- Ikä
- 37
Tomppa85 sanoi:En minä sanonut mitään kirkon toiminnan oikeellisuudesta tai vääryydestä. Minä en vain näe mitään väärää kirkkojen korjaamisessa ja ainakin muutaman tärkeimmän kirkkorakennuksen suojelemisesta niiden kulttuuriarvon vuoksi. Ei minulla ole mitään uskonnollista agendaa tässä takana.
En väittänytkään/antanut ymmärtää sinun puhuvan kirkon toiminnan oikeellisuudesta tai vääryydestä- perustelin vain pyramidien ja kirkkojen purkamisen eroa. Ei minullakaan ole mitään uskonnollista agendaa taustalla. Kirkkorukkien purku ei todellakaan ole suoranainen tie mihinkään, ennenkuin ymmärretään niiden tarpeettomuus ja samalla/ ennen sitä koko instituution turhuus. Turhalla tarkoitan nyt sen osuutta politiikassa, rahanhaaskaamista ja masentavaa alistumista. Mutta en tiedä onko se tämän topicin aihe.
Minun käsitykseni mukaan historiallisesti tärkeimmät henkilöt eivät ole niitä, jotka olivat oikeassa, vaan niitä, joiden vaikutus ihmiskuntaan oli suuri.
Historiallisesti tärkeitä ovat olleet Hitler jne klubi, mutta eikös voittajat ja oikeassa olijat tehneet paljon muutakin kuin historiaa? Tällä tarkoitan vaikutusta tulevaisuuteen, joka on tärkeämpää kuin hetkittäinen vaikutus. Historiallisesti tärkeä henkilö oli Kolumbus, mutta tavallaan tärkeämpiä ovat esim Wrightin veljekset.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että menneisyydestä täytyy oppia. Minulle oppiminen ei kuitenkaan tarkoita pään pensaaseen pistämistä ja asian kuoliaaksi vaikenemista (kuten japanilaisten oppikirjat toisesta maailmansodasta, joissa ei hirveästi hehkuteta vankileirejä ja rikoksia.) Ja minulle historialliset rakennukset muistuttavat siitä maailmasta, jossa esi-isäni elivät. Tämä auttaa minua ymmärtämään paremmin niitä ratkaisuja, joita he tekivät, olivat ne ratkaisut sitten oikeita tai vääriä meidän näkökulmastamme.
En olekaan sanonut mitään vaikenemisesta. Totta, on jännää ajatella kirkkojen pystytystä ja sitä miten ihmiset kokivat sen aikoinaan. Se tuo syvyyttä ajatteluun. Mutta niitä on silti paljon, ja kauneimmat keskustoissa. Kyseessä on (öööh kehitysuskovaisena ) mielestäni priorisoinnista. Onko niin usean ylläpito järkevää muiden etuuksien kustannuksella? Tarvitseeko jokaisen kaupungin säilyttää useita kirkkoja kymmenien miljoonien eurojen kustannuksilla?
Historiaa voi oppia muualtakin kuin kirjoista. Ja vielä tärkeämpää on tajuta, että historiaa on muuallakin kuin kirjoissa.
Totta. Käsite historia on noussut arvoon arvaamattomaan :D Valtaosa historiasta on kuitenkin siististi museoissa.
edit: tulipas rumasti noihin väleihin?