Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niimpä...
Nyt tässä venytellyt jalkaa, leikkauksesta 9pv. Jalka menee jo jääpalojen jäähdyttelyn jälkeen aika suoraks, mutta lihaskireys takareidessä ja pohkeessa on jotain käsittämätöntä! Kantapäästä lonkkaan on jalka kireä.

Mullakin on polvi klonksunut enempi tai vähempi 2.5 vuotta, sen jälkeen kun ilta-rasteilla astuin johonkin kuoppaan ja jalka meni alta. Marraskuun lopulla taas polvi nuljahti vessan pöntölle kiertyessäni, ja enää se ei parantunutkaan. Painelin työpaikkalekurille, joka passitti magneettikuvaukseen. Totaaliruptuura (=täysin poikki) oli eturistisiteessä ja sisemmässä nivelkierukassakin oli häikkää. Eikun tilaamaan Mehiläisestä aikaa ja sain Hyväriseltä ajan joulun välipäiville. Nyt on kulunut 12 päivää leikkauksesta ja tosi tyytyväinen olen. Kepit kävi heittää jo neljäntenä päivänä ja salillakin olen ollut jo 9. päivä post operationem (Push) ja 11. päivä p.o. (Pull). Jaloille on ollut nyt vaan 5 lääkärin määräämää liikettä 3 kertaa päivässä ja kylmää sen jälkeen. 20 toistoa olis ohjeena mutta vähän enempi tulee tehtyä kun hyvin pystyy. Tasapainoilua leikatulla jalalla pystyy jo tekemään, jos vaan muuten pysyisi pystyssä. Jalka ojentuu oikeastaan ihan täysin jo. Koukistus ottaa kipeämpää, mutta polvitaipeesta alkaa jo faskian kaivelusta tullut kipu onneksi helpottaa.

Vakuutuksesta ei ole vielä tullut päätöstä, mutta kaiken järjen mukaan pitäisi mennä läpi, Pohjolan tapaturmavakuutuksessa kumma kyllä ei- korvattavina lajeina mainitaan esim. laskettelu ja kehonrakennus, muttei suunnistusta.

Kaiken kaikkiaan turhan kauan sinnittelin viallisen eturistisiteen kanssa. Pari puolimaratoniakin kävin kesällä vetämässä, suoraa tasaista menoa polvi kesti, mutta nyt tuntuu mukavalta päästä taas vähän rajumpaan liikuntaan mukaan. Toivoa ainakin on, sillä nivelrikkomuutoksia ei polveen vielä ollut kerinnyt tulla.

Mulla meni ristiside myös poikki
Leikattiin 6.1. Jalalla en pysty vieläkään astumaan kuin keppien kanssa tosi varovaisesti. Luin että joku oli jo 4pv jälkeen kävellyt??

Jalkaa on välillä särkenyt ja kipeä polvesta alaspäin? Itse polvea ei niinkään särje. Jalka suoristuu kyllä hyvin mutta koukistus tekee kipeätä vielä ja lihakset eivät toimi oikein vielä joten joudun auttamaan jalan nostamista esim. sohvalle ottamalla kiinni lahkeesta tai sukasta. Kun kävelee keppien kanssa jalka kipeytyy vaikka en laskisi painoa sille. Sinällään itse alaspäin asento sattuu?

Onko muilla ollut tälläisia kokemuksia?

Suihkuun olen saanut mennä heti 2pv leikkauksen jälkeen. ihan kiva juttu.

Köpöttelyähän ilman keppejä tuo alussa on eikä kävelyä. Painon varaaminen ei minulla tuntunut alussakaan kipeältä. Yleistä kipua leikatussa jalassa on ollut jonkun verran mutta vähemmän kuin odotin. Panacodeja taisin syödä neljä päivää, mutta vatsa meni umpeen mullakin ja niistä tuli jotenkin niin pöljä olo, että lopetin. Turvotusta on polven ympäristössä vieläkin aika lailla, tuntuu että tänään taas enempi kuin eilen. Muutaman päivän olen pystynyt nousemaan portaitakin leikattu jalka edellä, tosin kaiteista tukea ottaen. Kylmäpussihoito taitaa olla tosi tärkeää.

Tämä jatkuva istuminen tietokoneella ei kylläkään ole hyväksi jalalle, parempi olisi maata sängyssä jalka ylhäällä. Aika vaan käy pitkäksi. Hiirikäden olkapää on vaarassa kramppaantua. Täytynee ruveta seuraavaksi etsimään ohjeita sopivasta olkapääjumpasta.

Juumeinaa...

Nyt 12pv leikkauksesta, vähän on polvi välillä kipee siitä mihin ristiside rakennettiin (?) tai tollai 2:sta eri pisteestä kipee.

Varaan pystyy painoo jo aika hyvin, mutta reidestä lähtenyt melkein 5cm ympäryysmitasta ja koko jalan lihakset tullu kusena pihalle. montaa kertaa ei jalkaa jaksa esim ilmaan makuulta nostaa. :(

5 päivää leikkauksesta ja on välillä aikalailla kipuja. Jalka liikkuu omasta mielestä hyvin melkein suoraksi ja lähes 90 astetta. Takareisi on ...tun kipeä ja samoin se pitempi leikkaus haava. Ilman keppejä ei voisi kuvitellakaan vielä liikkuvan-täytyy nostaa hattua alle viikon kepin jättäville. Pystyykö menemään salille tekemään yläkehoa ilman että jännittää jalkaa. Hinku on kova ja katsotaan pääsiskö jo huomenna katsomaan painoja...Tsemppiä kaikille eturistisiteensä menettäneille...

18pv leikkauksesta. Eka päivä ilman buranaa, vähän on kipee mut kyl tää tästä. Etureittä pystyn jo jalka suorana jännittään, joka vielä perjantaina oli mahdottomuus. Tikit lähti perjantai-iltana (15pv leikkauksesta?) jolloin jalka meni 90 astetta koukkuun. Nyt ehkä vähän enemmän ja lähes suoraks. Kepeillä kevitän vielä, ilmanki pääsee vähän mutta parempi kuulemma mennä kepeillä niin astuu suoraan eikä klenkkaa.

Hetkinen, juoksemisesta ei puhettakaan moneen kuukauteen mutta salia jo parin viikon päästä? Ilmeisesti vain kuntouttavaa?

tokkopaisto sanoi:
Hetkinen, juoksemisesta ei puhettakaan moneen kuukauteen mutta salia jo parin viikon päästä? Ilmeisesti vain kuntouttavaa?
No todellakin! Vain ja ainoastaan pienillä painoilla. Ja olisko se ollu 3kk leikkauksesta salille, tai 8vk tms.

No todentotta, vain kuntouttavaa treeniä (jaloille siis). Itse aloitin treenit kaksi ja puoli viikkoa leikkauksesta. Loppuojennusta reisipenkissä, paino max. 5kg leikatulle jalalle ja muuta kivaa, kuten kuntopyörää, kuntopyörää, kuntopyörää:hyper: . Onneksi kaikkea muuta sai tehdä niin paljon kuin vain pystyi. Kuntoutussali toki asetti omat rajoituksensa (erittäin rajallisesti laitteita, niissä painot luokkaa max. 100kg).

Muuten kaikki kuulostaa niin kovin tutulta. Jalkaa todellakin sai käsin nostella, ja takareisi oli pa(rha)immillaan kuin villikissan jäljiltä! Saati sitten vaivalla hankittujen lihasten katoaminen - vasta nyt, puolisentoista vuotta leikkauksesta, jalat alkavat olla samaa paria. Mitä tuohon liikkuvuuteen tulee, se on ihan samaa luokkaa kuin itsellänikin oli. Että eipä kai muuta valittamista tässä kenelläkään kuin se, että aikoinaan eturistisiteensä hajotti (sillä tässä tapauksessa se vanha olisi kyllä ollut parempi kuin pussillinen uusia).

ganbatte kudasai,eli tsemppiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meikäläistä fysioterapeutti varoitti reisiojennuksesta tässä vaiheessa (3 viikkoa leikkauksesta). Siinä liikkeessä kuulemma tulee ristisiteeseen liikaa venyttävää painetta, jotenkin on epäfysiologisempi liike kuin kyykky esimerkiksi.

Itse sain kotona toteutettavan ohjelman jaloille, joka sisältää lämmittelyä kuntopyörällä 5-15min, jalkakyykkyjä ilman painoja max. 90 asteen polvikulmaan 3x15-20, reiskoukistuksia seisten nilkkapainoilla 3x15-20, alemman ja ylemmän reiden nostoja kylkiasennossa 2-3x15, yhden jalan kyykkyä max. 90 asteen kulmaan 3x10-15, pohjenousua 3x20, porrasnousua 3x20, tasapainoilua tasapainolaudalla a´ 3x1min sekä pallolla kuvioiden tekoa lattialla 2x2min. Lopuksi reiden takaosan venytystä jalka suorana ja jalka koukussa. Ohjelmaa saa tehdä joka toinen päivä. Välipäivinä saa polkea kuntopyörää tai tehdä vesijuoksua niin kauan kuin jaksaa ja viitsii.

Tänään kävin altaassa juoksemassa 50 minuuttia. Hyvältä tuntui taas puuskuttaa. Tyyli oli vähän etukumaraa "pikajuoksua" jalkoja voimakkaasti eteenpäin vieden.

Eniten pitää nyt varoa äkillisiä horjahduksia, esimerkiksi liukastumista. Siinä voi paikalleen laitettu jännesiirre repeytyä taas. Pyörällä ajo on kiellettyä tietysti, siinä voisi tulla refleksinomaisia asennon korjauksia tiukoissa tilanteissa. Lääkäri totesi viikolla, että klappi on nyt jalasta poissa. Varotti kuitenkin yrittämästä paranemisen maailmanennätystä. Vaarallisinta on jos unohtaa olla varovainen tässä vaiheessa. Rakennettu eturistiside on heikoimmillaan noin 2-3 kuukautta leikkauksesta ja vasta vuoden päästä se alkaa olla yhtä vahva kuin alkuperäinen.

Niin ja salilla käy hyvin treenata muut kuin jalat. Selkäliikkeissä vaan pitää valita sellaiset liikkeet, missä ei tarvitse punnertaa jaloilla vastaan. Esimerkiksi ylätalja on hyvä mutta alatalja kannattaa jättää väliin. Vatsalihaksia on tullut varsinkin nyt treenattua normaalia enemmän ja ihan jo alkavat tuntua kovilta pienen laardikerroksen alla.

Tsemppiä muillekin leikatuille!

Meikäläistä fysioterapeutti varoitti reisiojennuksesta tässä vaiheessa (3 viikkoa leikkauksesta). Siinä liikkeessä kuulemma tulee ristisiteeseen liikaa venyttävää painetta, jotenkin on epäfysiologisempi liike kuin kyykky esimerkiksi.

Itse sain kotona toteutettavan ohjelman jaloille, joka sisältää lämmittelyä kuntopyörällä 5-15min, jalkakyykkyjä ilman painoja max. 90 asteen polvikulmaan 3x15-20, reiskoukistuksia seisten nilkkapainoilla 3x15-20, alemman ja ylemmän reiden nostoja kylkiasennossa 2-3x15, yhden jalan kyykkyä max. 90 asteen kulmaan 3x10-15, pohjenousua 3x20, porrasnousua 3x20, tasapainoilua tasapainolaudalla a´ 3x1min sekä pallolla kuvioiden tekoa lattialla 2x2min. Lopuksi reiden takaosan venytystä jalka suorana ja jalka koukussa. Ohjelmaa saa tehdä joka toinen päivä. Välipäivinä saa polkea kuntopyörää tai tehdä vesijuoksua niin kauan kuin jaksaa ja viitsii.

Tänään kävin altaassa juoksemassa 50 minuuttia. Hyvältä tuntui taas puuskuttaa. Tyyli oli vähän etukumaraa "pikajuoksua" jalkoja voimakkaasti eteenpäin vieden.

Eniten pitää nyt varoa äkillisiä horjahduksia, esimerkiksi liukastumista. Siinä voi paikalleen laitettu jännesiirre repeytyä taas. Pyörällä ajo on kiellettyä tietysti, siinä voisi tulla refleksinomaisia asennon korjauksia tiukoissa tilanteissa. Lääkäri totesi viikolla, että klappi on nyt jalasta poissa. Varotti kuitenkin yrittämästä paranemisen maailmanennätystä. Vaarallisinta on jos unohtaa olla varovainen tässä vaiheessa. Rakennettu eturistiside on heikoimmillaan noin 2-3 kuukautta leikkauksesta ja vasta vuoden päästä se alkaa olla yhtä vahva kuin alkuperäinen.

Niin ja salilla käy hyvin treenata muut kuin jalat. Selkäliikkeissä vaan pitää valita sellaiset liikkeet, missä ei tarvitse punnertaa jaloilla vastaan. Esimerkiksi ylätalja on hyvä mutta alatalja kannattaa jättää väliin. Vatsalihaksia on tullut varsinkin nyt treenattua normaalia enemmän ja ihan jo alkavat tuntua kovilta pienen laardikerroksen alla.

Tsemppiä muillekin leikatuille!

pian 3vk leikkauksesta, tänään jalka lipes liukkailla sivulle ja tuntu ilkeeltä polvessa, tänään muutenkin ollu jalka kipeempi kun eilen. Kuinka herkästi toi siirrännäinen menee poikki ja huomaako sen?

No tuossa vaiheessa melkein mikä tahansa tuntuu ilkeältä polvessa, mutta hajoaako siinä vai ei, sitä on aika mahdotonta sanoa (olipa kerran jalkapalloilija, joka vain hieman oli liukastumaisillaan ja katkaisi uuden eturistisiteensä) - itse levisin pyörän kanssa ketoon muutama kuukausi leikkauksesta - aikamoista vääntöä ja kipua - mutta ei siinä mitenkään käynyt. Huomaako sen sitten jos eturistiside on poikki? Sitä olen tässä muutaman kerran itsekin miettinyt, enkä oikein tiedä. Luotan vain lääkärini ohjeistukseen: kaikki on jokseenkin hyvin niin kauan kuin polvi ei muljahtele ja katoa alta. Ja eikös ensimmäisen väliaikaislopputarkastuksen pitäisi olla näinä päivinä? Kyllä tohtori tietää...

Niin ja se mikä jäi viimeksi kirjoittamatta. Sellainen hyvä esimerkki siitä etteivät asiat aina ole niin huonosti, vaikkei hyvin käykään. :thumbs:

Siinä puolisentoista viikkoa leikkauksesta kun vielä olin totaalisesti kahden kepin kerjäläisenä menin hyvässä Panacod-pöllyssä katsomaan jotain juttua kirjahyllystä ja tietenkin laitoin kepit nojaamaan hyllyä vasten. No enkös perhana unohtanut keppien olemassaolon. Kirja kainalossa käännyin aikomuksena siirtyä pöydän ääreen, mutta samalla sekunnilla kun paino tuli leikatulle jalalle se katosi alta kuijn pieru saharaan ja rojahdin komealla kierteella lattiaan. WUTUM!!! Sehän siis sattui aivan eläimellisesti (toivon kuitenkin ettei seuraavan viikon suruliputus johtunut siitä että joku mummeli kuoli kun pelästyi karjahdustani). Seuraavat viikot olin kipeä kuin piesty pieneläin ja ihan varma siitä että nyt on eturistiside TAAS poikki :curs: :curs: :curs: , että eihän erkkikään tätä toista kertaa kestä :itku: eikä Pohjola enää maksa :eek: ja että... olin niin vilpittömän hämmentynyt kun kävin ensimmäistä kertaa leikkauksen jälkeen näyttämässä polvea eikä siinä sitten ollut mitään vikaa. Niin, samaa vanhaa sitkeää akkaahan se siirrekin on:lol2: .

Jeps!

Nyt tasan 4kk leikkauksesta. Polkupyöräilen jotenkin satulasta polkien, kuntopyörää sotken. Varsinaista juoksua en vielä harrasta enkä pystykkään. Kulmasoudut, alataljat ja sit kaikki kunnolla jalkoja rasittavat liikkeet on koko tän vuoden ollu treeneistä pois. Viikolla kävin ortopedillä joka kehu jalan olevan kohtalaisen tukeva nyt, vaikka lihakset onkin vielä huooooooonot.

n 4 kk leikkauksesta ja edelleen saikulla.reiden lihakset ovat kadonneet mutta onneksi jo lihakset saa jännitettyä.polvi krusahtelee suoristaessa ja tuntuu välillä jäävän "jumiin".onko muilla vastaavia kokemuksia?myös etureidenkiinnitys kohdat tulevat treeneistä helposti aika KIPEÄKSI.kokemuksia, neuvoja ja kärsivällisyyttä odotellessa...

No mulla on kyllä ihmeen hyvin edennyt paraneminen. Neljä kuukautta takana leikkauksesta minullakin. Salilla pystyy tekemään kyykkyä jo 80 kilolla (onko järkevää, en tiedä, ei tunnu kuitenkaan mitenkään pahalta polvessa). Pyörällä pääsee töihin (fysioterapeutti varoitteli hiekasta asfaltilla, kaatua ei saa). Eilen juoksin 7 km lenkin 49 minuuttiin. Polvi ei kyllä tunnu ihan omalta, sääri on vähän tunnoton, mutta polvi on kivuton. Pitkä kävely rasittaa enemmän kuin juoksu.

Olen kyllä alusta asti tehnyt kaikki kuntoutukset ohjeen mukaan ja kylmää panin polveen monta kertaa päivässä 3 ensimmäisen vikon aikana. Sitten meninkin jo töihin konttoriin, vaimo kuskasi.

Polvivammani ei myöskään tainnut olla paha koska pystyin juoksemaan tasaisella ilman eturistesidettäkin muutaman vuoden ajan ainakin. Jonkun verran leikkauksessa siistittiin nivelkierukkaakin ja niinpä on ikävistä lukkoututtavista klonksahduksista päästy.

Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen operaatioon, elämän laatu on nyt jo paljon parempi kuin ennen leikkausta. Kun vielä olen löytänyt uudestaan puntin nostamisen ilon, niin :)

Olipas Walteri löytänyt hyvät pätkät aiheesta :)

Neljä kuukautta takana leikkauksesta minullakin. Salilla pystyy tekemään kyykkyä jo 80 kilolla (onko järkevää, en tiedä, ei tunnu kuitenkaan mitenkään pahalta polvessa).

Itselläni on nyt jo reilut 22 kk leikkauksesta (ACL+OATS; siis isompi ongelma). Olen tässä suunnilleen kuukauden verran jo varovasti kyykkäillytkin. Eihän näillä polvilla enää alle 90 asteen kyykkyjä tehdä tai maksimiykkösiä oteta, mutta hyvää vaihtelua se on kuitenkin. Sanoisinpa vain, että jos kyykkääminen ei tunnu pahalta niin siitä vaan, mutta kohtuudella. Ennen leikkausta taisi rautaa kuitenkin nousta enemmän?

Mitä pyöräilyyn tulee, itse aloitin sen jotakuinkin 6 viikkoa leikkauksesta eikä mitään ongelmia ollut. Kai se on sitäkin, kun on tottunut ympäri vuoden ajamaan. Mutta ne ensimmäiset polkaisut kuntopyörällä - voi sitä tuskaa!

Polvi ei kyllä tunnu ihan omalta, sääri on vähän tunnoton, mutta polvi on kivuton. Pitkä kävely rasittaa enemmän kuin juoksu.

Tuntuu tutulta muuten, paitsi juoksun osalta. Siinä meni melkein vuosi ennen kuin tunto palaili sääreen täysin, taisi leikkaus käydä hieman hermoille.

Polvivammani ei myöskään tainnut olla paha koska pystyin juoksemaan tasaisella ilman eturistesidettäkin muutaman vuoden ajan ainakin..

Tämä pisti mietimään. Itse treenailin aikidoa leikkausta edeltäneeseen päivään asti, ilman sen suurempia ongelmia. Että kuinkahan hyvin ihminen oikeastaan pärjäileekään ilman eturistisidettä. Eikä edes isommanpuoleinen rustovaurio tuntunut pahemmin missään. Olipa vain omituinen tunne polvessa ("pure jenkki!").

n 4 kk leikkauksesta ja edelleen saikulla.reiden lihakset ovat kadonneet mutta onneksi jo lihakset saa jännitettyä.polvi krusahtelee suoristaessa ja tuntuu välillä jäävän "jumiin".onko muilla vastaavia kokemuksia?myös etureidenkiinnitys kohdat tulevat treeneistä helposti aika KIPEÄKSI.kokemuksia, neuvoja ja kärsivällisyyttä odotellessa...

Rustonpalojen puutteen johdosta meteli on melkoinen kun tämä täti jalkojaan ojentelee. Jumitus ei kyllä oikein sovi kuvaan, ellei sitten johdu vain voiman puutteesta? Eläimellinen kipu lihasten kiinnityskohdissa juuri polven yläpuolella tuttu juttu. Ei tuohon auta kuin treenaaminen tai kuoleminen...

Back
Ylös Bottom