FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
urpopässi sanoi:
joo elikkäs oon käyny joku 10 kuukautta salilla ja ei ole ollut virallista ohjelmaa joskus käyny jopa 4 kertaa viikossa peräkkäin on tullut voimaa, mutta sitäkin aika hitaasti... ruakavalio on ollut tätä ennen yksi ongelma kanssa... tilasin nyt tualta kaupasta tota Massa 1,5kg pari säkkiä ja sit yhen Dextro 1kg, ajattelin sekoittaa noita ja vetää?? ja sit kuinka paljon kannattas vetää päiväs?? kun en syä nyt hirveitä määriä.... ja sitten pitäs kehitellä jonkinlainen treeniohjelma ajattelin et 3 kertaa viikossa ja pitäisi saada kehitettyä hauista ojentajaa ja rintaa.. sitten ajattelin nyt ottaa pohkeet ja reidet mukaan.. niin ja selkään pitäs saada massaa! mutta jos joku voisi kehitellä jonkinlaista ohjelmaa ja neuvoo kun oon ite tällänen tauno :wall:

tämä threadi on täynnä ohjelmia! ota sellainen joka sopii sulle.

Ei ne massajuomat paljon hetkauta jos perusruokailut on perseellään.
Ota tuolta ekalta sivulta vaikka meikäpojan ( :D ) ruokavalio esimerkki. Massan saat käytettyä kun vähän sovellat vaikka välipalapirtelöä.

Onhan siinä valtava kasa ruokaa jos ei ole oppinut syömään mutta kyllä se menee kun väkisin työntää. :urjo:

urpopässi sanoi:
joo elikkäs oon käyny joku 10 kuukautta salilla ja ei ole ollut virallista ohjelmaa joskus käyny jopa 4 kertaa viikossa peräkkäin on tullut voimaa, mutta sitäkin aika hitaasti... ruakavalio on ollut tätä ennen yksi ongelma kanssa... tilasin nyt tualta kaupasta tota Massa 1,5kg pari säkkiä ja sit yhen Dextro 1kg, ajattelin sekoittaa noita ja vetää?? ja sit kuinka paljon kannattas vetää päiväs?? kun en syä nyt hirveitä määriä.... ja sitten pitäs kehitellä jonkinlainen treeniohjelma ajattelin et 3 kertaa viikossa ja pitäisi saada kehitettyä hauista ojentajaa ja rintaa.. sitten ajattelin nyt ottaa pohkeet ja reidet mukaan.. niin ja selkään pitäs saada massaa! mutta jos joku voisi kehitellä jonkinlaista ohjelmaa ja neuvoo kun oon ite tällänen tauno :wall:

Käy tsekkaamassa FAQ:t. Sieltä löytyy paljon asiaa kysymistäsi.

urpopässi sanoi:
joo elikkäs oon käyny joku 10 kuukautta salilla ja ei ole ollut virallista ohjelmaa joskus käyny jopa 4 kertaa viikossa peräkkäin on tauno :wall:

joo toi tän sivun eka viesti oli vähän niinku sulle tarkotettu...

sumutin123 sanoi:
Käy tsekkaamassa FAQ:t. Sieltä löytyy paljon asiaa kysymistäsi.

Hienoa Sumutin123 että oot ilmeisesti sinäkin löytäny ton FAQ:n. ;)

Hiphei, laitetaas ny tähän tämä hehkutus kun ei oo tarkotus sotkea ketjua tän enempää:

hieno homma tää threadi :rock: -> tästä löytyy kaikki oleellinen, olispa tämmönen [koko foorumi]ollu sillon joskus kun ite alotteli.

Nooh, voin taas näin vanhoilla päivillä nykästä itteni kondikseen kun saa täältä hyvät eväät, välissä on ihan liikaa aikaa puntitta.

Varsinaiseen asiaan: aloittelijan on IMO turhaa liikaa miettiä näin:

"onko tehokkaampaa tehdä X määrä liikettä Y vai pitäiskö se liike vaihtaa liikkeeseen A ja tehdä sitä vaikka 3 sarjaa, jos en vetäs ihan loppuun saakka? Vai tällä muutoksella ja IHAN failureen ja siihen vielä pari PAKKOTOISTOA ja supersarjaa? Jälkimmäisen jälkeen sitte tietty 1 kierto kevyemmin? Vai vielä kovempaa? Ja mitä jos protskuu saaki ihan liikaa tai jopa liian vähän ja jos vetää sitä hiilarien kaa ni sit se ei imeydykkää tai imeytyy suoraan vatsan kohdalle hirveeks pötsiks ja sit ku alotan dieetin ni sit lähteekö lihat jos juoksen esim. 2 minuuttia liikaa 150 sykkeellä eli pitäskö sykkeen olla esim. 130 vai onko sillä mitään väliä vai vetäsenkö ton HIIT:n ja riittääkö jos teen hiitin vaan 20 sekan spurteilla vai menenkö sittenkin lukemaan lisää neuvoja Pakkikselta????"

Eli vielä kerran siis alottelijan tärkeimmät asiat:

-oikeat suoritustekniikat (säästää paikkoja tullevaisuuden reenejä varten ja takaa parhaimman rankaisun lihakselle ja nimenomaan sille lihakselle mitä halutaan harjottaa ->tuloksia nopeammin) KYSY salilla konkareilta, netissä et näitä opi.

-Ohjelmat ketjun alussa, joku niistä vaan on valittava ja vaihtaa/muuttaa jos ei tunnu "omalta".

-maltilliset painot (jotta oppisi nuo suoritustekniikat) ja paljon isoja perusliikkeitä (kehittää "koko kropan" voimaa)

-riittävästi lepoa (haetaan rauhassa omat rajat palautumiselle vaikka tuntuis siltä että pystyy mihin vaan)

-ruokavalion laittaminen kondikseen (usein, hyvälaatusta perusmättöä ja peruslisäravinteet jos tuntuu ettei riitä)

-monipuolinen liikunta (edesauttaa useimmissa tapauksissa myös punttailua, eli myös muita aktiviteetteja ohjelmaan) -> tämä varsinkin niille jotka ei ole muuta liikuntaa harrastaneet: peruskunto kondikseen. (Maratoonia ei kannata sen kummemmin reenata jos haluaa samaan aikaan lihaa luiden ympärille, voi sen kerran elämässään vetästä, mutta jääköön siihen) ;)

-> Vasta kun nuo on kunnossa kannattaa vasta alottaa hifistely, muuten sekotatte vaan päänne kaikkien ihmesynksteemien kanssa ja alkaa koko homma tuntua ihan liian vaikeelta että edes kannattaa alottaa. Ja noissakin on ihan riittävästi opeteltavaa -kaikkea ei tarvitse tietää heti.
Sitten ku tuntuu että noi hommat ja muut tän threadin alun asiat on kunnossa kannattaa hakea edelleen tietoa Pakkikselta ja joka puolelta. :thumbs:

Jos yritätte kaiken tämän foorumin asiat sisäistää ennen ku edes menette sinne salille, voitte saman tien unohtaa koko harrastuksen -> te ette ikinä ehdi sinne salille koska teidän kaikki aika menee tällä foorumilla. :david:

Hyviä reenejä.

---

En jaksanut ruveta lukemaan kaikkia yhdeksää sivua ja päätin laittaa kysymykseni tänne. Sanokaa joitain muitakin hyviä takareisi-liikkeitä kuin SJMV, Hyvää huomenta ja koukistus maaten? Itsellä nuo kaksi ensimmäistä ovat pois kirjoista yliliikkuvan selän takia. Joten ehdotuksia. Kiitos.

burdock sanoi:
En jaksanut ruveta lukemaan kaikkia yhdeksää sivua ja päätin laittaa kysymykseni tänne. Sanokaa joitain muitakin hyviä takareisi-liikkeitä kuin SJMV, Hyvää huomenta ja koukistus maaten? Itsellä nuo kaksi ensimmäistä ovat pois kirjoista yliliikkuvan selän takia. Joten ehdotuksia. Kiitos.

Millä tavalla yliliikkuva se selkä on? Taipuuko selkäsi kaarelle kun teet sjmv tai hyvää huomenta? Tällöin sinun täytyy vain yrittää pitää selkä suorana lihaksilla väkisin vääntäen.

Selän pito suorana pitää muistaa koko liikkeen aikana, muutoin teho häviää. Otat ihan rauhallisesti niiden painojen kanssa, vaikka aluksi pelkällä tangolla. Kyllä ne siitä rupeavat sujumaan. :thumbs:

Jalkoja voi koukistaa, myös siihen suunnitellussa laitteessa, mutta vapaita painoja kannattaa enemmän suosia-->liikeradat kohdalleen. Myös yhden jalan kykkyä kannattaa kokeilla, hyvä peppuliike. Tosin tavallinenkin alhaalla käytynä on myös hyvä liike.

Toivottavasti sait jotain apuja. ;)

burdock sanoi:

Miten selkäsi toimii esim. kyykyssä? Mulla on nimittäin myös yliliikkuva selkä ja SJMV menee hienosti, ei mitään ongelmia, tosin se pitää luonnollisesti tehdä selän ehdoilla. Joskus siis kovilla raudoilla ja joskus ei ollenkaan, eli silloin korvaan sen pelkästään koukistuksilla.

Mutta mulla on alaselkä vahvistunut järjettömän paljno kun aloitin SJMV:n joskus rielut pari vuotta sitten, eli selkä on ollut huomattavasti paremmassa kunnossa kuin aikaisemmin. Hyvää huomenta -liike ei taas sovikkaan yhtä hyvin, "puuduttaa" selän aika ikävästi.

Hitto, ihan unohdin, että olin tänne postannut :D.

sumutin123 sanoi:
Millä tavalla yliliikkuva se selkä on?

Fysioterapeutti analysoi tämän. Eli selkähieronnan lopuksi testasi mikä on liikkuvuus. Jalat suorana istuen lattialla piti kurkottaa varpaisiin. "Normaalisti" ihmisillä yltää kuulemma sormet juuri ja juuri varpaisiin asti. Noh, mä ylsin ranteitani myöten :rolleyes: . Eli siis varpaat olivat ranteen kohdalla. Mulla on myös kunnon notko alaselässä. En tiedä sitten vaikuttaako tämä vielä enemmän asiaan.

sumutin123 sanoi:
Taipuuko selkäsi kaarelle kun teet sjmv tai hyvää huomenta?

Kokeilin tässä viime viikolla SJMV:tä, niin se tuntui lähinnä kuumotuksena/tuikkauksena/tykytyksenä/what ever alaselässä vasemmalla puolella. Mulla myös menee helposti sen puolen alimmat lannenikamat helposti lukkoon.

Timba79 sanoi:
Miten selkäsi toimii esim. kyykyssä?

Saan olla älyttömän tarkka tekniikan kanssa. Mulla pyrkii jotenkin pyöristymään alaselkä tehdessäni syväkyykkyä, vaikka kuinka pitäisin selän suorassa ja katseen katossa, niin silti välillä tuntuu pientä kolotusta alaselässä kyykyn jälkeen. Selän lisäksi mun pitää vahdata mun polvia. Sen siitä saa, kun on pihtikintut :rolleyes: . Pyrin myös punnistamaan selkä suorana ylös. Mulla on ihan ässän muotoine alaselkä. Ollessani selkä seinää vasten, näyttää ihan siltä kuin joku olisi puraissut palan pois :lol2: .

Jos sulla on pääpainotus kehoilussa, eikä voimailussa, niin kokeile jättää joksikin aikaa se takakyykky pois. Korvaa se esim. etukyykyllä, hack-prässillä tai vastaavilla liikkeillä jotka kuormittaa hyvin etureisiä, mutta säästää selkää.

Samalla alat tekemään sitä SJMV:tä, hyvällä tekniikalla ja aluksi sellaisilla painoilla, että mitään sarjaa et joudu tekemään loppuun asti. 6-8 toistoa voisi olla hyvä toistoalue, pidemmissä sarjoissa on aina vaarana tekniikan rikkoutuminen.

En tiedä auttaako yhtään, mutta nämä kikat ovat auttaneet kovasti mun selkäni kanssa.

Lisäksi jätin kaikenmaailman selänojennukset kokonaan ohjelmasta pois, SJMV jumppaa selkää jo ihan riittävästi ja siihen päälle vielä rasitukset kulmasouduista yms. ja varmasti saa kunnossa oleva alaselkäkin jo tarpeeksi rasitusta.

Timba79 sanoi:
Jos sulla on pääpainotus kehoilussa, eikä voimailussa, niin kokeile jättää joksikin aikaa se takakyykky pois. Korvaa se esim. etukyykyllä, hack-prässillä tai vastaavilla liikkeillä jotka kuormittaa hyvin etureisiä, mutta säästää selkää.

Ei sitä osaa olla ilman takakyykkyä :D. Varsinkin nyt kun rupeaa kyykky kehittymään. Ai niin, painotus on kehoilussa. Mun polvet ei kyllä tykkää hackkyykystä.

Timba79 sanoi:
Samalla alat tekemään sitä SJMV:tä, hyvällä tekniikalla ja aluksi sellaisilla painoilla, että mitään sarjaa et joudu tekemään loppuun asti. 6-8 toistoa voisi olla hyvä toistoalue, pidemmissä sarjoissa on aina vaarana tekniikan rikkoutuminen.

Mulla on myös hankala saada mitään tuntumaa takareisille SJMV:ssa.

Timba79 sanoi:
En tiedä auttaako yhtään, mutta nämä kikat ovat auttaneet kovasti mun selkäni kanssa.Lisäksi jätin kaikenmaailman selänojennukset kokonaan ohjelmasta pois, SJMV jumppaa selkää jo ihan riittävästi ja siihen päälle vielä rasitukset kulmasouduista yms. ja varmasti saa kunnossa oleva alaselkäkin jo tarpeeksi rasitusta.

Pitää kokeilla. Ei sitä saa pienistä vastoinkäymisistä lannistua. Itsekään en ole tehnyt pitkiin aikoihin selänojennusta. Mulla ei yksinkertaisesti selkä tykkää siitä. Vasen alaselkä aina jumissa sen jälkeen ja lihas kramppaa inhottavasti.

Kiitos vinkkeleistä timppa-setä! :D

burdock sanoi:
Mulla on myös hankala saada mitään tuntumaa takareisille SJMV:ssa.

Tähän on pakko sen verran kommentoida, että itselläni ei Hyvää Huomenta tunnu tekovaiheessa oikeastaan yhtään takareisissä, eikä tuntunut SJMV:kaan, silloin kun sitä säännöllisemmin vuosi, pari sitten tein. Lähinnä pakarat ja selän ojentajat tuntu(i)vat osumaa ottavan. Mutta seuraavana päivänä kyllä meinaan tuntuu/tuntui reisihauiksissakin... nimim. 3*6 jullea eilen ja reisihauikset melkeinpä kosketusarat :kuola:

Pointti: kyllä ne takareiskat tekevät rutkasti työtä ilman sitä poltetta ja pumppiakin. :thumbs:

Gillylta se jo tulikin, eli ei niihin takareiskoihin paljon tuntumaa saa SJMV:n kanssa, mutta seuraavana päivänä tietää tehneensä.

SJMV on vaan sellainen liike että sitä on tehtävä paljon että sen sisäistää. Ajan kanssa se kyllä alkaa tuntumaan kun sen saa rutiiniksi ja oppii sen itselleen luonnollisimman liikeradan. Eikä sitten kannata liikaa stressata lukemalla suoritusohjeita, vaan teet sillä tavalla kuin tuntuu hyvältä. Jos jossain lukee että se on ehdottomasti tehtävä hieman koukistetuin jaloin ja itse tykkäät tehdä sitä täysin suorin jaloin (ja se toimii sinulla), niin mitä ihmeen järkeä olisi muuttaa sitä suoritustapaa? Asia tietenkin erikseen, jos tekniikka on niin heikolla pohjalla, että loukkaantumisriski on suuri.

Mitä mieltä porukka on seuraavasta ohjelmasta? Jalkoja en voi ottaa ollenkaan kesäaikaan jalkapalloharrastuksen vuoksi. :wall: Mutta olisikohan tämä muuten toimiva?

1. RINTA, OLKAPÄÄT, OJENTAJAT

RINTA
- Penkkipunnerrus
- Vinopenkki kp
- Ristitalja/peck-deck
- Vipunostot maaten

OLKAPÄÄT
- Vipunostot sivulle
- Vipunostot taakse
- Pystypunnerrus tangolla/kp
- Kohautukset

OJENTAJAT
- Kapea penkki/ojentajapunnerrus
- Narupunnerrus/pääntakaa

2. SELKÄ, HAUIS, VATSA

SELKÄ
- Kulmasoutu tangolla/kp
- Alatalja
- Ylätalja eteen/taakse

HAUIS
- Hauis scotissa/käsipainoilla seisten/istuen
- Hauis seisten tangolla tai hammerkääntö
- Rannekäännöt

VATSA
- Vinot ja suorat vatsalihakset

and1_ sanoi:
öööö,mitä tää meinaa? :D

Timba79:mä tiiän et mitä on kalorit,mut siis meinasin et mitä noi meinaa ku et vaik rasva on 4kcal? :nolo: mun on vähä vaikee tajuu tota asiaa ni jos joku viittis selittää.. ja sit jos pitäs olla suhde sillai et 30% protskuu 40% hiilarii ja 30% rasvaa,ni onks toi jakauma jotenki kokonais kaloreista vai miten? :hyper:

niin ja voi kuulostaa et oon iha palikka,mut näitä mä en vaa tajuu jos joku viittis selvittää tyhmälle :lol2:

JayLo ihan hyvältä näyttää

Joo laitoin vipunostot maaten vaihtoehtoiseksi peck-deckin ja ristitaljan kanssa. Jos tuohon selälle ottaisi vielä vaikka leuanvetoa vastaotteella :rolleyes:

and1_ sanoi:
Timba79:mä tiiän et mitä on kalorit,mut siis meinasin et mitä noi meinaa ku et vaik rasva on 4kcal? :nolo: mun on vähä vaikee tajuu tota asiaa ni jos joku viittis selittää.. ja sit jos pitäs olla suhde sillai et 30% protskuu 40% hiilarii ja 30% rasvaa,ni onks toi jakauma jotenki kokonais kaloreista vai miten? :hyper:

niin ja voi kuulostaa et oon iha palikka,mut näitä mä en vaa tajuu jos joku viittis selvittää tyhmälle :lol2:

Kaloreista tuo on, eikä suinkaan grammoista. Sitä ei voi grammosita laskea juuri siitä syystä, kun rasvassa on yhdessä grammassa 9 kcal ja prodessa ja hiilareissa 4 g.

Eli jos päivän kalorit on vaikkapa 3000 kcal, lasketaan tuosta monta PROSENTTIA on hiilareita, rasvaa ja protua, sitten vain se saatu kalorimäärä jaetaan 9:lläj jos kyse rasvoista ja 4:lla jos kyseä protusta tai hiilareista.

Aika sekava selostus, toivottavasti sait jotain tolkkua.

Back
Ylös Bottom