Eroa kirkosta helposti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itse en kuulu kirkkoon, mutta mielestäni tämä vapaa-ajattelijoiden käännyttäminen on aika typerää. Vähän samaa sarjaa kirkon harrastaman käännyttämisen kanssa, muistan aikanaan kun ala-asteella koululuokkaan(englannin tunnille) tuli jotku hihhulit julistamaan ja jakamaan uusia testamentteja ja pistivät meidät lukemaan ääneen niistä, oksettavaa touhua. Siinä vaan kirkkoon kuulumattomillekkin kirja käteen ja suut suppuun.

Tietääkö kukaan paljonko ihmisiä kirkkoon kuuluu nykyään?

En pidä ollenkaan siitä että koulussa opetetaan kirjaimellisesti uskomaan, enkä pidä myöskään siitä kun Jehikset tulevat ovelle tuputtamaan sanomaa. Mielestäni ei ole myöskään oikein tuputtaa uskovalle että eroaisi kirkosta. Jäitä hattuun kaikille.

82,4 % suomalaisista kuuluu evlut-kirkkoon. Viime vuonna erosi 0,8 % sen jäsenistä.

Minun käsitykseni mukaan tämä vapaa-ajattelijoiden "käännytyskampanja" on kohdistettu lähinnä niille, jotka kuuluvat kirkkoon vain tavan vuoksi ja jotka eivät tiedäkään muista mahdollisuuksista. Tässä ei ole kyse siitä, että uskovaisten pitäisi yhtäkkiä lakata uskomasta. Enemmänkin on kyse siitä, että laitetaan ihmisiä ajattelemaan ja informoidaan mahdollisuudesta, että siihen kirkkoon ei välttämättä tarvitsekaan kuulua, jos kirkon touhu ei kiinnosta. Tällaisia kirkkoon kuuluvia tapakristittyjä löytyy suomesta aivan mieletön määrä ja moni onkin huomannut, että vapaaehtoisen kirkollisveron maksaminen ei tuo mitään hyötyä ja siitä luopuminen on ainoastaan positiivista.

En pidä ollenkaan siitä että koulussa opetetaan kirjaimellisesti uskomaan, enkä pidä myöskään siitä kun Jehikset tulevat ovelle tuputtamaan sanomaa. Mielestäni ei ole myöskään oikein tuputtaa uskovalle että eroaisi kirkosta. Jäitä hattuun kaikille.

Erittäin hyvä pointti. Jotenkin tämä "eroa kirkosta" - julistus alkaa kääntyä jo itseään vastaan. Ihan kiva juttu, että siitä tehdään helppoa niille jotka haluavat erota kirkosta. Ihan hyvä, että kerrotaan tällaisestakin vaihtoehdosta. Ei niin kiva, että siitä on tehty niin helppoa, että kirkosta voi käytännön polttaripilana erottaa jo kavereitaankin (tai lähestulkoon kenet tahansa, jonka sotun sattuu saamaan käsiinsä?). Ei niin kiva, että joka toinen itseään kunnioittava ateisiti tuntuisi kokevan pakottavaa tarvetta tehdä (kiihkomielistä, joskin melko pitkästyttävää) lähetystyötä kirkosta eroamisen puolesta. Tämä ei siis suunnattu erityisesti kenellekään, paitsi ehkä Kahvihuoneen Aatteelliset ry:lle, terqui vaan.

Ihan ymmärrettävää, ettei vakaumuksensa tai sen puutteen vuoksi halua kuulua mihinkään uskontokuntaan. Se ei ihan mene jakeluun, minkä vuoksi joku muu ei saisi kuulua tai olla kuulumatta ihan oman mielensä mukaan yhtä hyvin kirkkoon kun marttakerhoon. Ilman että kumpaakaan vaihtoehtoa tarvitsee perustella kenellekään. Uskokaa tai olkaa uskomatta Jumalaan, Jahveen, Jehovaan, Seitsemännen Päivän Pyhiin, tai mihin sitä nyt sitten missäkin leirissä. Ei kuulu mulle.

Niin, :piis: ja :haart:

Ei mua sentään uskovaiseksi tarvitse alkaa haukkumaan, taidan olla agnostikko jos oikein asian sisäistän. Täällä vain puhutaan uskonnosta niinkuin se olisi suoraan saatanasta, itse uskon että on siinä hyviäkin puolia. Ja tajuan myös sen, että vaikken usko jumaliin, niin silti kristinuskolla on iso vaikutus siihen millainen ihminen minusta on tullut, sama pätee suomalaisiin ateisteihinkin. Jotainhan tästä kertoo esim. se, että ateisti voi nussiessa huutaa "voi luoja!" tai sanoa että joku on "suoraan saatanasta". Eli todellinen ateisti olet sitten, kun huudat hekuman hetkellä "voi tiede!!!"

Vedät mun mielestä ihmeellisiä johtopäätöksiä. Toi huudahdus esimerkki kertoo vain sanonnasta, joka on opittu. Sanonnat on vähän eri asia, kuin se, että miten ihminen suhtautuu muihin ihmisiin ym.

Kristinusko on varmasti vaikuttanut lähes kaikkeen. Mutta onko vaikutus ollut keskimäärin hyvä vai huono, on asia erikseen. Varmasti oltas tultu toimeen ilmankin.

Itseäni ärsyttää vapaa-ajattelijoissa heidän suora hyökkäys pelkästään kristillistä kirkkoa vastaan, mutta islamin suuntaan ei uskalleta tehdä mitään (toki sivuilla on hieman islamkriittisyyttä).

Helppohan se toki on kilttejä kristittyjä pilkata ilman kuolemanpelkoa.

ps. En myöskään kuulu kirkkoon.

En pidä ollenkaan siitä että koulussa opetetaan kirjaimellisesti uskomaan, enkä pidä myöskään siitä kun Jehikset tulevat ovelle tuputtamaan sanomaa. Mielestäni ei ole myöskään oikein tuputtaa uskovalle että eroaisi kirkosta.

Ota huomioon, että ei ole myöskään oikein tuputtaa uskontoa vastasyntyneille vauvoille kasteen muodossa. Kirkkoon liittymisen pitäisi olla jokaisen henkilökohtainen päätös joka tehtäisiin ihan itse, mielellään vähän vanhempana kuin 1kk ikäisenä.

Ei niin kiva, että joka toinen itseään kunnioittava ateisiti tuntuisi kokevan pakottavaa tarvetta tehdä (kiihkomielistä, joskin melko pitkästyttävää) lähetystyötä kirkosta eroamisen puolesta.

Niin. Kirkkohan tekee aktiivista lähetystyötä koko ajan, ja kirkolla on sananvaltaa yhteiskunnallisissa asioissa joten lähetystyö myös toiseen suuntaan on jossain määrin perusteltua. Ateistien (agnostikkojen, vapaa-ajattelijoiden, käytä mitä termiä haluat) keskuudessa on yhtenä ajatussuuntana muiden muassa se, että esim. jo hyvin nuoriin kohdistettavaa lähetystyötä pitää aktiivisesti vastustaa. Muutokset tuossakin tapahtuu vanhempien kautta eli juurikin siellä kahvihuoneissa... En hyvällä tahdollakaan voi pitää nykytilannetta ihan tasapuolisena kun peruskoulussa uskonnonopetus aloitetaan jossain kolmannen luokan paikkeilla.

Kirjoittelinkin tästä jo threadiin aikaisemmin ja linkkasin aika mielenkiintoiseen artikkeliin:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1278125&postcount=594

Kristinusko on varmasti vaikuttanut lähes kaikkeen. Mutta onko vaikutus ollut keskimäärin hyvä vai huono, on asia erikseen. Varmasti oltas tultu toimeen ilmankin.

Niin, ehkä joillekin alkuihmisille uskonto on ollut hyvä juttu, joka vähentää sotaisuutta ja väkivaltaa. Tulevaisuudessa ihminen voi taas olla niin fiksu, ettei tarvitse uskontoja, ja nyt on menossa siirtymävaihe?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ota huomioon, että ei ole myöskään oikein tuputtaa uskontoa vastasyntyneille vauvoille kasteen muodossa. Kirkkoon liittymisen pitäisi olla jokaisen henkilökohtainen päätös joka tehtäisiin ihan itse, mielellään vähän vanhempana kuin 1kk ikäisenä.
Tai ehkä vanhemmat haluavat antaa kasteen antaman turvan lapselle ennen kuin hän itse osaa miettiä asiaa? Saa nauraa, mutta joidenkin mielestä lapsikaste on tärkeä juttu. Lapsi saa sen mukana turvan ja siunauksen.

Sitten kun on tarpeeksi vanha tekemään henkilökohtaisia päätöksiä, voi erota kirkosta, jos ei koe sitä tarvitsevansa.

Eli kumpi on oikeampi: olla kastamatta vai kastaa ja antaa lapsen päättää sitten aikanaan itse kastamisesta / kirkosta eroamisesta.

Jos vanhemmat uskovat ja kokevat kasteen tärkeäksi asiaksi, on se heiltä yksi hyvä teko ja pyrkimys lapsen parhaaksi. Niin tai sitten kuten usealla perheellä ihan vaan tottumus ja tapa...

Lumi sanoi:
Ihan ymmärrettävää, ettei vakaumuksensa tai sen puutteen vuoksi halua kuulua mihinkään uskontokuntaan. Se ei ihan mene jakeluun, minkä vuoksi joku muu ei saisi kuulua tai olla kuulumatta ihan oman mielensä mukaan yhtä hyvin kirkkoon kun marttakerhoon. Ilman että kumpaakaan vaihtoehtoa tarvitsee perustella kenellekään. Uskokaa tai olkaa uskomatta Jumalaan, Jahveen, Jehovaan, Seitsemännen Päivän Pyhiin, tai mihin sitä nyt sitten missäkin leirissä. Ei kuulu mulle.
Juuripa näin. Mä en itse koe tarpeelliseksi kommentoida tai kauheasti pohtia toisten uskomisia tai uskomatta jättämisiä. Eiköhän se ole tärkeintä, että itse tietää mikä on oma näkemys aiheesta. Eikä sitä omaa näkemystä ole tarkoitus tuputtaa toisille silmät korvat täyteen. Jos keskustelua on, voin kyllä kertoa miten itse ajattelen, ja jos joku tahtoo kysellä ja kyseenalaistaa, yritän perustella. Siinäpä se. Mutta en mä kelleen sanoisi, että hei sä uskot väärin, nyt sun täytyy erota kirkosta / liittyä kirkkoon / uskoa suureen kurpitsaan. Sen voin kertoa miten itse uskon ja mitä siitä itse ajattelen. Jos tulee puhetta aiheesta, siis. Joskus tosin uskontokeskusteluissa keskustelu menee sille linjalle, miten typerää on uskoa. Ainakin itse olen kokenut tällaista, ja kirkosta eroamista sun muuta saa kehua vaikka kuinka, mutta sanopas, että uskot ja aiot kuulua kirkkoon niin kyllä tulee karkeaakin kommenttia... Pitää hyväksyä se, ettei joku usko, mutta joidenkin on sangen vaikea hyväksyä se, jos joku uskoo? :D Mutta no, ihan sama. Kukin taaplaa tyylillään ja uskoo / on uskomatta oman päänsä mukaan.

Viimeksi muokattu:
Eli kumpi on oikeampi: olla kastamatta vai kastaa ja antaa lapsen päättää sitten aikanaan itse kastamisesta / kirkosta eroamisesta.
.

Ainakin tämä jäljempänä mainittu kastamisperinne pitää kirkkoon kuuluvien tapakristittyjen määrän sen verran korkealla, että sen avulla voidaan näppärästi perustella kirkon tarpeellisuus siinä vaiheessa kun kaikki järkiperustelut loppuvat. Jokainen kirkkoon kuuluva tukee siten jäsenyydellään kirkkoinstituutiota riippumatta siitä, allekirjoittaako kirkon oppeja vai ei.

Niin. Kirkkohan tekee aktiivista lähetystyötä koko ajan, ja kirkolla on sananvaltaa yhteiskunnallisissa asioissa joten lähetystyö myös toiseen suuntaan on jossain määrin perusteltua.
Niin. Voi olla. Jollain tasolla tuo ajatuskuvio ampuu minusta itseään polveen. Vapaa-ajattelun nimissä vapaa-ajattelu/ateismi on aivopestävä (mikäli tämä lähetystyön synonyymi myös toiseen suuntaan sallitaan) merkittävimmäksi vapaan ajattelun muodoksi, koska - noikin tekee niin, ja meidän pitää puolustautua. Karkeasti kahvihuoneessa Jeesusta tuputtava on hihhuli väärässä pelastusta lupaillessaan, jeesuksentuputtamisen vastavirttä veisaava vapaa-ajattelija on oikealla asialla pelastamassa tulevia sukupolvia. Työmaakuppilan lähetyskäsky: Älkää tehkö niinkuin minä teen, koska muutkin tekee, tehkää niinkuin minä saarnaan.

Henkilökohtaisesti sytyn ehkä enemmän aatemaailmalle, jossa yksilön omaa valintaa ja ajattelua ihan aidosti arvostetaan, ja vielä kaupan päälle kunnioitettaisiin kykyä sellaisen tekoon ja ajatteluun ilman avustavaa aivopesua. Tämä tietysti saattaa johtaa itsenäisiin ratkaisuihin, mutta silti.

Ateistien (agnostikkojen, vapaa-ajattelijoiden, käytä mitä termiä haluat) keskuudessa on yhtenä ajatussuuntana muiden muassa se, että esim. jo hyvin nuoriin kohdistettavaa lähetystyötä pitää aktiivisesti vastustaa. Muutokset tuossakin tapahtuu vanhempien kautta eli juurikin siellä kahvihuoneissa... En hyvällä tahdollakaan voi pitää nykytilannetta ihan tasapuolisena kun peruskoulussa uskonnonopetus aloitetaan jossain kolmannen luokan paikkeilla.
No juu, nämähän on näitä näkemyseroja, mutta "väärän uskon" akitiivinen vastustaminen nuorien sielujen pelastamiseksi saattaa kuulostaa hiukan...

Käsittääkseni uskonnon- ja toisaalta elämänkatsomustiedon opetusta järjestetään vanhempien toiveen mukaan hyvinkin laajalle skaalalle eri uskontoja ja uskomattomuuksia, tosiaan jo ala-asteelta alkaen. Tästä johtuen on erikoista, että tässäkin ketjussa hyökätään pääasiassa juuri tietyn/tiettyjen (valta)uskonnon opetusta vastaan, kyseenalaistamatta näiden "pienryhmä"uskontojen kasvavaa osuutta koulujen opetuksesta. Itse näkisin eri katsantokantojen ja, kyllä, myös maailman uskontojen opetuksen paitsi kuuluvan yleissivistykseen, myös olevan edellytys jonkinlaiselle tiedostavalle maailmankatsomukselle, olkoonkin että ala-asteella niiden kaikenmaailman synagogien, kirkkojen, moskeijoiden, tsasounien sun muiden temppeleiden kahlaaminen perkelöitti jossasin määrin vahvasti (paitsi se ortodoksipappi, jonka tunnilla tehtiin kynttilöitä). Sellainen informed consent -tyyppinen ajatteluhan edellyttää sitä infoa...

Tietysti aina voidaan pohdiskella vanhempien oikeutta kasvattaa lapsiaan haluamallaan tavalla, silläkin riskillä ettei kyseinen tapa ehkä välttämättä ole sama jonka lapsi aikuistuttuaan valitsisi. Toisaalta voidaanko lasta pitää jonkinlaisessa aatetyhjiössä kahdeksantoistavuotiaaksi?

Niin, ehkä joillekin alkuihmisille uskonto on ollut hyvä juttu, joka vähentää sotaisuutta ja väkivaltaa. Tulevaisuudessa ihminen voi taas olla niin fiksu, ettei tarvitse uskontoja, ja nyt on menossa siirtymävaihe?

Ihmiskunnan historia onkin ollut erittäin väkivallaton. Eteenkin uskovaiset ovat pidättäytyneet tappamisesta. NOT!

Ainakin tämä jäljempänä mainittu kastamisperinne pitää kirkkoon kuuluvien tapakristittyjen määrän sen verran korkealla, että sen avulla voidaan näppärästi perustella kirkon tarpeellisuus siinä vaiheessa kun kaikki järkiperustelut loppuvat. Jokainen kirkkoon kuuluva tukee siten jäsenyydellään kirkkoinstituutiota riippumatta siitä, allekirjoittaako kirkon oppeja vai ei.
Niin, toisille lapsen kastaminen on vaan tottumus ja perinne, niin tehdään vaikkei sen kummemmin asiaa mietitä. Kuten eräällä keskustelupalstalla bongattu loistokeskustelu: äiti suuttui kun anoppi toi lapselle kastelahjaksi Raamatun. "Ei me mitään uskovaisia olla eikä lapsille sellaisia kirjoja anneta, kamalaa sontaa." Että :D .

Toisille taas kaste on sitä mitä se onkin, liittämistä seurakuntaan ja Jumalan "suojelukseen".

Kukin taaplaa tyylillään, mutta ei voi oikein yleistää, että kaikille kaste on läpihuutojuttu jota ei mietitä sen enempää.

Eikä varmaan koskaan päästä kaikkien kesken yhteisymmärrykseen, onko lapsikaste hyvä vai ei, pitäisikö päättää itse isona vai saada kaste pienenä. Siinä joutuu aika lailla tyytymään vanhempien päätäntävaltaan, sitä kun ei voi etukäteen vanhempiaan valita vaan joutuu vauvana ottamaan vastaan mitä ns. fiksut vanhemmat päättävät tehdä. Ja tähänhän on mielipiteitä jos jonkinlaisia. Kuka mitenkin. Kummassakin vaihtoehdossa vanhemmat päättävät lapsen puolesta ja jättävät oman valinnan sille ajalle kun lapsi on tarpeeksi vanha itse tekemään päätöksiä.

Lumi sanoi:
Tietysti aina voidaan pohdiskella vanhempien oikeutta kasvattaa lapsiaan haluamallaan tavalla, silläkin riskillä ettei kyseinen tapa ehkä välttämättä ole sama jonka lapsi aikuistuttuaan valitsisi. Toisaalta voidaanko lasta pitää jonkinlaisessa aatetyhjiössä kahdeksantoistavuotiaaksi?
Tätä olen miettinyt myös. Eli täytyykö lapsen olla ihan tyhjä kaikesta vaikutuksesta kunnes on tarpeeksi vanha? Miten sitten perheen tavat ja ajatusmaailma, lasta on suojeltava omilta ajatuksiltaan, ettei vaikuta vaan lapsi voi ihan itse valita? Eli jos meidän perheessä vanhemmat uskovat, ei lapselle siitä saisi puhua, ei saisi kastaa, eikä varsinaan viedä mukaan kirkkoon tms. jos joskus käydään. Lisäksi on ollut hirvittävä erhe viedä lapset seurakunnan perhe- ja päiväkerhoon, koska siellä on alussa hartaus...

Eli miten lasta pitäisi ns. kulttuurityhjiössä? Lähinnä mä ajattelen niin, että lapsi elää perheessään ja siinä kulttuurissa ja aatemaailmassa mikä omalla perheellä on. Ei lasta aivopesemään pidä käydä, mutta ei piilottaakaan omia näkemyksiä. Kyllä lapsi osaa sitten oikeassa iässä erottaa, mikä on hänen näkemyksensä ja mikä lapsuudenkodin. Tämän kirjoitan omasta kokemuksesta, ihminen osaa tehdä omia päätöksiä vaikutteista huolimatta. Vanhempani olivat hyvin vähän kiinnostuneita uskonnosta kun olin lapsi, oli suorastaan ylpeydenaihe äitini mielestä jos muuten hyvänä kouluoppilaana sain uskonnonkokeesta huonon numeron. Kirkosta eivät eronneet varmaan laiskuuttaan. Ja mulla on risti aina kaulassa ja olen iloinen, kun pienempien lasten perhepäivähoitaja kertoi päiväohjelmasta - on mm. ruokarukous. Omena pudonnut ihan naapurin pihalle asti puusta?

Lumi sanoi:
Käsittääkseni uskonnon- ja toisaalta elämänkatsomustiedon opetusta järjestetään vanhempien toiveen mukaan hyvinkin laajalle skaalalle eri uskontoja ja uskomattomuuksia, tosiaan jo ala-asteelta alkaen. Tästä johtuen on erikoista, että tässäkin ketjussa hyökätään pääasiassa juuri tietyn/tiettyjen (valta)uskonnon opetusta vastaan, kyseenalaistamatta näiden "pienryhmä"uskontojen kasvavaa osuutta koulujen opetuksesta. Itse näkisin eri katsantokantojen ja, kyllä, myös maailman uskontojen opetuksen paitsi kuuluvan yleissivistykseen, myös olevan edellytys jonkinlaiselle tiedostavalle maailmankatsomukselle

Henk.koht asetan kaikki uskonnot samalle viivalle. Kaikki ovat mielestäni yhtä turhia. Samaa paskaa eri paketissa. Kuitenkin on tärkeää, että eri kulttuurien tapoja ja samalla myös uskontoja opetetaan koulussa. Uskonnonopetuksessa yhteen tiettyyn uskontoon (oli se sitten evlut, islam tai joku muu) keskittymisen voisi lopettaa ja laajentaa jokaisen katsantokantaa ja yleissivistystä mahdollisimman monipuolisella elämänkatsomustiedon opetuksella.

Lumi sanoi:

Aatetyhjiö voidaan saavuttaa korkeintaan pitämällä lapsi koko elämänsä ajan tynnyrissä. Totta kai vanhempien aatemaailma vaikuttaa hyvin vahvasti lasten ajatusmaailmaan, siitä ei päästä mihinkään. Ja varmasti vanhemmatkin haluavat vaikuttaa siihen, miten heidän lapsensa näkee maailman. IMO paras vaihtoehto olisi jättää lapsi kastamatta ja antaa hänen sitten itse päättää omasta suhtautumisestaan kirkkoon. Valitettavasti vain aika harva ajattelee näin.

...

Tämän päivän Kauppalehden uutisblogissa on muuten mielipide yhteisöverosta ja siitä, kuinka yritykset joutuvat maksamaan veroa, jolla rahoitetaan kirkon toimintaa. Tässä on aika selkeä epäkohta, joka olisi korjattava. Kirkko eroon valtiosta ja heti.

Ihmiskunnan historia onkin ollut erittäin väkivallaton. Eteenkin uskovaiset ovat pidättäytyneet tappamisesta. NOT!

No niin no, mutta koska viimeksi näit että joku kalautti muijaa nuijalla päähän ja vei sen porttikongiin varville, kuten luolamiehet tekivät?

No niin no, mutta koska viimeksi näit että joku kalautti muijaa nuijalla päähän ja vei sen porttikongiin varville, kuten luolamiehet tekivät?

Olisko tohon yksi syy se, että nykyään tosta jää kiinni. Ei voi siis mitenkään verrata.

Ja kyllähän raiskauksia tapahtuu edelleen. Oikeeta määrää ei edes tiedetä, koska suurta osaa ei kerrota poliisille ym.

Ja vaikka näin olisikin, että ero on olemassa, niin miten todistat, että uskonnolla on jotain tekemistä asian kanssa.

IMO paras vaihtoehto olisi jättää lapsi kastamatta ja antaa hänen sitten itse päättää omasta suhtautumisestaan kirkkoon. Valitettavasti vain aika harva ajattelee näin.
Niin, tämä on ajatuskuvio jos EI usko kasteen voimaan.

Sitten taas jos kaste on tärkeä asia ja suojana lapselle, niin olisihan se vanhemmilta kurja teko riistää lapselta se turva.

Eli kastamatta jättäminen olisi paras vaihtoehto jos ei kasteella ole merkitystä. Jos sillä on, sekö kuitenkin pitäisi kieltää ja vielä tieten tahtoen jättää oma lapsi sitä vaille?

Tämä on mun mielestä aika epäloogista. Mutta no, nää on mielipidekysymyksiä ja aina on lapsia jotka kastetaan ja niitä joita ei kasteta. Kaikki ei ajattele samalla tavalla. Mun mielestä paras vaihtoehto olisi vanhempien toimiminen oman näkemyksensä mukaan, sen mukaan miten itse uskovat (tai eivät usko).

Niin, tämä on ajatuskuvio jos EI usko kasteen voimaan.
Tahtoisin kuulla mikä on se voima, jonka lapsi saa kun hänen päähänsä kaadetaan kiposta vettä?

Sitten taas jos kaste on tärkeä asia ja suojana lapselle, niin olisihan se vanhemmilta kurja teko riistää lapselta se turva.
Niin miksi veden kaato päähän olisi tärkeä tekijä ja miltä se konkreettisesti suojaa?

Suositut

Back
Ylös Bottom