FAQ: Rintaan lihaa oikealla tekniikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
vaikken ammattilainen olekkaan,niin ittelle tulee etuolkaan pistoa jos nosto menee liikaa olkapäille,eli katos tangon liike rataa,itsellä paras koht on tossa nännien alapuolella. ja kannattaa olkia pikkusen venytellä,kireys tuo kans itselle vihlontaa

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
vaikken ammattilainen olekkaan,niin ittelle tulee etuolkaan pistoa jos nosto menee liikaa olkapäille,eli katos tangon liike rataa,itsellä paras koht on tossa nännien alapuolella. ja kannattaa olkia pikkusen venytellä,kireys tuo kans itselle vihlontaa

Juurikin tohon nännien alapuolelle nyt oon laskenu sitä tankoa, ja pyrkiny myös keskittymään siihen että käsivarret ois pystysuorassa. Pitää yrittää venytellä ja keskittyä vielä paremmin tohon. Näin seuraavana päivänä ei tunnu muuta kipua kuin perus domsseja. Tein tosin pystäriäkin, että en tiedä tuleeko sitten siitä penkistä vai ei.

Teenköhän jotain väärin, kun kun. Noh aiemmin penkissä kädet on olleet suoraan sivulle, eli ylhäältä katsoen oon ollu t-asennossa. Siinä onnistuinkin jotain kohtaa olkapäässä vioittamaan, ilmeisesti kiertäjäkalvosinta. Lääkärissä käyty, tulehduskipulääke kuurina ja aikaa kuulemma. Antoi kuitenkin luvan tehdä myös penkkiä, kuhan pitää painot pieninä ja ei tietty tee jos sattuu.

Nyt olen katsellut joitakin tekniikka videoita jne. Ja nyt sitte yrittänyt kääntää kyynärpäitä lähemmäs kylkiä. Pelkällä tangolla teen näin alkuun ja nyt sitte oikeassas etuolkapäässä tuntuu sarjan aikana, se on sellainen pistävähkö kipu. Eli mitä lähdetään korjaamaan?

Kai haet kunnon kaaren penkatessasi? Jos teet ns. "lahnapenkkiä" ilman minkäänlaista kaarta selkä kiinni penkissä ja yrität laskea sitä tankoa sinne alemmas kyynärpäät lähempänä kylkiä niin tietenkin etuolkapäät joutuvat koville.

Teenköhän jotain väärin, kun kun. Noh aiemmin penkissä kädet on olleet suoraan sivulle, eli ylhäältä katsoen oon ollu t-asennossa. Siinä onnistuinkin jotain kohtaa olkapäässä vioittamaan, ilmeisesti kiertäjäkalvosinta. Lääkärissä käyty, tulehduskipulääke kuurina ja aikaa kuulemma. Antoi kuitenkin luvan tehdä myös penkkiä, kuhan pitää painot pieninä ja ei tietty tee jos sattuu.

Nyt olen katsellut joitakin tekniikka videoita jne. Ja nyt sitte yrittänyt kääntää kyynärpäitä lähemmäs kylkiä. Pelkällä tangolla teen näin alkuun ja nyt sitte oikeassas etuolkapäässä tuntuu sarjan aikana, se on sellainen pistävähkö kipu. Eli mitä lähdetään korjaamaan?

Siis jos nyt ymmärsin oikein, eli olet penkannut kyynärpäät täysin levällään? :face: Tuohan on ihan kauheata paskaa, loukkaantumisriski on suunnaton olkapäille ja rintalihakselle venytys tuossa asennossa on hirvittävä... Ei mikään ihme, että paikat on sanonu sopimuksia irti. Huoh. TOTTAKAI niitä kyynärpäitä pitää viedä kylkiä kohti, pitäisi olla itsestäänselvyys lapojen yhteenviennin kanssa kun penkkiä lähdetään tekemään.

