FAQ: Rintaan lihaa oikealla tekniikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Penkkaat ilmeisesti "lahnana" eli ei minkäännäköistä kaarta (sitä ei tartte vetää överiin sitten) ja lavatkaan tuskin yhdessä. Silloin tuo onkin enempi ojentajille ja etuolkapäille kuin rinnalle. Tsekkaappa Gymlogin video, siis nimenomaan rintavideo, siellä Nyyssölä selittää hyvin miten penkki pitää tehdä ja miten sitä ei pidä tehdä.

Joskus myös ihan kropan mittasuhteet tulee vastaan tangolla punnertaessa. Itellä ei ainakaan tule penkissä läheskään samanlaista tunnetta kuin käsipainoilla tehtynä, luultavasti johtuu sen "viimeisen rutistuksen" puuttumisesta penkissä. Rutistuksen kyllä saan aikaseks jos painot on alle 60kg, mutta painojen kasvaessa nosto karkaa rinnalta väkisin käsille ja olkapäille vaikka mitä oteleveyksiä on kokeiltu (kapea penkki erikseen joka on ojentajaliike tarkotuksella). En sitten osaa sanoa johtuuko tuo hermotuksesta, erittäin heikosta rinnasta vai dominoivista olkapäistä&käsivarsista (ei kyllä koossa näy), mutta tulos on ettei tuollanen 60kg penkkaus paljoa lämmitä jos 35kg+ käsipainoilla saa silti huomattavasti paremmin treenin perille sinne rintaan :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla myös ollut ongelmana kun tuntuu ettei rintaan saa oikein mitenkään tuntumaa vaan kädet/olkapää tuntuu tekevän kaiken homman. Kuitenkin omasta mielestä tekniikan pitäisi olla suht' kunnossa eikä egopainoilukaan kuulu harrastuksiini. Erilaisia oteleveyksiäkin olen kokeillut mutta no can do. Myös käsipainoilla tehtävä penkki on poissa laskuista, koska se tuntuu selvästi enemmän olkapäissä. Tähän mennessä ainut liike jonka olen rinnassa saanut tuntumaan on "ala-ristikkäistaljassa" tehtynä =/

Nakertaa kun haluaisi saada penkin toimimaan, koska se vaikuttais liikkeeltä josta voisin pitää jos sen saisi toimimaan

Tehtäessä penkkiä, vinopenkkiä tai alaviistopenkkiä kässäreillä, tuleeko latsit ja olkapäät vetää samalla tavalla alas niin kuin tehdään tangolla penkatessa? Kokeilin tehdä kummin päin vain, enkä huomannut kovin radikaalia eroa, mutta melkein 100kg edestä kässäreitä rinnan päällä tuo selän asettelu on vähän hankalaa siihen penkille, ja asento tuntuu menevän luonnostaan helposti olkapäille..

Tehtäessä penkkiä, vinopenkkiä tai alaviistopenkkiä kässäreillä, tuleeko latsit ja olkapäät vetää samalla tavalla alas niin kuin tehdään tangolla penkatessa? Kokeilin tehdä kummin päin vain, enkä huomannut kovin radikaalia eroa, mutta melkein 100kg edestä kässäreitä rinnan päällä tuo selän asettelu on vähän hankalaa siihen penkille, ja asento tuntuu menevän luonnostaan helposti olkapäille..

Tottakai ne latsit on rutistettava yhteen ja olkapäät alas jos haluaa välttää ongelmat tekniikassa. Tuo on oikeestaan erittäin helppoa itseasiassa kun "kaatuu" siihen penkille niin et painot jää ylös alotuksessa ja sitten ekan alasviennin yhteydessä rutistaa ne lavat yhteen ja painaa olkapäät alas. Onnistuu tietysti vain jos on lapojen välissä tarpeeks tavaraa ettei ota lapaluut penkin reunoihin kiinni jollon ei tietystikkään lapoja saa yhteen vietyä ;)

Yleisesti ottaen kässäreillä pitäs saada parempi tuntuma lihakseen, viimestään siinä vaiheessa sen saa aikaseks kun ylös punnertaessa kääntää loppuvaiheessa kässäreitä hieman niin et peukalot kääntyy kohti kasvoja, ääriojennusta/rutistusta voi myös tehostaa kässäreillä paremmin koska ote ei ole sidottu siihen tankoon vaan painoja pystyy liikuttamaan vapaammin...

Jos tommoset romut on jo käytössä ni kannattas kenties vähentää painoa ja pidentää & lisätä sarjoja ellei ole kaveria auttamassa, ihan oman turvallisuuden takia. Ite en 50kg kässäreillä rupeis edes yrittämään ilman kaveria joka ojentaa toisen kässärin tai ainakin auttaa alotuksessa ja liikkeen lopetuksessa...

Joskus myös ihan kropan mittasuhteet tulee vastaan tangolla punnertaessa. Itellä ei ainakaan tule penkissä läheskään samanlaista tunnetta kuin käsipainoilla tehtynä, luultavasti johtuu sen "viimeisen rutistuksen" puuttumisesta penkissä. Rutistuksen kyllä saan aikaseks jos painot on alle 60kg, mutta painojen kasvaessa nosto karkaa rinnalta väkisin käsille ja olkapäille vaikka mitä oteleveyksiä on kokeiltu (kapea penkki erikseen joka on ojentajaliike tarkotuksella). En sitten osaa sanoa johtuuko tuo hermotuksesta, erittäin heikosta rinnasta vai dominoivista olkapäistä&käsivarsista (ei kyllä koossa näy), mutta tulos on ettei tuollanen 60kg penkkaus paljoa lämmitä jos 35kg+ käsipainoilla saa silti huomattavasti paremmin treenin perille sinne rintaan :)

Vinopenkki smithissä on itsellä sallainen liike, että saa parhaan rutistuksen rintaan. Smithillä pystyy säätämään laskupaikan sentilleen oikeaan kohtaa. Liikeratakin on normipenkkiä pidempi.

Onkohan tekniikassa kaikesta huolimatta jotakin vikaa, kun kokeilin tänään tehdä kokeeksi rinnalle oikein supersarjan, yhteensä viisi settiä kässäreillä (flyes ja normipunnerrus) ja neljä tangolla, mutta silti ei tunnu tisseissä mitään. Latsit yhdessä, selkä normaalisti kaarella ja jalat maassa, eli ei mitään runkkupenkkiä vaan ihan niin puhtaalla tekniikalla kun vaan pystyin. Kyllä tisseihin on massaa vähän tullut, mutta on vaan outoa, että vaikka kuinka antaa runtua niin lihakset eivät vaan kipeydy - ellei pidä liikkeiden välillä viikon täydellistä lepoa..

Tuliko ojentajat tai olkapäät kipeiksi? Ei se treenkipu ole tae mistään hyvästä treenistä. Mutta jos rinnan sijaan muut mukana olevat lihat kipeytyi, niin sitten rasitus ei mene kunnolla rinnalle.

Eipä tullut nekään kipeiksi ja kiinnitin ojentajiin ja olkapäihin erityistä huomiota, koska mulla on vähän kehittynyt pattia etuolkapäihin siksi, että tein aiemmin liikkeet päin olkapäitä. Olkapäät ja ojentajat väsyvät sarjan lopussa suht. samaa tahtia kuin tissit, eli mikään lihasryhmä ei ole erityisen jäljessä toisistaan, tarkoitus on vaan vastaisuudessa välttää voiman karkaamista noille lihasryhmille.

Esimerkiksi olkapäille saan vipunostoja tehdessä aivan äärettömän mahtavan tuntuman (ja siksi olenkin niitä viime aikoina tykännyt tehdä :D ) mutta rinta on sellainen johon ei tuntumaa oikein tunnu tulevan millään liikkeellä. Täytyy vissiin vielä jälleen kerran palata pikkupainoihin ja hakea ihan ajan kanssa variaatiota eri painojen ja toistomäärien kanssa..

No siis ei se tuntuma ole mikään itse tarkoitus. Jos treenipainot kehittyy ja tissit kasvaa, niin paskat tuntumasta. Mä taasen en olkapäille helposti saa mitään ihme tuntumaa jos en sitten ihan lelupainoilla pumppaa ja hyvin ne mukana on kehittyneet. Yksilöllistä lienee? Sillä mä saan rintaan tuntuman hyvin, eikä se taasen ole kyllä mikään paras lihasryhmäni ollut koskaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse saan tissit kipeiksi kapealla otteella smitissä kun tekee isoilla romuilla muutaman sarjan jotai 4-6 toistoa.. pitemmät sarjat enemmän keskittyen ja lyhyet runnomalla avot!

vaikka topici taitaa käsitellä pääasiassa penkkipunnerrusta niin pakko tulla sanomaan että herranjestas kuinka hyvin saa tuntuun tisseissä kun aloin tekeen dippiä! suorastaan pelästyin kun kotona näin peilistä itteni ilman paitaa ja näin sen pumpin määrän! :D ei oo koskaan penkissä tullut, ei tangolla eikä kp, suosittelen muillekkin joilla ongelmia. Ite tarvin vaan helkkarinmoiset lämmittelyt alle ettei tunnu ilkeeltä olkapäissä, siitä syystä aina ennen karsastanut dippiä kun luulin vaan ettei se sovi mulle

vaikka topici taitaa käsitellä pääasiassa penkkipunnerrusta niin pakko tulla sanomaan että herranjestas kuinka hyvin saa tuntuun tisseissä kun aloin tekeen dippiä! suorastaan pelästyin kun kotona näin peilistä itteni ilman paitaa ja näin sen pumpin määrän! :D ei oo koskaan penkissä tullut, ei tangolla eikä kp, suosittelen muillekkin joilla ongelmia. Ite tarvin vaan helkkarinmoiset lämmittelyt alle ettei tunnu ilkeeltä olkapäissä, siitä syystä aina ennen karsastanut dippiä kun luulin vaan ettei se sovi mulle

Dippi tosiaan hyvä kans ku leveellä tekee etukumarassa.. Itse en enää ole tehnyt kun alkoi painoa oleen senverta paljon että alko rintalasta jotenki naksahtelee ja kipuilee niin katsoin paremmaksi heittää pois vähäksi aikaa ainakin. Kingi liike kyl :)

Kauheaa säätämistä tänään, vaikka eilen harjoittelin hiiripainoilla nimenomaan tekniikkaan keskittymistä. Rintaan tuli kuitenkin siisti pumppi, joten ilmeisesti ainakin jotakin meni perille. Täytyy keskittyä penaan vissiin ihan tosissaan ja pitää joku teemaviikko.. :D

Aikoinaan tein oikeastaan pelkkiä flyessejä rintaliikkeenä, ja nytkin vähän verrytellessä ja irrotellessa viimeisiä mehuja sain sillä parhaan tuntuman, eli vanha sanonta, penkkaamaan oppii vain penkkaamalla, pitää paikkansa tässäkin asiassa.. :rolleyes:

Nyt muuten pitää kysyä teidän mielipidettä, kun netissä on tullut vastaan useampia eri tekniikoita. Pääpiirteittäin ne menevät näin:

1) Kädet täytyisi pitää noin 90 asteen kulmassa kehosta tehtäessä penaa, vinopenaa sekä kässäripenaa ja kässirivinopenaa.
2) Kädet täytyisi pitää noin 60-45 asteen kulmassa kehosta tehtäessä em. liikkeitä.

Kumpi on siis oikea tekniikka? Videoiden perusteissa väitetään, että tuossa ylemmässä 90 asteen tekniikassa olkapäät ottaa liikaa osumaa?

Nyt muuten pitää kysyä teidän mielipidettä, kun netissä on tullut vastaan useampia eri tekniikoita. Pääpiirteittäin ne menevät näin:

1) Kädet täytyisi pitää noin 90 asteen kulmassa kehosta tehtäessä penaa, vinopenaa sekä kässäripenaa ja kässirivinopenaa.
2) Kädet täytyisi pitää noin 60-45 asteen kulmassa kehosta tehtäessä em. liikkeitä.

Kumpi on siis oikea tekniikka? Videoiden perusteissa väitetään, että tuossa ylemmässä 90 asteen tekniikassa olkapäät ottaa liikaa osumaa?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Kauc-9Dl4fc#t=111s

Kiitti linkistä! Ihan looginen peruste. Vastaan tulee toinen toistaan hämärämpää tekniikkaa, joten menee lopulta sekaisin, että mikä on nyt sitten se oikea.

Mikä muuten voi olla vikana, jos tuntuu, että mulla väsyy kädet ennen rintaa penassa, kässäripenassa ja flyessejä tehdessä? Koukistanko käsiä liikaa, eli pitäisikö liikettä tehdä leveämmällä otteella tai jotain?

Kiitti linkistä! Ihan looginen peruste. Vastaan tulee toinen toistaan hämärämpää tekniikkaa, joten menee lopulta sekaisin, että mikä on nyt sitten se oikea.

Mikä muuten voi olla vikana, jos tuntuu, että mulla väsyy kädet ennen rintaa penassa, kässäripenassa ja flyessejä tehdessä? Koukistanko käsiä liikaa, eli pitäisikö liikettä tehdä leveämmällä otteella tai jotain?
Muuten toi on aika yleistä mutta flyes:t teet kyllä aika oudosti jos siinä kädet väsyy ennen. Silloin kun teet niitä flyeseja niin älä taivuta käsiä vaan pidä kokoajan hieman koukussa.
Penkkiin auttaa se että tekee vähän esirasitusta rinnalle ja vielä parempi jos saa kaverin avuksi jolloin voi tehdä vielä toistoja vaikka ojentajista olisi voimat loppunut.

Kokeileppa huviksesi seuraavaa. Mun oli pakko soveltaa rintatreeniä kunnolla kun tasapenkissä meinas tulla vähän haaveria pari viikoa sitten maksiminostossa. Piti siis nyt oikeasti tehdä pikkupainoilla ja pumppityylillä jotta saa taas rinnan iskuun.

Rupesin tekeen smithissä vinopenkkiä. Mun vinopenkki on kohtuu lähellä tasapenkkiä, koska pystympi asento on vain vittumainen olkapäille eli loiva kulma siis. Rupesin siinä tekeen kymppejä 60-70 kilolla. Ajattelin sitten että heitänpä vähän peck-deckiä väliin kun tuo tuntui vähä turhan keposelta, mutta ei viittinyt alkaa tekeen sarjaa läheskään loppuun asti. Tempasin sitten kolmen sarjan kaveriksi 10-12 toistoa peck-deckissä ja voi helvetti ja perkele miten oli tissin pupissa noiden settien jälkeen. Tein vielä perään hilupainoilla kp penkkiä. Tsekkaa Bläkäri mun treenipäivyri kun VIP olet.

En mä tiedä kasvattaako tuollainen tissejä. Mutta tuntumasta ja pumpista ei ainakaan pula ollut. Ei tasapenkillä ikinä tuollaista tuntumaa ja pumppi saa, ei vaikka hieros sillä 60 kilolla. Nyt meinasinkin jatkossa, että kun pääsee tasapenkkaileen, niin otan viimesien sarjojen kaveriksi tuon peck-deckin tai ristitaljan tai vastaavan tai sitten teen edelleen ensi tasapenkin ja sitten vinopenkin smithissä kuten olen ennenkin tehnty ja otan se vinopenkin kaverina nuot. Tuo ei ihan rajusti tiputa sarjapainoja, mutta saatanallisen pumpin se antaa.

Zone-sarja -42%
Tänää tuli ekaa kertaa elämässä testattua alaviistopenkki (smithissä kyllä tein, koska muutakaan sopivaa paikkaa en saanut keksittyä jaa siinäkin oli askarteleminen) ja hyvällä tavalla erilaiseltahan tuo tuntui. Vaikken viralliseen ohjelmaan ainakaan nyt ole sitä lisäämässä niin osaisiko joku sano, mihin kohtaan tangon pitäisi laskeutua. Nyt tuli tuohon about 5cm nännien yläpuolelle. Liian ylhäällä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom