FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
sumutin123 sanoi:
Voiko "pikkuisen" kipeillä lihaksilla treenata, siis kun on vain pieni tunne lihaksissa tietäen jotain tehneensä, ja miksi näin? Miksi on niin kiellettyä treenata treenistä kipeytyneillä lihaksilla? Mitä se aiheuttaa treenatessaan kipeillä lihaksilla, ja miten/mistä/koska/ ( kenelle ) tietää, että on täydellisesti palautunut?

Riippuu siitä, miten kova on edellinen treeni ollut ja miten pitkään on ollut palutusmiaikaa. Jostain muistaisin lukeneeni, että 48 tunnin aikana on suurin osa treenin aiheuttamista "vaurioista" korjattu ja tämän jälkeen voisi senpuolest antaa lisää treeniä. Eli jos tuo pari päivää on mennyt, niin mielestäni voi vähän kipelläkin lihaksilla treenailla. Ja toki myös jako vaikuttaa 1-2 jakoisissa on itellä lähes aina joku paikka kipeenä.

Turisas sanoi:
Mites sijoittelisin vatsat tuohon?

Kummalle päivälle? Ja olisiko aiheellista treenata kylkiä vielä erikseen toisena päivänä? Mulla on kyllä osittain kokemuspohjainenkin aavistus, että ainakin jos viimeiseksi liikkeeksi jättää vatsat tai kyljet, niin voi siinä vaiheessa olla asenteesta enää rippeet jäljellä ja ajatustapa alkaa olla: "Hutastaan nämä nyt äkkiä, että pääsee kotiin". Entäs sellainen ratkaisu, että tekisi vatsat kotona? Kävisi vaikkapa katsomassa kaupasta kovasti ylistetyn voimapyörän ja rullailisi sillä kotona pari kertaa viikossa, niin jaksaisi siihen hommaan keskittyäkin? Treenaako voimapyörä kylkiäkin vai pitäisikö niille olla oma liikkeensä?

Itse teen vatsat ykköspäivässä, mutta IMO aika makuasia se on kummassa ne tekee, mulla tuo ykköspäivä vieä vähemmän aikaa ja ne sopii sentakia siihen hyvin. Ja kylkiä en erikseen 2-jakoisessa tee. Teen vain vuoronpertään eri treeneissä ns. suorat ja vinot vatsalihakset. Vinojen ollessa vuorossa tulee kyljetkin mukaan treeniin.

Timba79 sanoi:
Itse teen vatsat ykköspäivässä, mutta IMO aika makuasia se on kummassa ne tekee, mulla tuo ykköspäivä vieä vähemmän aikaa ja ne sopii sentakia siihen hyvin. Ja kylkiä en erikseen 2-jakoisessa tee. Teen vain vuoronpertään eri treeneissä ns. suorat ja vinot vatsalihakset. Vinojen ollessa vuorossa tulee kyljetkin mukaan treeniin.
Varmaankin vain yksi liike suorille ja yksi vinoille? Mitä liikkeitä olet itse käyttänyt?

Turisas sanoi:
Varmaankin vain yksi liike suorille ja yksi vinoille? Mitä liikkeitä olet itse käyttänyt?

Yhdellä liikkeellä mennään. Vinoilla käytän pääsääntöisesti sitä ns. "mersulla ajoa". Eli ollaan normaalissa vatsapenkissä jossa nilkat on tuettu ja levypainoa kierretään puolelta toiselle, toimii mulla parhaiten vinoille.

Suorille sitten vaihtelen enemmänkin, voimapyörää tulee tehtyä jos vaan olkapäät ja alaselkä ei tykkää huonoa, muuten rutistuksia lisäpainoilla, rutistuksia laitteessa yms. Yleensä 3-4 vatsasarjaa per vatsatreeni, on riittänyt mulla ihan hyvin.

mitkäs liikkeet selälle leventää selkää parhaiten? :hyper: ku haluis vähä hartioita leveemmäks ja yläselkään lihaksii :D eli millasil liikkeil ja minkälaisil toistoil ois hyvä tehä?nyt en siis hae voimaa niinkää vaa lihaksii enemmänki :david:

Onko kuinka tarkka tuo liikkeiden järjestys? Voiko tehdä esim. leuanvetoa(3 sarjaa) siihen väliin vaikka olkapäät(3 sarjaa) ja sitten alatalja(3 sarjaa)... vaiko ensin selän molemmat liikkeet ja sitten vasta olkapäät? :david:

and1_ sanoi:
mitkäs liikkeet selälle leventää selkää parhaiten? :hyper: ku haluis vähä hartioita leveemmäks ja yläselkään lihaksii :D eli millasil liikkeil ja minkälaisil toistoil ois hyvä tehä?nyt en siis hae voimaa niinkää vaa lihaksii enemmänki :david:

Teet ihan tasaisesti ja kovaa yläselän treenin, hyviä liikkeitä sille aluelle on leuanvedot ja ylätalja eri otteilla, sekä kulmasoutu ja alatalja.

Olen tässä pari kuukautta vetänyt 3 kertaa kropan viikossa.

nyt alotin maanantaina ton 2 jakosen, eli treenailen ma ti to pe:)
yksjakosella tein liikkeitä 10-15 ja nyt alotin 8-12.

Sopiiko laihduttajalle tämä treeni? kun otsikossa lukee treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja olen saanut sen käsitteen että lihakset eivät kasva laihdutuksen aikana :(

kajakki sanoi:
Olen tässä pari kuukautta vetänyt 3 kertaa kropan viikossa.

nyt alotin maanantaina ton 2 jakosen, eli treenailen ma ti to pe:)
yksjakosella tein liikkeitä 10-15 ja nyt alotin 8-12.

Sopiiko laihduttajalle tämä treeni? kun otsikossa lukee treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja olen saanut sen käsitteen että lihakset eivät kasva laihdutuksen aikana :(

Eipä ne lihakset valitettavasti kasva dieetillä, mutta kova salitreeni on edellytys niiden lihojen säilymiseen dieetin aikana (toki myös esim. proteiinit on avainasemassa). 2-jakoinen on todella rankka treeni kovaa tehtynä ja itselllä tulee jonkinverran ongelmia palautumisen kanssa dieetillä. Tosin käyn neljä kertaa viikossa salilla, että ehkä tuota voisi tehdä kolmesti, tyyliin ma ke ja pe, jäisi sitten enemmän aikaa palautumiselle.

Timba79 sanoi:
Teet ihan tasaisesti ja kovaa yläselän treenin, hyviä liikkeitä sille aluelle on leuanvedot ja ylätalja eri otteilla, sekä kulmasoutu ja alatalja.

ookkei :worship: ku mul on tuntunu ettei oo selkään lihaa tullu niin hirveesti saatikka leveyttä.. montakoha sarjaa kaikkiaa ois hyvä tehä selälle,ku teen 4 jakosel eli selkä kerra viikos.. ja ku teen mave:n joka toinen viikko ni nyt on sarjat 14 mave viikol ja 12 sillo ku en tee :rolleyes: ja saako noilla liikkeillä hyvin "siivetki" kasvamaa jollon tulis leveyttä?kyselen paljo mut en haluu jauhaa treenii väärin ettei kehity ku tääl on tietoo asiasta :david:

ja sit tuli viel yks kyssäri ku mittailin käsii ni oikee käsi on vasenta 0.5cm paksumpi :itku: mitenköhän saisin parhaiten noi narut yhtä paksuiks?vasemmalle vaa pari sarjaa enemmä?tol narummal eli vasemmal jaksan kumminki tehä vähä paremmi jos teen vaik käsipainoil hauiskääntöö :rolleyes: ja samoin toi vasemman käden hauis "alkaa" iha vähä ylempää ku oikeen,ni mikäköhä neuvoks? :( oon vasenkätinen,ja teen myös kirjotuksen ym. vasemmal en tiiä oisko sillä osuutta asiaan..

and1_ sanoi:
ookkei :worship: ku mul on tuntunu ettei oo selkään lihaa tullu niin hirveesti saatikka leveyttä.. montakoha sarjaa kaikkiaa ois hyvä tehä selälle,ku teen 4 jakosel eli selkä kerra viikos.. ja ku teen mave:n joka toinen viikko ni nyt on sarjat 14 mave viikol ja 12 sillo ku en tee :rolleyes: ja saako noilla liikkeillä hyvin "siivetki" kasvamaa jollon tulis leveyttä?kyselen paljo mut en haluu jauhaa treenii väärin ettei kehity ku tääl on tietoo asiasta :david:

Mulla tulee 4-5 jakoisessa selälle jotain 14-15 sarjaa ja siinä ei siis ole mavea eikä mitään alaselän nylkytyksiä mukana. Neljällä liikkeellä menen eteenpäin.

Tärkeintä selkätreenissä on oppia tekemään selkälihaksilla, joten niiden lapojen pitää liikkua. Tomi on kirjoittanut sen loistavan tredin "lavat liikkumaan ja selkä kasvuun" tai jotain sinneppäin, haulla varmasti löytyy. Mutta muista selkätreenissä alussa keskittyä tuntumaan ja pitää maltilliset painot, kun se tuntuma selkään löytyy, voi sitä romuakin alkaa laittamaan mukavasti lisää.

Ja jos sulla käsissaä on joku puolensentin paksuusero, niin ei IMO kannata alkaa mitenkään tasottelemaan. Kiinnitä huomiota että arkielämässä teet työt tasapuolisesti molemmilla käsillä. Eli vaikka kauppakassit kannetaan vuoronperään eikä aina samalla kädellä jne jne.

Kannattaako vetää neljä eri liikettä vatsalle yhdessä treenissä, tai ylipäätään millekään lihasryhmälle, noin 3 sarjaa/liike? Vai voiko niitä vetää peräkkäisinä päivinä---->liian lyhyt palautumisaika, lihakset ovat edellisen päivän treenistä kipeinä ja kumminkin eri liikkeet ottavat myös samoihin lihaksiin?????

and1_ sanoi:
öööö,mitä tää meinaa? :D

kcal = kalori = energiamäärä joka yhdestä grammasta kyseistä makroravinnetta tulee.

Lukaseppas tuolta FAQ:n puolelta nuo usein kysytyt ravintoasiat, pääset vähän peruskäsitteistä jyvälle.

Strider- sanoi:
Olen kuullut että salipäivänä ei saisi nauttia alkoholia ollenkaan, pitääkö kutinsa?

Kyllähän tuo aika järkevä sääntö on. Ennen salia nyt ei tietenkään, sen sanoo jo järkikin, eli luokkaantumisriski kasvaa huomattavasti.

Ja salin jälkeen jos vetää tyrät, menee palutumiset täysin vituilleen ja sen kyllä sitten huomaa kun kaikki paikat on helvetin kipeänä. Eli treeni menee hukkaan ja tulee vielä ylimääräisiä jumejakin helposti.

Eli yrittäkää ajoittaa ne huikanotot silleen, että salilla ei olla samana tai seuraavana päivänä.

Timba79 sanoi:
Kyllähän tuo aika järkevä sääntö on. Ennen salia nyt ei tietenkään, sen sanoo jo järkikin, eli luokkaantumisriski kasvaa huomattavasti.

Ja salin jälkeen jos vetää tyrät, menee palutumiset täysin vituilleen ja sen kyllä sitten huomaa kun kaikki paikat on helvetin kipeänä. Eli treeni menee hukkaan ja tulee vielä ylimääräisiä jumejakin helposti.

Eli yrittäkää ajoittaa ne huikanotot silleen, että salilla ei olla samana tai seuraavana päivänä.

Joo on paikat kyl helvetin jumis jos ottaa treenin jälkeen. Tosin tuskin pari kaljaa tekee pahaa , jostain luin että auttais jopa palaumisessa (b-vitamiini?).

Eikä ikinä kannata mennä pienessäkään kankkusessa salille, sydän voi sanoa työsopimuksen irti.

Vedän nyt 3-jakosella ja kysyisin, että mitä mieltä olette selkätreenistäni (antakaa toki ideoita parempaan)?

3x alatalja
3x kulmasoutu
3x leuanveto ylätaljassa
3x ihme vempele, jossa vedetään ylhäältä edestä kahvat rintaan kuten kapeassa penkissä. Vastuksena toimivat tutut ja turvalliset levypainot. Kyseessä ei ole mikään talja eikä kone vaan ihmelaite (nimi????) Mihin lihaksiin tehoaa??? Toivottavasti joku tietää mistä puhun. Luultavasti melko tyyris, koska kokoa siltä löytyy, ja ihan simona, sen verran massiivinen laite se on.

Back
Ylös Bottom