Eroa kirkosta helposti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Noh, raamatussahan puhutaan, että maallinen mammona on turhaa ja sitä ei saa tavoitella tms. Minusta tuo on oikea suunta kirkolle:)

Oikeastaan kaikki omaisuus pitää antaa pois, ja mennä levittämään raamatun sanomaa. Laittaa uskovaiset vaikka mulle rahat, Jumalan mukaan ette saa pitää niitä, mutta mulle kyllä kelpaa :thumbs:

Oikeastaan kaikki omaisuus pitää antaa pois, ja mennä levittämään raamatun sanomaa. Laittaa uskovaiset vaikka mulle rahat, Jumalan mukaan ette saa pitää niitä, mutta mulle kyllä kelpaa :thumbs:

Juurikin näin:D

Mitäs mieltä ihmiset on, olenko "velvollinen" kysymään kummilasteni vanhemmilta mitä he tuumaavat kirkosta eroamiseen?

Kummiushan ei tosiasiallisesti liity kirkkoon kuulumiseen mutta mitä mieltä olisitte pienen lapsen vanhempana jos lapsenne kummi eroaisi kirkosta?

Itse olen jo periaatteessa eroamisesta päätöksen tehnyt mutta tämä asia vielä hieman mietityttää. Päätös perustuu täysin puhtaasti rahaan, lahjoitan mieluummin sen kirkollisveroon menevän vajaa 500 euroa/vuosi vaikkapa noille kahdelle kummipojalle.

Mitäs mieltä ihmiset on, olenko "velvollinen" kysymään kummilasteni vanhemmilta mitä he tuumaavat kirkosta eroamiseen?

Kummiushan ei tosiasiallisesti liity kirkkoon kuulumiseen mutta mitä mieltä olisitte pienen lapsen vanhempana jos lapsenne kummi eroaisi kirkosta?

Itse olen jo periaatteessa eroamisesta päätöksen tehnyt mutta tämä asia vielä hieman mietityttää. Päätös perustuu täysin puhtaasti rahaan, lahjoitan mieluummin sen kirkollisveroon menevän vajaa 500 euroa/vuosi vaikkapa noille kahdelle kummipojalle.

Itse en ainakaan kysynyt. Toisaalta tiedän, että ei mua kummiksi ole valittu mitään kristillistä kasvatusta antamaan. Tapojen takia pyydetty ja aikanaan tapojen takia kummiksi ryhtynyt.

Jos oman lapsen kummi eroaisi kirkosta niin ei haittaisi.

Tuskin sillä itse kirkkoon kuulumisella on mitään väliä kummin tehtävien kannalta. Jos aiot kirkosta erota, niin luultavasti et kuitenkaan muutenkaan ole erityisen kiinnostunut niistä kummin varsinaisista "virallisista" tehtävistä?

Ei hevon v****n väliä. Eikös kummin tehtävä ole puhua kummilapselle jumalasta tmsp. meinaatkos tuolta pohjalta, itse muutenkin eroamassa kirkosta, sitten alkaa höpöttelemään sille jotain uskontoschaissee. Itse alunperin jouduin liittymään kirkkoon päästäkseni kummiksi ja sitten taas erosin. Tuolla kummiudella ei ole ainakaan minulle sen suurempaa virkaa, kuin että hemmottelen kummilasta ja ostan sille kivoja leluja. Varmasti en kyllä ala mitään uskontohömppää tuputtamaan, korkeintaan voin kehoittaa eroamaan kirkosta.

No jos teidän tapauksessa se kummius jotenkin erityisesti liittyy uskon asioihin, niin ehkä sitten. Mutta muussa tapauksessa ne ei sitä saa edes mistään tietää.

Itsekin olen kummi, tai no virallisesti luottoaikuinen, vaikken kirkkoon kuulukkaan. Eli muuten kaikki samalla tavalla, mutta en saanut kummitodistusta. :hyper:

No jos teidän tapauksessa se kummius jotenkin erityisesti liittyy uskon asioihin, niin ehkä sitten. Mutta muussa tapauksessa ne ei sitä saa edes mistään tietää.

Itsekin olen kummi, tai no virallisesti luottoaikuinen, vaikken kirkkoon kuulukkaan. Eli muuten kaikki samalla tavalla, mutta en saanut kummitodistusta. :hyper:

Ei tosiaankaan liity uskontoon mitenkään ainakaan meikäläisen osalta, eivätkä vanhemmatkaan ymmärtääkseni ole sen uskonnollisempaa sakkia kuin itsekään.

Taidan pistää eropaperit samantien vetämään ja ensivuodesta alkaen kummipojille 250 eskoa / lärvi / vuosi rahastoon talteen, ehtii ihan kohtuu potti kertyä ennenkuin ovat täysi-ikäisiä. Ostakoot sitten vaikka kirkkoveneet jos siltä tuntuu :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
[nelo];1627473 sanoi:
"Yhteiskunnan maallistumisen takia kummin tärkein tehtävä nykyään onkin huolehtia kummilapsestaan, jos lapsen vanhemmat sattuisivat kuolemaan."

Tuossa minusta koko artikkelin tärkein kohta, ja kummeuden myös.

Ei kummius ole mikään velvoite mihinkään. Siis lakiteknisesti.

Mainitsen vain siksi, että ei ole todellakaan mikään automaatio, että vanhempien kuoleman jälkeen aletaan soittelemaan kummeille ja kyselemään mihin osoitteeseen muksut tuodaan. Tuosta quotatusta tekstistä nyt saa ehkä hiukan väärän kuvan.

Miten mahtaa yleisesti olla edes tuon huoltajuuden kanssa. Mahtaako sitä kovin helpolla saada vaikka haluaisi.

Kummius liittyy tasan tarkkaan kirkkoon kuulumiseen siinä vaiheessa kun kummeja "määrätään".

Kirkkojärjestys 8.11.1991/1055 v. 1993 17 § (10.11.2005/948)

Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäseniä. Näiden lisäksi voi kummina olla myös muuhun evankelisluterilaisen kirkon toimittaman kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva henkilö.

Omat lapseni eivät nyt enää ole ihan pieniä, mutta missään vaiheessa minua ei ole kiinnostanut, kuuluvatko lasteni kummit kirkkoon vai ei. Itseasiassa en edes tiedä tämän hetkistä tilannetta.

Olen sisareni tyttären sylikummi. Jos eroan kirkosta miten tämä muuttaa asetelmia?

Jos on kummiksi kerran pyydetty niin ei sun asema siinä tärkeimmässä suhteessa eli sen perheen ja lasten kannalta muutu miksikään, vai tuskin perhe rupeaa naapurin Reiskalle soittelemaan että "moi kun tuo kaveri nyt eros kirkosta ni tarvittais uus kummi lapselle.."?

Aika hölmöä mun mielestä ajatella että mitenkä jonkun kirkollisen asian kannalta käy jos eroaa kirkosta, kyllä se ajatus pitäisi olla että joko ollaan uskonnollisen yhdyskunnan jäsen tai sitten ei, eikä haikailla joidenkin kirkkohäiden tai papin siunaaman kummi-lapsi-suhteen perään. Outoa että ihmiset ovat valmiita toteamaan että "jotta pääsen prameassa pydingissä naimisiin niin sen vuoksi alan tunnustamaan uskoa" - saati sitten maksamaan tästä etuoikeudesta satoja euroja vuodessa.

Pääpointti on se, että kuulumalla kirkkoon ilmoitat olevasi yhtä mieltä sen näkemysten ja opetusten kanssa. Omaan maailmankatsomukseeni ei mahdu enää se, että jotain asioita tehdään vain sen takia koska "henkiolennon ilmoituksen mukaan näin on parasta", joten en enää myöskään kirkkoon kuulu. En myöskään haluaisi edistää uskontoa kummilapsieni parissa.

Kirkkoon kuuluminen ja kirkollisverojen maksaminen ei mulle ole pelkästään uskon asia. En mäkään enää pysty tunnustamaan mitään yhteistä kristillistä uskoa enkä usko hyvään jumalaan. Sen sijaan aion kuulua kirkkoon ja haluan maksaa sille veroja niin kauan kuin sillä suomalaisessa yhteiskunnassa on yhtä vahva rooli heikkojen tukijana, kuin ainakin tähän saakka on ollut. Tarkoitan seurakunnan ylläpitämiä lastenkerhoja, jotka ovat hinnaltaan edullisia, että tavallisilla ihmisillä on varaa niihin, työtä syrjäytyneiden parissa, jota monet muut tahot (esim. kunnat) eivät enää tee.

Puhuin tästä asiasta tossa toisessa ketjussa joskus aiemminkin ja tämä on mun tapani. Joku voi antaa rahaa hyväntekeisyyteen ja sillä tavalla voi itse vaikuttaa mihin haluaa rahansa kohdistettavan. Mulle riittää se, että uskon kirkon tekemään työhön - ainakin toistaiseksi.

Ja jos joku haluaa liittyä kirkkoon ainoastaan saadakseen kirkkohäät niin mikäs siinä. Ei mua ainakaan haittaa.

Kirkkoon kuuluminen ja kirkollisverojen maksaminen ei mulle ole pelkästään uskon asia. En mäkään enää pysty tunnustamaan mitään yhteistä kristillistä uskoa enkä usko hyvään jumalaan. Sen sijaan aion kuulua kirkkoon ja haluan maksaa sille veroja niin kauan kuin sillä suomalaisessa yhteiskunnassa on yhtä vahva rooli heikkojen tukijana, kuin ainakin tähän saakka on ollut. Tarkoitan seurakunnan ylläpitämiä lastenkerhoja, jotka ovat hinnaltaan edullisia, että tavallisilla ihmisillä on varaa niihin, työtä syrjäytyneiden parissa, jota monet muut tahot (esim. kunnat) eivät enää tee.
Juurikin näin, ei lisättävää.

Tarkoitan seurakunnan ylläpitämiä lastenkerhoja, jotka ovat hinnaltaan edullisia, että tavallisilla ihmisillä on varaa niihin, työtä syrjäytyneiden parissa, jota monet muut tahot (esim. kunnat) eivät enää tee.

Meinaat että jos kunnat saisivat kirkkojen omaisuuden niin ne rahat käytettäisiin johonkin muuhun, esim. kivoihin kullattuihin kaapuihin kunnanisille kirkon tapaan?

Mulle riittää se, että uskon kirkon tekemään työhön - ainakin toistaiseksi.

Jepjep, no joillekin riittää pelkkä usko.

Puhuin tästä asiasta tossa toisessa ketjussa joskus aiemminkin ja tämä on mun tapani. Joku voi antaa rahaa hyväntekeisyyteen ja sillä tavalla voi itse vaikuttaa mihin haluaa rahansa kohdistettavan. Mulle riittää se, että uskon kirkon tekemään työhön - ainakin toistaiseksi.

Kukin tyylillään. Minusta vain kirkon apu on tehotonta verrattuna siihen resurssiin, mikä sillä on käytössä. Tietenkin tämä on ymmärrettävää, jos esimerkiksi arkkipiispan palkkaan menee ~110Ke vuodessa. Tätä en halua tukea, vaan ennemmin kannan korteni kekoon muuta kautta.

Meinaat että jos kunnat saisivat kirkkojen omaisuuden niin ne rahat käytettäisiin johonkin muuhun, esim. kivoihin kullattuihin kaapuihin kunnanisille kirkon tapaan?

Mitäh? En mä haluu, että kunnat saavat kirkkojen omaisuuden? En ymmärrä tätä lausetta ollenkaan. Kunnanisille kultaisia kaapuja :wtf:

Mitäh? En mä haluu, että kunnat saavat kirkkojen omaisuuden? En ymmärrä tätä lausetta ollenkaan. Kunnanisille kultaisia kaapuja :wtf:

Niin että kirkko käyttää valtaosan vuosien aikana verojen yms. muodossa keräämästään omaisuudestaan ja siis myös kirkkoverosta johonkin muuhun (kts. kullatut kaavut) kuin niiden kivojen pikku kerhojen pyörittämiseen. Ne kerhotkin tuppaavat yleensä olemaan jotain lasten aivopesupaikkoja jossa uskontoa ujutetaan herkkäuskoisille lapsosille piirtelyn ja leikin lomassa.

Meinaat siis että jos kirkon omaisuus annettaisiin kunnille tai siis toisinsanoen yhteiskunnalle niin nuo kerhot jäisivät pitämättä? Voi tosiaan olla että kunta ei järjestäisi uskonnollisia kerhoja mutta onko se nyt tarkoituksenmukaistakaan? Jos sellaiseen haluaa lapsensa voi sen etsiä itsekin ja vaikka siitä vähän maksaakin, kunnat järjestäköön uskonnotonta kerhotoimintaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom