Terve,
No kunpa olisinkin terve.. ja mitä ilmeisemmin sitä toivoo kaikki kyseistä threadia lukevat. Ensinnäkin suuret kiitokset kaikille kirjoittaneille ja toiseksi kaikki sympatia ja kannustus kaikille kohtalotovereille. Kyseinen aihe sai minut liittymään foorumin jäseneksi. Sillä vaikka kuinka olen keskustellut lääkäreiden, fysioterapeuttien ja alan ammattilaisten kanssa, vielä arvokkaammaksi olen kokenut muiden kokemukset kyseiseen vammaan liittyen. Vaikka jokaisen vamma ja toipumisprosessi on yksilöllinen, niin tieto ei itselläni ainakaan ole lisännyt tuskaa vaan poistanut epätoivoa ja jopa lisännyt uskoa terveestä huomisesta. siksi siis tuon oman tapauksenikin tähän keskusteluun.. Tästä vuodatuksesta on mitä ilmeisemmin tulossa romaani, joten hypätkää yli ne joita ei tylsät yksityiskohdat jaksa kiinnostaa..
Hutikuussa 06 Jalkaani kohdistui yllättävä, kiertävä voima, joka väänsi kantapäätä ulospäin polven ollessa hieman koukussa. Tämän seurauksena polvesta kuului pamahdus ja viiltävä kipu. Kipu ei ollut aivan sietämätön ja vaikka paremmin pitäisi tietää, niin en kuitenkaan lopettanut kyseistä aktiviiteettia tähän vaan teippauksen jälkeen takaisin temmeltämään. Myöhemmin totesin, että kaikki ei kuitenkaan taida olla kunnossa ja vakuutksen ollessa kunnossa meninin yksityisen päivystävälle yleisläärille. Hän epäili polvilumpion menneen sijoiltaan, määräsi kepit pariksi viikoksi, otti röntgen kuvat ja kehoitti heti kuvien tultua menemään ortopedin vastaanotolle. Polven turvotus laski parissa päivässä ja totesin tulevani toimeen ilman keppejä. Ortopedi (yksityinen) tutki polveani, ja totesi heti että vika ei ollut ainakaan lumpiossa, jos siellä jotain olisi niin se voisi olla eturistisiteessä. Varmuuta hän ei osannut sanoa ja pyysi tulemaan uudestaan 3 viikon kuluttua, jolloin turvotus olisi laskenut ja magneettien ottaminen olisi mahdollista. Ortopedi sanoi, ettei liikunnan harrastamiselle ole esteitä. No hullua ei tarvitse montaa kertaa yllyttää.. Toisaalta ajattelin ettei siellä sitten varmaan mitään vikaa ole. Jalka alkoi tuntua nopeasti melko hyvältä. Kyykyssä tuntui erilaiselta ja liikkuessa polvessa hieman huteralta. Voimat kuitenkin olivat tallella ja hölkkääminenkin onnistui. Uimassa käydessä ongelmat tulivat selvimmin esille. Polvesta alaspäin hallinta tuntui olemattomalta ja rintauinnin potkut eivät tulleet kuuloonkaan. Vähitellen myös juoksussa aloin selvästi huomaamaan "löysyyttä" polvessa ja olin melko varma, että kaikki ei ole kunnossa.
Toisella käynnillä ortopedi totesi, että melko hyvältä ja tukevalta polvi tuntuu. Minä ihmettelin,että mitä.. ja kun kerran vakuutus on niin tästä pitää saada selvyys. No hän meinasi, että kyllä se magneetikuvan ottaminen varmaan sitten olisi järkevää niin sanotusti vamman poissulkemisen takia ja henkisen hyvinvointini takia..Nimenomaan.. Ei edellenkään kieltoa millekkään liikkumiselle ja painiskelua saa harrastaa, jos siltä tuntuu. Jos siellä on jotain rikki niin ei kai hajonnut huonommaksi voi enää mennä??
Pääsin magneettikuviin viikon päästä ja sain soittoajan ortopedille. Postissa tuli tulokset ja ison miehen meinasi tulla itku, vaikka en selostusta täysin ymmärtänyt: jotakuinkin, ACL:n totaali ruptuura ja pieni murtuma tibian päässä. Ei kuullostanut hyvltä minun korvaan ja kysyin samalta ortopedilta, että olinko suomentanut oikein: ACL Totaali ruptuura: eturistiside täysin paskana! murtuma tibian päässä viittasi murtumaan sääriluussa.
Vastauksen tiesin jo ja leikkausta alettiin suunnitella.. Leikkausaika varattiin 7vko vahingon jälkeen. Leikkausta suorittamaan toinen ortopedi, joka tekee suurimman osan tämän alueen eturistisideleikkauksista. helpotus minulle..
Tylsä tarina jatkuu myöhemmin. Nyt tulossa 10vko täyteen ja henkinen kantti on edelleen koetuksella ja luulosairaus vaivaa..
jos jotain kiinnostaa niin laitan linkin eri ACL-kuntoutusohjelmia vertaavaan gradu-työhön:
http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v03/G0000322.pdf