FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt on aika vihdoin ja viimein aloittaa se painon ja massan lisääminen. Ruokavalio on vielä hieman hakusessa, mutta olen miettinyt tällaista.

Aamulla n. klo 7.00 kaurapuuroa lautasellinen ja jos uppoo niin sämpylä päälle ja n. 3dl maitoa.

Lounaalla n. klo 11.00 kunnon ruoka-annos mitä sitten sattuu olemaan jotain ns. kunnon ruokaa kuten perunaa, lihaa jne...ja maitoa juu...

Noin klo 17.00 sitten seuraava kunnon ruoka-annos ellen sitten ole salilla tuohon aikaan niin sitten noin klo 19.00 päivällinen...ja josain vaiheessa toki syön jotain pientä välipalaa kuten sämpylän tai jotain tuon klo 11 ruokailun ja klo 17 ruokailun välillä. Ja sitten iltapalaksi olen mietiskellyt, että vaikka heti treenin jälkeen juonkin fastin massaa niin illalla sitä voisi juoda ikäänkuin iltapalaksi maidon ja kaurahiutaleiden kera?? Saitteko mitään selkoa? Onko tässä edes mitään järkeä. Kun olen kesätöissä ja autokoulut ja kaikki pukkaa päälle niin saattaa olla hiukan epäsäännöllisiä nuo ruokailut. Onko se huono juttu? Onko jollakulla parempia ideoita? Niin ja mikä olisi sellainen ihanteellinen kalorimäärä/päivä kun sitä massaa ja painoa koittaa lisätä? Ja mitkä ruuat olisivat kaikkein kaloripitoisimpia?

Haluaisin kysyä semmoista asiaa, että pystyykö samaa lihasryhmää harjoittamaan 3 kertaa viikossa? Olen lukenut, että 3 kertaa viikossa yhdelle lihasryhmälle on liikaa, ja että lihas voi tyrehtyä. Itse olen vasta aloittanut noin kuukausi sitten salilla käymisen ja treenaan 3 kertaa viikossa samat sarjat. Tulokset ovat nousseet, mutta en ole varma että millainen ohjelma minulle sopisi parhaiten. Voisiko joku auttaa? :nolo:

MaDDy sanoi:
Haluaisin kysyä semmoista asiaa, että pystyykö samaa lihasryhmää harjoittamaan 3 kertaa viikossa? Olen lukenut, että 3 kertaa viikossa yhdelle lihasryhmälle on liikaa, ja että lihas voi tyrehtyä. Itse olen vasta aloittanut noin kuukausi sitten salilla käymisen ja treenaan 3 kertaa viikossa samat sarjat. Tulokset ovat nousseet, mutta en ole varma että millainen ohjelma minulle sopisi parhaiten. Voisiko joku auttaa? :nolo:

Selaappa hst-ketju läpi: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=4832

Mihin konkarit sekoittavat öljyä, se kun tuntuu suussa hieman iljettävältä pelkästään nautittuna? Voiko öljyä ottaa ihan millä aterialla vain, ja miksi sitä ylipäätään vedetään? Öljyjen ominaisuuksia ravinnossa?

sumutin123 sanoi:
Mihin konkarit sekoittavat öljyä, se kun tuntuu suussa hieman iljettävältä pelkästään nautittuna? Voiko öljyä ottaa ihan millä aterialla vain, ja miksi sitä ylipäätään vedetään? Öljyjen ominaisuuksia ravinnossa?

Veteen ja ykkösellä alas. Yleensä öljy otetaan illalla ja hiilarit aamulla. En ole varma miksi vedetään, mutta elimistö tarvitsee rasvaa esim. hormoonitoiminnan ylläpitoon ja saahan rasvasta energiaa eikä tarvitse syödä mielettömiä määriä hiilareita energian saannin takia.

Kertokaas viisaat mielipiteenne miten äijän käy jos pudotan nykyisen salilla käyntini kolmesta kahteen kertaan. Eli kävisin salilla esim ti ja to lisäksi juoksu lenkillä ma ja ke tai pe? Eli miten käy kehityksen? Kannattako reenata koko kroppa molempina päivinä vai jakaa kahteen osaan?

Tämä vaihto ihan ajankäytön ongelmien takia.

Nykyisin käyn kolmekertaa salilla ja kaksikertaa juoksu lenkillä. Kroppa jaettu kolmeen osaan reeniä kerta viikko per lihasryhmä.

Snafu sanoi:
Tuolla alussahan se on jo kerrottu, että vaihtelu on avain kehitykseen.

Yleensä kai ollaan sitä mieltä, että 6-12 toistoa kehittää parhaiten massaa ja sarjoja voit tehdä vähän oman maun mukaan. Searchilla löydät useita ketjuja noista sarjamääristä mitä jengi tekee millekin lihakselle. Treeni pitäisi kuitenkin ehtiä tekemään alle tuntiin.

Miksi treeni alle tunnissa? Entä sitten kun menee yli? Pitääkö silloin saada protskua jo treenin aikana? Siksikö, että ensimmäisinä treenatut lihakset eivät olisi liian pitkään purkautuvassa tilassa?

Entäs 2- tai 3-jakoiset, kun niillä vedetään kroppa läpi luvunmukaisella kerralla-----> treenit kestävät pidempään. Vai eikö pienemmillä jaoilla tehdä niin paljon eri liikkeitä, vain pääliikkeitä, ja mitä nämä "pääliikkeet" ovat? Esimerkkejä pääliikkeistä.

Riittääkö Timben kertoma treenivaihtelu:

1. kk 12-15 toistoa per sarja
2. kk 8-12 toistoa per sarja
3. kk 6-8 toistoa per sarja
Ja alusta uudelleen

...vai pitääkö päätään rasittaa stressillä riittävästä vaihtelusta esim. eri jakoisilla ohjelmilla, aikatauluilla yms.

Kuinka monta kertaa viikossa vedetään 2-, 3-, 4-, 5-....... 1095-jakoisilla ohjelmilla ja millä on/off -tyylillä: esim. 1on 1 off tai 2on 1off???

Kiitos kaikille vastanneille ja onnea voittajille! Arvonnat suoritetaan joka yhdeksäs karkausvuosi, joten muista pelata! Lisäarvonnassa jaetaan 13:lle onnelliselle soppakauha lisäravinteiden MALTILLISEN JÄRKEVÄÄN annosteluun. Hei hei ja näkemisiin. Seuraavat hyvät-tyypit-vastaavat-kaikkiin-kysymyksiini -arvonnat järjestetään poikkeuksellisesti 26:ntena karkausvuotena :itku: Mutta hätä ei ole tämän näköinen. Odotuksenne nimittäin palkitaan! Jokaiselta arvontaan osallistuneelta peritään ylimääräinen 250 euron maksu. *ja kansa hurraa* :worship: :worship: :worship:

Voiko ateriana nautittavaan protskujuomaan laittaa melkeinpä mitä vain, vaikkapa heraa, kaseiinia, munaprotua, soijaa.....sun muuta? Jos ei niin, mitkä sopivat parhaiten? Olen ainakin lukenut, että porukka pistää heraa ja kaseiinia, mutta hera tässä tarkoituksessa ( ateriana ) on pistänyt miettimään, koska sehän on nopea vaikutteinen---> soveltuu ( parhaiten ) palautumiseen. Eikös ole parasta nauttia hitaita/pitkävaikutteisia proteiineja päivän aterioissa? Myös heraa ja kaseiinia vedetään yhdessä.... and the question goes: What for??

Voi siihen laittaa mitä vain. yleensä maitoproteiinia.

Timba79, voisiko tänne laittaa jotain juttua tuloksia huonontavista tekijöistä?

sumutin123 sanoi:
Voiko ateriana nautittavaan protskujuomaan laittaa melkeinpä mitä vain, vaikkapa heraa, kaseiinia, munaprotua, soijaa.....sun muuta? Jos ei niin, mitkä sopivat parhaiten? Olen ainakin lukenut, että porukka pistää heraa ja kaseiinia, mutta hera tässä tarkoituksessa ( ateriana ) on pistänyt miettimään, koska sehän on nopea vaikutteinen---> soveltuu ( parhaiten ) palautumiseen. Eikös ole parasta nauttia hitaita/pitkävaikutteisia proteiineja päivän aterioissa? Myös heraa ja kaseiinia vedetään yhdessä.... and the question goes: What for??

Saavatko pitkävaikutteiset prodet nopeavaikutteisten prodejen kanssa nautittuna koko satsin pitkävaikutteiseksi??? Eli onko satsilla ollenkaan nopeaa vaikutusta? Tämän haluan tietää siksi, että pitkävaikutteiset esim. maito80 on kalliimpaa nopea vaikutteisiin verrattuna, joten pitkävaikutteisuuden aikaansaamiseksi ei tarvitse käyttää niin paljoa kalliita, osan voi korvata nopeilla protuilla. Edellyttäen tietenkin olettamukseni olevan totta.

Saako muuten kaseiinia erikseen ja miltä valmistajalta? Mitä hyviä pitkävaikutteisia proteiineja on?

Sumutin123: Ei ne proteiinien ominaisuudet toisiaan kumoa, mutta esim maito muodostaa "kalvon" mahaan, mikä hidastaa ravinnon imeytymistä.

Natu on henkilö joka ei käytä kiellettyjä aineita.

hekottaja sanoi:
Sumutin123: Ei ne proteiinien ominaisuudet toisiaan kumoa, mutta esim maito muodostaa "kalvon" mahaan, mikä hidastaa ravinnon imeytymistä.

Natu on henkilö joka ei käytä kiellettyjä aineita.

Mutta kun on sanottu, ettei maitoa kannata palkkarissa vedellä, koska maito on hidasvaikutteista???

sumutin123 sanoi:
Mutta kun on sanottu, ettei maitoa kannata palkkarissa vedellä, koska maito on hidasvaikutteista???

Niin niin. Siis ei se maidon proteiinin nopeus (hidas) muuta nopean heran nopeutta vaan maidon luoma "kalvo" hidastaa hieman heraa eikä siksi maitoa käytetä palkkarissa.

Ovatko muuten basmati- ja jasmiiniriisi ravintoarvoiltaan tummaa kuitupitoista pitkäjyväistäriisiä paljonkin huonompia, valkoista kun ovat??? Ja sitten ihmettelen vielä kun porukat ylipuhuu niiden "taivaallista" makua. Ei ne vaan miltään minusta maistu... vai pitääkö niihin laittaa jotain tiettyä maustetta/mausteita erikseen ja MITÄ?

Entäs sitten kun porukat vetää ateriana prodejuoman, jossa on nopeita- ja hitaitaproteiineja, mutta eikö tällaisessa pitäisi olla niitä hitaita? Vai onko sillä ylipäätään mitään väliä, mitä proteiineja päivän mittaan nauttii, kunhan saa riittävästi niitä???

hekottaja sanoi:
maito muodostaa "kalvon" mahaan, mikä hidastaa ravinnon imeytymistä

Mistäs lähtien ravinto on imeytynyt mahalaukusta ? Vai muodostaako maito sen kalvon ohutsuoleen ? Toki mahalaukustakin jotain imeytyy esim. alkoholi ja vesi. Voiko joku vahvistaa tämän kalvoteorian vai mikä on syynä maidon imeytymisetä hidastavaan vaikutukseen ? Vai onko koko juttu vain jotenkin muodostunut todeksi vaikka onkin täyttä puppua..

trebla sanoi:
Mistäs lähtien ravinto on imeytynyt mahalaukusta ? Vai muodostaako maito sen kalvon ohutsuoleen ? Toki mahalaukustakin jotain imeytyy esim. alkoholi ja vesi. Voiko joku vahvistaa tämän kalvoteorian vai mikä on syynä maidon imeytymisetä hidastavaan vaikutukseen ? Vai onko koko juttu vain jotenkin muodostunut todeksi vaikka onkin täyttä puppua..

Siis hidastaahan se imeytymistä syömishetkestä eteenpäin, jos ruoka on mahassa kauemmin. "kalvo" on syystäkin lainausmerkeissä..

Back
Ylös Bottom