Kai haet kunnon kaaren penkatessasi? Jos teet ns. "lahnapenkkiä" ilman minkäänlaista kaarta selkä kiinni penkissä ja yrität laskea sitä tankoa sinne alemmas kyynärpäät lähempänä kylkiä niin tietenkin etuolkapäät joutuvat koville.

Eli siis mun kannattaa kokeilla vähän nostaa sitä kohtaa mihin lasken sen tangon? Kävi mielessä, että voisiko olla että mun etuolkapäät on suhteettoman heikot, kun oon tosiaan aina penkannut väärin?

Kyllä mä jonkinlaista kaarta siihen haen, hankala tietty tietää onko se hyvällä kaarella vai ei.

Siis jos nyt ymmärsin oikein, eli olet penkannut kyynärpäät täysin levällään? :face: Tuohan on ihan kauheata paskaa, loukkaantumisriski on suunnaton olkapäille ja rintalihakselle venytys tuossa asennossa on hirvittävä... Ei mikään ihme, että paikat on sanonu sopimuksia irti. Huoh. TOTTAKAI niitä kyynärpäitä pitää viedä kylkiä kohti, pitäisi olla itsestäänselvyys lapojen yhteenviennin kanssa kun penkkiä lähdetään tekemään.

Juurikin näin olen penkkaillut. Hankalapa se on tietää, kun ei kukaan oo vieressä kertomassa että nyt menee päin vittua ja kun ei oo mitään kipuja ollut ennen tätä. Lapoja sentään muistanu vähä puristella.

Kyllähän täällä on netti pullollaan jos jonkinmoista penkkitekniikkavideoo ja uskallan väittää, että missään ei neuvota kyynärpäät auki penkkailemaan. :D Mutta hyvä että nyt teet asiaan muutoksen ennekun enemmän hajoaa paikat. Ja se tanko tulisi laskea hieman rintalihasten alapuolelle, eli nänneistä vähän alaspäin, ei siis rinnan päälle.

Tässä jari leskinen ja jukka nyyssölä näyttää hyvän penkkitekniikan jolla oon ite melkeenpä aina penkin tehnyt, näät hyvin kaaren merkityksen ja tulee myös ilmi miten niiden kyynärpäiden kuuluisi olla

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllähän täällä on netti pullollaan jos jonkinmoista penkkitekniikkavideoo ja uskallan väittää, että missään ei neuvota kyynärpäät auki penkkailemaan. :D Mutta hyvä että nyt teet asiaan muutoksen ennekun enemmän hajoaa paikat. Ja se tanko tulisi laskea hieman rintalihasten alapuolelle, eli nänneistä vähän alaspäin, ei siis rinnan päälle.

Tässä jari leskinen ja jukka nyyssölä näyttää hyvän penkkitekniikan jolla oon ite melkeenpä aina penkin tehnyt, näät hyvin kaaren merkityksen ja tulee myös ilmi miten niiden kyynärpäiden kuuluisi olla

Totta tuokin, ja jopa aika monessa videossa kehotetaan pitämään kyynerpäitä lähellä kylkiä, itseasiassa tästä kyseisestä videosta vasta tajusin koko homman. Hauska huomata että on puolivuotta hinkannut ihan päin vittua.

Mutta siis nythän lähdin kyselemään sitä että onko normaalia että etuolkapäässä tuntuu kipua. Niin no eihän se kivun esiintyminen toki ikinä normaalia ole, mutta kai yritän kysyä että mikäköhän menee päin honkia jos etuolkapäässä tuntuu penkin aikana kipua. Aiemmin ehdoltiin vähän nostamaan ylemmäs sitä laskupaikkaa ja hakemaan enemmän kaarta. Sitä kai kokeilen tänään.

- - - Updated - - -

Jos ymmärsin oikein niin ton pätkän opetus on: älä tee penkkiä, se on vaarallista? :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mutta siis nythän lähdin kyselemään sitä että onko normaalia että etuolkapäässä tuntuu kipua. Niin no eihän se kivun esiintyminen toki ikinä normaalia ole, mutta kai yritän kysyä että mikäköhän menee päin honkia jos etuolkapäässä tuntuu penkin aikana kipua. Aiemmin ehdoltiin vähän nostamaan ylemmäs sitä laskupaikkaa ja hakemaan enemmän kaarta. Sitä kai kokeilen tänään.
Jospa se olkapää nyt vain on hajalla. Kyllä terve olkapää kestää ainakin jonkin aikaa nostaa ihan millaisella penkkitekniikalla vain ilman että siihen sattuu. Hajonneella taas ei pysty välttämättä minkäänlaisella. Tietysti huono tekniikka voi sen olkapään rikkoa ja silloin alkaa siihen "terveeseenkin" olkapäähän sattua. Mutta eihän se silloin enää ole terve.

Penkissä kannattaa myös kokeilla false grippiä. Asettaa olkanivelen turvallisempaan kulmaan ja sallii punnertamisen kyynärpäät lähempänä kylkiä. Perusotteella varsinkin punnerruksen loppuosassa olkapäät helposti leviää, mikä osalle ei sovi ollenkaan.

Myös fatbarilla punnertaminen / fatgripzit voi avittaa false gripin ohella.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jospa se olkapää nyt vain on hajalla. Kyllä terve olkapää kestää ainakin jonkin aikaa nostaa ihan millaisella penkkitekniikalla vain ilman että siihen sattuu. Hajonneella taas ei pysty välttämättä minkäänlaisella. Tietysti huono tekniikka voi sen olkapään rikkoa ja silloin alkaa siihen "terveeseenkin" olkapäähän sattua. Mutta eihän se silloin enää ole terve.

Siis kyllä se kestikin, suunnilleen 5kk. (liian usein vedin failureen/lähelle failurea + en syönyt tarpeeksi) Mutta aiemmin ollut kipu oli olkapään sivulla, kun nyt on edessä. Ja se aikaisempi kipu on lähes minimissään. Aiemmin olkapäässä vihloi ~ 3krt/päivä, kun nyt ehkä parin päivän välein muistuttaa itsestään.

Eli IMO vaikuttaa niinkuin se varsinainen vamma olis parantunut, ja tää etuolkapää kipu johtuu jostain muusta.

Voiko tämä olla normaalia kun ns alottelee puntilla käyntiä eli etu olkapäihin tulee perus lihas kipua eli ei mitään vihlontaa seuraavanapäivänä kun on penkannut ? Tekniikkaan oon panostanu, ainakin yrittäny tosi paljon. Ajattelin että jos etu olkapäät tulis sen takia kipeeks penkatessa jos niissä ei oo oikein voimaa. Teen samana treeni kertana myös vinopenkin ja kulmana yrittäny pitää sen 30-45. Eli onko tossa mitään perää että voisi tulla kipeäksi sen takia ettei niissä ole voimaa ?

Voiko tämä olla normaalia kun ns alottelee puntilla käyntiä eli etu olkapäihin tulee perus lihas kipua eli ei mitään vihlontaa seuraavanapäivänä kun on penkannut ? Tekniikkaan oon panostanu, ainakin yrittäny tosi paljon. Ajattelin että jos etu olkapäät tulis sen takia kipeeks penkatessa jos niissä ei oo oikein voimaa. Teen samana treeni kertana myös vinopenkin ja kulmana yrittäny pitää sen 30-45. Eli onko tossa mitään perää että voisi tulla kipeäksi sen takia ettei niissä ole voimaa ?

Jos meinaat ettei salilla ole käyty aktiivisesti ja nyt penkkiä alkanut harrastamaan niin varmasti osuu aika moneen paikkaan penkkaus koska lihakset ei ole tottuneet tekemään tuota ja aktivoituu sieltä vaikka kuinka hakisit sitä tekniikkaa, ajan myötä kun olet saanut harjotusta kaikille lihasryhmille niin ei varmaan osu niin pahasti sitten muihin lihasryhmiin jos tekniikka kohillaan.

Zone-sarja -42%
Penkissä kannattaa myös kokeilla false grippiä. Asettaa olkanivelen turvallisempaan kulmaan ja sallii punnertamisen kyynärpäät lähempänä kylkiä.
Jos on kyllästynyt elämiseen, niin ehkä sitten. Ei tuota otetta ihan turhaan sanota myös suicide gripiksi. Ja hyvin vaikea ymmärtää miten se peukku voisi edes vaikuttaa olkaniveleen mitenkään.

Miten heikot kiertäjät vaikuttaa penkissä? Tarviiko niitä kyynerpäitä erikseen tuoda kylkiä päin, jos laskee tangon rintalihasten alaosaan/alle?

Minua kiinnostaisi enemmän tämä aihe. Osaatko kertoa mitä siel olkapäässä tarkalleen oikeen tapahtuu penkatessa jos lapoja ei pidetä takana?

Voi herranjestas kun pitää joillekkin taas vääntää rautalangasta tämmösiä asioita, tämä sävy siksi jos tarkoituksesi on jotenkin näsäviisastella, mikäli olen väärässä niin pahoittelut. Ei siellä olkapäässä nyt heti sillä hetkellä kun lavat auki penkkailee tapahtu muuta kuin, että olkapää tekee liikaa työtä mitä sen kuuluisi, eli penkki menee liikaa olkapäille joka varmasti pitkässä juoksussa aiheuttaa kipuilua ja / tai vammoja olkapäihin. Lisäksi tuossa on vaarana, että takaolkapää nousee penkistä ja se on aika paha homma kiertäjille.

- - - Updated - - -

Jos on kyllästynyt elämiseen, niin ehkä sitten. Ei tuota otetta ihan turhaan sanota myös suicide gripiksi. Ja hyvin vaikea ymmärtää miten se peukku voisi edes vaikuttaa olkaniveleen mitenkään.

No kyllähän sen ranteen edullisempaan asentoon (= kyynärpäitä helpompi viedä kylkiin) apinaotteella saa kun peukalo ei ole edessä rajoittamassa liikkuvuutta, ei sillä että tuota otetta suosittelisin jos on vähänkään enemmän rojua tangossa.

No voi herranjestas kun pitää joillekkin taas vääntää rautalangasta tämmösiä asioita. Ei siellä olkapäässä nyt heti sillä hetkellä kun lavat auki penkkailee tapahtu muuta kuin, että olkapää tekee liikaa työtä mitä sen kuuluisi, eli penkki menee liikaa olkapäille joka varmasti pitkässä juoksussa aiheuttaa kipuilua ja / tai vammoja olkapäihin. Lisäksi tuossa on vaarana, että takaolkapää nousee penkistä ja se on aika paha homma kiertäjille.
No väännäppä... Ei mul riitä et sanotaan et tee joku liike tietyllä tapaa, vain sen takia koska kaikkialla neuvotaan niin tekee/ niin on aina tehty jne... Mä haluun nimenomaan tietää tarkallee, et mikä siitä tekee haitallisen olkapäälle, että mikä siellä nivelessä silloin on epäedullisessa asennossa ja silleen... Itse ainakaan en jatkossakaan aio kauheasti omassa treenissä välittää siitä onko lavat takana vai ei ennen, kuin saan jonkun järkevän selityksen aiheeseen, miellään siis kuvien/videon kera missä näytetään et mitä siin niveles/nivelen ympäristöl oikeasti tapahtuu. Tääl vaan heitellään jotai et "tekee hallaa kiertäjäkalvosimille" "on olkapäät tosi kovilla jos silleen tai tälleen teet" yms lausahduksia, mut kukaan ei oikeasti tunnu tietävän siitä fysiologiasta mitään...

Back
Ylös Bottom