Eroa kirkosta helposti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Willie sanoi:
Eikö se ole ennemminkin päänlyömistä seinään, että pysyy sellaisen kirkon jäsenenä, jonka oppia ei tunnusta? Luulen nimittäin, että asia on pikemminkin päinvastoin: suurin osa ihmisistä on liittynyt kirkkoon muiden, lähinnä omien vanhempiensa, toimesta ja päätöksestä.
Tätä minäkin tarkoitin, heh, omalla tavallani.. :D

Willie sanoi:
Eikö se ole ennemminkin päänlyömistä seinään, että pysyy sellaisen kirkon jäsenenä, jonka oppia ei tunnusta? Luulen nimittäin, että asia on pikemminkin päinvastoin: suurin osa ihmisistä on liittynyt kirkkoon muiden, lähinnä omien vanhempiensa, toimesta ja päätöksestä.

Juujuu mut se niitten oppien tunnustus on monille aivan sama, se rahallinen menetys vissiin riepoo näin vanhempia ihmisiä eniten, kai?
Eikös se rippikoulussa liitytä siihen kirkkoon muistaakseni? Ei sitä sen ikäisenä voi tajuta mitään muutenkaan, pakottavat vaan sinne mut kai siitäki voi kieltäytyä jos vanhemmat haluaa.

Edelleenkin painotan sitä asiaa, etten minä ole mikään uskonnollinen ihminen millään muullalailla paitsi et haluan kirkossa häät ja haudataan sinne normaalille hautausmaalle :D

:piis: ?

antti1 sanoi:
Juujuu mut se niitten oppien tunnustus on monille aivan sama, se rahallinen menetys vissiin riepoo näin vanhempia ihmisiä eniten, kai?
Eikös se rippikoulussa liitytä siihen kirkkoon muistaakseni? Ei sitä sen ikäisenä voi tajuta mitään muutenkaan, pakottavat vaan sinne mut kai siitäki voi kieltäytyä jos vanhemmat haluaa.

Edelleenkin painotan sitä asiaa, etten minä ole mikään uskonnollinen ihminen millään muullalailla paitsi et haluan kirkossa häät ja haudataan sinne normaalille hautausmaalle :D

Jos se uskontunnustus on näille ihmisille ihmisille aivan sama ja yhdentekevä asia, niin miksi ihmeessä he maksaisivat kirkollisveroa? Uskontunnustuksesta ja opista he eivät koe saavansa mitään hyötyä, rahanmenoa he pitävät haittana. Haitat voittavat tällöin 1-0, eli kannattaa siis erota.
Tulen tähän keskusteluun täysin ulkopuolelta. Minua ei nimittäin ole kastettu, en ole koskaan kuulunut kirkkoon, vanhempani eivät ole uskovaisia, mutta pidän itseäni silti hengellisenä ihmisenä, joskaan en kristittynä. :) Minua ihmetyttävät sekä tapauskovaiset, jotka maksavat kiltisti kirkollisveronsa, että uskovaiset, jotka eroavat kirkosta veron vuoksi.

antti1 sanoi:
Ei sitä sen ikäisenä voi tajuta mitään muutenkaan, pakottavat vaan sinne mut kai siitäki voi kieltäytyä jos vanhemmat haluaa.

Rippikoulu on monelle vain nuorten "leiri" siellä saattaa olla mukavaa jne ja sitten se "tärkein" eli raha. Kyllä minulla oli ihan "työreissu" rippikoulu. 7pv ja n. 1000mk käteistä + lahjoja. Kuinka moni teistä kävi riparin uskonnollista syistä?

Eikös kirkkohäihin riitä että toinen osapuoli on kirkossa? Päteekö sama myös hautajaisiin vai tungetaanko kaikki pakanat polttouuniin? Ja käsittääkseni kirkkoon voi liittyä vaikka siksi aikaa että saa ne häät järjestettyä.

Vaikea myös minun ymmärtää miksi haluat kirkkohäät jos et ole uskonnollinen.

Laffer sanoi:
Eikös kirkkohäihin riitä että toinen osapuoli on kirkossa? Päteekö sama myös hautajaisiin vai tungetaanko kaikki pakanat polttouuniin? Ja käsittääkseni kirkkoon voi liittyä vaikka siksi aikaa että saa ne häät järjestettyä.

Jotta pappi suorittaisi vihkimisen, tulee kummankin osapuolen kuulua kirkkoon. Siunauksen voi silti saada, vaikkei kumpikaan kuuluisi kirkkoon, mutta tällöin itse vihkiminen tapahtuu erillisessä tilaisuudessa maistraatissa.
Kyllä kuollutkin voi saada siunauksen, mikäli on sitä toivonut. Lähtökohtaisesti kirkkoon kuulumaton kuitenkin haudataan arkussa tai uurnassa ilman uskonnollisia toimituksia.

Mä kyl enää tiedä oonko mä ihan normaali ku näitä juttuja kattoo mut haluan kirkkohäät ku kaikki häät missä olen käyny on ollut kirkossa se vihkiminen. Ja se minun mielestä kuuluu siihen koko häätoimitukseen, kai. Voi kait niitä vihkimisiä muuallakin suorittaa varmaankin.
En oo kyl tavannu ensimmäistäkään muijaa joka ei haluais ns.normi häitä, ainakaan niitten puheitten mukaan.

Leimataanko mut nyt joksiki uskonlähettilääksi jos omaan tällaisen periaatteen ,jonka taas omaa varmasti noin. 90% suomalaisista?

Laffer sanoi:
Minnekkäs nämä ei kirkkoon kuuluvat sitten kuopataan, samalle hautausmaalle vai jonnekkin lumenkaatopaikalle? ;)

Niille on sellanen eri loossi siel hautuumaan vieres mihin ne sit kuopataan. Itse toimituksesta en tiedä miten se tapahtuu..?

Edit: Eli ei nyt mihinkään lumenkaatopaikalle! :D

antti1 sanoi:
Mä kyl enää tiedä oonko mä ihan normaali ku näitä juttuja kattoo mut haluan kirkkohäät ku kaikki häät missä olen käyny on ollut kirkossa se vihkiminen. Ja se minun mielestä kuuluu siihen koko häätoimitukseen, kai. Voi kait niitä vihkimisiä muuallakin suorittaa varmaankin.
En oo kyl tavannu ensimmäistäkään muijaa joka ei haluais ns.normi häitä, ainakaan niitten puheitten mukaan.

Leimataanko mut nyt joksiki uskonlähettilääksi jos omaan tällaisen periaatteen ,jonka taas omaa varmasti noin. 90% suomalaisista?
Eli haluat kirkkohäät, kun kaikki kaveritkin on menny kirkossa naimisiin? ;) :piis:

Tiedän ainakin yhden tytön, joka haluaa naimisiin kesäisen koivun alla eikä kirkossa.

NoPain sanoi:
Eli haluat kirkkohäät, kun kaikki kaveritkin on menny kirkossa naimisiin? ;) :piis:

Tiedän ainakin yhden tytön, joka haluaa naimisiin kesäisen koivun alla eikä kirkossa.

No en nyt sen takia ku kamut menny kirkos mut se mun mielestä kuuluu siihen! :D :piis:

Tulkaa ny hitto joku munki puolelle täs väittelys tai mä eroon kans ihan justii ku oon kohta ainot ihminen suomes joka kuuluu kirkkoon :evil: :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En kyllä leimaisi antti1stä uskonlähettilääksi, vaan tapauskonlähettilääksi :) Suurin osa suomalaisista tosiaan taitaa jakaa saman mielipiteen kanssasi. En ymmärrä tuota ajatuksenjuoksua alkuunkaan, mutta jokainen tavallaan. Itse kuuluisin uskonnolliseen yhteisöön ainoastaan, mikäli tunnustaisin sen oppia. Rahallisesti en tukisi yhtäkään uskonnollista järjestöä.
Kirkolla on laissa säädetty velvollisuus ylläpitää yleisiä hautausmaita. Laissa on erikseen säädetty velvollisuudesta osoittaa tunnukseton hautapaikka tarvittaessa.

antti1 sanoi:
Voi kait niitä vihkimisiä muuallakin suorittaa varmaankin.

Itse taas olen ollut molemmanlaisissa häissä eli kirkkohäissä ja toinen tapahtui eräällä maatilalla (missä ilmeisesti järjestetään paljonkin samantyyppisiä tapahtumia) ja oman käsityksen mukaan molemmat osapuolet kuuluivat kyllä kirkkoon. Jokainenhan itse päättää missä seremonian suorittaa mutta omasta mielestä tilanteen "arvokkuutta" ei laske vaikka sen jossain muussakin rakennuksessa (tai ulkona) suorittaa kuin kirkossa. Mistäs stetsonista tuon 90% keksit vai faktaa?

Feikkiedit: Oliko jossain tilastoja siitä että paljonko suomalaisista nykyisin kuuluu kirkkoon? (niin ja sehän on tietysti sanottu sivulla 2 :p )

antti1 sanoi:

Kyllä ihminen kuuluu kirkkoon jo ennen sitä, mut riparin jälkeen siitä tulee 'seurakunnan täysivaltainen jäsen', käsittääkseni.

Mä kyllä tajusin sen ikäisenä. Ensimmäinen pakollinen jumalanpalvelus ennen riparia oli herättävä tekijä ja muistan sen tunteen varmaan loppuikäni. Siellä kirkossa oli niin ulkopuolinen olo, siinä tajusi ettei se ole oma juttu ollenkaan. Mulla nousee jumalanpalveluksissa hirveä raivo pintaan, kun pitäisi koko ajan pyytää anteeksi kaikkea mitä on, mitä on tehnyt ja ajatellut ja koko olemassaoloaan ylipäänsä. Oon varsin tyytyväinen itseeni ja elämääni, enkä koe että mä tarvitsisin jotain ulkopuolista osapuolta syyllistämään mua sellaisista asioista, joista mulla itellä on puhdas omatunto.

Fiksuinta olisi ollut perua koko homma ennen sitä riparia, mutta minkäs teet kun kaikki oli jo valmiina ja maksettu. Itse ripari meni vähän miten meni, uskonnon ja kirkon käsittely oli ihan tuubasta, mut kaikki muu ripariaktiviteetti oli älyttömän hienoa. Kärsin 'kiltti tyttö-syndroomasta', joten halusin menestyä tunneilla, kokeissa ja miellyttää pappia, mutta toisaalta oli hirveä kapinahalu. Tiesin jo silloin että eroan kirkosta heti kun pystyn, ja niin teinkin 18-vuotiaana. Äippä ei antanut lupaa nuorempana. Päivääkään en ole katunut, ja vaikka nuorempana ajatus isoista kirkkohäistä sun muista viehätti ihan pelkän idean takia, nyt en ikinä menisi naimisiin kirkossa. Ihan periaatteesta. Ehkä mä koen vielä jonkun valaistumisen, koskaanhan ei voi tietää, mutta ihan sama, silloinhan siihen kirkkoon voi liittyä jos huvittaa.

Rahalla ei ollut eroamisen kanssa mitään tekemistä, halusin vaan eroon koko instituutiosta. Eiköhän ne kaikki yli 18-vuotiaat tiedä mitä tekee. Nykyinen systeemi on aivan perseestä, mun mielestä ihmisten pitäisi antaa liittyä kirkkoon/muihin uskontokuntiin vasta kun ne on täysi-ikäisiä.

Edelleenkin painotan sitä asiaa, etten minä ole mikään uskonnollinen ihminen millään muullalailla paitsi et haluan kirkossa häät ja haudataan sinne normaalille hautausmaalle

Tätäkään mä en voi käsittää, tää on mun mielestä niin väärin. Tai no, on varmaan jollekin tosi tärkeää, mutta mun mielestä uskontokuntaan pitäisi kuulua rakkaudesta ja intohimosta sitä uskontoa kohtaan, eikä sen takia, että siitä saa jotain sosiaalisia/kulttuurillisia etuuksia. Se on suorastaan väärin niitä oikeasti uskovia kohtaan että siellä joukossa on jotain sellaisia, joita kiinnostaa vaan kirkkohäät. antti1, ei siis mitenkään henkilökohtaista, Suomessa on vaan niin paljon tapakristittyjä, jotka ei koskaan ota muista vaihtoehdoista selvää tai etsi sitä omaa uskontoaan ja omaa juttuaan sen takia, että he kuuluvat jo johonkin uskontokuntaan joka ei oikeasti kiinnosta paskaakaan.

Tulipas taas postaus. No, pitää sitä jossain vuodattaa :rolleyes:

antti1 sanoi:
Se mua tässä ärsyttää kun todella nuoret ihmiset eroilevat kirkosta netin kautta kun "kamut" on eronneet ja suositelleet sitä :down: Vitun kakarat ei tajua kyl vielä mitään (siis nyt en puhu teistä!!).

Mitähän kohtaa sä et tässä ymmärtäny? Siis nuoret lapset eroaa kirkosta kun kaverit on eronnut, ja he kertovat kuin kivaa se on ja säästää ison kasan massia siinä (eikä olla vielä edes töissä suurin osa). Nuorena sitä tekee kavereitten perässä paljon asioita ku ei kehtaa kieltäytyä Esim. jos kaveri lyö päätä seinään sanoo et se on hauskaa nii ite kokeilee kans. Get the point?
Jos nyt tässä viittaat minun edellisen sivun postaukseeni aikeistani erota kirkosta niin kyllä aika metsään menee. En tiedä mitä minun sitten pitäisi tajuta. Jos en Ev.lut. kirkon oppeja tunnusta niin miksi minun pitäisi siihen sitten kuulua? Mielestäni ateistin ei ole mitään järkeä kuulua kirkkoon vain kuulumisen takia...

Kaverini eivät ole eronneet ja tuskin ovat edes eroamassa, harvoin tulee uskonasioista keskusteltua, koska ne synnyttävät aina aikamoisia purkauksia (kuten tässäkin?). Veroillakaan ei ole merkitystä, en tulisi maksamaan kirkollisveroa vielä aikoihin muutenkaan. Kirkkohäät eivät toki onnistu jatkossa, mutta sen uhrauksen olen valmis tekemään. Mutta ehkä ´vitun kakara´ ei vain tajua...

Laffer sanoi:
Feikkiedit: Oliko jossain tilastoja siitä että paljonko suomalaisista nykyisin kuuluu kirkkoon? (niin ja sehän on tietysti sanottu sivulla 2 :p )
evl.fi -sivuilta ongin luvun 83.5%, en enää muista mistä..

Iso prosentti on mutta toisaalta ymmärrettävää, itsekkin todennäköisesti kuuluisin vielä kirkkoon jos siitä ei olisi päässyt niin helposti netissä eroon.

Minun ei pitäisi missään nimessä osallistua tähän keskusteluun, mutta tässä on jotain uskomattoman suloista ja nostalgista.

Nämä kirjoitukset palauttavat mieleeni nuoruuteni; ajan jolloin olin täysin uskomattoman, ehdottoman varma asiastani ja elämänkatsomukseni oikeellisuudesta. Kuljin kaikkitietävänä lukiolaispoikana Nietzschen "Antikristus" kainalossani julistamassa filosofista totuutta maailmasta. Ainot osaamani persoonapronomini oli "minä" ja olin uskomattoman närkästynyt ystävilleni, jotka eivät nähneet ihmisyyden ja kehityksen ylivoimaa samoin kuin minä.

No, tuosta on vierinyt aikaa ja elämä koulinut lastaan. Oma kaikkitietäväisyyden tunne sulaa pikkuhiljaa maailman aaltoihin. Kun on riittävän monta kertaa vienyt kukkia vastasyntyneiden lasten vanhemmille ja seppeleitä läheistensä ja ystäviensä muistotilaisuuksiin, niin huomaa, ettei loppujen lopuksi tiedä mitään. Se riittää, että joku edes yrittää tehdä hyvää. Tämän vuoksi maksan kirkollisveroni hymyssä suin.

Kirkkoon kuuluminen on vapaaehtoista ja kehoitan toki kaikkia, jotka kokevat tuon rasitteeksi ja tuskalliseksi eroamaan kirkosta, varsinkin jos uskotte tämän elämänne laatua parantavan. Itselleni on suurempi ongelma se, että joudun joka kuukausi maksamaan tuhansia euroja veroina sosialistiselle yhteiskunnalle, johon en usko lainkaan, ja josta en voi erota muuten kuin maanpakoon lähtemällä.

Rauhaa ja rakkautta kaikille; kaikkiin seurakuntiin ja niiden ulkopuolellekin :kippis1:

Jüzzi sanoi:
Jos nyt tässä viittaat minun edellisen sivun postaukseeni aikeistani erota kirkosta niin kyllä aika metsään menee. En tiedä mitä minun sitten pitäisi tajuta. Jos en Ev.lut. kirkon oppeja tunnusta niin miksi minun pitäisi siihen sitten kuulua? Mielestäni ateistin ei ole mitään järkeä kuulua kirkkoon vain kuulumisen takia...

Kaverini eivät ole eronneet ja tuskin ovat edes eroamassa, harvoin tulee uskonasioista keskusteltua, koska ne synnyttävät aina aikamoisia purkauksia (kuten tässäkin?). Veroillakaan ei ole merkitystä, en tulisi maksamaan kirkollisveroa vielä aikoihin muutenkaan. Kirkkohäät eivät toki onnistu jatkossa, mutta sen uhrauksen olen valmis tekemään. Mutta ehkä ´vitun kakara´ ei vain tajua...

Vitut mä kenenkään teidän posteja oo täs mollannu! Yleisesti puhuin noista asioista ja sanoin oman mielipiteen asiasta!
Eli Jussi, en todellakaan ole sinulle tarkoittanu mitään pahaa mielipiteilläni :piis:

antti1 sanoi:
Hah! ja heitin ihan päästä ton 90% minkä aikaisemmin sanoin!
Tänne pakkikselle on vissiin keskittynyt loput 16.5% uskonlahkoista ;) :D

Tuo tilasto olisi kiva nähdä ikäluokittain. Jostain mummoista varmaan 99% kuuluu kirkkoon, mutta 20-30 tai 30-40 vuotiaiden kohdalla voi olla vähän eri lukemat kuitenkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom