Deleted member 40111
Itse kuulun vahvasti tuohon failure -koulukuntaan. Kyllä failure mun näkemyksen mukaan shokeeraa ja tuhoaa lihasta enemmän, kuin se että jätetään johonki mystiseen "varasto" nimiseen paikkaan niitä toistoja. Tuntuu että monille tuo on tekosyy treenata löysästi... "Mä jätän kato tässä mun keskitetyssä yhden käden hauiskäännössä toistoja VARASTOON", kuulostaakin jo aika säälittävältä. Omassa ideologiassa toistoja ei jätetä varastoon kuin lämmitellessä ja matkalla niihin työpainoihin, jolla sitten vedetään kuolemaan asti. Tämä siis bodaillessa. Kaikilla ei tietysti riitä korvien väli mennä sinne oman sietokykynsä rajoille. Itse pyrin tietoisesti joka treenissä kasvattamaan omaa kivunsietokykyäni. Siinä tulee monenlaisia juttuja keskusteltua oman päänsä sisällä, kun sattuu ja puhalluttaa niin perkeleesti, mutta sarjaa täytyy vaan jatkaa.
Itse olen samaa koulukuntaa, mutta täytynee mainita että ei varsinkaan naturaalikehonrakennuksessa lihaskasvun mittariksi ole hyvä, kuinka totaalisesti lihas tuhotaan treenin aikana. Sehän on tasapainoilua treenin aikaisen katabolian ja treenin jälkeisen anabolian välillä. Jossain vaiheessa kun riittävän rankasti "tuhotaan lihas" treenin aikana, voi tuo em. K/A vaakakuppi kääntyä ei haluttuun asentoon, kun yksinkertaisesti luonnollinen proteiinisynteesi ei kiihdy riittävästi korjatakseen tarpeeksi tehokkaasti lihassolujen mikrovaurioita, jolloin superkompensaatiota ei tapahdu. Toki tämä vaan oli omaa pohdintaa, mutta ei tuollaiset varsinaiset shokkitreenit jossa lihaksen toimintakyky ajetaan totaalisen alas ole jatkuvassa käytössä varmaan järkeviä.
Niin ja tällä totaalituhoamisella en todellakaan tarkoittanut normaaleja kovalla intensiteetillä vedettyjä failuresarjoja keskiraskailla tai raskailla kuormilla, vaan sellaista volyymihapottamista esim. jossa lihaksen voimantuotto ajetaan treenin aikana totaalisen alas. Giant setit vaikka malliesimerkkinä. Käytännössä "shokki ja lihaksen tuhoaminen ajattelumallin" käyttö minään mittarina ei ole hyvä.
Tästä aiheesta taitaa olla hyvin vähän tutkimustietoa (en ole itse ainakaan löytänyt mitään), mutta kyllä kiinnostaisi lukea jos sellaista aineistoa olisi. Näkisi käytännössä mitä siellä lihassolun aineenvaihdunnassa tapahtuu erityyppisten treenien aikana ja sen jälkeen. Hulmille vinkkiä tutkimusaiheeksi