FAQ: Rintaan lihaa oikealla tekniikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Salomaa sanoi:
Mutta ei pikkukaverit saa niin isoa mahaa, että tanko olisi hyvä edes laskea siihen. Jos sen laskee niin alas niin sitä on aivan toivotonta nostaa sieltä ylös.

Olen keskustellut tästä monien kanssa ja tulos aina se, että isojen ja pikkukavereiden nostotekniikka eroaa toisistaansa huomattavasti.
ei tietenkään saa niin isoa mahaa pikkumies kuin iso mies, mutta pikkukaverikin saa itselleen normaalia isomman "mahan" kun hapet on kunnolla sisässä ja ainakin mitä olen itse katsellut joitain hyviä penkkaajia salilla(ja myös videoita) jotka ovat keveitä, niin tekniikka on kyllä sama kuin raskaammillakin kavereilla eli tanko viedään ylävatsalle(ei kuiteskaan liian alas, sieltähän ei kukaan voi työntää). suurimmat erot eri henkilöiden välillä onkin sitten oteleveydessä ja kaaressa, olkoon nostaja sitten 150kilonen tai 60kiloinen.

Erinomainen ketju, täytyy myöhemmin lueskella ajatuksen kanssa koko setti läpi.

Tuo kuvasarja on pirun hyvä juttu. ehdottomasti samaa kaipaisi tuo "Lavat liikkumaan ja selkä kasvuun!"-ketju. Jokin liikkuva kuva tietysti olisi paras, mutta ei nyt liikaa saa alkaa vaatimaan :)

Salomaa sanoi:
Kun tota giffiä kattelee niin kyllä se aika mahalle näyttää menevän. Tiedä sitten...

Hmm... meillä on nyt näkemysero siitä missä on maha :lol2:

ihan sama. Alas lasken minäkin vaikken ihan mahalle asti kuitenkaan ja hyvin pelaa. Huom siis vaikka kaarta minulla ei ole ihan ollenkaan! Mie oon lahnan perikuva ja ikuisen naurun kohde :lol2: Noo jospa se selkä siitä joskus taipuisi.

kannattaako sarjassa ylösnosto tehdä ihan kädet lukkoon asti vai jättää joku 5cm vajaaksi lopusta? oon nähnyt joittenki körmyjen jättävän vajaaksi ylösnoston mutta en sitten tiedä että oliko kyseessä jokin heikoimman lihaksen treenaus.

naruranne sanoi:
kannattaako sarjassa ylösnosto tehdä ihan kädet lukkoon asti vai jättää joku 5cm vajaaksi lopusta? oon nähnyt joittenki körmyjen jättävän vajaaksi ylösnoston mutta en sitten tiedä että oliko kyseessä jokin heikoimman lihaksen treenaus.

Mielestäni liikkeet täytyy tehdä loppuun asti fuskaamatta. Itse tosin en hyödy laisinkaan vajaasta loppuojennuksesta, koska ojentajat ovat suhteellisen vahvat. Heikko kohta minulla on rinta.

Edit: Tietysti puhun tavallisesta "hyväksyttävästä" penkkipunnerruksesta. Erikoistekniikoista en tajua mitään...

neutraali sanoi:
ei, vaan tsemppaa itseään sillä tyylillä millä on tottunut. jos saa itseään tsempattua esim rauhallisuudella niin silloinhan se on siinä. pointti nyt vaan oli ettei kenellekään voi sanoa ettei penkissä tarvi agrea tai että siinä tarvii agrea. itse kyllä käyttäsin agrea penkissä jos pystyisin mutta mulla alkaa tuleen "rimakauhua" kun rautaa on tarpeeksi ja rupeaa jännittämään aivan älyttömästi, joskus jännitys on niin kova että yrjön tulo on lähellä. mieluiten jännityksen/raudan pelon kääntäsin agressiivisuudeksi mutta jostain syystä en penkissä siihen kykene:)

Mulla tulee juuri ennen tangon alaslaskua sellainen hetkellinen luottamuspula omia kykyjä kohtaan: "Ei se varmaan nouse. Painaakin niin perkeleesti. Varmaan tää putoaa mun kaulalle ja mä kuolen tähän. Noh, hyvästi julma maailma..." Sitten kuitenkin lasken hallitusti alas ja punnerran ylös ja kaikki sujuu hyvin. Jos teen esim. 5 toiston sarjaa ja se 5. toisto laskelmien mukaan ei nouse ellen ylitä itseäni reilusti, niin mulla nousee sellainen hirveä taistelutahto ja vaikka 5 sekuntia punnertaisin ylös sitä tankoa, ja välissä joutuisi kiljumaan varmistajaa pysymään poissa, niin aina on noussut.

Penkkipunnerrus on ennen kaikkea psykologinen suoritus. Tangon alla on maailman yksinäisin paikka olla. :arvi:

Edit: Lisäpontta punnerrukseen antaa myös se, että valitsee varmistajaksi sellaisen tyypin, jonka kulmasoututulos on alle puolet penkkiraudasta. Kuolemanpelko on erittäin vahva kannustin.

JFG sanoi:
Voisiko joku selittää tarkemmin tai havainnolistaa mitä tuo noston "kaatuminen olkapäille " oikein meinaa, siis miten tehdään väärin jos noin käy. En oikein ymmärtänyt.

Itse tajuan tuon siten, että liian heikot olkapäät ja/tai vajavainen tekniikka saa tangon karkaamaan kohden kaulaa noston alkuvaiheessa(eli siis kun liikesuunta vaihtuu positiiviseksi ja ollaan työnnetty tankoa muutama sentti ylöspäin). Oikeoppisesti nostettaessa tanko menee suhteellisen suoraan ylöspäin tai hiukan etuviistoon kohden kasvoja.

foo sanoi:
Itse tajuan tuon siten, että liian heikot olkapäät ja/tai vajavainen tekniikka saa tangon karkaamaan kohden kaulaa noston alkuvaiheessa(eli siis kun liikesuunta vaihtuu positiiviseksi ja ollaan työnnetty tankoa muutama sentti ylöspäin). Oikeoppisesti nostettaessa tanko menee suhteellisen suoraan ylöspäin tai hiukan etuviistoon kohden kasvoja.
Juu ja selkein huomattava seikka on että kyynärpäät leviää sivuille.

Kyllä tosiaan kannattaa laittaa tekniikka kuntoon ettei mene olkapäät hajalle! nimimerkki kokemusta on :/ Kunpa olisin lukenut tämän tekstin ennemmin... hyvä teksti :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Taitaa meikäläisellä olla tekniikka aika jostain, kun rintatreenit menee nykyään enemmän vähemmän pilalle, kun olkapäät väsyy, eli penkkiä tehdessä tuntuu menevän vaikutus paljon olkapäille, jonka seurauksena vinopenkkiä en pysty paljoa tekemään, koska kipu/väsy alkaa vaikuttamaan liikkeeseen liikaa.
Tai sitten olkapäät on mulla jo paskana :/

Tomppa85 sanoi:
Edit: Lisäpontta punnerrukseen antaa myös se, että valitsee varmistajaksi sellaisen tyypin, jonka kulmasoututulos on alle puolet penkkiraudasta. Kuolemanpelko on erittäin vahva kannustin.

No tästäkin varmaan voi olla kahta mieltä ja vois olla jopa oman thredinsä arvonen juttu. Itse nimittäin saan paljon enemmän aikaiseksi penkissä ja kyykyssä, kun varmistamassa on tyyppi/tyyppejä, jotka osaavat/jaksavat varmistaa ja joihin voi luottaa...eli pystyy suorittamaan siis koko rahan edestä vaikka to failure. Joskus jos joutuu pyytämään jotain tuntematonta/rysäkeppiä vaikka penkkiä varmistamaan, niin ei taatusti tule otettua sitä viimestä hiukan epävarmaa toistoa.

Mike sanoi:
Riippuu aikapaljon käsien pituudesta. Otteen pitäisi olla kuitenkin vähintään niin leveä, että rinnalla tangon ollessa kyynärvarret ovat pystysuorassa tai yli.
Tuli tosta mieleen että mites kun itellä on melko pitkät kädet ja saan parhaiten rintaan tuntuman tekemällä tommosella hartian levyiselle otteella. Heti kun alan leventämään otetta niin rasitus siirtyy olkapäille väkisinkin. Meneekö tekniikassa sitten joku pieleen, vai onko toi hartianlevynen vaan pitkäkätisten optimaalinen oteleveys rintaa tehtäessä?

BoneFish sanoi:
Tuli tosta mieleen että mites kun itellä on melko pitkät kädet ja saan parhaiten rintaan tuntuman tekemällä tommosella hartian levyiselle otteella. Heti kun alan leventämään otetta niin rasitus siirtyy olkapäille väkisinkin. Meneekö tekniikassa sitten joku pieleen, vai onko toi hartianlevynen vaan pitkäkätisten optimaalinen oteleveys rintaa tehtäessä?

itelläkin kädet on normaalia pidemmät ja tein aikasemmin penkkiä pikkurillit merkkien kohdalla (oisko 81cm kohta) Aika kovasti otti olkapäihin ja nosto oli aika hutera, mutta siirsin otetta muutaman sentin leveemmäksi(nimetön merkkien kohdalla), niin nyt liike tuntuu pelkästään rinnassa ja nosto pysyy hyvin kasassa.

Voi sitten muuten varautua, kun noilla Miken ohjeilla penkkailee, että aluksi se paino tippuu todella alas, kun tekniikkaa opettelee. Vaikka en itse ole penkkiä käytännössä tehnyt reiluun kymmeneen vuoteen, niin silti palasin niihin painoihin, joita nostelin 15 vuotiaana 52 kiloisena jässikkänä.

Nimim. rinnat kipeänä.

Itselläni on kans ongelmana nämä niin pitkät ja ohuet kädenruikulat. Vähän hakusassa itselläkin tuo oteleveys. Välillä nostan oikein leveällä ja välilä taas kapealla. En saa mitään kontrollia touhuun ja monesti vittuuntuneena jätän sarjat sikseen ja siirryn muihin liikkeisiin. Pitäis itselläkin hommata joku joku opettais sen oikean tekniikän pitkälle rungolle..

Mike sanoi:
. Nyt nostan niin, että karhennuksen alusta peukalonmitan olospäin

Koitin tätä ote leveyttä tänään ja tuntui ojentajissa paljon enemmän,liekö tekniikassa parantamisen varaa? Yleensä olen nostanut kovat nostot pikkurillit merkeissä.

Mikä vois olla vikana ku olkapäät leviää sivuille raskaammissa nostoissa vaikka pystäripainot on kasvaneet 15 kiloa viimesen vuoden aikana ja aikasemmin ei oo levinny?

tikkuniska sanoi:
Mikä vois olla vikana ku olkapäät leviää sivuille raskaammissa nostoissa vaikka pystäripainot on kasvaneet 15 kiloa viimesen vuoden aikana ja aikasemmin ei oo levinny?
Koska sun olkapäät ovat vahvistuneet ja kun rinta ei jaksa, niin siirrät rasitusta vahvemmille olkapäille.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom