Yhteiskunnassamme tuetaan monenlaista toimintaa. Kertokaapa minulle yksi sellainen tuettu asia, joka on kaikkien mielestä ongelmatonta ja tarpeellista? Jopa valtion ydintoiminnot kuten turvallisuus, terveys ja koulutus jakavat mielipiteitä. Mutta kun jollain asialla on tarpeeksi kannatusta, se saa tukea. Niin kauan kun merkittävä osa suomalaisista pitää kristinuskoa tärkeänä, se ansaitsee ihan samoin perustein tukea kuin vaikkapa urheilu tai kulttuuri. Millään muullakaan yhteiskunnallisia tehtäviä hoitavalla ja tukia saavalla taholla ei ole kaikkien varauksetonta tukea.
Lisäksi kirkko ansaitsee tukea siltä osin, kun se hoitaa julkisia tehtäviä. Kirkkohan ei muuten ole ainut valtion ja kuntien ulkopuolinen julkisia tehtäviä hoitava instituutio (esim. ylioppilaskunnat). Jos kirkko hoitaisi vain uskonnollisen toimituksen ja virallisesti asia (vihkiminen, kaste) pitäisi hoitaa jossain viranomaisessa, tulisi ihmisille ylimääräistä vaivaa ja kustannus siirtyisi viranomaiselle. Ne jotka haluavat hoitaa asian valtion viranomaisen kanssa, saavat sen tehdä. En siis näe tässä mitään ongelmaa.
Jos kristinuskon asema ihmisten mielissä heikkenee, kirkko ansaitsee tietenkin vähemmän tukea. Tällainen kehitys on käynnissä. Joka tapauksessa kirkon huolessapidon alla on merkittävä määrä historiaamme. Tämän takia kirkko ansaitsee, joka tapauksessa tietyn määrän tukea. Lisäksi voisi olla järkevää ottaa huomioon se työ, jota kirkko tekee yhteiskuntamme vähäosaisimpien keskuudessa (tästä myöhempänä). Voi olla varsin kannattavaakin tukea tätä työtä.
Kannattaa ottaa huomioon, että Suomessa yritykset eivät maksa kirkolle veroa. Yritykset maksavat valtiolle veroa ja valtio jakaa rahaa yhteiskunnallisesti merkityksellisiin tarkoituksiin. Tuskin löytyy sellaista valtion menoerää, jota kaikki kannattaisivat. Kaikki kuitenkin joutuvat maksamaan tietyn summan veroja. Minä itse suhtaudun kriittisesti esimerkiksi puolustusmäärärahoihin. En kuitenkaan vaadi, että valtion pitäisi lopettaa puolustusvoimien tukemista maksamillani verorahoilla. Se saa rahaa mille on kannatusta kansan keskuudessa ja se on oikein.
Uskonnot, myös kristinusko, ovat toki ilmeisesti erehdystä, mutta toisaalta ne tarjoavat monelle ihmiselle varsin suuria asioita. Olennaista mielestäni on, että ihmiset ovat onnellisia. Antaa heidän olla, vaikka itse ei uskottaisikaan.
Kirkon saamaa rahamäärää ja toiminnan painotuksia arvostellaan sillä perusteella, että kirkon tekemä hyväntekeväisyys on varsin pieni osa kirkon budjetista. Pitää kuitenkin muistaa, että kirkko on ensisijaisesti henkiseen toimintaan keskittyvä instituutio, ei mikään yksityinen sossu. On ihan hyvä, että taloudellisen avustamisen pääosa on kuntien ja valtion vastuulla, koska silloin sen pitäisi olla mahdollisimman tasapuolista ja saavutettavissa olevaa. Hengellisen työn taloudellista merkitystä on hankala mitata. Eikä se ole olennaistakaan. Hengellinen työ voi tarjota ihmiselle onnea ja rauhaa. Ilmeisesti se sitä tarjoaakin, miksi muuten ihmiset toimintaan osallistuisivat? Mielestäni ihmisten onnen arvo on varsin suuri. Kaiken seurakuntien toiminnan tuloksena yksittäiset toimintaan osallistuvat onnellistuvat --> henkistä hyväntekeväisyyttä.
Jos kaikki mitataan rahassa, kirkon työn arvo on huomattavasti vähäisempi. On varsin surullista, jos maassamme on taannuttu sellaiselle tasolle. Kirkko tarjoaa ihmisille onnea. Monet sellaiset, joiden on vaikeaa sitä muuten löytää, löytävät sen kirkon parista (vangit, alkoholistit, mielenterveysongelmaiset). Monta yhteiskunnassamme syrjittyä ryhmää otetaan kirkon piirissä avosylin vastaan. Valitettavasti kirkon on vaikeaa hyväksyä tiettyjä ryhmiä (seksuaalivähemmistöt ainakin). Tämäkin muuttuu, kun kirkon työntekijöiden uusi sukupolvi tulee enemmistöksi. Paitsi tietenkin, jos kansa edelleen on yhtä suvaitsematonta.
Itse olen toki ateisti. Monet tuntemani fiksut ihmiset ovat kuitenkin uskonnollisia. Kirkko on matalan kynnyksen paikka, missä arvotonkin saa arvon. Minä pidän kirkkoa hyvänä asiana, vaikka uskonto sinänsä humpuukia onkin.
Evlut kirkkoa pitää toki saada vastustaa. On kuitenkin muistettava, että kirkko ei ole ainoa instituutio jota tuetaan yhteisistä rahoista. Enemmistö päättää. Joskus enemmistö varmaan päättää toisin, mutta nyt on syytä hyväksyä tämä tilanne. Valitettavasti, kun kirkko kuihtuu pois, menetetään ihmisten onnen tärkeä lähde.