FAQ: Rintaan lihaa oikealla tekniikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikähän asia tekniikassani on vikana, kun tunnostaa, että penkki ottaa enemmän etuolkapäihin kuin rintaa? Voisiko tämä johtua siitä, että työnnän tankoa tahtomattani enemmän munaskuukkeleita päin kuin suoraa linjaa pitkin? Miten tämän asian voisi yrittää korjata?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Lavat tiukasti yhteen ja painat niitä lapoja siihen penkkiin niin etteivät pääse aukeamaan. Itsellä oli ennen ongelmana se että työnnön viimisen osan työnsin vielä olkapäillä kun ei lavat pysyneet yhdessa.
Tämä video auttoi itsellä paljon [video=vimeo;47639648]https://vimeo.com/47639648[/video]

Lavat tiukasti yhteen ja painat niitä lapoja siihen penkkiin niin etteivät pääse aukeamaan. Itsellä oli ennen ongelmana se että työnnön viimisen osan työnsin vielä olkapäillä kun ei lavat pysyneet yhdessa.
Tämä video auttoi itsellä paljon [video=vimeo;47639648]https://vimeo.com/47639648[/video]

Kiitos vastauksesta, sööör!

Mikä on se ideaali penkkitelineen korkeus? Olkapäät ei tietysti saa nousta, mutta pitäisikö tanko olla sen verran matalalla, että kädet ovat hieman koukussa kun tanko "vedetään" pois paikoiltaan vai ihan, että kädet ovat melkein suorina?
Ollut jotain ongelmia nyt saada tanko telineistä, kuin ei löydy hyvää korkeutta.

Eiks se oo aika perus et tanko suunnilleen olis ranteiden kohdalla kun kädet laittaa suoriks. Sillee tuntuu saavan tangon helpoiten nostettua telineestä ilman mitään kiemurteluja.

Mikä on se ideaali penkkitelineen korkeus? Olkapäät ei tietysti saa nousta, mutta pitäisikö tanko olla sen verran matalalla, että kädet ovat hieman koukussa kun tanko "vedetään" pois paikoiltaan vai ihan, että kädet ovat melkein suorina?
Ollut jotain ongelmia nyt saada tanko telineistä, kuin ei löydy hyvää korkeutta.

Jos vahinkoja haluaa välttää, niin siirretään sitä tankoa kyynärpäät lukossa.

Noniin selvä tämä. Onkohan mulla sitten pää väärässä kohdassa jotenkin. Vinopenkissä kun tanko on aika kaukana silmien tasolta niin jotenkin saa sen tangon vedettyä helpommin silleen kauempaa eteen. Pitää nyt ens kerralla säätää korkeus siten, että kädet suorina tanko on ranteiden kohdalla ja ehkä mennä tangon alle niin, että olen hieman normaalia kauempana eli mahdolisimman kohtisuorassa tangon alla. Jotenkin vaan tuntunut nyt se irtiotto niin vammaselta vaikka eri korkeuksia kokeillut.

Mie oon pitkään tehny ton penkin tavallaan "pumppaamalla", elikkä ku teen esim. 6-8 toiston sarjan nii en nosta tankoa oikeestaan missään vaiheessa iha ylös vaan jätän jonku 10-15cm vajaaksi ja alotan heti uuden toiston. Onko tätä fiksua tehä tällä tavalla vai jokanen nosto omanaan eli tanko sinne ylös asti, hapet sisään ja uus toisto? Viime viikolla eräs kokeneempi kaveri oli varmistamassa ja sano, että tee mieluummin jälkimmäisellä tavalla, jotta hengittäminenki on helpompaa. En kuitenkaa saanu yhtä hyvää poltetta tuolla tavalla rintaan, mutta voi johtua myös siitä että oli eka kerta tuolla tavalla pitkään aikaan ja oli vähä opetteluu vielä. Kumpi siis parempi vai onko väliä?

Penkissä sen loppuojennuksen teet melkeimpä vain ojentajilla, joten ei sitä tankoa tarvitse aivan ylös asti nostaakkaan periaatteessa. Mutta jos taas teet sarjaa pumppaamalla ottamatta kunnolla happea sisään, se syö omalta osaltaan sarjapainoja. Kannattaa tehdä siis ihan koko liikeradalla se penkki, niin saat rautaakin enemmän tankoon ja pidettyä liikkeen paremmin kasassa. Toki noita pumppailu sarjojakin voi tehdä mutta pitäisin sarjapituudet tällöin pidempinä ja tekisin ne ennemminkin treenin loppuouolella.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos ei hae penkillä niinkään maksimitulosta vaan teen G6:sta niin onko okei että tekee solttupenana että saa rinnoille mahdollisimman hyvän rasituksen? kiitos vastauksesta jo etukäteen

Itsekin kuulun siihen kerhoon, jolla pena on aivan sanonko mistä.
Ei koskaan ole kuulunut lempiliikkeisiin, kyykky, mave ja OHP, niissä tuntui olevan sitä tekemisen meininkiä mutta pena tuntui aina semmoiselle nytkyttelylle ilman kunnon formia.
No jonkinlainen herääminen tapahtui tuossa pari viikkoa sitten kun ongelmana on aina ollut alakropan saaminen nostoon mukaan, kunnes kokeilin puristaa penkkiä takareisillä.
Heti lähti homma kulkemaan, asento muuttui vakaammaksi ja alakropan sai hommaan taas mukaan.

Nyt vain on mielessä kysymys: koska puristaa sitä penkkiä, kokoajan vai nostovaiheessa takareidet mukaan?

Mikä on tyypillisin vika penkissä, ku olkapäät menee "tukkoon"? Minkäänlaista kipua ei tunnu, mutta tein 4x6-8 tänää ja oli aivan älyttömän tukossa sen jälkee eikä oikee vinopena sen jälkeen kulkenu.. Vaihoin viikko sitten hieman tekniikkaa, ku yks kaveri neuvo. Tein ennen kyynärpäät jonkun verran leveemmällä mitä nyt tänään. Ei ne ollu kuulemma liian leveellä eikä siitä kukaan muu oo ennen sanonu, vaikka on ollu varmistamassa ja oon kysyny miltä tekniikka näyttää, mut tuolleen pitäs ottaa vähä enempi rintaan, eikä nii paljo ojentajiin. Johtuukohan sitten kuitenkin tuosta ja tuo ei vaan mulle sovellu? En kyllä myöskään iha niin hyvää tuntumaa rintaan saanu ku siten et kyynärpäät on leveemmällä. Ja tuossa sarjapainot tippu sen 7.5kg alaspäin eli on aika paljo raskaampi tapa. Tein myös hieman lyhyemmillä palautuksilla, mutta voiko sillä olla noin suurta vaikutusta?

Mikä on tyypillisin vika penkissä, ku olkapäät menee "tukkoon"? Minkäänlaista kipua ei tunnu, mutta tein 4x6-8 tänää ja oli aivan älyttömän tukossa sen jälkee eikä oikee vinopena sen jälkeen kulkenu.. Vaihoin viikko sitten hieman tekniikkaa, ku yks kaveri neuvo. Tein ennen kyynärpäät jonkun verran leveemmällä mitä nyt tänään. Ei ne ollu kuulemma liian leveellä eikä siitä kukaan muu oo ennen sanonu, vaikka on ollu varmistamassa ja oon kysyny miltä tekniikka näyttää, mut tuolleen pitäs ottaa vähä enempi rintaan, eikä nii paljo ojentajiin. Johtuukohan sitten kuitenkin tuosta ja tuo ei vaan mulle sovellu? En kyllä myöskään iha niin hyvää tuntumaa rintaan saanu ku siten et kyynärpäät on leveemmällä. Ja tuossa sarjapainot tippu sen 7.5kg alaspäin eli on aika paljo raskaampi tapa. Tein myös hieman lyhyemmillä palautuksilla, mutta voiko sillä olla noin suurta vaikutusta?

Tuo, että et jaksanut vinopenkkiä sen jälkeen enää tehdä, johtui todennäköisesti vaan siitä, että lihakset oli pumpissa. Lyhyemmät palautukset saattavat myös vaikuttaa yllättävänkin paljon. Penkkitekniikkaasi en osaa kommentoida tästä ainakaan ilman videoa. Joku muu voi ehkä osata.

yli 90 asteen kulma käsille ettei mene ojentajille liikaa, ja ne latsit tiukasti yhteen ja kiinni penkkiin, ettet työnnä sitä tankoa olkapäillä vaan rinnalla.

yli 90 asteen kulma käsille ettei mene ojentajille liikaa, ja ne latsit tiukasti yhteen ja kiinni penkkiin, ettet työnnä sitä tankoa olkapäillä vaan rinnalla.
Voisiko tuota kulma-asiaa tarkentaa? Tarkoititko että molempien olkavarsien muodostama kulma olisi yli 90 astetta?

Tuossa tein penkkiä yksi päivä ja ihmettelin kun en saanut tankoa koskemaan rintaan ala-asennossa. Tässä sitä olen nyt kuivaharjoitellut, mutta ei ne olat ja kyynerpäät vaan tule niin taakse että tanko osuisi rintaan. Mistään ei kiristä, ei vain taivu. Kaartakin on niin että sotavammainen selkäni natisee liitoksistaan. Myönnetään, rintalihakseni ovat mallia anoreksia joten se lisää nostomatkaa, mutta silti.. Onko muilla ollut vastaavaa, ja jos, niin mikä neuvoksi? Johan nuo teinitkin nauravat salilla kun penkki jää pari senttiä vajaaksi ala-asennossa - tekee mieli huutaa notta "ei se vaan mee!"

Eli siis tangosta tarpeeks leveä ote, että kyynärvarren ja olkavarren välinen kulma on yli 90 astetta, en oikeen tiedä miten sitä vois ton enempää selventää :D Leveän otteen pitäisi tohon rinnalle laskuunkin auttaa, kun nostomatka lyhenee huomattavasti.

Eli siis tangosta tarpeeks leveä ote, että kyynärvarren ja olkavarren välinen kulma on yli 90 astetta, en oikeen tiedä miten sitä vois ton enempää selventää :D Leveän otteen pitäisi tohon rinnalle laskuunkin auttaa, kun nostomatka lyhenee huomattavasti.
Tietysti! :D Sori, höpsöilin. Kokeilin eri oteleveyksillä kyllä myös, mutta tuntuu nuo olkapäät ottavan hittiä jos levennän vielä. Ehkä mulla on selässä niin pirusti pihviä että kädet ei vaan voi taipua..

Zone-sarja -42%
Mä olen nyt parin kerran jälkeen alkanut ymmärtämään tämä lajin idean, kun eräs salilla oleva on mua jaksanut neuvoa. Selkää ei tarvitse vääntää hirveästi kaarelle, tärkeintä on että lavat saa vedettyä taakse. Tangon olen aina laskenut himpun verran liian ylös, ja nyt hokasin senkin kun eräs kaveri salillamme on nyt mua pariin otteeseen neuvonut. Kaiken kukkuraksi sillä painolla, millä tein ennen tämän päivän treeniä kutosen, meninkin tänään 12 kertaa (olisi kuulemma mennyt enemmänkin varmistajan mukaan). Kymppi lisää painoa, jolla meni 9 toistoa, kymmenennen varmistaja auttoi ylös. Olin vähän what the fuck. Helvetin hyvä fiilis kaiken lisäksi tuon jälkeen! :thumbs:

Tietysti! :D Sori, höpsöilin. Kokeilin eri oteleveyksillä kyllä myös, mutta tuntuu nuo olkapäät ottavan hittiä jos levennän vielä. Ehkä mulla on selässä niin pirusti pihviä että kädet ei vaan voi taipua..

Ei sitä oteleveyttä tarvitse leventää. Kun kuunärtaipeen kulma on NOIN 90 asteen paikkeilla ala-asennossa niin se riittää. Rinta aktivoituu yhä, rasitus vain hieman siirtyy olkapäiltä ojentajille ja hyvä niin.

Back
Ylös Bottom