Eroa kirkosta helposti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Niin että kirkko käyttää valtaosan vuosien aikana verojen yms. muodossa keräämästään omaisuudestaan ja siis myös kirkkoverosta johonkin muuhun (kts. kullatut kaavut) kuin niiden kivojen pikku kerhojen pyörittämiseen. Ne kerhotkin tuppaavat yleensä olemaan jotain lasten aivopesupaikkoja jossa uskontoa ujutetaan herkkäuskoisille lapsosille piirtelyn ja leikin lomassa.

Meinaat siis että jos kirkon omaisuus annettaisiin kunnille tai siis toisinsanoen yhteiskunnalle niin nuo kerhot jäisivät pitämättä? Voi tosiaan olla että kunta ei järjestäisi uskonnollisia kerhoja mutta onko se nyt tarkoituksenmukaistakaan? Jos sellaiseen haluaa lapsensa voi sen etsiä itsekin ja vaikka siitä vähän maksaakin, kunnat järjestäköön uskonnotonta kerhotoimintaa.

Joo kaikki järjestöt käyttää osan varoistaan johonkin, mikä just mulle ei ole niin tärkeää. Varmaan noi pappien kullatut kaavut on sitten jollekin jumalanpalveluksissa käyville ihmisille tärkeitä, ettei ne papit ihan perunasäkkeihin pukeutuneita ole siellä seurakunnan edessä. Kirkkojen kerhoissa varmaan puhutaan jumalasta ja jeesuksesta, mutta puhutaanhan "tavallisissa" kerhoissakin keijukaisista ja menninkäisistä, ei mua haittaa. Oma lapseni kävi kirkon kerhoa vuoden tai voi olla että kaksikin joskus pienenä ja nyt 12-v sanoo olevansa "ateisti", joten ei toi aivopesu musta niin vaaralliselta tunnu.

Enkä edelleenkään halua, että kirkon omaisuus annettaisiin kunnille, miksi sitä jankutat ja mistä olet sen keksinyt?? Kunnat voisivat mun mielestä järjestää edes jonkunlaista kerhotoimintaa, riittävästi ja edullisesti. Sitäpaitsi kirkot tekevät paljon hyvää työtä syrjäytyneiden ihmisten parissa, joihin muilla auttajilla ei ole suurta intressiä. Useat monista ongelmista kärsivät ihmiset kokevat saavansa apua nimenomaan kirkosta. (no, useat eivät.) Mutta siis tämä on mun tapa nähdä asia ja jos sä et halua maksaa kirkolle veroa, niin ei se mua mitenkään haittaa.

Joo kaikki järjestöt käyttää osan varoistaan johonkin, mikä just mulle ei ole niin tärkeää. Varmaan noi pappien kullatut kaavut on sitten jollekin jumalanpalveluksissa käyville ihmisille tärkeitä, ettei ne papit ihan perunasäkkeihin pukeutuneita ole siellä seurakunnan edessä.

Tuo oli vain yksi esimerkki kirkon rahankäytöstä. Kirkon omaisuudesta, joka siis sisältää kirkkoverot, menee muistaakseni yksi kymmenesosa hyväntekeväisyyteen, loput yhdeksän kymmenesosaa kirkkolaitoksen pystyssä pitämiseen. Joltisenkin huonolla tehokkuudella toimiva hyväntekeväisyysjärjestö.

Kirkkojen kerhoissa varmaan puhutaan jumalasta ja jeesuksesta, mutta puhutaanhan "tavallisissa" kerhoissakin keijukaisista ja menninkäisistä, ei mua haittaa. Oma lapseni kävi kirkon kerhoa vuoden tai voi olla että kaksikin joskus pienenä ja nyt 12-v sanoo olevansa "ateisti", joten ei toi aivopesu musta niin vaaralliselta tunnu.

No just just, ohjataan maailmaa jatkossa sun tuntemusten pohjalta.

Enkä edelleenkään halua, että kirkon omaisuus annettaisiin kunnille, miksi sitä jankutat ja mistä olet sen keksinyt?? Kunnat voisivat mun mielestä järjestää edes jonkunlaista kerhotoimintaa, riittävästi ja edullisesti. Sitäpaitsi kirkot tekevät paljon hyvää työtä syrjäytyneiden ihmisten parissa, joihin muilla auttajilla ei ole suurta intressiä. Useat monista ongelmista kärsivät ihmiset kokevat saavansa apua nimenomaan kirkosta. (no, useat eivät.) Mutta siis tämä on mun tapa nähdä asia ja jos sä et halua maksaa kirkolle veroa, niin ei se mua mitenkään haittaa.

En olettanutkaan että haluat sitä, kuulostat kirkkoon myönteisesti suhtautuvalta. Kunnat tosiaan voisivat sitä järjestää ja kirkon omaisuudella se tapahtuisi oikein kätevästi, samalla päästäisiin eroon Suomea kiusanneesta valtio-uskonnosta. Oletteko kenties lestadiolainen tms. lahkolainen? Muista, Jeesus tietää ja rankaisee jos valehtelet. :)

No just just, ohjataan maailmaa jatkossa sun tuntemusten pohjalta.

En olettanutkaan että haluat sitä, kuulostat kirkkoon myönteisesti suhtautuvalta. Kunnat tosiaan voisivat sitä järjestää ja kirkon omaisuudella se tapahtuisi oikein kätevästi, samalla päästäisiin eroon Suomea kiusanneesta valtio-uskonnosta. Oletteko kenties lestadiolainen tms. lahkolainen? Muista, Jeesus tietää ja rankaisee jos valehtelet. :)

Totta mooses olen kirkkoon myönteisesti suhtautuva, en kai mä muuten tämmöistä kirjoittais :rolleyes:

En ole lahkolainen eikä jeesus mua rankaise.

En olettanutkaan että haluat sitä, kuulostat kirkkoon myönteisesti suhtautuvalta. Kunnat tosiaan voisivat sitä järjestää ja kirkon omaisuudella se tapahtuisi oikein kätevästi, samalla päästäisiin eroon Suomea kiusanneesta valtio-uskonnosta.

Tai kunnat voisivat järjestää muuten sitä kerhotoimintaa seurakuntien lisäksi, ihan omilla rahoillaan. Mutta harva kunta nyt sellaiseen rahaa käyttäisi. Enkä jaksa uskoa, että jos kirkon rahat jaettaisiin kunnille, niillä saataisiin oikeastaan mitään nuorisotyötä lisää, vaan uusi kunnantalo ja ehkä pari uutta sairaanhoitajaa.

Mutta kuten aiemminkin, nämähän on uskon keskusteluja, kuka uskoo kuntaan, kuka kirkkoon.

Tosta kummijutusta. Itse kun tulin kummisedäksi 2006 kesällä, erosin kirkosta saman vuoden lopulla. Mun käsittääkseni mitään erillistä ilmotusta tästä ei lapsen vanhemmille tullut, eipä oo ainakaan ollu puhetta. Tuskinpa siitä haittaakaan ois, kyseinen perhe kun ei oo sieltä äärikristillisimmästä päästä.

Mutta mä oon ainakin suhtautunut niin, että se, että mä toisinaan leikin naperon kanssa ja muutenkin oon tekemisissä sen kanssa, tekee musta enemmän kummisedän kuin se, että jossain virallisessa kirkkolapussa niin lukee.

Ja jos virallisena tehtävänä kerran on jonkun kristillisen opin levittäminen, niin paskat, mä ottaisin mieluummin tehtäväkseni antaa lapsen saada vapaasti uskoa tai olla uskomatta mihin ite tahtoo, ilman että kukaan tai mikään muu siihen vaikuttaa. Vaan eiköhän se kuulu vanhempien kasvatukseen muutenkin.

Ja nostetaas tätäkin threadia taas...

...eli tänään allekirjoittanut & vaimonsa käyttivät eroakirkosta.fi -sivuston palvelua ja erosivat kirkosta. Tytär saa sitten isompana päättää oman kantansa.

Kirkosta eroaminen on kyllä helppoa netin kautta. Itsekiin taidan kuulu niihin perussuomalaisiin, että kuulun kirkkoon mutta en kirkossa käy kuin häissä, hautajaisissa ja ristiäisissä. Mutta jostain syytä ei vain ole tullut erottua.

Tuli erottua jokunen vuosi sitten kun päivän ajan tarkemmin mietin miksi kuulua kirkkoon. Enemmän plussaa kuin miinusta. Päällimmäisenä tietenkin vero. Käyttötilini menisi nyt miinukselle jos kerralla otettaisiin se könttäsumma tililtä pois joka kuuluisi kirkolle näiltä muutamalta vuodelta. Puhumattakaan mitä summat ovat kymmenien vuosien päästä. Nytkin voi hyvin mielin miettiä, että tuokin kitara on tavallaan ilmainen jonka olisin voinut pistää kirkolle.

Jos tarve tulisi liittyä uudestaan tiimiin en kokisi sitä mitenkään vääränä, että pidin muutaman välivuoden.

Kirkosta eroaminen on kyllä helppoa netin kautta. Itsekiin taidan kuulu niihin perussuomalaisiin, että kuulun kirkkoon mutta en kirkossa käy kuin häissä, hautajaisissa ja ristiäisissä. Mutta jostain syytä ei vain ole tullut erottua.

No mikä estää eroamasta? Vai oletko sellainen ihminen, että haluat kuitenkin uskoa johonkin "elämää johdattelevaan voimaan"?

Edit: itse erosin kolme vuotta sitten.

Se on kun siirtäis rahaa pankkiin kun eroaa kirkosta. Paljonkohan tässä on säästetty 3 vuoden aikana... 600-700e?

Eikä asiasta tarvitse potea minkäänlaista morkkista, jeesus pelastaa ja kaikkihan on jumalan tahtoa loppupeleissä. Eikse niin mennyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Päällimmäisenä tietenkin vero. Käyttötilini menisi nyt miinukselle jos kerralla otettaisiin se könttäsumma tililtä pois joka kuuluisi kirkolle näiltä muutamalta vuodelta. Puhumattakaan mitä summat ovat kymmenien vuosien päästä. Nytkin voi hyvin mielin miettiä, että tuokin kitara on tavallaan ilmainen jonka olisin voinut pistää kirkolle.

Edit. ei mtn.

No mikä estää eroamasta? Vai oletko sellainen ihminen, että haluat kuitenkin uskoa johonkin "elämää johdattelevaan voimaan"?

kummiksi ryhtyminen?
kirkkohäät?

ei viitti vielä tehä hätiköityjä päätöksiä ettei mee soutamiseks ja huopaamiseks.

joku 600e tulee työnnettyä vuodessa kyllä miljoona kertaa paskempaankin tarkoitukseen kuin todella vakavaraisen kirkon rahalliseen tukemiseen..

kummiksi ryhtyminen?
kirkkohäät?

ei viitti vielä tehä hätiköityjä päätöksiä ettei mee soutamiseks ja huopaamiseks.

joku 600e tulee työnnettyä vuodessa kyllä miljoona kertaa paskempaankin tarkoitukseen kuin todella vakavaraisen kirkon rahalliseen tukemiseen..

Voihan sitä olla "kummina", vaikka ei hyväksytäkään enään kirkon uskonnollisen sanoman levittäjäksi. Kirkkohäät onnistuu kunhan toinen puolisoista kuuluu kirkkoon. Eikä heti tule mieleen paskempia kohteita mihin voisi rahaa laittaa. Kerran vuodessa käy vaikka lomareissulla tuolla rahalla, jos ei parempaa keksi.

Voihan sitä olla "kummina", vaikka ei hyväksytäkään enään kirkon uskonnollisen sanoman levittäjäksi. Kirkkohäät onnistuu kunhan toinen puolisoista kuuluu kirkkoon. Eikä heti tule mieleen paskempia kohteita mihin voisi rahaa laittaa. Kerran vuodessa käy vaikka lomareissulla tuolla rahalla, jos ei parempaa keksi.
Onko tämä nykypäivän fakta? En oikein mistä löytänyt vastausta helposti.

Tai sit liittyy vaan esim. viikkoa ennen kuin menee naimisiin. Kuuluu sen vuoden sit kirkkoon.

Tai sit liittyy vaan esim. viikkoa ennen kuin menee naimisiin. Kuuluu sen vuoden sit kirkkoon.
Isäni liittyi kirkkoon pari päivää ennen häitä ja erosi sitten taas häitten jälkeen. Tämä jo 80-luvun alussa. Tulen itse toimimaan samoin jos puolisoni sitä joskus tulevaisuudessa haluaa.

Onko tämä nykypäivän fakta? En oikein mistä löytänyt vastausta helposti.

Kirkkojärjestyksen 2 luvun 18 §:n 2 momentin mukaan kirkollisesti vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Jos toinen kihlakumppani ei ole kirkon jäsen, heidät voidaan vihkiä kirkollisesti, jos kirkkoon kuulumaton on muun kristillisen kirkon tai uskontokunnan jäsen.

Saman luvun 20 §:n mukaan avioliitto, joka on solmittu muussa kuin evankelis-luterilaisen kirkon käyttämässä järjestyksessä, voidaan pyydettäessä siunata.

No kyllä uskon johonkin korkeampaan voimaan, joka johdattaa meitä ja että tapahtumilla on merkitys. Mutta en siihen kirkkoa tarvitse.
Eli siinä mielessä voisin erota.

Käsittääkseni siviilivihkiminen voidaan "siunata" myös kirkossa, jos toinen kuuluu kirkkoon.
Avioliiton siunaus voidaan tehdä kirkossa vaikka vain toinen puolisoista kuuluu kirkkoon, mutta kirkollista vihkimistä ei voida tehdä, jos molemmat eivät kuulu kirkkoon.

Suositut

Back
Ylös Bottom