FAQ: Rintaan lihaa oikealla tekniikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Saatteko te kipeeks rinnan ala osaa? Ite en pahemmin koskaan saa ala rintalihasta kipeeks,mutta ylärinta on aina tosi kipeenä.
Eikö jokin liike mene sitten perille? Kun näyttää siltä,että ihan kun ala rintalihas ei saisi kokoa ollenkaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zagato: Mulla ainakin penkkipunnerrus kipeyttää rintalihaksen kauttaaltaan, ala -ja yläosan. Ei se kipu mitään meinaa mutta jos alarinnan tahdot kipeäksi, tee dippiä.

ZaGaTo sanoi:
Saatteko te kipeeks rinnan ala osaa? Ite en pahemmin koskaan saa ala rintalihasta kipeeks,mutta ylärinta on aina tosi kipeenä.
Eikö jokin liike mene sitten perille? Kun näyttää siltä,että ihan kun ala rintalihas ei saisi kokoa ollenkaan.

Ristitaljaa mahdollisimman pystyasennossa ylhäältä alas tai dippiä! Eiköhän se siitä pitäis alaosakin alkaa tuntuu...(kokeile ensin ristitaljaa pienillä painoilla et tiedät tekniikan ja tunnet missä pitäis tuntuu ennen ku alat tekee isommilla)

Tänään tein sitten penaa tuolla tekniikalla. Aivan älytön tuntuma tisseissä. Vaikuttaa siltä, että olen tehnyt tämän liikkeen päin vittua ennen.
Aika erilaista tehdä "kaari" yläselästä myös, eikä vain alaselästä.

Kiitoksia näistä vinkeistä:rock:

Silmäilin tredin läpi ja pitänee sanoa oma mielipiteeni tähän väliin

En kiinnittäisi kyynärvarsien pystysuoruuteen juurikaan huomiota, vaan kyynär- ja olkavarren väliseen kulmaan. Se ei saisi mennä alle 90 asteen, muuten menee liikaa ojentajille kapeassa penkissäkin. Joka tapauksessa on tärkeää laskea tanko melko alas, vatsalihasten yläosaan asti. Varsinkin kapeassa penkissä purista kyynärpäitä kylkiä kohti, auttaa todella paljon saamaan paineita yläselkään (olen itse oppinut tämän vasta hiljakkoin). Paineita ei välttämättä tunne, jos latsit ovat pienet ja/tai ote leveä.

Kaari lyhentää nostomatkaa ja siirtää rasitusta alarintaan. Tällöin työntö suuntautuu vartaloon verraten alaviistoon eli ei suoraan poispäin. Tämä sallii suuremmat painot normaalitapauksissa. Tähän perustuu se, että puhutaan kaaren säästävän olkapäitä. Kun katsomme aloitusviestin kuvaa, jossa tanko on suorilla käsillä, voimme suurin piirtein arvioida selkärangan ylimmän kohdan. Kun kuvitellaan siitä pisteestä piirrettävän kulma olkalinjan kautta tankoon, se jää pieneksi. Kulmaa voi siis verrata ylävartalon yläosan kannalta alavinopenkkiin.

Tähän väliin todettakoon, että saatana kun tuli vaikeasti.

Kaaren saa otettua myös jalat penkillä tai ilmassa, mutta tällöin tukipisteet, joilla paino on, ovat kaikki penkin päällä eli hyvin kapealla alalla. Itse en saa varsinaisesti voimaa jaloista, mutta tukevuutta kyllä, ja se on tärkeää penkkipunnerruksessa.

Tosi hyviä neuvoja, kapeapenkki on aina luonnistunut hyvin, mutta toi penkki on tupannu meneen aina olkapäille, nyt kun keskittyy tekemään koko sarjan ohjeiden mukaan, niin rinta menee jo 6 toiston sarjastakin pumppiin.

Oteleveydestä sen verran että olin tottunut tekemään 65cm (oteleveys etusormesta toiseen) otteella penkkiä joskus vaivanneiden olkapää kipujen takia. Kunnon tekniikallakin se oli liian kapea että olisi ottanut tarpeeksi rintaan. Vaihdoin 75cm otteeseen, mutta treeni ei tuntunut vieläkään tarpeeksi rinnassa, olkapää vain alkoi vihotella. Koitin vielä 70cm otetta, jolloin tuntuma rinnassa oli juuri sellainen kun pitäisikin. Niin pieneltä kuin toi 5cm oteleveyden muutos tuntuukin, niin vaikutus oli silti todella huomattava.

Kannattaa näköjään kokeilla melko tarkkaan niitä ote leveyksiä, millä saa sen parhaan tuntuman rintaan, se ylileveä ote ei ole paras, kuten on jo neuvottukin.

Mikä avuksi, kun penkkiä nostaessa ranteet ei millään pysy suorassa? Vaikka kuinka yritän keskittyä ranteisiin, niin heti kun on vähänkin rautaa tangossa, niin ne vääntyy epäluonnolliseen ja vaaralliseen asentoon. Tänään sitten koitin kevyillä painoilla tekniikka hioa ja silti oli vaikeuksia! Pahintahan tässä on se, että olen nyt omaksunut väärän tekniikan ja siitä on niin pirun vaikea oppia pois.

Tekee mieli vain noitua! Helevetin helevetti! :curs: :wall:

Pitää sitä tyhmä olla, kun ei osaa penkistä nostaa rikkomatta käsiään.

Kaari

Tää nyt on aika :david: kysymys mutta ei voi mitään..
Eli kun tuottaa ongelmia tuon kaaren saaminen koska olen kankea kuin teräsputki, niin olisiko tässä tapauksessa kannattavaa ihan reilusti antaa sen perseenkin nousta sieltä penkistä sen kaaren saamiseksi? Sitten kun sitä notkekutta ja kaarta olisi tätä kautta saatu paremmaksi, niin antaisi sen perseen olla penkissä. Kuitenkin meidän salilla olen nähnyt monenkin tekevän kaarella ja perse ilmassa penkkiä (jopa tosi isojenkin mörssäreiden) ja rintalihakset näyttäs kuitenkin olevan kovassa kunnossa.

Nimim. olkapäät 2x isommat kun tissit

Ei se runkkaus sitä asiaa ainakaan auta. Kyllä se kaari sieltä löytyy, kun ajan kanssa hinkkaa. En oikein pysty uskomaan, että joku olisi niin "jäykkä" ettei kaarta saisi penkissä aikaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jes, viime treenissä sain penkillä hyvin tuntumaa rintaan näillä ohjeilla. Ennen ottanut lähinnä ojentajiin (joka voi johtua kyllä myös siitä,että ojentajat ovat rintaa hieman jäljessä voiman suhteen) eikä rinta ole saanut oikein minkäänlaista osumaa. Nyt kumminkin ottaa ja varsinkin viimeinen 8 toiston sarja tuntuu nannalta tisseissä. Koko rintalihas on kipeänä yhdistelmällä penkki, vinopenkki ja ristitalja :rock:

BoneFish sanoi:
Tää nyt on aika :david: kysymys mutta ei voi mitään..
Eli kun tuottaa ongelmia tuon kaaren saaminen koska olen kankea kuin teräsputki, niin olisiko tässä tapauksessa kannattavaa ihan reilusti antaa sen perseenkin nousta sieltä penkistä sen kaaren saamiseksi? Sitten kun sitä notkekutta ja kaarta olisi tätä kautta saatu paremmaksi, niin antaisi sen perseen olla penkissä. Kuitenkin meidän salilla olen nähnyt monenkin tekevän kaarella ja perse ilmassa penkkiä (jopa tosi isojenkin mörssäreiden) ja rintalihakset näyttäs kuitenkin olevan kovassa kunnossa.

Nimim. olkapäät 2x isommat kun tissit
laitat ensin vaikka tyhjän jalkapallon selän alle ja vedät sen verran kaarta. joka kerta sitten palloon vähän ilmaa lisää ja vähän ajan päästä onkin jo komea kaari. toisaalta eikait sen penkkailun pitäisi olkapäille mennä jos lavat on tukevasti yhdessä ja olkapäät alhaalla.

Mahtava threadi! Itselläkin penkkitekniikka ollut hukassa tauon jälkeen, pitääpä lähtee perusasioista taas liikkeelle noiden Miken ohjeiden kautta.

Sanokaa gurut mielipiteenne, kun fysioterapeutti/hieroja sanoi, että selän notkollaan olemisen takia (huono ryhti) tulis välttää normaalia penkkiä, joka notkistaa selkää entisestään, vaan pitäis tehdä jalat penkillä.. mitä haittoja kehitykselle moisesta tyylistä voisi olla, jos ylipäätään mitään?

sumo sanoi:
Sanokaa gurut mielipiteenne, kun fysioterapeutti/hieroja sanoi, että selän notkollaan olemisen takia (huono ryhti) tulis välttää normaalia penkkiä, joka notkistaa selkää entisestään, vaan pitäis tehdä jalat penkillä.. mitä haittoja kehitykselle moisesta tyylistä voisi olla, jos ylipäätään mitään?
en oo guru, mutta sanon, että ei pidä välttää, vaan tulee vahvistaa takaolkapäitä ja yläselkää reippaasti. sitä kautta ryhtikin paranee. yleensä kun rinta on vahva ja selkä reenejä+takaolka reenejä on laiminlyöty, niin tulee sellainen "oranki" ryhti. jalat penkillä tekeminen on ihan täyttää tuubaa sen ryhdin kannalta.

jaa niin taitaa ollakki, kiinnitin vaan tuohon huono ryhti kommenttiin huomion ja liitin sen sitä kautta välittömästi hartioihin/yläselkään..

jos sulla alaselkä tulee penkistä kipeeksi, niin kyllähän se järkevää on nostaa jalat penkille.. tai vaikka laittaa joku koroke sinne maahan jotta et pääse kääntämään niin hyvin sitä selkää. Jos se vaiva ei kauhean paha ole niin varmaan saat sen pidettyä aisoissa pitämällä jalat maassa ja alaselän kontrollissa vääntämättä sitä kaarta koska alaselän kaarihan on normaali meillä kaikilla. Siis selkä on suorassa normaalillakin ihmisellä kun alaselässä on notko :)

Ja mitä siihen yläselän kaareen tulee niin neutriksen ohjeet taitaa päteä siihen aika mallikkaasti..

Mun ohje olisi (vaikken fysioterapeutti olekaan), että:
1. laita jalat maahan jos sinulla siitä ei tule alaselkään vaivoja ja jos tulee niin korota niitä tarvittavan verran ja nosta sitten vaikka penkille jos ei muuten onnistu.
2. pidä huoli että yläselkä on sillätavalla paketissa että saat hartiat penkkiin! Olkapäät taakse ja yläselkään hieman jämerää kaarta (nimenomaan taaksepäin), lavat yhteen ja pyri pitämään se paketti sitten kasassa koko suorituksen ajan!

tuota jälkimmäistä ohjetta kun noudatat niin sun yläselän kaarihan nimenomaan vääntyy penkkiasennossa oikeampaan suuntaan. Kun sitten harjoittelet sen pitämistä (hartiat takana ja yläselkä jännityksessä) penkissä painojen ollessa käsillä niin silloinhan pyrit nimenomaan pitämään oikean ryhdin!

Eli veikkaan että jos annat olakapäitten nousta ylös ja et pidä penkissä asentoa hyvänä, niin saatat aiheuttaa hallaa ryhdillesi, mutta mikäli pidät oikean asennon tuossa rasituksessa, niin muun reenin ohella se todennäköisesti jopa auttaa parantamaan ryhtiäsi.

Kaveri näytti ton penkkipunnerrus tyylin mulle ja minusta se on onnistunut ihan hyvin ei ole olkapäät rasittunu,
Ja sitten vielä että jos tekee 2x6 penkkiä niin mieluummin kannattaa viimeistä koittaa pompauttamalla saada ylös kun jättää väliin!!!

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom