FAQ: Rintaan lihaa oikealla tekniikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mike sanoi:
Koska sun olkapäät ovat vahvistuneet ja kun rinta ei jaksa, niin siirrät rasitusta vahvemmille olkapäille.
Voitko vielä vastata tähän. Eli meneekö homma näin että mitä vahvemmat olkapäät suhteessa rintaan, sitä paremman tuntuman rintaan saa kapeammalla otteella. Eli vaikka tekniikka olisi kuinka kunnossa, niin todella leveällä otteella nostamisessa suurimman työn tekee olkapäät? Näinkö?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mike sanoi:
Kun aletaan punnertamaan, on ensimmäinen juttu saada lavat yhteen, asettakaa siis telineet niin alas, että saatte painon nostettua sieltä ilman olkapäiden "irtoamista". Kun lavat ovat yhdessä ja ote tangosta haettu, siirtäkää jalat penkiltä maahan niin, että paino on kantapäillä. Penkkipunnerrus lähtee jaloista ja siksi on tärkeää että paino on jaloilla ja etenkin kantapäillä. Seuraava vaihe on puskea yläselkää penkkiin ja sitäkautta hakea lievä kaari. Tähän olisi hyvä olla joku näyttämässä mallia, sillä se on olennainen osa hyvää nostoa.

[/IMG]

Itse käyttäisin mahdollisimman pientä kaarta selässä.
-Vedin monta vuotta selkä kaarella tuloshakuisesti penkkiä. Alussa kehitys oli nopeeta kunnes tyssäsi täysin muutamaksi vuodeksi. Muutama vuosi kului ihmetellessä että mikä vittu mättää? Sitten eräs viisaista viisain paikallinen keho sattui penkatessani kysäiseen: mitä helvettiä sä teet?
Nyt oon penkkaillu kolmisen kuukautta ilman kaarta selässä (tai erittäin pieni) ja penkkitulokset/rintalihaksen erottuvuus ihan järkyttävässä noususuhdanteessa.
Loppujen lopuksi, jos nuo lavat pysyy yhdessä silloin kun selkäranka on koko matkalta kiinni penkissä eipä tuo liike ainakaan omiin olkapäihini ole sattunut (toisin kuin kaarevalla selällä!).
ps.ja eihän tuo kaari muutakuin helpota nostoa, olettaen että tarkoitus ei ole nostaa maksimipainoa vaan treenauttaa lihasta mahdollisimman hyvin.

mutta tapansa kullakin - kannattaa kuitenkin kokeilla:rock:

Käykö penkki enemmän rintaan, jos on niin pitkät kädet/litteä rinta, että kyynärpäät menevät reilusti sen alle, että kyynärkulma on 90 astetta?

Ts. jos ajatellaan että sinulla ja minulla on työntömatkassa eroa vaikka 10-15cm, niin kehittyykö rintalihas minulla paremmin, vai rupeaako jyrkkä kyynärkulma haittaamaan nostoa siten, kun noston kuorma ei jakaudu tasaisesti rinnan/ojentajien kanssa?

Erittäin hyvät ohjeet joka tapauksessa!

Itse sain paremman tuntuman ja hieman parempia tuloksiakin kun vain levensin otetta tangossa. Ja ihme ettei tulokset huonontuneet vaikka tekniikka parani. Parempia tuloksia luultavasti saisin jos vielä ottaisin jalat nostoon mukaan, mutta olen niin tottunut tuohon sotilaspunnerrus tyyliin että sitä en aio vaihtaa. Ja tuloksilla kun ei ole niin väliä kun en niillä kilpaile.

Nyt tavoitteena saada tämän vuoden puolella nostettua se 6x100kg, joka vaikuttaa ihan mahdolliselta kun nyt menee jo 2x6x95kg.

Sitä ajatellut tässä, jos kerta rintaan haetaan penkillä tuntumaa niin eikö silloin olisi järkevintä pitää jalkoja penkillä, jolloin työ joudutaan tekemään yläkropalla kokonaan. Eihän hauista tehdessäkään ole tarkoitus avustaa jaloilla, selällä tai muulla keinoin vain saadakseen isompia painoja liikkeelle. Sitten jos haluaa veivata sitä maksimia niin käyttäkööt apuna vaikka halkoa persiissä, jos sillä konstin nousee muutama kilo enemmän ja saa naaman itseltään näkkärille.

Itse käyttäisin mahdollisimman pientä kaarta selässä.
Ei mulla mitään mieletöntä kaarta koskaan ole enkä edes sitä tarkoita. Kunhan vain junttaa trapsit kunnolla penkkiin. Tässä kisat mitkä joskus voitin parilla nostolla.
sirenpenkki.jpg

Käykö penkki enemmän rintaan, jos on niin pitkät kädet/litteä rinta, että kyynärpäät menevät reilusti sen alle, että kyynärkulma on 90 astetta?
Mieluusti ylikulmaan kädet.
Sitä ajatellut tässä, jos kerta rintaan haetaan penkillä tuntumaa niin eikö silloin olisi järkevintä pitää jalkoja penkillä, jolloin työ joudutaan tekemään yläkropalla kokonaan.
Jalat penkillä siirtyy rasitus reippaasti helpommin olkapäille, eli en suosittele, tätä voi jokainen koittaa miten tangon lasku "alemmaksi" vaikeutuu.

Mike sanoi:
Mieluusti ylikulmaan kädet.
Me, joilta puuttuu tynnyririnta ja kädet on vähän pitkänlaiset ollaan sikäli altavastaajan asemassa, että jos tangon laskee rintaan asti (tai siihen nännien alapuolelle), kyynärkulma laskee alle 90 & olkavarret ei oo enää vaakasuorassa (joka käsittääkseni olisi optimi ala-asento. Tämä kulma on kait aika olennainen siinä kuinka paljon etuolat rasittuu). Hyvä kaari auttaa kyllä, mutta olen lukenut että jos se ei silti riitä/selkä ei taivu, parempi olisi jättää sitten tanko vaikka vähän irti rinnasta ala-asennossa kuin tiputtaa se kyynärkulma jyrkäksi? (Voihan sitä ottaa sitten muilla rintaliikkeillä vahinkoa kiinni). Tämä nimenomaan siksi ettei etuolkapäihin ala tulla venytystä (->stabilisointi heikkenee->loukkaantumisriski).

Ohhoh, tulipa kokeiltua tänään penkissä noita vinkkejä, toimi ihan tajuttoman hyvin. Olen aina ennenkin vetäny lavat kunnolla yhteen ja lievää kaarta selässä, mutta ensimmäistä kertaa tänään jännitin alakroppanikin ja keskityin tosiaan siihen jalkojen painamiseen lattiaan. Voimantuotto oli selkeästi parempi ja rauta nousi ihan uskomattoman kevyesti.

Hyvää tekstiä Mike! :hyper:

alottelijan kysymys: eikö tuo nosto ole runkkupenkkiä(eikö siinä nouse selkä ylös penkistä?)Mitä sitten on runkkupenkki? ei sit vittuiluu tästä:D

Ronny11 sanoi:
alottelijan kysymys: eikö tuo nosto ole runkkupenkkiä(eikö siinä nouse selkä ylös penkistä?)Mitä sitten on runkkupenkki? ei sit vittuiluu tästä:D

pieni kaari selässä on ihan ok,runkkupenkissä taas on munat katossa

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ronny11 sanoi:

Oman käsitykseni mukaan sellasta, että selkä on niin kaarella että penkin ja selän välistä mahtuu isompikin körmy ryömimään välistä. Ja jos ei meinaa jaksaa nostaa tankoa niin persettä voi kätevästi nostaa metrin irti penkistä niin johan alkaa rauta nousemaan. Ja tankoa ei sitten saa laskea 20 senttiä lähemmäks rintaa.

Siis ei nyt helvetti sekoiteta kaaren ottamista runkkupenkkiin. Runkkupenkissä nousee perse.

Kumisa@pas sanoi:
Oman käsitykseni mukaan sellasta, että selkä on niin kaarella että penkin ja selän välistä mahtuu isompikin körmy ryömimään välistä. Ja jos ei meinaa jaksaa nostaa tankoa niin persettä voi kätevästi nostaa metrin irti penkistä niin johan alkaa rauta nousemaan. Ja tankoa ei sitten saa laskea 20 senttiä lähemmäks rintaa.

Ei se kaari tee penkkaamisesta runkkupenkkaamista. Runkkupenkin tekemisessä käytetään hyväksi kroppaa runkauttamalla lantiolla lisää vauhtia tankoon(joka ei muuten liikkuisi mihinkään liian isojen rautojen takia). Perse seuraa nostoa puolimatkaan helpottaen edelleen liikettä.

Edit: pecman 1-0, olit nopeempi!

Pecman sanoi:
Siis ei nyt helvetti sekoiteta kaaren ottamista runkkupenkkiin. Runkkupenkissä nousee perse.

Näin on, lisäksi runkkupenkkiin yleensä yhdistetään vielä sopiva pompautus rinnalta.

Itselläni nuorempana runkkupenkki muodosti outoja, kohtalaisen suuria rakkoja kainaloihin, jotka pakottavat minut, runkkupenkkaajan, kävelemään hassusti kädet osittain leväällään ylävartalo lähes jäykkänä keuhkot täynnä ilmaa. Runkkupenkkaajana penkkipaitani oli tietysti hihaton wifebeater. :jahas:

Jos jotain informaatiotakin koittaisi tähän viestiin sisällyttää, niin mites onko tekniikka sama vinopenkissä? Vai pureudutaanko tässä triidissä vain tasapenkkaamiseen?

Pulla sanoi:
mites onko tekniikka sama vinopenkissä? Vai pureudutaanko tässä triidissä vain tasapenkkaamiseen?

vinopenkkiin vois kanssa laittaa saman laisia ohjeita.. tai tehä vaikka samanlaisen triidin sille..mahollista?

pari viikkoo sitten vaihoin vinopenkin smithistä ekaa kertaa vapaille ja on tuo tekniikka hakusessa siinä..

Zone-sarja -42%
Mike sanoi:
Tossa olen miettinyt jo tekeväni eri liikkeistä kuvasarjoineen juttua.

Tämä on ollut mietinnässä minullakin, siis että tarvetta tällaiselle varmasti olisi, eikä olisi yhtään huono "mainos" jos pakkiksella tällainen olisi. Varmasti olisi lukijoita ja käyttäjiä palstan ulkopuoleltakin ja tätäkautta taas uusia tyyppejä palstalle. ;)

EDIT:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40443&page=4

Tuolla just aikaisemmin tänään asia tuli puheeksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom