FAQ: Massan kasvatus ja suht kireänä pysyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Täytyy ihan yleisesti kysyä, kun tuntuu, että porukalla menee 2/1 bulkki ja dieetti, että onko porukalla oikeesti tarvetta ottaa noin pitkä dieetti aina suhteessa bulkkiin? Onhan se niinkin, että tiputtelu on paljon haastavampaa, mutta itse en koe omaavani mitenkään erityisen hyvää antigeeniä rasvan suhteen, ja silti 3/1 on ihan optimi, yllättävän paljon tulee proteiinimassaa verrattuna rasvaan. Toki tähänkin vaikuttaa se, kuinka paljon porukka ottaa plussaa...

Mulla se suhde tosiaan on tuo 2/1 johtuen siittä että en yksinkertaisesti vain jaksa punnita ja miettiä päivän kaloreitani. Syön päivittäin kuitenkin 3 isoa ateriaa + iltapala ja aamupala ja noidenkin aterioiden annoskoko sekä kaloripitoisuus vaihtelee paljon. Saattaa olla että toisena viikkona massaa tulee 0,2kg kun taas toisena 0,6kg. Millin tarkkaa hommaa en tästä kuitenkaan tee. Jos joskus päivän syömisten lisäksi tekee mieli jotain muutakin ruokaa, niin silloin syön sitä.

Ensimmäistä kertaa suunnittelin aloittavani esim. 5+2 bulkki/dieetti syklin. Syynä semi-bulkista aiheutuva liiallinen rasvanmäärä! Ei tarvitsisi sitten keväällä dieetata kaikkea kerralla..
Dieetilläkään en ole koskaan ollut koska olen pysynyt koko elämäni suht timminä tähän asti. (21v) Ruokavaliota rupesin 3kk sitten parantamaan ja lisäämään merkittävästi koska en huomannut kehitystä tarpeeksi.

Kyssärit:
1. Onko mahdollista tuona 2 viikon dieetin aikana käyttää vaikka jutan ja bullin dieettiä? Vai onko se liian "raskas" ? Luulisi ainakin sopivan lyhyeen 2 viikkoon..
2. Onko dieetin aikana suositeltava tehdä voimaliikkeitä lyhyillä sarjoilla ennemmin kuin lihasten kasvatusta pitkillä?
3. Entä kannattaako omaa sovellusdieettiä kokeilla? vähentää hiilareita ja lisää protskua + aamulenkit.

Kiitos!

2+2 systeemissä ois se etu että varmaan aika monella on 4viikon progressio treenissä ja vois tehä ne raskaammat kierrot sitten plussilla. Varmaan jotain 3+1 tai 3+2(millon tekisin viiden viikon progressiolla) kokeilen tossa syksyllä. Toi treenipäivät plussalla ja välipäivät miinuksella taas toimi itellä dietillä ihan hiton hyvin. Vedin reilu 3t treenipäivinä ja tiputin hiilarit pois välipäiville ja kerran viikkoon välipäivänä paaston. Varmaan samaan malliin ens kevään dietti jos tossa mun syksyn ja talven syklittelyssä tulee enemmänkin ylimäärästä. Sikabulkkiin en enää lähde koska sieltä ei omalla kohdalla kuoriudu kun yks mäkkiläski jonka gainssit katoaa aika pitkälle dietillä. Liian rankka dietti itelle lihojen säilyttämiseksi. En nyt haluaa alottaa asiasta väittelyä mutta aika vähän oon nähnyt natuja jotka reilumman sikabulkin jälkeen ois huomattavasti kasvanut. Enemmän näkee niitä jotka ei ikinä palaa siihen kireämpään kuosiin.

Edit. No ehkä jollekkin 50kiloselle teinille voi suositella reilumpaakin sikabulkkia. Ite ei vaan näin vanhana ja suht hyväkuntosena saa siitä oikein enää mitään suurta irti ja vituttaa olla suurin osa vuodesta läskinä.

2+2 systeemissä ois se etu että varmaan aika monella on 4viikon progressio treenissä ja vois tehä ne raskaammat kierrot sitten plussilla. Varmaan jotain 3+1 tai 3+2(millon tekisin viiden viikon progressiolla) kokeilen tossa syksyllä. Toi treenipäivät plussalla ja välipäivät miinuksella taas toimi itellä dietillä ihan hiton hyvin. Vedin reilu 3t treenipäivinä ja tiputin hiilarit pois välipäiville ja kerran viikkoon välipäivänä paaston. Varmaan samaan malliin ens kevään dietti jos tossa mun syksyn ja talven syklittelyssä tulee enemmänkin ylimäärästä. Sikabulkkiin en enää lähde koska sieltä ei omalla kohdalla kuoriudu kun yks mäkkiläski jonka gainssit katoaa aika pitkälle dietillä. Liian rankka dietti itelle lihojen säilyttämiseksi. En nyt haluaa alottaa asiasta väittelyä mutta aika vähän oon nähnyt natuja jotka reilumman sikabulkin jälkeen ois huomattavasti kasvanut. Enemmän näkee niitä jotka ei ikinä palaa siihen kireämpään kuosiin.

Edit. No ehkä jollekkin 50kiloselle teinille voi suositella reilumpaakin sikabulkkia. Ite ei vaan näin vanhana ja suht hyväkuntosena saa siitä oikein enää mitään suurta irti ja vituttaa olla suurin osa vuodesta läskinä.

Itekin kehitty sillon nuorempana hyvin noilla raakoilla bulkeilla, mutta se hyöty on muuttunut vuosien varrella marginaaliseksi ja tuntuu että paremman kehityksen saa nyt aikaan "hieman" kireämmässä kuosissa. Nytkin kyllä huomaa bulkin edut, viime keväänä nostin pariin otteeseen kalorit pariksi viikkoa 4500-5000kcal huiteille aina ennen välidieettiä ja se tuntui boostaavan mukavasti ainakin tulosmielessä kehitystä, lihaksen kehityksestä on paha sanoa mitään noin lyhyissä pätkissä mutta uskon että se hetkellisesti aina boostas lihastenkin kehitystä koska voimamielessä progressiot eteni noilla lyhyillä jaksoilla selvästi paremmin.

Varmasti reilumpi bulkki tuo tuloksiin jonkin verran lisäbuustia vrt. normaaliin.. Mutta, kannattaa kysyä itseltään mitä haluaa. Haluaako olla loppupeleissä läski joka nostaa isommilla painoilla vai kireemmässä kunnossa jolta jotain lihaksiakin erottuu pienemmillä painoilla. Itseäni ei ainakaan voisi paskaakaan kiinnostaa jos saisin vaikka x liikkeen sarjapainoihin 10kg lisää nopean painon nousun myötä. Itellä oli ennen tollanen "läski" mentaliteetti, mutta parin vuoden salitauon jälkeen muuttunut kokonaan ja itse tulokset ei niinkään enää kiinnosta vaan lihaksen kasvatus (ja erottuvuus) toisin kuin ennen.

Toimiva tipsi, jota itse olen syklityksessä käyttänyt treenin saralla on ollut vapaat painot ja volyymitreeniä plussalla, miinuksilla taas lyhyet sarjat, isot liikkeet isoilla romuilla. Tossa on huomannut myös ärsykkeenvaihtelun merkityksen, joka kerta kun siirtyy jompaan kumpaan, on paikat niin helvetin kipeät, vaikkei taukoa syklityksen välissä olisi ollutkaan.

Itse kokeilen nyt puolen vuoden verran seuraavaa:

3vk n. +300kcal + 1 vk ylläpitokaloreilla (kevyt viikko)
3vk n. +500kcal + 1 vk ylläpitokaloreilla (kevyt viikko)
3vk n. -700/-800kcal + 1vk ylläpitokaloreilla (kevyt viikko)

--> rundi alusta. Plussa kuukaudet mennään treenimäärässä kokoajan nousevasti ylöspäin, jonka johdosta myös kaloreita hieman "varmuudeksi" korkeammalle viimeisellä 3vk plussasyklillä. 3vk tiukahko dieetti vedetään vaan voimatreeniä. Saa nähdä onko tälläisessä mitään järkeä. Jostain syystä tuntuu, että dieetin jälkeen kasvu on ollut aina runsainta. Varmaan suurimpana syynä se, että tyhjän kropan kun tankkailee kunnon hiilaripöhöön niin optinen harha on nopeasti valmis :)

--> rundi alusta. Plussa kuukaudet mennään treenimäärässä kokoajan nousevasti ylöspäin, jonka johdosta myös kaloreita hieman "varmuudeksi" korkeammalle viimeisellä 3vk plussasyklillä. 3vk tiukahko dieetti vedetään vaan voimatreeniä. Saa nähdä onko tälläisessä mitään järkeä. Jostain syystä tuntuu, että dieetin jälkeen kasvu on ollut aina runsainta. Varmaan suurimpana syynä se, että tyhjän kropan kun tankkailee kunnon hiilaripöhöön niin optinen harha on nopeasti valmis :)

Et mene ollenkaan metsään. Toisaalta tuo toinen +500kcal jakso on vähän turhahko. Sen voisi yhtähyvin pitää myös +300 kcalissa ja jatkaa siten vaikka 8vko yhteensä bulkkia. Mutta ymmärrän myös toisaalta tuon +500kcal jakson, ja 6vkoa. Syöminen on kivaa, ja mä ite ajattelen että on hyvä syödä vähän varman päälle ettei ainakaan jäädä minään päivänä miinukselle. En tosin laske kaloreitakaan yhtään. Toimimaan tulee kuitenkin tuo sun systeemi. Mä ite vedän tolla 8vko bulk ja 4vko dieetti syklillä ja sillä tää homma tuntuu pelaavan kans. Ekalla 4kk bulkilla tuntui ettei tulokset enää hirveesti noussutkaan parin kuukauden bulkin jälkeen, joten tästä lähtien en vedä enää ikinä yli 2kk. Tuo on kyllä totta että dieetin jälkeen se kasvu on runsainta. Paitsi tuossa kun kokeilin 2vko bulk, 1vko diet sykliä. Ei millään viikolla muutosta tuloksissa suuntaan tai toiseen. Nyt eri asia kun tämä 2kk sykli päällä :)

Ota tohon vikaan miinus settiin mielummin yks tankkausviikko kovalla treenillä (!) Noi on sen verran rajut miinukset jo, että katabolia iskee pahasti päälle :) 6Vko +300kcal kun treenaat oikein, rasvaa ei kerry juuri mitään, kun koostat makrot oikein ja ajoitatkin sitä ruokaa vähän. Hiilarit treenin eteen. Loput vaikka palkkarissa treenin jälkeen.

-500Kcal ihan maks tiputtelua, niin lihat säilyy ;)

Voi että ku kiinnostas nää tämmöset syklittelyt, mut vaatis ruokavaa'an käytön toimiakseen... Tuppaan siinä vetämään rajan harrastuksen kohdalla :) muuten ois kyllä energiaa ja aikaa kokeilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
-500Kcal ihan maks tiputtelua, niin lihat säilyy ;)

Jep, noin pitemmillä dieeteillä mutta lyhyet 1-2 vkon dieetit voi ihan täysin pelotta vetää vaikka reilun 1000kcal miinuksilla, lihat ei varmasti lähe kunhan ruokavaliossa riittävästi proteiinia ja treenailee kovvoo :)

Tuosta on kokemustaki, treenipainojakin pystyy vielä kasvattamaan tuollasissa lyhyissä rykäisyissä.

Bulking For Natural Bodybuilders | Muscle & Strength

Tossa linkssä puhuttiin siitä, miten ne ekat 2 viikkoa bulkilla rasvan varastoituminen ois huomattavasti niukempaa. Eli lihasta tulisi paremmin suhteessa rasvaan jos vetäisi kahden viikon sykleillä. Onko jollain omakohtasta kokemusta tälläsestä lyhyestä syklittelystä? Että mitenköhän paljon lihasta tossa loppujen lopuksi jäis sen 2 viikon bulkin + 2 viikon dietin jälkeen?

Mä alan ensi viikolla kokeilla tätä.Vaikuttaa järkevältä ja "helpolta".Siis ei niin hirveen paljoa tarvii miettiä kun vaan tietää sen maintenance levelin.En ehkä ihan sitä 1000+ tule vetämään koska läskiä ei saa lisää tulla , ei ainakaan paljon. :)

Vaikka syöminen on kivaa, niin en ole onnistunut perustelemaan itselleni, miksi kannattais bulkata muuten kuin maltillisesti? Tosin oishan se kiva, jos treenipainot ois suuremmat ja näyttäis isolta edes vaatteet päällä, vaikka ei treenaakkaan voimanostoa.

Kuitenkin ikä on lähempänä 30 kuin 20 vuotta, eikä ole korvaushoidossa, joten sitä lihaa tuskin tulee räjähdysmäisesti suuremmillakaan kaloreilla. Ainakaan aiemmin vähemmän rajoitettu bulkkauskaan ei toiminut aivan täydellisesti. Samalla maltillisella linjalla jatketaan. Ja vaikka tyytyväisyys tappaa kehityksen (minkä kehityksen? :)), täytyy aina välillä yrittää muistaa, että kyseessä on harrastus ja yrittää olla tyytyväinen siihen mitä on, eikä miettiä liikaa sitä, mitä ei ole. Joskus kuitenkin jostain kuullut, että asiat vois olla huonomminkin.

Tässä kun on nyt ollut tätä juttua, että parin ensimmäisen viikon aikana dietin jälkeen lihasta tulisi suhteessa paremmin, niin tottakai tulee, jos dietillä on poltettu lihaksia, niin ne saa siinä alkuun aika helposti takaisin. Jos taas lihaksia ei ole juuri dietillä palanut(dietti on ollut esim lyhyt), niin en usko että kannattaa lähteä hirveitä plussakaloreita siinä kiskomaan.

Itsellä ajatuksena lähteä nyt kokeilemaan, kunhan saa kesäkilot kiristeltyä, jossa mennään monta viikkoa maltillisilla plussilla ja sit pari viikkoa rajuilal miinuksilla. Katsotaan miten toimii.

Onhan tuo syklittely varmaa ihan mukavaa vaihtelua. Kuitenkin ite olisin sitä mieltä, että ennemmin vois olla vaikka puol vuotta kerralla plussilla ja sit kuukauden tai pari miinuksil. Oikee tarkkaa ku laskee kalorit nii painon saa nousemaa semmoset 200 grammaa viikossa ja eihän se oo kuukaudessa ku vajaa kilo. Puolenvuoden aikana paino nousis siis jonkuu 5-7 kg. Tietenkin jos haluaa koko ajan olla reilusti alle kympin rasvoissa nii ei tuo sit onnistu.

Ylipäänsä reilusti alle kympin rasvoissa ei ole enää niinkään mukavaa treenata pidemmänpäälle. Punisheriltakin voisi jonkun kommentin tästä kuulla :D

Ylipäänsä reilusti alle kympin rasvoissa ei ole enää niinkään mukavaa treenata pidemmänpäälle. Punisheriltakin voisi jonkun kommentin tästä kuulla :D

Wrong, sinne ei oo mukava tiputella jos on pehmeä lähtökunto mutta treenaaminen on kyllä paljon mukavampaa kuin isommissa rasvoissa :) Minähän oon ollu nyt reilu 2 vuotta koko ajan 6-10% rasvoilla (ihan hetkellisesti saattanu olla +10% välissä) ja mukavinta tää tälleen on :) Eilen kävin rasvat mittauttaa, tässä on 5-6 vkoa oltu plussilla ja rasvat oli pihdeillä 6.9% ja mukava on reenailla :)

Kiva tietää, että ei tartte ite lopettaa parin kuukauden jälkeen, tosin pari kaveria joista toinen on 6 ja toinen n. 7% rasvoissa valittavat heikkoa ja huonoa oloa. Taitaa sulla toi kokemus tuoda jonkun lisän hommaan ;)

Wrong, sinne ei oo mukava tiputella jos on pehmeä lähtökunto mutta treenaaminen on kyllä paljon mukavampaa kuin isommissa rasvoissa :) Minähän oon ollu nyt reilu 2 vuotta koko ajan 6-10% rasvoilla (ihan hetkellisesti saattanu olla +10% välissä) ja mukavinta tää tälleen on :) Eilen kävin rasvat mittauttaa, tässä on 5-6 vkoa oltu plussilla ja rasvat oli pihdeillä 6.9% ja mukava on reenailla :)

Jep suomalaisen wannabe bodarin ja miksei ihan peruskisaajankin, mukana body fitness pimut, tunnistaa siitä että offilla ovat aina helkutinmoisia plosojä jotka antavat mm. Jutan superdieteissä yms. laskinpudottamiskinkereissä aika negatiiviset vibat kun pauhaavat sille laihduttajalle ja ovat itse kuin suoraan itä-saksan kuulakehistä tempastuja mörssäreitä.

Juttelin asiasta Pauliina Taluksen kanssa ja sanoi että huomasi heti eron kun muutti Los Anglesiin, jenkit erottuvat suomalaisista mm. siinä että ovat aina edustuskunnossa ja semi kireinä, valmiina kuvauksiin tms. ympäri vuoden.

Suomalainen salibodari taas on keskimäärin aina yli 25% rasvoissa ja luulee olevansa kovan näköinen, vaikka rinnanypärys ei pahemmin eroa vyötärön ympäryksestä ja lihaksen löytämiseen tarvitaan kaikuluotainta.

Jep suomalaisen wannabe bodarin ja miksei ihan peruskisaajankin, mukana body fitness pimut, tunnistaa siitä että offilla ovat aina helkutinmoisia plosojä jotka antavat mm. Jutan superdieteissä yms. laskinpudottamiskinkereissä aika negatiiviset vibat kun pauhaavat sille laihduttajalle ja ovat itse kuin suoraan itä-saksan kuulakehistä tempastuja mörssäreitä.

Juttelin asiasta Pauliina Taluksen kanssa ja sanoi että huomasi heti eron kun muutti Los Anglesiin, jenkit erottuvat suomalaisista mm. siinä että ovat aina edustuskunnossa ja semi kireinä, valmiina kuvauksiin tms. ympäri vuoden.

Suomalainen salibodari taas on keskimäärin aina yli 25% rasvoissa ja luulee olevansa kovan näköinen, vaikka rinnanypärys ei pahemmin eroa vyötärön ympäryksestä ja lihaksen löytämiseen tarvitaan kaikuluotainta.

Älä yleistä, on pieni vivahde ero bodarissa ja 25% rasvoissa, koska itse en ainakaan 25% rasvoissa olevaa bodaria nimenomaan bodariksi kutsuisi, edes kynis -sellaiseksi, jos nyt puhutaan sinun kielelläsi. Tuossa tilanteessa fysiikka ei ole kovinkaan kohdillaan... Enkä mä tiedä, oliko tuo provoa, mutta kyllä mä ainakin itse koen miellekkääksi antaa rasvojen olla siellä 14-16% tässä vaiheessa, kun tosissaan sitä lihaa haetaan. Kesäksi on sitten eri juttu, kun halutaan että ne tulokset myös näkyy. Tää riippuu niin paljon tavoitteista. Punisheri treenaa kisaan, mä kasvatan tällä hetkellä massaa. Anyway eihän tässä kukaan tietääkseni mistään rasvojen niukkuudesta ole ruikuttanut ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom