FAQ: Rintaan lihaa oikealla tekniikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Varmasti toimii, kuhan pyrit hermottamaan sitä lihasta kunnolla. eli lähet todella kevyistä painoista liikkeelle, ja joka toisto niin räjähtävästi ylös kuin mahollista.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
^Kyllä kai penkki hauiksiinkin vähän ottaa.

Mites muuten kun olen lukenut, että penkissä pitäisi ottaa kiintopiste katseelle katosta eikä saisi seurata tankoa nostoissa. Kuitenkin monesti näkee nostettavan päätä noston alkuvaiheessa. Onko tuolla kontrollin kannalta niin suurta merkitystä, kun itsellä tuntuu penkki menevän liikaa olkapäille niin olisi kiva tsiigailla, ettei tanko laskeudu liian lähelle kaulaa.

Mulle on tullut nyt vastaan ongelma, että tanko on todella vaikea saada pois telineistä olkapäähän kohdistuvan kivun vuoksi. Jos tangon saa telineistä ylös, niin sarjan kyllä saa vietyä kunnialla läpi. Varsinaiset toistot ei siis tunnu olkapäätä rasittavan.

Lähtötilanteessa tanko on suunnilleen silmien tasalla ja kyynerpäät hieman koukussa, joku 30-35° kulma ehkä, vaikea arvioida. Kyseessä on vielä vielä alle 80kg sarjapainot, joilla kuvittelisi kyllä vielä tangon irtoavan telineistä melko vaivatta.

Kuulostaako tutulta? Mikä neuvoksi :confused:

Mikähän mulla tässä nyt mättää...

Otan semmosen vähän hartioita leveämmän otteen, lavat on yhessä, yläselkä juntattuna penkissä, jalat maassa (ei kauhean tukevasti ku se penkki on ihmeen korkea :O), lasken tangon siihen alarinnalle mihin on neuvottu.

Silti liike tuntuu lähinnä etuolkapäissä ja ehkä ojentajissa. Pitääpä mennä käymää oikealla salilla joku päivä ja kysyä joltai osaavalta körmyltä tai ohjaajalta että kattoo sen homman kuntoon.

Mulle on tullut nyt vastaan ongelma, että tanko on todella vaikea saada pois telineistä olkapäähän kohdistuvan kivun vuoksi. Jos tangon saa telineistä ylös, niin sarjan kyllä saa vietyä kunnialla läpi. Varsinaiset toistot ei siis tunnu olkapäätä rasittavan.

Lähtötilanteessa tanko on suunnilleen silmien tasalla ja kyynerpäät hieman koukussa, joku 30-35° kulma ehkä, vaikea arvioida. Kyseessä on vielä vielä alle 80kg sarjapainot, joilla kuvittelisi kyllä vielä tangon irtoavan telineistä melko vaivatta.

Kuulostaako tutulta? Mikä neuvoksi :confused:
Jos on oma penkki niin sahaa koukut pienemmiks. ite tein näin enkä katunu :thumbs:

Sanokaapas... Tuntuu, että en ymmärrä tuota "kyynärpäät pysyvät enemmän kyljissä kuin leviävät sivuille". Penkkaaminen sujui mielestäni ihan jees, mutta nyt kun aloin kiinnittämään tuohon huomiota tuntuu tekniikka jotenkin unohtuneen. Kun pyrin vetämään kyynärpäät kylkiin, kädet menevät jotenkin luonnottomaan asentoon. Olenkohan liioitellut tuota kyynärpäät kyljissä, kun kyynärpäät todellakin osuvat kylkiin kun penkkaan? Ote on ehkä liian leveä ja siksi kädet menevät outoon kulmaan.

Eli sori jos tuli epäselvästi, lähinnä kaipaisin apua tuohon miten ne kyynärpäät tarkalleen kannattaa pitää, jotain vinkkiä miten saisi ne oikein vedettyä kylkiin?

Löysin youtubesta (elaston täältä?) tekemän penkkipunnerruksen. http://www.youtube.com/watch?v=pD71jf4IhyI

Tuossa kun katsoo, kyynärpäät ei edes ole kyljissä? Eli onko tuo huonoa penkkaamista vai olenka vain liioitellut tuota..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kkoskinen: Olet todellakin liioitellut. Ei se, että niitä kyynärpäitä viedään kylkiä kohti tarkoita että ne viedään sinne kylkiin kiinni. Se tarkoittaa lähinnä sitä että tanko kuuluu laskea tuohon rinnan alapuolelle johonkin tissien ja rintalastan alaosan välimaastoon.. Silloin ne olkavarret väkisinkin menee oikeaan asentoon. Jos ylhäältä katottaisiin niin maksimissaan 45 asteen kulmaan. Kyynärpäät eivät siis saa levitä suoraan sivulle. Sitä siinä haetaan.

:D hehe! Hieno kuulla.

Tosiaan, jostain luin että oikealla penkkitekniikalla "penkkaa isommat raudat, kunhan vain siihen tottuu ja kunnolla oppii"..

No täs on nyt 3 viikkoo penkattu ihan urpon näkösenä ja ihmetelty kun tökkii tökkii.. Kiitos, nyt tajusin vihdoinkin ton pointin :D

Voisiko johtua tekniikkavirheestä etten saa penkissä oikeastaan ollenkaan tuntumaa rintaan mutta etuolkapäissä tuntuu kunnon polte? Olen yrittänyt korjata tuota tekniikkaa, oteleveys on noin 80cm ja lasken tangon ihan rintojen alapuolelle, kyynärvarret suoraan ylöspäin lattiasta ala-asennossa, pitäen olkapäät alhaalla. Vinopenkissä kiinnitin tähän etenkin huomiota ja alhaalla ne pysyivät. Tällöin tanko laskeutuu kaulalle, samalla oteleveydellä.

Ok nyt oli seuraavana päivänä penkkaamisesta tuosta kainalon vierestä vähän paikat kipeinä. Olkapäät eivät ole kipeinä, se on ihan selvä. Menikö rasitus siis oikeaan osoitteeseen? :)

Voisiko johtua tekniikkavirheestä etten saa penkissä oikeastaan ollenkaan tuntumaa rintaan mutta etuolkapäissä tuntuu kunnon polte? Olen yrittänyt korjata tuota tekniikkaa, oteleveys on noin 80cm ja lasken tangon ihan rintojen alapuolelle, kyynärvarret suoraan ylöspäin lattiasta ala-asennossa, pitäen olkapäät alhaalla. Vinopenkissä kiinnitin tähän etenkin huomiota ja alhaalla ne pysyivät. Tällöin tanko laskeutuu kaulalle, samalla oteleveydellä.

Ok nyt oli seuraavana päivänä penkkaamisesta tuosta kainalon vierestä vähän paikat kipeinä. Olkapäät eivät ole kipeinä, se on ihan selvä. Menikö rasitus siis oikeaan osoitteeseen? :)

Et maininnut ollenkaan että koitatko saada kaarta selkään penkatessa.. Jos makaat lahnana penkillä niin menee olkapäille että rutisee ainaki itellä. Elikkä kaarta enemmän jos ei jo ole.

Et maininnut ollenkaan että koitatko saada kaarta selkään penkatessa.. Jos makaat lahnana penkillä niin menee olkapäille että rutisee ainaki itellä. Elikkä kaarta enemmän jos ei jo ole.

itse aikanani pidin tuollaisia kaartamisia ihan homoiluna ja voiman kompensoimisena suuremman salipeniksen toivossa.

mutta sitten tässä lähiaikoina alkanu kaartamaan ja laittamaan jalkojakin teknillisesti parempaan asemaan niin rauta liikkuu kevyesti, nopeesti ja räjähdysmäisesti, eli joo se kaartaminen helpottaa perkeleesti penkkaamista mutta se on totta että kaartamalla todellakin saa rintaan paljon paremmin tuntumaa joten se on suositeltavaa, ennen lahnailin vaan ja hittiä otti lähinnä olkapäät.

Zone-sarja -42%
itse aikanani pidin tuollaisia kaartamisia ihan homoiluna ja voiman kompensoimisena suuremman salipeniksen toivossa.

Haha.

Sen mä nyt ymmärrän, että varustenostoja kritisoidaan, mutta jos joku tekee kaaren, niin ei se nyt saatana se kaari ole joka sen raudan nostaa, vaan ihan nostaja ite.

FAKE EDIT: olipa ruma lause.

mutta sitten tässä lähiaikoina alkanu kaartamaan ja laittamaan jalkojakin teknillisesti parempaan asemaan niin rauta liikkuu kevyesti, nopeesti ja räjähdysmäisesti, eli joo se kaartaminen helpottaa perkeleesti penkkaamista mutta se on totta että kaartamalla todellakin saa rintaan paljon paremmin tuntumaa joten se on suositeltavaa, ennen lahnailin vaan ja hittiä otti lähinnä olkapäät.

Mutta eikös se parempi tuntuma ooo saalipeeniksen kasvatusta?

Sanokaapas vielä sellainen, miten pidätte ranteet kun penkkaatte? Ihan suorana käden mukaisesti? Itse huomasin, että taitan ne aina "taakse".

ennen pidin ranteet juuri noin taakse kaarrettuna mutta nyt oon ruvennu kääntämään ne suorempaan, ja niin että käännän ranteita ulospäin.
Eli esimerkkinä jos tangosta kiinni pitäessäni peukalot ennen osoittivat kasvojani kohti nyt ne osoittavat toisiaan kohti.(näin se ei tietenkään mennyt oikeesti mutta tosta on ehkä parempi hahmottaa mitä meinaan).

Back
Ylös Bottom