FAQ: Kyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja t301
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Originally posted by Nat_Ural
1. Mitä vähemmän olet kuullut voiman ostoksi kutsutusta lajista, sitä parempi.

Pitäiskö tässä havaita jonkin sortin vittuilua?
:D

Originally posted by ressukka
Olen jossain nähnyt kyykystä puhuttaessa että kyykky pitäisi 'istua taakse' jotta sääriluut pysyisivät pystysuorassa... ilmeisesti säästäisi polvia tms. Mutta tästä taas seuraa se että hartioita on pakko painaa eteenpäin ettei kellahtaisi takamuksilleen, ja tuloksena on 'selkäkyykky'. Edelleen jostain olen lukenut että hyvä olisi pitää selkä pystysuorassa.

Onko tämä nyt mahdoton yhtälö kun pitäisi pyrkiä pitämään sekä sääriluut että selkä pystyssä, vai mikä olisi oikea tapa?
On kyllä mahdoton yhtälö. Tärkeää on että koko jalka on maassa ja painopiste on aika paljon kantapäällä. Ylävartalo menee eteenpäin, mutta ei niin että selkä on pyöreä.

Originally posted by Ämmbee
On kyllä mahdoton yhtälö. Tärkeää on että koko jalka on maassa ja painopiste on aika paljon kantapäällä. Ylävartalo menee eteenpäin, mutta ei niin että selkä on pyöreä.

Jep. Täytyy kyllä kyykätä sukset jalassa jos meinaa pysyä pystyssä sääret ja selkä pystysuorassa. Eihän tuollaisessa asennossa pysyisi pystyssä edes ilman painoja.

Originally posted by IronMind
Jep. Täytyy kyllä kyykätä sukset jalassa jos meinaa pysyä pystyssä sääret ja selkä pystysuorassa. Eihän tuollaisessa asennossa pysyisi pystyssä edes ilman painoja.

Mä olen aina ajatellut että se on enemmän sellainen mielikuvatekniikka tuo säärien pystysuorassa pito. Perseen taakse työntöähän sillä haetaan, toisaalta olen huomannut että sitäkin voi liioitella.

Tarpeeksi kun korostaa taakse istumista, niin huomaa että kyykky menee aina vaan enemmän voimakyykyn suuntaan: tanko laskee harteilla aina vaan alemmaksi ja paino nostetaan selällä (kun sitä on pakko kallistaa rajusti eteenpäin jotta tasapaino säilyy). Sitten vielä kun siirtää jalkoja leveämmälle jotta saa lantiosta taivutettua vähän enemmän, niin tulos on voimakyykky. Perse tuolla ainakin kasvaa vaikkei mene vaakatasosta allekaan, nimim. kokemusta on. Ehkä se säästää polvia, mutta toisaalta kuormittaa alaselkää aika paljon.

Ehkä sellainen kultainen keskitie sen päkiöillä ja kantapäillä tehtyjen versioiden välistä olisi hyvä (jossain kutsuttu myös "athletic squatiksi")?

Originally posted by Pertti 123
Mielestäni asialla on se ero, että Hulkin mainitsema takareidet pohkeisiin on kyllä vimosen päälle syväkyykky. Siitä voidaan erottaa normaali kyykky, joka on se 90 astetta.

No mikäs se 90 asteen kyykky sitten on. kun reidet ovat lattiatasoon 90 asteen kulmassa, seisot pystyssä. Kun lasket reitesi lattian suuntaiseksi ne ovat lattiaan nähden 0 tai 180 asteen kulmassa.

Hyvä Kime! Juuri näin! Heittäkää nyt hemmettiin se siitä 90 asteesta jauhaminen! Jos jalat on 90 asteen kulmassa, jää kyykky aivan liian vajaaksi ja jos lattian tasosta höpistään, niin mitä ihmettä siitä 90 asteesta silloin tarvitsee jauhaa, koska jaloissa ei semmoista kulmaa optimaalisessa kyykkysyvyydessä esiinny. Yleensä riittävä kyykkysyvyys on kun reiden yläpinta on lattian kanssa samansuuntainen tai siitä alle!

Free weight

Re: Re: Kyykky

Originally posted by jpm
1. kilpailu nosto on tuo 90 astetta ja se (tietääkseni) mitataan takareiden ja lattian välisestä tasosta, ei polven kulmasta..(ei sillä,että et tiedä, mut mainitsin vain... ;) ) tämä kulma siis riittää, mutta itse ainakin teen hieman kevyimpinä päivinä syvemmälle kyykyn ja raskaina päivinä sit tohon 90! elikkä syväkyykky on ihan hyvä liike,jos polvet kestää sitä tehdä!

Siinä se taas oli. Siis mikä on mihin nähden 90 asteen kulmassa, kun ihminen menee kyykkyyn, jos ei nimenomaan reisi sääreen? Eli juuri se polvikulma. Niin kuin joku/jotkut ovat todenneet, ollessaan samansuuntainen lattian kanssa reisi on siihen nähden nollakulmassa.

Mutta tuo 90 astettahan ei joittenkin mukaan kelpaa, se ei ole tarpeeksi syvä, niinkö, vai olenko ymmärtänyt oikein? Siis kilpailunostona. Koska polvi liikkuu eteenpäin aina jonkin verran ei sääri enää ole 90 asteen kulmassa lattiaan nähden. Silloin polvikulman ollessa 90 astetta reisi ei olekaan lattian kanssa samansuuntainen.

Jos puhutaan treenistä, eikö ole yks hailee, miten syvään itsekukin kyykkää, ellei tähtää kisoihin? Monet yleisurheilijat tekevät puoli- tai jopa neljäsosakyykkyjä, koska ne ovat lajinomaisempia ja ne pystyy tekemään räjähtävämmin.

Itelläni ei kyykkyjen este ole polvien kunto. Kun en ole ikuna käyttänyt polvisiteitä, ovat polvet pysyneet kunnossa vaikka kyykkyni ovat olleet syviä (nearly ass to grass). En tosin ole hirmuisia painojakaan käytellyt. Miun kyykkyjen esteenä on reisilihaksen nivusenpuoleinen kiinnityskohta.

Re: Re: Re: Kyykky

Originally posted by Metri
.
Mutta tuo 90 astettahan ei joittenkin mukaan kelpaa, se ei ole tarpeeksi syvä, niinkö, vai olenko ymmärtänyt oikein? Siis kilpailunostona. Koska polvi liikkuu eteenpäin aina jonkin verran ei sääri enää ole 90 asteen kulmassa lattiaan nähden. Silloin polvikulman ollessa 90 astetta reisi ei olekaan lattian kanssa samansuuntainen.

Jos puhutaan treenistä, eikö ole yks hailee, miten syvään itsekukin kyykkää, ellei tähtää kisoihin? Monet yleisurheilijat tekevät puoli- tai jopa neljäsosakyykkyjä, koska ne ovat lajinomaisempia ja ne pystyy tekemään räjähtävämmin.
Paralelli, eli vaakatasokyykkyssä, jossa on lonkkanivel polven korkeudella ihan liikkeen pohjalla - on polven kulma nilkkaan nähden yleensä noin 135 astetta.

miten syvään... luistelijat kyykkäävät melko syvään, kun taas sprintteri ei samalla tavalla tarvitse sitä vääntöä siellä alhaalla.

Otan nyt osaa tämän taakse istumisen osalta. Westside barbell jumala Simmons neuvoo,että kyykky lähtee varsinkin boxissa taakse ei alas ja tämä todellakin rasittaa polvia HUOMATTAVASTI vähemmän mitä suoraan alas kyykkääminen.Wsb treenissä tehdään paljon boxi kyykkyä ja itsellä tämä aiheuttaa sellaisen ongelman,että normaalit kyykytkin lähtevät luontevasti taakse. However selän pitäminen suorassa rupeaa olemaan jossain vaiheessa mahdotonta ja raskaat kyykyt muistuttavat Gogginssin tapaan kyykyn ja jullen sekoituksilta. Tasapohjaisilla kengillä asia saadaan hieman helpotettua,mutta muuten raakana nostavana tuo tyyli tuntuu omituiselta.Toimiiko tuo taakse kyykkääminen paremmin trikoiden kanssa? BTW tuolla tavalla onnistunut maksimikyykky ei IMHO rasita etureisiä käytännössä yhtään,mikä on tietysti tarkoituskin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Originally posted by ressukka
Olen jossain nähnyt kyykystä puhuttaessa että kyykky pitäisi 'istua taakse' jotta sääriluut pysyisivät pystysuorassa... ilmeisesti säästäisi polvia tms. Mutta tästä taas seuraa se että hartioita on pakko painaa eteenpäin ettei kellahtaisi takamuksilleen, ja tuloksena on 'selkäkyykky'. Edelleen jostain olen lukenut että hyvä olisi pitää selkä pystysuorassa.

Onko tämä nyt mahdoton yhtälö kun pitäisi pyrkiä pitämään sekä sääriluut että selkä pystyssä, vai mikä olisi oikea tapa?

Toi nyt on ihan välitys suhteista kiinni. Toisilla se käy helpostikkin. Toisilla ei ainakaan jos vaaditaan päästä tarpeeksi syvään. Ja levee kyykky ei ole "automaattisesti" se paras vaihto ehto. Sillä vaan haetaan helpommin syvyyteen pääsemistä ja kuormitusta isoimmille jalkalihaksille. Jokainen voi kokeilla miten paljon vaikeampaa on päästä kisa syvyyteen ihan kapealla jalkaasennolla. Pitempi raajasilla se on todella tuskaa varsinkin jos pohkeet ja akilles jänteet on tukossa se on melkein mahdotonta päästä pystyssä pohjaan.

Kyllä kapeallakin kyykätään kovat raudat jos välityksen käy hyvin. Siinä vaan on turha odottaa että sääri on pystyssä.

Re: Re: Kyykky

Tuon oman kyykkysyvyyden siis jalkatreenin ja seläntuhoamisen rajan voi tarkistaa menemällä kyykkyyn ja todeta peilistä missä vaiheessa lannerangan tai miltä alueelta selkäranka kenelläkin antaa "periksi" ja näin saamme rajan jota emme ylitä.

Omat havainnot: alle 90 asteen (polvinivelen sisäkulma) helpottaa heikkojen olettaen painojen olevan hieman liian raskaat tekniikan puhtauden raiskaamiseksi, ja näin saadaan paketti jossa voimailija Juntunen on kyykyn syvimmässä vaiheessa ja alaselän lordoosi muuttuu peilikuvaksi eli kyfoosiksi, samainen voimailija Juntunen poliisi-opistoa käyvä hieroskelee alaselkää sarjojen välissä ja kävellessään juomapisteelle joutuu poliisikokelas Juntunen ottamaan reitti valinta seiniä pitkin käsillä liikkuen.

Ämmbeellä oli viestissä hyvää tietoutta jota meidän kaikkien tulisi tarkastella tietyllä hiljaisuudella ja kunnioutuksella.

Re: Re: Re: Kyykky

Originally posted by otsio

Ämmbeellä oli viestissä hyvää tietoutta jota meidän kaikkien tulisi tarkastella tietyllä hiljaisuudella ja kunnioutuksella.

Kiitos, hyvä kun joku lukee mun kirjoituksia :) ...etenkin kun on niin monta TOSI hyvää kirjoittajaa palstalla.

Sellainen seikka vielä kyykkäämiseen et sitä tankoo ei pidetä niskan päällä ,vaan liu utetaan vähän alemmas yläselälle,jollain tasapaino on hyvä ja ei liikaa selälle tule painoo.
Olen vaan nähnyt sellaisiakin kyykkääjiä joilla tanko on suoraan niskaluiten päällä.

Originally posted by AsteriX
Olen vaan nähnyt sellaisiakin kyykkääjiä joilla tanko on suoraan niskaluiten päällä.
Ja joskus näilläkin tapauksilla on hyvä syy pitää sitä tankoa niskassa, kuten esim. TÄÄLLÄ on huomattu.

Itse teen sitä leveää "selkäkyykkyä" ja taas sunnuntaina sain kommenttia tekniikastani. Olen kuitenkin tietoisesti valinnut tuon tekniikan juuri siitä syystä, että polvikulma pysyy mahdollisimman suurena (=sääri pystyssä), sillä olen polveni kyykyssä jo kertaalleen hajottanut. Se vaatii paljon enemmän selältä ja lantiolta, eikä käy etureisiin juuri lainkaan, mutta voimatreenaajana minun ei tarvitse siitä välittää. Polvisiteitä tai kyykkytrikoita en ole ikinä kokeillut, joten uskallan väittää, että tuolla tyylillä pystyy kyllä kyykkäämään raakanakin.

Mun mielipide on et jos laitaa tangon niskalle ja menee kyykkyyn , niin ylösnoustessa kun painopiste on paljon edempänä on juuri vaarana nousta ns. kissan selällä ylös ja naks...tai pam..
Joka tapauksessa oli miten oli niin henkilökohtaisesti itse tykkään leveä ote tangosta ja alempana tanko, sillein ne isot raudatkin nousee, ainaskin mulla.
Kaikilla oma tyyli..

Itse olen ainakin huomannut, että nivusten huolellin ja hyvä venyttely ennen kyykkäämistä auttaa pääsemään syvälle.
En sitten tiedä auttaako kaikilla, mutta eikös juuri venyttely auta sitä liikkuvuutta ja joustavuutta hiukan? :confused:

Liikkeen pitäisi pysyä samalla tavalla kasassa kuin tempauksessa. Tempaus kyykystä ei pysty tulemaan väärässä asennossa ylös vaan vain ja ainoastaan pystyssä. samassa suhteessa "pitäisi" pystyä pitämään tavankyykyssä tangonpainopiste suhteessa lantioon kun tempauksessa ,mutta tämä onkin helpommin sanottu kuin tehty. ja tähänkin vaikuttaa kaikenmaailman välitykset. Toisilla ei ole niskassa ja hartia alueella ehkä juuri optimaalista paikkaa pitää tankoa jossa se pysyisi hyvin. Liian alhaalla pidettynä alkuasentokärsii ja istuu helposti liian taaksen yms. toisilla kanittaa pohkeet ja toisilla taas lantio. Kyykkyyn kun vaikuttaa kaikki mahollinen ja mahdoton maan ja taivaan väliltä.

Originally posted by AsteriX
Mun mielipide on et jos laitaa tangon niskalle ja menee kyykkyyn , niin ylösnoustessa kun painopiste on paljon edempänä on juuri vaarana nousta ns. kissan selällä ylös ja naks...tai pam..

Samaa mieltä. Juuri tässä ollaan alaselkätoipilaana kun vanhakin meni reilu viikko sitten kyykätessä vipuun: ei ollut onneksi vielä pääsarja vaan toinen lämmittely, mutta keskittyminen herpaantui hetkeksi tangon ollessa liian niskassa niin eiköhän se alaselkä sitten pyörähtänytkin hieman pyöreäksi kun liike lähti nousuun ja venähdys oli valmis.

Pari päivää meni ettei paskalle taipunut ilman puukotuksen tunnetta selässä ja kengän nauhoja ei taipunut solmimaan. Vieläkään en ole uskaltanut isoja liikkeitä tehdä - täytyy ottaa rauhassa vielä hetki koneilla leikkien. Onni onnettomuudessa ei hajonnut mitään isompaa kun alkaa jo helpottaa, mutta hyvän muistutuksen sain taas kerran oikean tekniikan ja keskittymisen tärkeydestä.

Isommalla painolla sama puolivillainen tekniikka olisi varmasti vienyt kuukausiksi jäähylle.

Originally posted by coke-
Itse olen ainakin huomannut, että nivusten huolellin ja hyvä venyttely ennen kyykkäämistä auttaa pääsemään syvälle.
En sitten tiedä auttaako kaikilla, mutta eikös juuri venyttely auta sitä liikkuvuutta ja joustavuutta hiukan? :confused:

Joo, mun mielestä pitää paikkansa mitä spekuloit... Jos ylhäältä katsoo syvää kyykkäävää niin pitäisi lantio ja polvet muodostaa eräänlaisen kolmion niin että molemmat jalat ovat ulospäin; silloin kyykätään tavallaan jalkojen väliin... Ja sehän vaatii nivusilta liikkuvuutta.

Jos taas "kolmion" kulma on liian terävä kaatuu nosto joko selälle eteen, tai sitten nousee painopiste päkiöille. Jos tarvitsee todistuksen tästä niin voi koittaa kyykätä niin että teippaa polvet yhteen. :david: :)

Suositut

Back
Ylös Bottom