FAQ: Rintaan lihaa oikealla tekniikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itsellä vähän sama, treenivuosia kuitenkin enemmän tai vähemmän aktiivisesti jo toista kymmentä... Mutta, kokeileppas vinopenkkiä. Käsipainoillakin voi tehdä vinopenkkiä, ottaa enempi tuonne rinnan yläosaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itsellä vähän sama, treenivuosia kuitenkin enemmän tai vähemmän aktiivisesti jo toista kymmentä... Mutta, kokeileppas vinopenkkiä. Käsipainoillakin voi tehdä vinopenkkiä, ottaa enempi tuonne rinnan yläosaan.
Vinopenkkiä teen kyllä yhtä aktiivisesti kuin penkkiäkin. Ehkä se on vain geeneistä kiinni ettei lihaa kerry niin hyvin rinnan keskelle?

Vinopenkkiä teen kyllä yhtä aktiivisesti kuin penkkiäkin. Ehkä se on vain geeneistä kiinni ettei lihaa kerry niin hyvin rinnan keskelle?

Ihan anatomisista syistä se rinta tuntuu varmaan lähes jokaisella siltä että sivuilla on enemmän lihaa ja keskellä tuntuu että luut tulee heti vastaan. Sitten jos tuntuu että sivusta katsottuna etuolkapäät peittää ylärintaa taakseen, niin kannattaa panostaa kenties enemmän vielä sitä ylärintaa.

väittäsin että suurimmassa osassa näitä "penkkimaksimi on se ja se eikä nouse" on kyse syömisestä eikä niinkään itse penkin tekniikasta/sarjoista. Eli kaloreita vaan plussalle ja prodee tarpeeks niin kyl se penkkikin siinä nousee. Ja ne kalorit ja prodet pitää tosiaan olla plussalla joka helvetin päivä jos haluu tulosten nousevan.

väittäsin että suurimmassa osassa näitä "penkkimaksimi on se ja se eikä nouse" on kyse syömisestä eikä niinkään itse penkin tekniikasta/sarjoista. Eli kaloreita vaan plussalle ja prodee tarpeeks niin kyl se penkkikin siinä nousee. Ja ne kalorit ja prodet pitää tosiaan olla plussalla joka helvetin päivä jos haluu tulosten nousevan.
Ei?

no aika monessa kysymyksessä penkki jossai 100 tietämillä nii kyllä siitä pitäs nousta ihan normaalisti ja vaa syöminen on kunnossa

no aika monessa kysymyksessä penkki jossai 100 tietämillä nii kyllä siitä pitäs nousta ihan normaalisti ja vaa syöminen on kunnossa

Ois pitäny rajata toi lainaus. Meinasin siis, että totta vitussa se penkki nousee vaikka miinuskaloreilla jos on treeni fiksua. Ei tartte olla joka päivä plussilla.

Jännä kun kattoo noita treenivideoita missä prot vääntää penkkiä, mainitsevat vain miten lihaksen pitää supistua ja pumppailevat ilman että paino edes tuodaan rintaan asti, ei sillä etteikö toimisi, ihmettelen vaan koska eikös penkki ja varsinkin vinopenkki ole ns. venyttäviä liikkeitä ja sitten flyesit sun muut ovat niitä "supistavia"?

Mikä on takaolkapäiden osuus penkatessa? Nyyssölä sanoo Gymlog - Delts jaksosa et takaolkapäät ottaa "osumaa" jopa penkissä. Oli aikamoinen väittely kaverin kanssa täst aiheesta.

Takaolkapäät ovat melkoisessa asemassa penkissä joillakin. Itsellä ainakin ovat kasvaneet huomattavasti, vaikka en koskaan ole sarjaakaan niille tehnyt ja joka kerta penkkaamisen jälkeen ne ovat kipeenä. Stabiloivat alas mennessä, sama mitä haukkarit.

- - - Updated - - -

Jännä kun kattoo noita treenivideoita missä prot vääntää penkkiä, mainitsevat vain miten lihaksen pitää supistua ja pumppailevat ilman että paino edes tuodaan rintaan asti, ei sillä etteikö toimisi, ihmettelen vaan koska eikös Pipenkki ja varsinkin vinopenkki ole ns. venyttäviä liikkeitä ja sitten flyesit sun muut ovat niitä "supistavia"?

Kyllä vain, ihan yleisesti tankoliikkeet ovat venyttäviä ja flyerit sitten peck deckin kanssa supistavia. Noiden välimuoto on sitten käsipainopenkit, joissa alhaalla levennetään ja ylhäällä kavennetaan. Toki noi flyeritkin venyttää, mutta ei niin kovalla voimalla mitä tankoliikkeet.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jännä kun kattoo noita treenivideoita missä prot vääntää penkkiä, mainitsevat vain miten lihaksen pitää supistua ja pumppailevat ilman että paino edes tuodaan rintaan asti, ei sillä etteikö toimisi, ihmettelen vaan koska eikös penkki ja varsinkin vinopenkki ole ns. venyttäviä liikkeitä ja sitten flyesit sun muut ovat niitä "supistavia"?

No toimiikos toi sitten? Meinaa ite oon tehnyt juurikin noin nyt vähän aikaa.. Joku 5cm tai ehkä jopa reilu jää rakoa.
Ainakin ihan hyvin saan sen tolleen tuntumaan rinnassa..

Noh ajattelin joka tapauksessa alkaa hakemaan lisää sitä syvyyttä siihen penkkiin kun kaveri tänää mainitsi että jätänpäs paljon rakoa :D

No toimiikos toi sitten? Meinaa ite oon tehnyt juurikin noin nyt vähän aikaa.. Joku 5cm tai ehkä jopa reilu jää rakoa.
Ainakin ihan hyvin saan sen tolleen tuntumaan rinnassa..

Noh ajattelin joka tapauksessa alkaa hakemaan lisää sitä syvyyttä siihen penkkiin kun kaveri tänää mainitsi että jätänpäs paljon rakoa :D

Jos rintalihasten kasvattaminen on pääprioriteetti, niin kannattaa heittää tanko pääasiallisesti mäkeen ja tehdä käsipainoilla. Jos taas penkkitulos, niin ehdottomasti rintaan, koska tuolloin se rinnaltalähtö on heikoin lenkki. Itselläni ainakin se penkki on huomattavasti kevyempää, kun jättää sen irti rinnasta. Tosin en ole etsinyt valtaa, loistoa, enkä mitään ihmeellistä supistusta, kun olen vajaaksi jättänyt, vaan kyse on lähinnä ollut jänistämisestä. Tottakai se tuntuu vajaanakin rinnassa, mutta niin se tuntuu täydellä radallakin. Kyllä niiauskyykynkin saa reisille, mutta ei se syväkyykkyä kehitä, eikä täten ole välttämättä optimaalisin lihaksen kehitykseen.

Kuinka tärkeitä nuo supistavat liikkeet on penkkituloksen kannalta? Penkkiä tulee tehtyä vinosti, stopeilla ja kapeena, tukemaan siis tuota normipenkkiä. Mutta noita supistavia en juuri tee, niin pitäiskö koittaa ottaa mukaan?

Perusteluja tuolle? En ole nähnyt salilla "pienirintaisia" miehiä, jotka tekevät tankopenkkiä yli 100kg-painoilla.

Ainakin itsellä ja käsittääkseni monella muulla käsipainopenkki nyt aktivoi juuri rintaa paremmin kuin tankopenkki. Jumalani Utti Hietalakin on asiasta jauhanut ja löytynee sen lisäravinnefirman sivuilta ja youtubesta. Kyllä tankopenkkikin lihasta kehittää, mutta ei se optimaalisinta ole kaikille. Mielestäni monet jauhavat penkkiä ihan vain sen maineen vuoksi.

Perusteluja tuolle? En ole nähnyt salilla "pienirintaisia" miehiä, jotka tekevät tankopenkkiä yli 100kg-painoilla.
Kukaan ei toisaalta estä tekemästä molempia variaatioita, sillä mun mielestä tankopenkissä saa kovemman venytyksen ja käsipainopenkissä kovemman supistuksen. Eli kun tekee molemmat, ei jää mistään paitsi.

Millä tavalla se muuten auttaa punnerrusliikkeis et pitää lavat mahdollisimma yhdes ja alhaal? Tai en tarkoita siis et saa helpommi rautoi ylös vaa niiku olkapään terveyde kannalta? Itse en yleensä viitsi rintaliikkeissä pitää lapoja ihan lukittuna koska eikö rintalihasten tehtävä ole nimenomaan tuoda käsi olkapäineen eteenpäin? Niinkuin esim souduissa lapojen annetaan mennä eteenpäin ja niiden taaksepäin tuominen on juurikin se harjoitettava liike. Eli eikö osa rinta lihaste harjoittelusta nimenomaa jää välist josset salli lopussa myös olkapäide liikkua?

Zone-sarja -42%
Millä tavalla se muuten auttaa punnerrusliikkeis et pitää lavat mahdollisimma yhdes ja alhaal? Tai en tarkoita siis et saa helpommi rautoi ylös vaa niiku olkapään terveyde kannalta? Itse en yleensä viitsi rintaliikkeissä pitää lapoja ihan lukittuna koska eikö rintalihasten tehtävä ole nimenomaan tuoda käsi olkapäineen eteenpäin? Niinkuin esim souduissa lapojen annetaan mennä eteenpäin ja niiden taaksepäin tuominen on juurikin se harjoitettava liike. Eli eikö osa rinta lihaste harjoittelusta nimenomaa jää välist josset salli lopussa myös olkapäide liikkua?

olkapään=lavan eteentuonnista vastaa kyllä enimmäkseen serratus anterior. Jos selinmakuulla nostat olkapäätä/kättä kohti kattoa, mulla ainakin on rintalihakset aivan rentoina. Selkälihaksia reenatessa taas voi yhdellä liikkeellä reenata sekä lapoja liikuttavia lihaksia, että olkavartta alas/taakse vieviä lihaksia. Lihakset toimivat tuossa ikäänkuin sarjassa eli lapoja liikuttavat lihat vetävät olkapäätä alas/taakse ja olkavartta liikuttavat lihat taas kiskovat kyynärpäätä alas/taakse. Vetoliikkeissä on yleensä järkevää, että olkanivel liikkuu liikkeen aikana suhteessa torsoon, mutta punnertaessa pitäisin olkanivelen likimain paikallaan suhteessa torsoon. Itse olen huomannut, että kun nuorempana lapaluiden paikkallaan pitämisestä ei ollut mitään hajua punnertaessa, tulokset heitteli miten sattuu. Nyt kun ymmärrän pitää lapoja kutakuinkin paikoillaan, pystyy paljon tasaisempaan puristukseen ja ylösnosto saattaa kestää hyvinkin kauan epäonnistumatta. Ennen nosto hyytyi tiettyyn paikkaan, jos siitä ei päässyt vauhdilla ohi.

Teenköhän jotain väärin, kun kun. Noh aiemmin penkissä kädet on olleet suoraan sivulle, eli ylhäältä katsoen oon ollu t-asennossa. Siinä onnistuinkin jotain kohtaa olkapäässä vioittamaan, ilmeisesti kiertäjäkalvosinta. Lääkärissä käyty, tulehduskipulääke kuurina ja aikaa kuulemma. Antoi kuitenkin luvan tehdä myös penkkiä, kuhan pitää painot pieninä ja ei tietty tee jos sattuu.

Nyt olen katsellut joitakin tekniikka videoita jne. Ja nyt sitte yrittänyt kääntää kyynärpäitä lähemmäs kylkiä. Pelkällä tangolla teen näin alkuun ja nyt sitte oikeassas etuolkapäässä tuntuu sarjan aikana, se on sellainen pistävähkö kipu. Eli mitä lähdetään korjaamaan?

Back
Ylös Bottom