ol muutama pyöräilijä sitä mieltä että ei pitäs loppuu vaihteet tasasellakaan :D Lupailivat vaikka mitä jos jaksaa ylläpitää jatkuvasti sitä maagista 90 pyöräytyksen rytmiä... tiijä sitten saavatko vaan myytyä kalliin pyörän innokkaalle ostajalle.

Ja lopuksi... työajan tuhlaaminen on työpäivän pääasia :D
 
Trek 8000 on oikeasti hyvä fillari, mutta kohtuu kallis. Mihin hintaan saat ton?
Itellä on Trek 6500 levareilla ja slickseillä ja hyvin sillä ajelee.
 
Wintikka sanoi:
Trek 8000 on oikeasti hyvä fillari, mutta kohtuu kallis. Mihin hintaan saat ton?
Itellä on Trek 6500 levareilla ja slickseillä ja hyvin sillä ajelee.

Tän vuojen malli tuntus lähtevän siinä 1600 ja mukkaan ajotossut yms....

Sen takia just kuullostelisin mielelläni hintoja, ettei vaan tuu maksettua ylihintaa. :eek:
 
Net Virgin sanoi:
Tän vuojen malli tuntus lähtevän siinä 1600 ja mukkaan ajotossut yms....

Sen takia just kuullostelisin mielelläni hintoja, ettei vaan tuu maksettua ylihintaa. :eek:

Toi on ihan ok hinta. Ton fillarin ostaisin itsekin, jos nyt uutta ostaisin.
 
Wintikka sanoi:
Toi on ihan ok hinta. Ton fillarin ostaisin itsekin, jos nyt uutta ostaisin.

Huomiseks kasaavat liikkeeseen ja meen koeajelemaan ja testaamaan että sopiiko geometria rungossa kohilleen...

Tosin voipi olla, että huomenna ajelen jo töistä kotio uuvella fillarilla ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom