FAQ: Massan kasvatus ja suht kireänä pysyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Laitetaan nyt tänne...eli nää pakolliset selittelyt tähän alkuun. Tästä oli jotain lyhyttä juttua HST-thredissä, mutta kun se on yks vitun mammutti, johon saa hukata elämänsä saadakseen jotain selkoo niin niin...

Kokemuksia, ideoita miten HST:n kanssa on järkevää kikkailla bulkilla ja dieetillä. Siis tarkotuksena pitää nykynen rasvaprosentti suht samana ja kuitenkin kasvattaa lihasmassaa pitkällä juoksulla. Ittellä ei hirveesti oo kokemuksia diettauksesta yleensä, oon vetäny melkein aina fiilis pohjalta bulkkia ja dieettiä vähän sen mukaan miten toi maha on kehittyny...

Nyt ajattelin kuitenkin vuoden vaihteen jälkeen jälleen järkeistää tätä hommaa, rajottaa mm. kaljan kanssa läträilyä ja optimoida varsinkin ravintopuolta. Monethan sanoo, että HST toimii niin miinus- kun pluskaloreillakin, eli onko se järkevin tapa vetää eka sykli plussalla ja toka miinuksella vai mitenkä?

Tuolla HST-thedissä oli kaikenmaailman hifistelyjä (vai meneekö suoraan bastardize-osastoon)...tyyliin 1.vko -500 2.vko +500 3. -500 jne...HST:hän jättää mahdollisuuden noille kikkailuille kun siinä vedetään kevyttä ja raskaampaa viikkoo, puhumattakaan sitten lopun negatiivisista ym...

Onko noissa kikkailuissa mitään järkee vai kannattaako vaan keep it simple ja vetää just esim. 1.sykli off 2.sykli dietillä?

Yleensäkin voiko joku vääntää sen mulle rautalangasta minkä takia monilla on tapana kasvattaa joku hirvee reppu tohon etupuolelle ja sitten diettailla sitä 3-4kk pois? Kumpi on loppupeleissä järkevämpää pitkällä juoksulla se, että syklit on viikkoja vai kuukausia?

Mitä sanottu suunnitelmasta jossa tekisi aina 2-jakoisella 2 vkoa (+), ja 2 vkoa 4-jakoisella (-). Turhaa hifistelyä vai kokeilemisen arvoinen juttu?

Inska sanoi:
Mitä sanottu suunnitelmasta jossa tekisi aina 2-jakoisella 2 vkoa (+), ja 2 vkoa 4-jakoisella (-). Turhaa hifistelyä vai kokeilemisen arvoinen juttu?
Itse en ainakaan lähtisi tuollaista kokeilemaan. Pidät vaan sen 2-jakoisen - kaloreillakin ollessasi. Uskoisin, että tuolla 2-jakoisella säilyy paremmin lihatkin. Hieman joudut ehkä keventämään treeniä miinuskaloreilla, muttet et välttänmättä. Kunhan otat kevyitäkin viikkoja väliin. Itse ottaisin varmaankin jotain tyyliin (siis jos haluaisin syklitellä):
2 vk + raskas
2 vk - raskas
2 vk + raskas
1 vk - kevyt (mahdollisesti 2 vk)
ja uusiks

Sylitykseen sopii 2-jakoinen koko ajan käytettäväksi, eli en alkaisi minäkään tuolleen kikkaileen. Tosin pitkällä dieetillä voi palautumisen kanssa tulla ongelmia, mutta sekin varmasti ratkeaa sarjamäärää tiputtamalla.

Tuon palautumisen takia mietin tuota ratkaisua. Muutenkin se on hidasta ja dieetillä vielä korostuuu. Mutta pitänee kokeilla myöhemmin tuota 2-jakoistakin jatkuvalla syötöllä. Treenaa nyt ensin vähän aikaa 4-jakoisella ja sitten voisi siirtyä 2-jakoiseen.

2-jakoinen kannattaa "ajaa sisään" bulkilla, näin kroppa ehtii vähän tottumaan uuteen tapaan rasittaa lihat ja ei dieetillä tule niin pahasti ongelmia. Rankkaa se treeni on dieetillä millä ohjelmalla tahansa ja pitää ollakkin jos haluaa lihat säilyttää.

Mutta jos on tyyliin 2 viikkoa dieetillä niin sillo ei tapahdu hurjaa "nälkiintymistä" eikä lihojen palamista, kunhan ei mene mihinkään superalas kaloreissa. Sillon luulisi myös tehojen säilyvän yllättävänkin hyvin. Rasvamäärä vaan vähenisi hieman. Ton massakauden syklin ois kyllä ehkä hyvä olla vähän pidempi, vaikka 3 viikkoa?

Tekisi mieli joskus kokeilla tätä tyyliä, ehkä sitten eläkkeellä kun on aikaa kokeilla eri juttuja ja keskittyä treeniin ammattimaisesti:D

Yhtä#Hauista sanoi:
Mutta jos on tyyliin 2 viikkoa dieetillä niin sillo ei tapahdu hurjaa "nälkiintymistä" eikä lihojen palamista, kunhan ei mene mihinkään superalas kaloreissa. Sillon luulisi myös tehojen säilyvän yllättävänkin hyvin. Rasvamäärä vaan vähenisi hieman. Ton massakauden syklin ois kyllä ehkä hyvä olla vähän pidempi, vaikka 3 viikkoa?

Tekisi mieli joskus kokeilla tätä tyyliä, ehkä sitten eläkkeellä kun on aikaa kokeilla eri juttuja ja keskittyä treeniin ammattimaisesti:D

Justiinsa näin, 2 viikkoa menee matalillakin kaloreilla vielä niin että treeni ei kärsi yhtään (jos mittarina on treenipainot), 3 viikon jälkeen alkaa jo treenissäkin tuntumaan, mutta jos on pidempään miinuksella, on alku tietty otettava rauhallisemmin.

Ja mulla on tuntunut toimivan hyvin 4 vk plussa 2 vk miinusta syklit.

Olin tässä hiukan kipeänä, reilut 15 päivää tuossa joulun maissa.
Motivaatio kunnon syömiseen laski, ja kun vielä oli joulu niin meni paljon suklaata etc. Mutta koska olin kipeänä, paino päätti laskea. Paino meni 80->78, mutta tuntuu että fläsää on enemmän, hiukan liikaa omalle silmälle.

Eli Lihaa on lähtenyt ja läskiä tullut tilalle, kivaa.

Tässä ajattelin, toimisiko +/- -syklitys lyhyellä aikavälillä, esim. la-ma +500 ja ti-pe -500, vai meneekö turhaan koko homma. Tuo sopisi viikkorytmiin hyvin, kun on ti to ja pe erilaisia pallopelitreenejä.

Mitään järkeä ?

training_addict sanoi:
Laitetaan nyt tänne...eli nää pakolliset selittelyt tähän alkuun. Tästä oli jotain lyhyttä juttua HST-thredissä, mutta kun se on yks vitun mammutti, johon saa hukata elämänsä saadakseen jotain selkoo niin niin...

Kokemuksia, ideoita miten HST:n kanssa on järkevää kikkailla bulkilla ja dieetillä. Siis tarkotuksena pitää nykynen rasvaprosentti suht samana ja kuitenkin kasvattaa lihasmassaa pitkällä juoksulla. Ittellä ei hirveesti oo kokemuksia diettauksesta yleensä, oon vetäny melkein aina fiilis pohjalta bulkkia ja dieettiä vähän sen mukaan miten toi maha on kehittyny...

Nyt ajattelin kuitenkin vuoden vaihteen jälkeen jälleen järkeistää tätä hommaa, rajottaa mm. kaljan kanssa läträilyä ja optimoida varsinkin ravintopuolta. Monethan sanoo, että HST toimii niin miinus- kun pluskaloreillakin, eli onko se järkevin tapa vetää eka sykli plussalla ja toka miinuksella vai mitenkä?

Tuolla HST-thedissä oli kaikenmaailman hifistelyjä (vai meneekö suoraan bastardize-osastoon)...tyyliin 1.vko -500 2.vko +500 3. -500 jne...HST:hän jättää mahdollisuuden noille kikkailuille kun siinä vedetään kevyttä ja raskaampaa viikkoo, puhumattakaan sitten lopun negatiivisista ym...

Onko noissa kikkailuissa mitään järkee vai kannattaako vaan keep it simple ja vetää just esim. 1.sykli off 2.sykli dietillä?

Yleensäkin voiko joku vääntää sen mulle rautalangasta minkä takia monilla on tapana kasvattaa joku hirvee reppu tohon etupuolelle ja sitten diettailla sitä 3-4kk pois? Kumpi on loppupeleissä järkevämpää pitkällä juoksulla se, että syklit on viikkoja vai kuukausia?

Jaahas, HST-kysymys tuli täälläkin vastaan, joten yritetään taas vastata:

Itsellä on tuohon syklittelyyn HST:ssä tälläinen ajatus tällä hetkellä. Kaksi vaihtoehtoa:

Massaa lisätessä "bulkkivoittoinen" syklitys idealla:

1. 3. 5. ja 7. viikko ma-pe mennään -500 kcal.
2. 4. 6. ja 8. viikko + ko. viikkoja edeltävät ja seuraavat viikonloput +500-750 kcal.

Dietatessa sitten edellä kuvatut syklit toisinpäin.

Vaihtoehtona on tietenkin myös viikko plussalla, viikko miinuksella syklit jotka varmaan sopivat yhtä hyvin HST:n kaveriksi. Itse vedän nyt tälläistä viikot miinuksella viikonloput kevyesti plussalla syklitystä, jolla paino tippuu mukavasti 0,5 kilon viikkotahtia.

Itse mieluumin pysyn kohtuullisen lyhyissä sykleissä, niin ei tule kerättyä liikaa massaa vyötärölle pitkillä bulkeilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ite ajatellu toteuttaa tämmöstä:
kulutus ~2500kcal

2 koko kropan treeniä viikossa ma ja pe
ma treeni 3-5x8-16
pe treeni 3-5x3-8

ravinto:
ti-la ~2000kcal 200g protskua 100g rasvoja loput hiilareita
su paljon hiilareita, tosi vähän rasvaa ja prodea
ma 2500-3000kcal 300g prodea ja 200-300g hiilaaria, loput rasvaa.

kokeillaan ja kerrotaan...

Larzan tossa yllä tähän jo vastas, mutta laitanpa asiasta oman näkemykseni.

training_addict sanoi:
Monethan sanoo, että HST toimii niin miinus- kun pluskaloreillakin, eli onko se järkevin tapa vetää eka sykli plussalla ja toka miinuksella vai mitenkä?

Niinhän se toimii. Elämäni ekat HST-treenit, 3 sykliä peräjälkeen, keväällä 2003 vedettiin miinuksilla. Paino putosi mukavasi 7-8 kiloa helmikuusta heinäkuun loppuun. Ihan sen mukaan, mikä on tavoite, voi tehdä vaikka kuinka monta kiertoa peräperään. Mulla menee alkuvuosi kiristellessä ja loppuvuosi kasvaessa. Kesät on hankalia, kun paino tuppaa putoomaan joka tapauksessa.

training_addict sanoi:

Minä pidän ton yksinkertasena ja kattelen tota sykli kerrallaan. En siis lähde säätään viikkotasolla.

training_addict sanoi:
En tunne ketään kehotyyliin punttaavaa, jotka hankkii hirveet läskit tarkoituksella. Ne muutokset tapahtuu kuitenkin niin hitaasti, että yhden HST-kierron aikana (=n.2kk) ei kesken kierron tarvi tehdä muutoksia suuntaan tai toiseen. IMO.

Kiitokset Larzanille ja Sacramentolle vastauksista.:thumbs:

Toi Larzanin viritelmä kuulostaa kyllä just niin hyvältä säätämiseltä, että sopii varmaan mullekin. Erityisesti houkuttelee toi aina viikonloput plussalla vaihtoehto. Ja tietysti se, että ei tarvi nähdä nälkää viikko tolkulla putkeen kun ei oo tähänkään mennessä ollut tapana.

Idea tossa siis, että kevyillä viikoilla dieettiä(ei tarvis niin paljoa kaloreita) ja "kovilla" viikoilla kunnolla ruokaa. Ja tietenkin toihan auttaa valmistautuun kovaan viikkoon toi viikonlopun mässäily(kaljottelu). Mikäli ymmärsin oikein?

Pari kymysystä eli sun mielestä ei haittaa dietata nimenomaan kevyillä viikoilla = lähtis helpommin lihasta, koska ei tuu niin kovaa reeniä? Tietysti jos toi dieettaus toimii yleensäkin HST:llä(niin usein reeniä) niin on varmaan juurikin noin.

Toinen juttu miten hyvin oot tolla massaa saanu kerättyä? Tää ilmeisesti on sun oma bastardoima versio, eikä perustu sen kummempiin faktoihin tai muiden kokemuksiin?

training_addict sanoi:
Kiitokset Larzanille ja Sacramentolle vastauksista.:thumbs:

Ole hyvä vaan!

training_addict sanoi:
Idea tossa siis, että kevyillä viikoilla dieettiä(ei tarvis niin paljoa kaloreita) ja "kovilla" viikoilla kunnolla ruokaa. Ja tietenkin toihan auttaa valmistautuun kovaan viikkoon toi viikonlopun mässäily(kaljottelu). Mikäli ymmärsin oikein?

Juurikin näin. Lisäksi tuossa on kaivettu vähän ideaa T-nationissa esitellystä Delta 1250 -dieetin perusteluista. Eli tuo idea perustuu siihen, että tuon plussa jakson aikana saadaan lihaskasvulle otollisempi ympäristö, koska varsinkin alkuun plussalle mennessä teston, IGF-1:n ym. hormonien määrät elimistössä nousee. Näin tuo oli ainakin T-nationissa päätelty, mutta en muista oliko siinä mitään järkevää tutkimusta taustalla. Lisäksi nesteen määrä lihaksissa lisääntyy, joka osaltaan paremmat olosuhteet lihaskasvulle.

Lisäksi tutkimuksissa oli todettu, että plussajakson aikana myös kilpirauhashormonin eritys kiihtyy ja tuo estää ylimääräisen rasvan muodostumista bulkkauksen alussa. Lisäksi lyhyen bulkkijakson jälkeen tuon T3:n tasot jää hetkeksi ylös joka helpottaa rasvan palamista dieettijaksolla.

training_addict sanoi:
Pari kymysystä eli sun mielestä ei haittaa dietata nimenomaan kevyillä viikoilla = lähtis helpommin lihasta, koska ei tuu niin kovaa reeniä? Tietysti jos toi dieettaus toimii yleensäkin HST:llä(niin usein reeniä) niin on varmaan juurikin noin.

Viikossa noin tiheällä treenifrekvenssillä IMO ei kyllä ehdi paljoa lihasta hukkaamaan.

training_addict sanoi:
Toinen juttu miten hyvin oot tolla massaa saanu kerättyä? Tää ilmeisesti on sun oma bastardoima versio, eikä perustu sen kummempiin faktoihin tai muiden kokemuksiin?

Oma viritelmähän tuo on, vaikka olenkin kaivellut idean taustat muualta. Tuohon massan kasvuun osaan vastata tarkemmin muutaman kuukauden päästä kun otan tuon bulkkipainotteisemman kokeiluun. Nyt olen mennyt pitkään tuolla ma-pe miinuksella, viikonloppu vähän plussalla viritelmällä ja poltellut rasvoja. Muutenkin alla on aika dieettivoittoinen vuosi kun paino on pudonnut vuoden aikana 106,5--> 95. Lihasmassaa saman vuoden aikana on tullut lisää, mutta sen voinee pistää paljolti pitkän tauon piikkiin HST:n toimivuuden lisäksi.

Suunnittelin ottaa kuvia ja laittaa mun kuvaketjun jatkoksi, kunhan vedän vielä dieettailusykliä tämän kuun loppuun asti. Sitten niistä saisi hyvät vertailukuvat kun otan bulkkisyklittelyn jälkeen toiset.

Uppista keikkaa...

Itsellä olisi tarkoitus nyt tänä kesänä vähän pudotella tätä läskiä pois. Kuitenkin huvittaisi samalla voimat ja lihat pitää kehossa kiinni, joten olen siistinyt ruokavaliota ja ajatellut lisätä aerobisen määrää. Tarkoitus on tuonne 75 kilon elopainoon päästä, nyt löytyy 86 kiloa. Motivaatiosta ei ole puutetta, sillä kaveri ihmetteli mulle koulussa, että miksi mulla ei ole lihaksikkaita käsiä niinkuin kaikilla muilla bodareilla. :D Nyt on palava himo päästä vähän näpäyttämään sitä. :evil: Se itse on 184cm pitkä ja painaa 68kg.

Riittääkö 3 kertaa viikossa aamuaerobista? Lisänä on salia 3 kertaa viikossa, voimapainoitteisesti treenailen. Näiden lisäksi olen ottanut pienet hifistelyt käyttöön, kolmesti päivässä vihreää teetä rasvanpolton edistämiseksi ja ei hiilareita klo 17.00 jälkeen.

Tässä kaikki, mitä tulee päivän aikana syötyä: http://img208.imageshack.us/img208/5423/ruoat9qi.jpg

Neuvoja siitä, mitä pitäisi ottaa pois tai lisätä, otetaan vastaan.

Oma aineenvaihdunta on niin sairaan hidas, että joutusin ensin tiputtamaan kaloreita ja toisekseen vaihtasin 1,5l maidon esim. naudanlihaan täyttää meinaan huomattavasti paremmin :)

Laskin tuossa juuri kulutukseni ja näyttää siltä, että kulutan n. 200 kaloria enemmän kuin syön. :rolleyes:

Tuota naudanlihaa voisi harkita... Mielessä oli myös kanan kokeilu. :)

Slarto sanoi:
Laskin tuossa juuri kulutukseni ja näyttää siltä, että kulutan n. 200 kaloria enemmän kuin syön. :rolleyes:

Tuota naudanlihaa voisi harkita... Mielessä oli myös kanan kokeilu. :)
Slarto ei kannata luottaa noihin laskureihin. Parhaiten sen kulutuksen saa tietää kokeilemalla itse. Mutta mitä tohon aerobiseen treeniin tulee niin kannataa aloittaa 3 kertaa viikossa ja sitten viikko viikolta lisää aerobisen määrää ja viimeisellä viikolla voi vetää 7 kertaa aamuaerobisen jos haluaa olla kireä suuniteltuna viikkona.

Kokeilemalla se tosiaan selviää paljonko pitää syödä että lähtee fätti palamaan. Ja kun tiputettavaa on reilut 10 kg, voi huoletta alkaa vähän rauhallisemmin etenemmään. Aina sitä pystyy tiputtamaan lisää kaloreita pois kun alkaa tökkimään. Äläkä ota yli 3 kertaa sitä aerobista alkuun, et muuten pysty enää lisäämään aerobista sitten kun tarve on, eli aina pitää jättää pari ässää hiaan. Tämä oli siis Slartolle.

Kiitoksia NGV:lle sekä Timballe! Erityisesti tuo "parin ässän hihaan jättäminen" kuulostaa hyvältä idealta.

Tarkoittaako tuo kokeilu sitä, että esim. seurailen nyt viikon ajan miten paino lähtee putoamaan ja jos ei lähde, niin vielä vähän pudotetaan kaloreita ja siistitään ruokavaliota..?

PS: Tänään aamulla oli puoli kiloa vähemmän painoa kuin eilen aamulla. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom