Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Akikonomu sanoi:
Tuntuu tutulta muuten, paitsi juoksun osalta. Siinä meni melkein vuosi ennen kuin tunto palaili sääreen täysin, taisi leikkaus käydä hieman hermoille.
Mulla alkaa tunto jo sääreen palailla, vaikka vasta 4kk leikkauksesta. Juoksusta en kyl vielä tiedä.
Akikonomu sanoi:
Rustonpalojen puutteen johdosta meteli on melkoinen kun tämä täti jalkojaan ojentelee. Jumitus ei kyllä oikein sovi kuvaan, ellei sitten johdu vain voiman puutteesta? Eläimellinen kipu lihasten kiinnityskohdissa juuri polven yläpuolella tuttu juttu. Ei tuohon auta kuin treenaaminen tai kuoleminen...
Venyttely autto ainakin mulla tohon etureiden alaosaan, polven yläpuolelle. Reisilihas oikeen huutaa siitä kun venyttelee fysion ohjeilla :) Vois tästä lähtee fillaroitteen metsää...

njietro sanoi:
Mulla alkaa tunto jo sääreen palailla, vaikka vasta 4kk leikkauksesta. QUOTE]

Jos oikein muistan niin viisaammat joskus selitti että siinä polven tuntumassa menee hermo joka just hermottaa tuota säären etuosaa, monasti se taas ACL-leikkauksen yhteydessä menee poikki.
Ja kun hermo menee poikki niin se harvemmin kasvaa takaisin(joskus saattaa kasvaa)

Kaivelin tässä vanhaa treenipäiväkirjaa, ja ajattelin sitten pläjäyttää tähän ohjelman jonka otin käyttöön aika tasan 6kk leikkauksesta, ja painot joita aloituspäivänä käytin:

- Jalkaprässi (leveä) 1x12, 2x6-8 60/80/100kg
- tai [lue: ja] Vaakaprässi samoilla toistoilla (painopakka; jotain 6-10 levyä)
- Hack-kyykky 1x14, 1x10, 1x6 25-40 kg
- Panattan pakarakone 1x18, 2x10 50 kg eli kaikki mitä koneesta irtosi, typerä liike jota jaksoin vääntää ehkä kolmessa treenissä ennen päreiden palamista.
- Reisipenkki
- koukistus 1x16, 3x8-12 30/35 kg
- ojennus 3x10-14 35 kg
- Lähentäjät 1x25, 1x20, 1x15 (painopakka, 6-8 levyä)
- Pohkeet seisten 1x16, 2x9 30/50 kg

Muuten siis sellainen nelijakoinen treeni joka läpi reilussa viikossa, ja kolmannen päivän ekstrana kevyesti reisipenkkiä. Teoriassa oli tarkoitus myös tehdä askelkyykkyä :urjo: ja seisoskella tasapainolaudalla :zzzz: mutta...

Eipä muuten eilinen jalkatreenini juuri tuosta poikennut, muuta kuin toistojen ja painojen suhteen. Ja niin kuin sen pitäisi olla jotain uutta ja ihmeellistä. No hyvä, kyykyt vapaalla tangolla (3x10/60 kg), prässiin sentään enemmän rautaa vaikka kevyt päivä viikonlopun leiriä ajatellen (3x10/ 150/170/190 kg + kelkka). Reisipenkki on ja taitaa pysyäkin kevyenä loppukiusauksena, samoilla painoilla. Lähentäjät saavat kurmootuksensa kyykkiessä.

Muuten, njietro, venyttelyhän on treeniä? Jos se ei olisi, en kai kokisi sitä niin rankaksi, että se tuppaa aina jäämään väliin. Sitten on varsinkin etureidet tukossa. No, tunteepa olevansa elossa :lol2:

Mitä taas hermoihin tulee, tuossa polvilumpion ulkosyrjällä on vieläkin kohta jossa pintatunto on hieman heikonpuoleinen. Aika vinha tunne kun sitä hieroskelee auki. Muuten ei valittamista.

Waltteri sanoi:
njietro sanoi:
Mulla alkaa tunto jo sääreen palailla, vaikka vasta 4kk leikkauksesta. QUOTE]

Jos oikein muistan niin viisaammat joskus selitti että siinä polven tuntumassa menee hermo joka just hermottaa tuota säären etuosaa, monasti se taas ACL-leikkauksen yhteydessä menee poikki.
Ja kun hermo menee poikki niin se harvemmin kasvaa takaisin(joskus saattaa kasvaa)

2v4kk leikkauksesta ja mulla on ainakin pidemmän aikaa jo ollu sääressä ihan normaali "tunto".

Itse olen kuullut että sääressä on hämähäkin verkon omainen hermoverkosto, joka menee luonnollisesti syvän leikkaushaavan johdosta poikki monesta kohtaa, mutta palautuu kyllä entiselleen ajan kanssa.

Tässä alkaa olee nyt viikko leikkauksesta ja huomenna pitäisi mennä fysioterapeutille ensimmäistä kertaa..mulla on kaks viikkoo nyt oltava varaamatta..ompeleet poistetaan kaks viikkoo leikkauksesta..ohjeistivat että pitäisin tavoitella tässä ajella jalan täyttä ojennusta..esim istuu penkillä nostaa jalan sit toiselle penkille ja painaa kevyesti alaspäin...muutaman kerran meinannu horjahtaa mutta ei oo onneks tarvinnu varata tolle leikatulle jalalle...huomenna lähtee myös nuo siteet samalla tosta kun meen fysiolle...Kyllä kait tää tästä lähtee pikkku hiljaa edistyy..puol vuotta ainakin kontaktiurheilusta pois ja pahin riski et uusii niin on kuulemma 1-1,5 vuotta leikkauksesta..

ohjeistivat että pitäisin tavoitella tässä ajella jalan täyttä ojennusta..esim istuu penkillä nostaa jalan sit toiselle penkille ja painaa kevyesti alaspäin...

Melkein noin. Painaminen ei vain tunnu hyvältä idealta. Itse istuskelin lähes puoli vuotta kahdella tuolilla koipi oikosenaan. Tuntikausia. Ensimmäiset viikot lähinnä sen vuoksi ettei jalka taipunut, sen jälkeen lähinnä säilyttääkseni täyden ojennuksen. Ja hyvin se säilyikin.

puol vuotta ainakin kontaktiurheilusta pois ja pahin riski et uusii niin on kuulemma 1-1,5 vuotta leikkauksesta..

Niinhän se taitaa olla, että siinä 1-1,5 vuoden kohdalla koko leikkaus on jo onnellisesti unohtunut (mitä nyt rustopuutokset itselläni siitä loppuikäni muistuttavat), mutta koordinaatio on vielä vähän bambi-luokkaa. Myös kolmen kuukauden kohdalla neuvottiin ottamaan erityisen rauhallisesti.

Kontaktilajeihin palailin 8kk leikkauksesta. Sellaista hissutteluahan se oli, ja paljon kivaa on itseltäni vieläkin poissa laskuista, tällä polvella kun ei enää treenata mitään jos sen vielä kerran hajotan. Eli kovin potkurajoitteista elämää.

Tänään aloitin kuntoutuksen ja nyt nuo ohjeistukset vähän muuttuivat..5kk päästä pitäisi pysytyä tekemään melkeenpä kaikkea paitsi kontaktiurheilua, 11kk niin sitten saa kokeilla esim sählyä, 22kk niin sitten se ei parane enää eli on se 22kk aikaa parantaa ja sit mikä se on siin tilanteessa niin se on...mut sain tänään tosi positiivista palutetta heti...kuntouttaja kertoi että yksi hänen 30 vuotisen uran parhaista polvista tähän mennessä...viikko leikkauksesta ja polven loppuojennuskin on lähen täydellinen ja turvotustakaan ei esiinny..ilmeisesti leikkaus on onnistunut hyvin..leikkauksen suorittanut kirurgi kävi paikalla myös kun kuntoutus tapahtuu hänen kotitalossaan..sanoi että näytti hyvältä jo siin pöydällä kun laitto siirteen kiinni...no jospa se tästä pikku hiljaa alkaa tulee sieltä...vielä viikko kepeillä pittää lönkytellä ainakin...tää on kyllä pitkän ajan prosessi ja vaatii työtä:)

Ja sekö oli pelkkä eturistisideleikkaus, kun noin hidasta toipumista lupaillaan? Eipä sillä, jäitä hattuun vaan, ja polveen kanssa. Kun kerran noin hyvin menee, ei pidä turhia koheltaa.

Toipuminen on pitkä prosessi, kyllä todellakin, ja arviot treenitauon pituudesta taitavat aina olla tarkoituksella ylimitoitettuja: tuntuu niin mukavalta, kun pääsee treenaamaan jotain jo kauan ennen kuin pitäisi. Itsekin palailin tatamille peräti neljä kuukautta aikaisemmin kuin luvattiin. Hullu mikä hullu.

Mitään 22kk takarajaa en kyllä itse saanut paranemiselle, taisivat arvella että ovat sellaisen hullun kanssa tekemisissä ettei tuollaista pidä sanoa - kun muutenkin jo tuppauduin kunto(utus)salille vähintäänkin kolmesti viikossa + joka päivä pitkät kävelylenkit, jotka siinä kuuden viikon tienoilla vaihtuivat pyöräilyyn.

Akikonomu sanoi:
Ja sekö oli pelkkä eturistisideleikkaus, kun noin hidasta toipumista lupaillaan? Eipä sillä, jäitä hattuun vaan, ja polveen kanssa. Kun kerran noin hyvin menee, ei pidä turhia koheltaa.

Toipuminen on pitkä prosessi, kyllä todellakin, ja arviot treenitauon pituudesta taitavat aina olla tarkoituksella ylimitoitettuja: tuntuu niin mukavalta, kun pääsee treenaamaan jotain jo kauan ennen kuin pitäisi. Itsekin palailin tatamille peräti neljä kuukautta aikaisemmin kuin luvattiin. Hullu mikä hullu.

Mitään 22kk takarajaa en kyllä itse saanut paranemiselle, taisivat arvella että ovat sellaisen hullun kanssa tekemisissä ettei tuollaista pidä sanoa - kun muutenkin jo tuppauduin kunto(utus)salille vähintäänkin kolmesti viikossa + joka päivä pitkät kävelylenkit, jotka siinä kuuden viikon tienoilla vaihtuivat pyöräilyyn.

siis laittoivat pelkästään sen siirteen sinne eturistisiteen tilalle..kierukat oli säilyneet ehjänä..kävi jossain edes hyvä tuuri:) mut se eturistiside oli kyllä totaalisen sökö...

-ville- sanoi:
siis laittoivat pelkästään sen siirteen sinne eturistisiteen tilalle..kierukat oli säilyneet ehjänä..kävi jossain edes hyvä tuuri:) mut se eturistiside oli kyllä totaalisen sökö...

Juu on tosiaan tuuria jos selviää pelkällä eturistisiteen katkeamisella/repeämisellä. Ainakin mua operoinut kirurgi sanoi että melkeimpä poikkeuksetta tulee kierukoihinkin vaurioita. Itsellä katkes kans eturistiside kokonaan ja sisempi kierukka repesi niin että nyt se on paksuudeltaan n. puolet alkuperäisestä. Ensi heinäkuussa tulee vuosi leikkauksesta ja ainakin toistaiseksi hyvältä tuntuu. Lätkää kävin kevättalvella sillain muuten vaan pelailemassa, mutta tosipelit on joukkuelajeista jättäny vielä tekemättä. Täytyy vaan vahvistaa ja kuntouttaa kärsivällisesti ensin ettei tulis takapakkia.. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille ja malttakaa tehdä ne vaaditut kuntoutusohjelmat!:kippis1: :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mika1979 sanoi:
Juu on tosiaan tuuria jos selviää pelkällä eturistisiteen katkeamisella/repeämisellä. Ainakin mua operoinut kirurgi sanoi että melkeimpä poikkeuksetta tulee kierukoihinkin vaurioita. Itsellä katkes kans eturistiside kokonaan ja sisempi kierukka repesi niin että nyt se on paksuudeltaan n. puolet alkuperäisestä. Ensi heinäkuussa tulee vuosi leikkauksesta ja ainakin toistaiseksi hyvältä tuntuu. Lätkää kävin kevättalvella sillain muuten vaan pelailemassa, mutta tosipelit on joukkuelajeista jättäny vielä tekemättä. Täytyy vaan vahvistaa ja kuntouttaa kärsivällisesti ensin ettei tulis takapakkia.. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille ja malttakaa tehdä ne vaaditut kuntoutusohjelmat!:kippis1: :thumbs:

juu kyllä tässä malttia pitää olla...varsinkin kun itsellä lähtenyt vielä näin hyvin käyntiin tää kuntoutus:)

17 viikkoa huomenna täynnä ja jalka käytössä ihan paska.ensi maanantaina uusi leikkaus ja katsotaan miksi ei ole parantunut odotetusti. polvea särkee käytännössä lähes kaikkialta,ihmeellisin juttu on polvitaipeessa oleva kipu mihin ei ole löytynyt vastausta. pää nuppi on ollut kovilla olen ollut lähes koko vuoden sairaslomalla. jalkaa on kuntoutettu huolella ja maltilla mutta silti ei ole parantunut. toivottavasti maanantain leikkaus korjaisi asian...

kalevi75 sanoi:
17 viikkoa huomenna täynnä ja jalka käytössä ihan paska.ensi maanantaina uusi leikkaus ja katsotaan miksi ei ole parantunut odotetusti. polvea särkee käytännössä lähes kaikkialta,ihmeellisin juttu on polvitaipeessa oleva kipu mihin ei ole löytynyt vastausta. pää nuppi on ollut kovilla olen ollut lähes koko vuoden sairaslomalla. jalkaa on kuntoutettu huolella ja maltilla mutta silti ei ole parantunut. toivottavasti maanantain leikkaus korjaisi asian...

Onko ensimmäinen leikkaus tehty jossakin kunnallisessa terveyskeskuksessa/keskussairaalassa, kun on noin paljon ongelmia?

Itsellä leikattiin kolme vuotta sitten eturistiside stg-siirteellä (reisilihaksen jänteistä) ja polvi on periaatteessa yhtä hyvä kuin toinenkin.

Huomenna olisi sitten kuitenkin edessä viereiseen polveen samanlainen leikkaus, kun tuli tuossa maaliskuun lopussa liukasteltua. Voin kirjoittaa tänne miten tällä kertaa homma alkaa edistyä!

eilen tehtiin tähystys ja poistettiin kiinnikkeitä joita oli kerääntynyt polveen. toivottavasti nyt alkaisi jo toimia. yksityisellä turussa ja ei ne perkele aina vaan parane vaikka kuinka toivoais ja kuntouttais, mutta jos nyt...

Niin. Joskus vain käy paska mäihä. Karma. Toisaalta, jos se ei ole leikkaajasta kiinni, niin kyllä sekin vähän lohduttaa (oma moka, mitäs hajosin näin perusteellisesti; ei tästä polvesta olisi huonompi mies tehnyt edes kukkakeppiä). Että peukut pystyyn nyt siivouspäivän jälkeen, eihän se aina voi pieleen mennä.

Itse olen saanut kuulla miehestä, jolle eturistiside tehtiin peräti 16 kertaa. Kyllä, naisfysioterapeutit ovat pahanilmanlintuja! Siitä hyvästä siis viikon vitsi: Lääkäri potilaalle ennen leikkausta: ei mitään syytä huoleen, tämä on jo kolmaskymmenes kerta kun teen tämän leikkauksen. Pakkohan sen on joskus onnistua!

p.s. Kyl maar määki Turus, Mehiläisessä.

itellä alko nyt jo kuntoutuksessa se vaihe et pitää ruveta lenkkeilyttää kevyesti sitä..tai siis kivun mukaan...huomenna tulee 3 viikkoo leikkauksesta...ja tasapainoharjoitukset tuli nyt mukaan sekä taivutushommat kanssa...onneks nyt torstaina loppuu toi koulu kokonaan niin pystyy ruveta vieläkin keskittyneemmin treenaa sitä kuntoon..

Minulla mennyt eturistiside 3 kertaa poikki ja on tälläkin hetkellä rikki :wall:
Kuntoutumisvaiheet olivat rankkaa ja joka kerta yritin palata jalkapallon pariiin.. Tällä hetkellä Pyrin välttämään aerobista, ettei polvi rasitu liiaksi.. Samasta polvesta on myös kierukka poistettu.. Polvea en enää halua leikellä, koska ei se siitä enään parane.. Varaosat alkavat myös olemaan loppu :( Mutta voimia kaikille!

juu tässä tulee kymmenespäivä nyt kolme kuukautta leikkauksesta..jalka on omasta mielestä kuntoutunu ihan hyvin...eihän se vielä täydellinen voi olla tietenkään..loppuojennus vaikuttaa ihan hyvältä mutta koukistuksessa on vielä vähän vajautta...just kävin tässä viimeisessä kontrollissa ja eipä tuossa ainakaan mitään suurempaa sanottavaa ollut..nyt alkaa taas fysiolla käynnit kun se tulee lomilta..saas nähdä mitä se sanoo..mites te muut kuinka äkkiä olette päässeet pyöräilemään ihan oikealla pyörällä..kuntopyörällähän tässä on poljettu tähän asti mutta nyt oon jo kokellu oikeeta pyörääkin eikä siinäkään kipuja tule..myös juoksuaskelia olen kokeillut fysion ohjeitten mukaan varovasti ja ei niissäkään tuntunut kipua...mitenkäs teillä muilla kohtalontovereilla kuntoutus sujuu?? ollut nyt hiljaista tässä threadissa niin eiköhän herätellä taas keskustelu eloon:)

joo, ikuinen vaiva tämä on. Olen juuri menossa toiseen etusiteen kaksivaiheiseen leikkauseen. Jos oikein huonosti käy, niin tulee kolme leikkausta. Mulla meinaan on käynyt niin että ensimmäinen leikkaus tehtiin päin pusikkoa. Sääri ja reisiluissa 5cm pitkät ja 1,5cm leveät "kuilut" siirrännäisen porauskohdissa (siis luun sisällä). Pitäisi siis olla todella pienet ja tiukat, että pitävät siirrännäisen jämäkästi paikoillaan. Tämän lisäksi kirurgi, alansa huippu, sijoitti siirrännäinsen 2cm väärään paikkaan niin reisi- kuin sääriluussa.

Tästä loistavasta ensimmäisestä leikkauksesta on seurauksena ollut kierukan hajoaminen ja huomattava polvinivelen kuluma. En pysty juuri pitkään kävelemään, juoksemaan tai edes ajamaan autoa. Pisteenä i:n päälle kirurgi katkaisi ja hukkasi ruuvimeisselin kärjen polveni sisään.

Jos oikeen huonosti käy, niin koko polvinivel joudutaan vaihtamaan. Sittenhän ei enää harrasteta urheilua, jeejee.

:curs:

:)
juu tässä tulee kymmenespäivä nyt kolme kuukautta leikkauksesta..jalka on omasta mielestä kuntoutunu ihan hyvin...eihän se vielä täydellinen voi olla tietenkään..loppuojennus vaikuttaa ihan hyvältä mutta koukistuksessa on vielä vähän vajautta...just kävin tässä viimeisessä kontrollissa ja eipä tuossa ainakaan mitään suurempaa sanottavaa ollut..nyt alkaa taas fysiolla käynnit kun se tulee lomilta..saas nähdä mitä se sanoo..mites te muut kuinka äkkiä olette päässeet pyöräilemään ihan oikealla pyörällä..kuntopyörällähän tässä on poljettu tähän asti mutta nyt oon jo kokellu oikeeta pyörääkin eikä siinäkään kipuja tule..myös juoksuaskelia olen kokeillut fysion ohjeitten mukaan varovasti ja ei niissäkään tuntunut kipua...mitenkäs teillä muilla kohtalontovereilla kuntoutus sujuu?? ollut nyt hiljaista tässä threadissa niin eiköhän herätellä taas keskustelu eloon:)

Hyvältä tuo sun kohdalla kuulostaa.:thumbs:
Nyt on vuosi omasta leikkauksesta ja viimeisen reilun puolen vuoden aikana ei ole tuntunut juuri mitään erikoista polvessa. Ainoastaan kovemmissa kyykkysarjoissa tuntuu jännää painetta polven etuosassa mutta vähän himmaa niin menee ohi. Kesän eka rullaluistelulenkki myös vähän tuntui mutta se tuntui kyllä muutenkin jaloissa:)
Mitä muuten sulla fysioterapeutti sanoi reisiojennuksen tekemisestä? Mulla se kehotti olla tekemättä koska rasittaa polvea liikaa. Olen mä tosin nyt jo tehnyt kevysillä painoilla koska se olis hyvä liike saada kadonneita reisilihoja takasin:D

Flashgirl: Aivan uskomatonta touhua noissa sun leikkauksissa.:eek: Toivottavasti tässä toisessa operaatiossa kaikki menee hyvin.
Tsemppiä kovasti vaikka sulla meneekin nyt vähän pitemmän kaavan kautta tuo korjaus.

Back
Ylös Bottom