Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Osa 3.Päivitys tähän päivään..

Viikon kuluttua oli ensimmäinen fysioterapeutin tapaaminen. (sain toki ohjeet heti leikkauksen jälkeen) Lääkäri oli määrännyt 20kg:n painonvaraus rajoitteen 3 viikoksi. Fysioterapeutti puolestaan sanoi, että painoa saa varata oman tuntemuksen mukaan. Samoilla jalan nostelu liikkeillä jatkoin, etureidelle ja pikkuhiljaa myös takareidelle. Yläkropalle punttia lähes alusta asti.
2,5 vkoa: Reisi oli kuihtunut ihan silmissä, joten mittanauha käteen ja tarkastamaan totuus. Leikattu jalkani, jolla esimerkiksi ponnistan oli nyt ympärysmitaltaan 9cm pienempi kuin toinen koipi. Jalka siis surkastui kauttaaltaan ihan silmissä, vaikka kuntoutusliikkeitä teinkin. Sisällä köpöttelin ilman keppejä, mutta pidemmät matkat ulkosalla konkkasin kepeillä. Kolmen viikon jälkeen kepit pysyvästi nurkkaan jalka ojentui tässä vaiheessa hyvin ja koukistui 90 asteeseen. Kävely oli ihan uutta ja vierasta. Luulin jo kävelleeni ihan normaalisi, mutta totuus paljastui kun katsoin omaa kävelyäni videolta. Kävely oli aivan hirveää lenkkaamista. Vaikka jalka suoristui testatessa ihan hyvin, niin en osannut suoristaa sitä käytännössä. En vielä kyennyt polkemaan kuntopyörää, mutta fysioterapeutti uskoi vesijuoksun ja uimisen tekevän hyvää jalalle. Niin se tuntuikin hyvältä hetken… kun päätin ottaa muutaman tavallisen vapaauinti vedon. Kevyen potkun aikana takareidessä tuntui napashdus ja viiltävä kipu. Arvelin siirteen ottokohdasta kiinnikkeiden irronneen ja johtuneen lihasten surkastumisesta.. Viikon takareisi oli erittäin kipeä ja kävely muuttui yhä vahvemmin ontuvaksi.. Lääkärit lomalla joten levolla uskoin tilanteen korjaantuvan.
Takareisi parani kohtalaisesti ja pikkuhiljaa tuska väheni sitä liikuttaessa. 4.viikolla pystyin polkemaan kuntopyörää satula korkealla. Alamäet ja portaiden alaspäin kävely tuntui kaikkein vaikeimmalta, jolloin polvilumpion alapuoli tuntui kiristävän ja hieman kivuliaalta.
5.viikolla olin jo unohtanut takareiden. 3 tunnin automatkan päätteeksi olin ottamassa kenkiä jalasta. Kengännauhat löysällä painoin toisella jalalla kantapäästä ja nostin operoitua jalkaa ylöspäin kun taas perkeleellinen kipu ja samanlainen napsahdus kuin 3vkoa aiemmin. Tästä muutamaa vuorokautta myöhemmin heräsin yöllä takareiden kramppiin ja sain yön nukutuksi juuri ja juuri särkylääkkeiden avustamana. Aamulla huomasin polvitaipeen taakse muodostuneen ”paakun” ja nyt päätin selvittää varsinaisen syyn. Takareiden keskivaiheella havaittiin UÄ:ssä 2cm:n repeämä- ultraääntä ja ainoastaan eksentrisiä lihassupistuksia, joten varsinaiset polven kuntoutus liikkeet jäivät vähemmälle. 6.viikolla pystyin kuitenkin aloittamaan pyöräilyn.

Vko 9: Ortopedin mukaan korjattu polvi tuntuu jämäkältä ja takareisivammat hamstring- siirrännäisen yhteydessä ovat tavallisia. No tästä ei kuitenkaan etukäteen varoiteltu. Ortopedi ei kummemmin kommentoinut ojentaessa polvesta kuuluvaa ääntä. Kuulu kai asiaan.. Sain luvan hölkkäilylle mikäli takareisi antaa myöden. Samalla viikolla fysiterapeutti ohjasi hölkkä ja hyppely harjoituksia. Tuntuvat muuten melko hurjilta näin toipumisvaiheessa. Isometrisessä voimanmittauksessa leikattu polvi ojennuksessa: 50kg ja terve 90kg. Ympärysmitta 5cm pienempi kuin terve ja tyhjää nahkaa on paljon. Surkastuminen näkyy myös pohkeissa sekä pakarassa.

Nyt Vko 10: Polvi lonksuu ja paukkuu yhä enemmän ja aristaa hölkkäilyn(n.300m) sekä fys. testien jäljiltä. En ole satuttanut jalkaa tai muuta sellaista, joten ehkä kaikki huoli on turhaa, mutta silti epäilyttää jatkuvasti.. Jalka suoristuu hyvin mutta koukistus ei ole kehittynyt vähään aikaan. Nyt n. 130 astetta. Kävely ei ole edelleenkään symmetristä. Takareisi sentään tuntuu paremmalta ja nyt uskaltaa paremmin tehdä kyykkyjä ja jalkaprässiä. Tällä hetkellä tärkeimmältä tuntuu polven pysyminen kunnossa ja asteittainen kuntoutuminen. Voimat saa kyllä ajan kanssa palautettua, mutta uutta leikkausta pää ei kestäisi..

itselläkin oli ongelmia takareiden kanssa. Takareisi kramppasi yöllä ihan helvetisti ja sinne tuli kahdeksi viikoksi kämmenen kokoinen mustelma. Jalka oli myös todella kipeä. Miten tuon loppu ojennuksessa kuuluvan krahinan, paukkumisen ja muun helvitin epämielyttävän jutun laita on tulevaisuudessa.Lähteekö se pois? Ja miten muuten kipujen? Itselläni on polven sisältä vielä välillä kipuja.

Jalka on leikattu kaksi kertaa tänä vuonna. Viimeisen kerran toukokuun lopulla putsattiin kiinnikkeitä. Toipuminen on ollut tuskallisen hidasta. Olin 3 vk sitten ensi kerran lenkillä(ensi leikkaus tammikuuss) tai kävely hölkällä ja jalka tuli yllätys taas tosi kipeäksi. Mites muiden vaikeasti paranevien pää ja polvi parane...

Kuten varmaan edeltä huomaa, niin pää rakoilee melko pahasti. Suuri osa ajasta menee kun epäilee onko nyt jotain vialla.. Kuntoutukseen pitäs liittää joku psykoterapeuttinen jakso. :hyper: Tai ehkä parasta olis vaan kun komplikaatiot ja vastoinkäymiset jäis vähemmälle!
Kävin just fysioterapeutin juttusilla ja se vannotti siirteen olevan kunnossa ja epäili rutinan tulevan rustoista tai niihin liityvistä vaurioista. puhu myös polvilumpion alapuolelle tulevasta rasvapatjasta, joka saattaa aiheuttaa rutinaa. mut mulla ei ole turvotusta, joka liittyis tohon.
Sano myös et hölkkäilä ja hypellä saa, mut kipu yleensä kertoo jostain ja jos lisääntyy niin sit ei auta kuin kysellä lekurilta!
Tsemppiä kaleville! vaikuttais et sulla on vastoinkäymisiä ollut yli omien tarpeiden!

Mulla ollut noita samoja juttuja. 5vko leikkauksen jälkeen koomasin rappusissa ja astuin vähän ohi jolloin varpaat jäivät rapun päälle ja kantapää putosi alas. No varmasti tartte kertoa että sattui...
Parin päivän jälkeen polvitaive kipeä ja verta tai pikemminkin iso mustelma ilmestyi.
Mulla on vieläkin näkyvillä pieni mustelma tuolla polvitaipeessa. Tiedä kuinka kauan senkin lopullinen häviäminen kestää?
Jossain vaiheessa mulla alkoi polvi napsumaan ja rappusia alaspäin tullessa jumitti kummallisesti. Ortopedi kertoi tämän ehkä kanssa johtuvan rustovaurioista. Polvi tuntui jäävän kanittamaan ja kun runttasi kuului paukahdus ja polvi taipui lisää. Tämäkin vaiva häipyi mutta kyllä siinä tuli skitsoiltua jonkun aikaa.
Tuntuu siltä että sen vuoden ottaa parantuakseen vaikka puolesta vuodesta yleensä puhuvat. Nykyään pientä naksumista tapahtuu kun tekee takareisiä päinmakuulla. Aina kun jalka menee suoraksi tuntuu pieni naksahdus.

Täällä "parkuminen" on varmaan parasta terapiaa mitä on. en ole jaksanut voivotella läheisille että jalkaa särkee ja se ei oikein toimi. erityisesti vituttaa kaverit jotka eivät tiedä miten vaikeasta vammasta voi olla kysymys

esim. yks kaveri kysyi 3kk ekast leikkauksesta tuletko pelaamaan sählyä.olin huuli pyöreenä ja sanoin ettei ihan viel pysty.no tuletko sitten maaliin.meinasi tulla tammer-turnaus sen jälkeen.

Täällä "parkuminen" on varmaan parasta terapiaa mitä on. en ole jaksanut voivotella läheisille että jalkaa särkee ja se ei oikein toimi. erityisesti vituttaa kaverit jotka eivät tiedä miten vaikeasta vammasta voi olla kysymys

esim. yks kaveri kysyi 3kk ekast leikkauksesta tuletko pelaamaan sählyä.olin huuli pyöreenä ja sanoin ettei ihan viel pysty.no tuletko sitten maaliin.meinasi tulla tammer-turnaus sen jälkeen.

joo näihin asioihin on itsekin törmännyt...mukava puhella semmoisten kanssa ketkä on kokeneet saman ja tietävät kuinka vaikeaa tää on..ja käy myös pään sisuksiin aika kovasti välillä..menee aina jotain hauskaa tapahtumaa ohi ym yms..mut tää on tätä:)

miltä kuulostaa mun diagnoosi ACL yläkolmanneksen totaalirepeämä??

Ei kuullosta kivalta, ei. En halua lietsoa pahaamieltä, mutta kuulostaa siltä, että leikkaus on edessä etenkin jos urheilla haluat.

Täytyy tunnustaa etten itsekkään tiennyt etukäteen kuinka vaikea vamma on kyseessä, mutta silti monet ihmiset yllättävät positiivisuudellaan:"mutta onneks ei sentään menny luita poikki":rock:

Lisensseistä ym . vakutuksista

Olen palailemassa takaisin kamppailulajien pariin acl-leikkauksen jälkeen. Miten olette hoitaneet lisenssi&vakuutusasiat? Mulla ei ollut tapaturmavakuutusta vamman sattuessa ja päätin vääntää kättä vakuutusyhtiön kanssa jo etukäteen, että miten acl-polven korvaukset hoidetaan, jos satun sössimään toisen kerran saman polven. Kiusallista.

Tsemppiä kaikille kuntouttajille ym. kohtalotovereille!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen palailemassa takaisin kamppailulajien pariin acl-leikkauksen jälkeen. Miten olette hoitaneet lisenssi&vakuutusasiat? Mulla ei ollut tapaturmavakuutusta vamman sattuessa ja päätin vääntää kättä vakuutusyhtiön kanssa jo etukäteen, että miten acl-polven korvaukset hoidetaan, jos satun sössimään toisen kerran saman polven. Kiusallista.

Tsemppiä kaikille kuntouttajille ym. kohtalotovereille!

mulla oli bjj-liiton tarjoama vakuutus ja toistaiseksi on kaikki sujunut vakuutuksen suhteen hyvin. Korvausraja taitaa olla 10 000euroa, joten sen pitäisi kattaa melko hyvin kaikki kulut kunhan vaan ei joudu montaa kertaa operoimaan.
Paljon taitaa olla kiinni lääkärien kirjoittamasta lausunnosta. Tähän tietysti vaikuttaa myös miten itse tapahtuman kuvailee lekurille. En osaa varmasti sanoa miten vakuutusyhtiöt suhtautuu, jos tosiaan sama polvi hajoaa uudelleen, mutta käsittääkseni polven uudelleen hajoaminen tarkoittaa myös uutta vammaa eli ei pitäisi olla ongelmaa. Toisaalta parempi selvittää etukäteen sillä vakuutusyhtiöistä ei aina tiedä..

Onnea paluuseen! Paljonko on leikkauksesta aikaa?
Olisi myös mielenkiintoista kuulla myöhemmin miten paluu sujuu!

Eturistisideleikkaus eli vainoharhaisuuden lyhyt oppimäärä

...hana! Perjantaina ehdin näpytellä vaikka mitä- ja eikös verkko kaatunut (mikäli verkkoa voi yleensäkään olla olemassa ilman lankoja). No tässä sitä taas ollaan. Jos ette voi lukea tätä, se on Ufomiehen tekosia?

Jess, tutulta tuntuu, kyllä se vain on sellainen vainoharhaisuuden lyhyt oppimäärä koko operaatio. Joka ainoaa kipua, rusahdusta, oletettua muljahdusta ja ties mitä tarkkailee ihan hysteerisenä. Ettei se vain ole taas hajalla? Että kyllähän sitä nyt pitäisi oma polvensa tuntea, mutta kun polvi ei ollenkaan tunnu omalta :eek: !

Ja sitten sitä vasta epävarma onkin, kun palailee oman lajinsa pariin. Että mitähän tässä oikein uskaltaa tehdä.

Vai takaisin tappeluksiin, no mikäpä ettei. Itselläni oli onneksi jo hajotessani vakuutus joka korvasi kaiken - ja on muuten vieläkin, samasta firmasta. Tapaturmavakuutus urheilulaajennuksella (vaikka budohan eiole urheilua!). Kyllä sitä saa aika ruuneperi olla jos aikoo sieltä villistä Pohjolasta vielä eturistisiteen samaan polveen tingata, ovat kovasti sitä mieltä että polvirahat on jo melkein kokonaan käytetty. Siinä kun kävi niin, että ensin levisi yksi kolmasosa eturistisidettä, ja kahden vuoden päästä loputkin, ja vaikka kysymys oli täysin erillisistä jutuista ne sittenkin laskettiin yhdeksi. On se vain niin väärin, vaikka en jaksanutkaan asiasta alkaa vääntää. Sitä en sitten tiedä mitä sanovat kun uutta vakuutusta ottaa (tuota yhtä polvea emme kyllä vakuuta, mutta muuten...?).

Uimisesta tuli mieleen ettei se varmastikaan ole mikään paras mahdollinen kuntoutusmuoto. Jokseenkin 7kk leikkauksesta simmailin eräässä kylpylässä vastavirtaan. Ja olin seuraavan viikon ajan kuin piesty pieneläin.

Hyppiminen ja pomppiminen taas kuulostaa kerta kaikkiaan hurjalta! Mutta eipä silti, kai se onnistuu ellei ole tällainen pahuksen palapelirustopolvi joka on kerta kaikkiaan niin kipeäkin että tien yli juoksemisesta (hullu akka!) meinasi tulla tien yli kierimistä siinä parin kuukauden tienoillakin. Tikrupomppulajeihin palailun edellytykseksi asetettiin max. 10% ero leikatun ja terveen jalan voimiin.

Tasapainolautaa kyllä suositeltiin kovasti ja kovasti yritinkin tasapainoilla. Oikein ostinkin sellaisen kun halvalla sain. Se oli vain kerta kaikkiaan tappavan tylsää touhua. Että kyllähän siinä saa sellaista pientä liikettä polveen joka on varmasti oikein hyväksi, mutta kuitenkin. Pallon heitteleminen seinään tasapainolaudalla seisten taas olisi koetellut naapurisuhteita aivan liikaa.

itselläkin oli ongelmia takareiden kanssa. Takareisi kramppasi yöllä ihan helvetisti ja sinne tuli kahdeksi viikoksi kämmenen kokoinen mustelma. Jalka oli myös todella kipeä.
Voi ei, takareiden haluaisin oikeastaan unohtaa. Se kun oli oikein eläimellisen kipeä ja ne krampit, ne krampit pohjetta myöten. Mustelmaa oli ihan riittämiin, en tiedä tuliko niitä lisääkin, varsinkin kun usein heräsin siihen että potkin itseäni sääreen! Adios yöunet sellaisen parin kuukauden ajaksi. Sain kyllä jotain dopingia kramppeihin kun oikein valitin, mutta arvatkaapa tehosivatko ne -eivät tietenkään! No, aika parantaa...

Ei tuosta takareidestä kuitenkaan varoiteltu sen kummemmin kuin että lihasrepeämää muistuttavat kivut ovat todennäköisiä leikkauksen jälkeen ja jossain vaiheessa jos niitä tulee uudelleen on syytä kertoa lääkärille.

Niin, uusi upea eturistisiteeni kaiveltiin ihan samasta paikasta kuin kuntouttajallakin. Vaikka eipä tuossa taida niin monta hyvää vaihtoehtoa olla. Ja kun tässä leikkauksesta tuli puhe, niin suunnilleen tunnissa tämä eturistisideosuus tuli hoidetuksi. Ja heh, ellei leikkaus olisi venynyt tuon OATSin merkeissä kaikki olisikin sujunut kuin tanssi, vaikka puuduttivatkin väärän puolen (sama se, sillä joka tapauksessa molemmat jalat puutuvat ihan riittävästi). Ei siinä muuta kuin että viimeiset tikit olivat aika mielenkiintoinen kokemus. Siinä vaiheessa en kuitenkaan kaivannut lisämömmöjä vaan lämmintä vihreää teetä! Omituista... sitäpä sainkin ja heräämön puolella heräsivät laittamaan tiputukseen tehokkaampaa mömmöä niin että jalkaa sain jopa vähän liikutettuakin. Yöksi jäin eikä ole tarvinnut katua: se oli pitkään aikaan viimeinen kunnolla nukuttu yö...

Miten tuon loppu ojennuksessa kuuluvan krahinan, paukkumisen ja muun helvitin epämielyttävän jutun laita on tulevaisuudessa.Lähteekö se pois? Ja miten muuten kipujen? Itselläni on polven sisältä vielä välillä kipuja.
Insh Allah, sanoisin. "Kuulen ääniä, mutta olen oppinut olemaan välittämättä niistä." :lol2: Ainakin oma polveni naksuu paukkuu rutisee niin etten todellakaan kävisi ninjasta. Joskus vuoden tienoilla se enimmäkseen lakkasi olemasta kipeä, toisinaan kyllä sattuu ehkä vain siksi että sitä rustoa kuitenkin puuttuu melkoisia paloja. No kuka käskee istumaan lattialla polvillaan?

Ja se ettei oikein tajua mistä on kyse... no itsekin olin aikidon kesäleirillä hengessä mukana ja enkös perhana tietenkin ollut myös raahaamassa suunnilleen 25kg:n tatameita - 5 viikkoaleikkauksesta!!! Hyvä että justiinsa olin kepeistä lopullisesti eroon päässyt. Toisaalta jos jokin tuon leirin katselemisessa otti koville niin leiripaikan portaat joita tuli ravattua viikon ajan edestakaisin.

Leikkauksenjälkeisestä kutistumisesta. Uskomatonta miten nopeasti ja miten paljon, vaikkei niitä lihaksia edes pahemmin ollut. Mittanauhaa en uskaltanut käyttää. Onneksi olin jatkanut salitreeniä edellisen polvileikkauksen jälkeen. Muuten olisi käynyt oikein pahasti. Toisaalta, olinpa vain niin helevetin kipeä etten edes pystynyt tekemään niitä reidenjännitysharjoituksiakaan. Kunhan vain vetelin nappia naamariin ja ensin pelkäsin, sitten toivoin kuolevani. Oli muuten oikein kiva juhannus.

Ja nyt on kehuttava, että viimeviikolla vietin pari päivää aikidoa harjoitellen, tukkeja raahaten ja halkoja hakaten. Ja polvi kesti kaiken yhtään kipeytymättä, vaikka muuten olinkin aivan poikki ja JPK. Erinomaista!

Että kaiken kaikkiaan eläimellinen kokemushan tämä on, ja kumma että siitä jaksaa näin jälkeenpäinkin vääntää. ACL boozing society!

No nyt tämä täti vetäytyy kiusaamaan sukulaisia seuraavan viikon ajaksi.

krampeista

onkos teillä useimilla ollut noita takareiden kramppeja? kuulostaa suhtellisen ikävältä sivuoireelta. itellä kun tuo reisi lähti irti, niin siihen iski törkeitä kramppeja vielä irti ollessaan ja jäi luonnollisesti paha maku suuhun koko hommasta. vieläkin kolme viikkoa leikkauksesta sitä säikähtelee noita nykimisiä
mitä esiintyy pitkin päivää. tosin mä oonkin erityisen vainoharhainen ton suhteen että pitääkö tohtorin tekemät kiinnitykset ylipäätään, saatika sitten kramppien aikana. alan pikkuhiljaa pitämään tota tulevaa ristisiteen korjausleikkausta pahempana kuin tätä edellistä operaatiota.

tavasin tota latinaa ja jos ymmärsin oikein saankin astua jalalle jo 3 vk päästä. luulin olevani sohvaperunana vielä 5 viikkoa, joten tuo 2 viikon armahdus on tervetullut.

Jännä juttu mutta pari päivää leikkauksen jälkeen en tehny muuta kuin nukuin, autto siihen että polvi oli kipeetä ja päätä särki jostain syystä ihan hemmetisti. Muuten ei polvi ei ole kipuillut edes pahasti enää näin viikon jälkeen kun jaksaa rouhia tota buranaa ja panacodia sillontällön. Parin viikon päästä ajattelin ottaa fysioterapeuttiin yhteyttä, siihen asti mennään sairaalan fysioterapeutin ohjeilla.

onkos teillä useimilla ollut noita takareiden kramppeja? kuulostaa suhtellisen ikävältä sivuoireelta. itellä kun tuo reisi lähti irti, niin siihen iski törkeitä kramppeja vielä irti ollessaan ja jäi luonnollisesti paha maku suuhun koko hommasta. vieläkin kolme viikkoa leikkauksesta sitä säikähtelee noita nykimisiä
mitä esiintyy pitkin päivää. tosin mä oonkin erityisen vainoharhainen ton suhteen että pitääkö tohtorin tekemät kiinnitykset ylipäätään, saatika sitten kramppien aikana. alan pikkuhiljaa pitämään tota tulevaa ristisiteen korjausleikkausta pahempana kuin tätä edellistä operaatiota.

tavasin tota latinaa ja jos ymmärsin oikein saankin astua jalalle jo 3 vk päästä. luulin olevani sohvaperunana vielä 5 viikkoa, joten tuo 2 viikon armahdus on tervetullut.
Kramppeja oli ainakin jokunen viikko leikkauksen jälkeen. Myös myöhemmin kun yritti kirmata jonkun spåran perässä kunnes iski todellisuus. Kun ei ole juossut päälle vuoteen ja leikkauksestakin on kolme kuukautta niin parane turhia spurtteja ottaa.
Itse varasin jalalla mahd. paljon heti operaation jälkeen mutta on tietysti eri asia kun tehdään jotain muuta kuin tuo ACL.

kuntouttajille

Vakuutusyhtiö(i)stä ilmoitettiin, että mahdollisessa korvaustilanteessa tapauskohatisesti arvioidaan onko vamma uusiutunut tai vanhasta viasta (siis "acl-leikattu") johtuvaa vai onko kenties kyseessä puhdas "uusi" tapaturma (teenpuruistako ne sen katsoo?) Joistain sanottin jopa, että vakuutus ei tulisi kattamaan ko. polven alueen mahdollisia vammoja lainkaan riippumatta siitä miten vamma on aiheutunut. Eivät kuitenkaa suostuneet antamaan mulle alennusta vakuutusmaksuista, vaikka toinen polvi ei kuuluisi vakutettujen ruuminosieni listalle =)
Suosittelen selvittämään, että mitä vakuutus/lisenssi kattaa.

Leikkauksesta on nyt 7 kk. Salitreenin lisäksi olen tehnyt tasavauhtista lenkkiä. Treeneissä olen käynyt mutaman kerran lähinnä hakemassa tsemppiä ja näyttämässä naamaa. Vaikka hommat ovat menneet eteepäin niin sille tasolle miltä tipahdin vielä monen kuukauden matka. Elastisuus ja herkkyys ovat suurin piirtein rautakangen luokkaa... Voimassa reisilihas jää vielä reippaasti jälkeen ja tasapainokin on mitä on. Fysioterapeutti suositteli 4 kk jälkeen aloittamaan harjoitukset, joissa liikkeen suunnan ja vauhdin määräisi joku ulkoinen tekijä (sulkapallo, softball tms. hallittu liikunta tasaisella). Sellaisista harjoituksista olisi varmasti ollut hyötyä (tein niitä vain pari). Nyt kun pitäisi juosta bussin perään, väistää, potkaista tms. huomaan seisovani tumput suorana suu auki ennen kuin saan itseni toimimaan.

Ainiin miten nopeesti uskalsitte ajaa autoa leikkauksen jälkeen? Ois ikävä tappaa suojatielle joku mummo sen takia ku jalka ei toimis...

Onko täällä muita jotka ovat juuri menossa tähystysleikkaukseen? Joilla on vielä edessä koko prosessi? Mulla on toki vielä edessä magneettikuvauksetkin, mutta ortopedi ei paljoa lupaillut. Jalalle ei voi varata yhtään ja se on todella "löysä". Ortopedin mukaan ainakin eturistiside poikki. Todella paska fiilis, kausi loppui lyhyeen ja seuraaviin juokusaskeliinkiin tuntuu olevan ikuisuus:( . Te jotka olette jo tämän kokeneet mitä vinkkejä annatte ajanviettoon? Yläkroppaa voi varmaan treenata ihan huoletta.

Todella paska fiilis, kausi loppui lyhyeen ja seuraaviin juokusaskeliinkiin tuntuu olevan ikuisuus:( . Te jotka olette jo tämän kokeneet mitä vinkkejä annatte ajanviettoon? Yläkroppaa voi varmaan treenata ihan huoletta.

Ikävä kuulla, että threadin osallistujalista sen kun kasvaa..Paska fiilis on aivan varmasti ja todella tuo kuntoutus tuntuu pitkältä prosessilta. Juoksu/hölkkä/köpöttely askeliin ei kuitenkaan ehkä sittenkään ole ikuisuus. Se voi olla mahdollista jopa jo 8vkon kieppeillä, riippuen monesta asiasta mutta eniten kuntoutuksen etenemisestä ja tietysti vamman laadusta. Pienin askelin joutuu etenemään..Yläkroppaa voi toki treenata niin paljon kuin pystyy. Tuo ajanvieton pohdinta on ihan oleellinen kysymys,sillä muutos on urheilijalle melkoinen. Jollain konstilla pitäisi pystyä lepuuttamaan myös päänuppia ja kerätä voimia kuntoutusta varten, mutta tämä on helpommin sanottu kuin tehty. Koko prosessin murehtimisesta ei itselle ole ollut juuri mitään hyötyä vaan päinvastoin pelkkää haittaa ja silti se on vienyt lukemattoman osan ajasta.. Jos vaan mahdollista niin vältä..
Kaikki ne kirjat ja elokuvat, jotka ovat jäännet lukematta/katsomatta odottavat leikkauksen jälkeisinä ensimmäisinä viikkoina. Sohva on ACL-vammaisen luotettava ystävä...

Olari sanoi:
Quote:
Ainiin miten nopeesti uskalsitte ajaa autoa leikkauksen jälkeen? Ois ikävä tappaa suojatielle joku mummo sen takia ku jalka ei toimis...

Kolmisen viikkoa oli mullakin
Alppikauris sanoi:
Quote:
Vakuutusyhtiö(i)stä ilmoitettiin, että mahdollisessa korvaustilanteessa tapauskohatisesti arvioidaan onko vamma uusiutunut tai vanhasta viasta (siis "acl-leikattu") johtuvaa vai onko kenties kyseessä puhdas "uusi" tapaturma (teenpuruistako ne sen katsoo?) Joistain sanottin jopa, että vakuutus ei tulisi kattamaan ko. polven alueen mahdollisia vammoja lainkaan riippumatta siitä miten vamma on aiheutunut. Eivät kuitenkaa suostuneet antamaan mulle alennusta vakuutusmaksuista, vaikka toinen polvi ei kuuluisi vakutettujen ruuminosieni listalle =)
Suosittelen selvittämään, että mitä vakuutus/lisenssi kattaa.

Kuulostaa kovin vakuutusyhtiömäiseltä... ja samalla syrjivältä. Taidetaan kuulua jonkinlaiseen vähemmistöön. Autovakuutuksissa bonukset tippuvat onnettomuuksien myötä, muttei käsittääkseni vanhan kolarin katsota automaattisesti aiheuttavan uutta ja siksi kolaroinut jätettäisiin vastaisuuden varalta vakuutuksen ulkopuolelle. Taitaa ne muuten noinkin tehdä, jos on ollut osallisena tarpeeksi monessa onnettomuudessa. Ilmesesti saavat valikoida asiakkaansa.
Parempi siis selvitellä omasta yhtiöstä.. Ei varmaan tarvitse arvata kumpaa vaihtoon noista vakuutusyhtiöstä päädyit. polvella vai ilman..

Back
Ylös Bottom