FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Nigel sanoi:
Siis tarkoittaako 2-jakoinen treeni sitä, että käy 2 kertaa viikossa salilla?

Ei, vaan että kroppa on jaettu kahteen osaan treenien suhteen. Yleensä 2-jakoisella treenataan 3-4 kertaa viikossa.

nko sanoi:
Ja tuo siis riippumatta siitä, vaikka käviskin salilla 3 krt/vko kaksijakoisella?

Tässä tapauksessa vaihtelet sillä tavalla, että esim. jos sulla on MA ja PE päivänä rinta ohjelmassa niin MA penkkipunnerrus ja PE Vinopenkkipunnerrus.

Zentic sanoi:
Tässä tapauksessa vaihtelet sillä tavalla, että esim. jos sulla on MA ja PE päivänä rinta ohjelmassa niin MA penkkipunnerrus ja PE Vinopenkkipunnerrus.

Eli tajusinko nyt oikein, jos otetaan esimerkiksi nuo selkäliikkeet, että teen esimerkiksi alatalja MA, kulmasoutu tanko PE, sitten seuraavan viikon keskiviikkona vasta kulmasoutu kp ja sitä seuraavana maanantaina aloitan taas alusta ja sama kierto?

EDIT: Sikäli kun olen aloittelija, helmikuusta lähtien käynyt salilla ja tehnyt vähän mitä sattuu, ja tuota kyseistä ohjelmaa olen noudattanut tai yrittänyt noudattaa tässä parisen viikkoa, haluaisin kysyä että kuinka kauan 2-jakoisella on hyvä treenata? Milloin kannattais siirtyy ehkä 3-, tai 4-jakoiseen?

Ei ole olemassa mitään aikaa miten kaun 2-jakoisella voi/kannattaa treenata. Jos treeni sisältää jo vaihtelua, voi samalla jaolla tehdä niinkaun kun hyvältä tuntuu. Itse vaihtelen 2- ja 5-jakoisen välillä. 5-jakoinen on yleensä dieetillä mukana, muuten menee pitkätkin ajan putkeen 2-jakoisella.

nko sanoi:
Eli tajusinko nyt oikein, jos otetaan esimerkiksi nuo selkäliikkeet, että teen esimerkiksi alatalja MA, kulmasoutu tanko PE, sitten seuraavan viikon keskiviikkona vasta kulmasoutu kp ja sitä seuraavana maanantaina aloitan taas alusta ja sama kierto?

Näinhän se menee :thumbs:

Tuosta vaihtelusta tuli mieleen, että olisiko mitään järkeä/hyötyä vaihdella 3- ja 4-jakoisilla tyyliin:

1.viikko=4-jakoinen
2.viikko=3-jakoinen
3.viikko=4-jakoinen
4.viikko=3-jakoinen
5.viikko=kevyt treeni

ja tämän jälkeen sama alusta vaihtamalla toisto määrät erilaisiksi.

No en keksi mitään järkevää syytä vaihdella noin lyhkäsillä jaksoilal 3- ja 4-jakoisen välillä. Jos viikoittaista vaihtelua haluat, tee se vaikka toistomäärillä ja/tai palautustaukoja muuttamalla.

Samaa ohjelmaa kannattaisi muutenkin pitää aina useampi kuukausi, edellyttäen toki että sen alkujaankaan on järkevä ohjelma.

Liiallinen vaihtelu treenissä on myös huono puoli, eihä siitä kohta ota erkkikään selvää, että onko minkäänlaista kehitystä tullut.

Ei ole omasta mielestäni myöskään järkeä moisessa sahaamisessa. Mielestäni tuo alituinen vaihtelu on yksi pahimmista virheistä, minkä ohjelman suunnittelussa voi tehdä. Progressiivisuus on vaikea säilyttää ja kehitystä on hankala seurata.

Ja vielä jos lisäsätään se, että treenipäiväkirjaa ei pidetä, niin progressiivisuuden seurannasta tulee jo käytännössä mahdotonta.

Hei Mitenkäs tossa hekottajan aamupalassa, kun on 4dl kaurahiutaleita, rahka ja 4dl mehukeitto. Tehdäänkö noista esim. joku sekotus vai miten syötte sen? Itellä ei ainakaan kaurahiutaleet ja rahka sovi yhteen :urjo: . Mitä voisin vetää aamulla ehkä kaurahiutaleitten sijasta?

ArSka87 sanoi:
Hei Mitenkäs tossa hekottajan aamupalassa, kun on 4dl kaurahiutaleita, rahka ja 4dl mehukeitto. Tehdäänkö noista esim. joku sekotus vai miten syötte sen? Itellä ei ainakaan kaurahiutaleet ja rahka sovi yhteen :urjo: . Mitä voisin vetää aamulla ehkä kaurahiutaleitten sijasta?

No pirtelöksi vaan.Tai voit korvata esim 1dl kaurahiutaleita banaanilla. Käytä mielikuvitusta.

jos tekee 2-jakoisen ohjelman yhdessä päivässä, niin onko kehitys huonompaa, vaikka kunto sen periaatteessa kestäsikin?
olisi vain helpompi käydä salilla 2 kertaa viikossa, tehdä silloin enemmän, kuin jakaa 2. osaan ja käydä 4 kertaa/vko salilla...

toinen peruskysymys: monesta lähteestä olen kuullut, että käytännössä lihakset kasvavat yhtä hyvin, jos tekee vain 1. sarjan kuin että jos tekisi useamman. mitä tähän sanotte?

diameter sanoi:
jos tekee 2-jakoisen ohjelman yhdessä päivässä, niin onko kehitys huonompaa, vaikka kunto sen periaatteessa kestäsikin?
olisi vain helpompi käydä salilla 2 kertaa viikossa, tehdä silloin enemmän, kuin jakaa 2. osaan ja käydä 4 kertaa/vko salilla...

toinen peruskysymys: monesta lähteestä olen kuullut, että käytännössä lihakset kasvavat yhtä hyvin, jos tekee vain 1. sarjan kuin että jos tekisi useamman. mitä tähän sanotte?

Tee sitten koko kroppa kerralla ohjelmalla jos vain kahdesti viikossa salille pääset, silleen se on parasta toteuttaa.

Ja puhutko tässä yhden sarjan hommassa nyt jostain DC-treenistä tai vastaavasta? Jos puhut, niin siinä on sitten monta muutakin mutkaa matkassa kuin pelkkä sarjojen vähäinen määrä. Treenitapoja on toimivia lähes yhtä monta kun treenaajiakin. Eli mitään yhtä oikeaa ja järkevintä tapaa ei olemassa ole.

2-jakoiset ohjelmat:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3 ?
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2 ?
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät
- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2 ?
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2 ?

Laitoin tuohon kysymysmerkit niiden liikkeiden kohdalle, jotka ovat minulle vähän epäselviä. Että jos voisitte hiukan selittää miten ne tehdään tai jonkun linkin pasteta jossa on kuvia tai videonpätkä. Threadin alussa oli hienosti videonpätkiä mutta ei tainnut olla ihan joka liikkeestä?

Kiitos avusta jo etukäteen :worship:

Timba79 sanoi:
2-jakoiset ohjelmat:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Aika paljon tavaraa (sarjoja) tuntuisi olevan, joten kannattaa sitten muistaa tässä jos käy jokatoinen päivä, että ei tee noita sarjoja failureen asti, vaan aina se 1-2 toistoa varastoon. Eikä käytä pahemmin mitään erikoistekniikoita esim. pakkotoistoja, sillä muuten hermosto alkaa käydä hieman ylikierroksilla ja tie ylikuntoon voi alkaa..

Ron Moss sanoi:
Aika paljon tavaraa (sarjoja) tuntuisi olevan, joten kannattaa sitten muistaa tässä jos käy jokatoinen päivä, että ei tee noita sarjoja failureen asti, vaan aina se 1-2 toistoa varastoon. Eikä käytä pahemmin mitään erikoistekniikoita esim. pakkotoistoja, sillä muuten hermosto alkaa käydä hieman ylikierroksilla ja tie ylikuntoon voi alkaa..

Totta puhut. Varsinkin aloittelevamman pitää olla varovainen siinä, miten loppuun sarjat vetää. Itse kyllä vedän sarja loppuun, mutta erikoistekniikoita käytän todella vähän. Joskus tulee pudotussarja tehtyä, mutta muuten en käytännössä niitä käytä.

Ja aina tarvittaessa pidetään sitten 1-2 ylimääräistä lepopäivää, eli ei mennä salille jos keho huutaa lepoa.

Minkä takia Timban kaksijakoisessa tehdään joko rannekääntöjä tai kohautuksia, nuo eivät käsittääkseni ota samaan lihakseen? :S

Itse käytän tuota ohjelmaa, ja olen todennut sen hyväksi, mutta en oikein ymmärrä tota. Yleensä ite teen kummatki samalla treenikerralla. Onko liikaa liikkeitä yhdelle kerralle? :(

nko sanoi:
Minkä takia Timban kaksijakoisessa tehdään joko rannekääntöjä tai kohautuksia, nuo eivät käsittääkseni ota samaan lihakseen? :S

Itse käytän tuota ohjelmaa, ja olen todennut sen hyväksi, mutta en oikein ymmärrä tota. Yleensä ite teen kummatki samalla treenikerralla. Onko liikaa liikkeitä yhdelle kerralle? :(

Johtunee siitä että ne ovat molemmat pieniä lihaksia, joita voit treenata kumpaa haluat tuntuman mukaan 2-jakoisessa.

Back
Ylös Bottom