Failureen tekeminen bodaustyylin treenissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Failure
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ja siis hermostollinen ylikunto nimenomaan saavutetaan liian suurella volyymilla helpoiten. Pelkällä kovalla intensiteetillä/pienellä volyymilla on todella vaikea saada itseään ylikuntoon. 1 kovalla(esim. 1x5x85%) loppuunviedyllä suoralla sarjalla/lihasryhmä et saa itseäsi ikinä ylikuntoon, sitten kun lisäät volyymia, eli teet saman x10 niin varmasti olet ainakin lähempänä ylikuntoa pitkällä aikavälillä.
(onko muuta ylikuntoa tässä kontekstissa olemassakaan kuin hermostollinen ylikunto?)

Pakko olla eri mieltä oikeastaan kaikesta tässä. Tekemällä jatkuvalla syötöllä jotain vitosmaksimeita, puhumattakaan lyhyemmistä sarjoista isommilla painoilla saa hermoston täysin tukkoon todella helposti. Usein ja määrällisesti paljon treenaamista kroppa taas sietää uskomattoman hyvin, kunhan sellaiseen on vähän pohjia. Maksimivoimajaksot kestää yleensä korkeintaan 4-6 viikkoa, koska sellaista ei voi vetää loputtomiin.

archey: oletan tietäväni mistä puhun ilman sekoitteluja, ei huolta. failuren asteesta ei ollut tässä kyse.

hermoston ylikuormittumisen suhteen kovat yksittäiset sarjat on rankempia kuin useemmat ja iisimmät.

archey: oletan tietäväni mistä puhun ilman sekoitteluja, ei huolta. failuren asteesta ei ollut tässä kyse.

hermoston ylikuormittumisen suhteen kovat yksittäiset sarjat on rankempia kuin useemmat ja iisimmät.

Jälleen kerran tätä ketjua lukiessa mulle tulee tunne että pelätään liikaa kovaa treenaamista. Veikkaisin että kuitenkin valtaosa treenaajista treenaa liian löysästi (minä mukaan lukien) ja pelko hermoston tukkeutumisesta tai ylikunnosta on vain kiva selitys jolla vältetään kovia kivuliaita treenejä.

e: käsittääkseni esimerkiksi ylikunto ja hermoston ylikuormittuminen on ihan lääketieteellisesti havaittavia "tiloja". Jos vain itse ne toteaa kun tulokset ei parana, pistän ne samaan kastiin toteamuksen "mua masentaa" kanssa jolla ei ole mitään tekemistä sairauden nimeltä masennus kanssa.

Jälleen kerran tätä ketjua lukiessa mulle tulee tunne että pelätään liikaa kovaa treenaamista. Veikkaisin että kuitenkin valtaosa treenaajista treenaa liian löysästi (minä mukaan lukien) ja pelko hermoston tukkeutumisesta tai ylikunnosta on vain kiva selitys jolla vältetään kovia kivuliaita treenejä.

Amen!!

Pakko olla eri mieltä oikeastaan kaikesta tässä. Tekemällä jatkuvalla syötöllä jotain vitosmaksimeita, puhumattakaan lyhyemmistä sarjoista isommilla painoilla saa hermoston täysin tukkoon todella helposti. Usein ja määrällisesti paljon treenaamista kroppa taas sietää uskomattoman hyvin, kunhan sellaiseen on vähän pohjia. Maksimivoimajaksot kestää yleensä korkeintaan 4-6 viikkoa, koska sellaista ei voi vetää loputtomiin.

Ole eri mieltä ihmeessä, oikeassa et välttämättä ole silti. Puhuin korkean intensiteetin ja korkean volyymin eroista ylikunnon aiheuttajina.

Väännän vielä rautalangasta..

Treenaat kropan 5 jakoisella kerran viikkoon. Jokaiselle päivälle on 1 pääliike. Korkean intesiteetin perjaatteella vedät pääliikkeelle vain yhden positiiviseen failureen viedyn sarjan. Tämän lisäksi 1-2 apuliikettä treenattavalle lihakselle, parilla sarjalla nuokin ja hieman maltillisemmalla intesiteetillä.
Tällä tavalla tulee olemaan vaikeaa saavuttaa ylikunto.

Sitten jos treenaat samalla kaavalla, mutta nostat pääliikkeen sarjat 5-10x(korkean volyymin ohjelmat), ja pistät apuliikkeisiin pari sarjaa lisää pitäen niissäkin intesiteetin samana. Tässä tilanteessa siis ainoastaan volyymia on nostettu, ja olet varmasti lähempänä ylikuntoa pitkällä aikavälillä.

Sekin volyymissa on riskinä, että sitä voi suhteellisesti nostaa hyvinkin paljon eikä keho heti reagoi välttämättä mitenkään. Intensiteettiä nostamalla vähänkään liikaa niin keho reagoi lähes heti. Ylikunto kuitenkin kehittyy pitkällä aikavälillä, ei viikoissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom