Eroa kirkosta helposti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tomppa85 sanoi:
Ja minulle historialliset rakennukset muistuttavat siitä maailmasta, jossa esi-isäni elivät. Tämä auttaa minua ymmärtämään paremmin niitä ratkaisuja, joita he tekivät, olivat ne ratkaisut sitten oikeita tai vääriä meidän näkökulmastamme.

Historiaa voi oppia muualtakin kuin kirjoista. Ja vielä tärkeämpää on tajuta, että historiaa on muuallakin kuin kirjoissa.

Jos esi-isien kunnioittaminen on tärkeää niin mihin on unohtunut suomalainen muinaisuskonto? Kuten sanoit, historiaa voi oppia muualtakin kuin kirjoista. Pakanoiden pakkokäännytyksessä nähtiin uskonnon valta. Jos kunnioittaisimme esi-isien ratkaisuja niin ajaisimme kristityt pois täältä ja palvoisimme ukkosenjumalaa.

Ketju on wanha, mutta aina ajankohtainen. Itse aiheesta oon sitä mieltä, että valtio ja kirkko tulis erottaa selvemmin toisistaan. Lisäks yhdyn vahvasti näihin mielipiteisiin, että ihmisten pitäis enemmän miettiä kuuluko kirkkoon vain tavan vai vakaumuksen vuoksi. Tai minkä takia nyt yleensä sitten kuuluukaan.

Sitten hieman ot
MKM sanoi:
Vielä noista kirkosta eronneiden ikäasioista.
...
Täällä Pakkiksen korkeatasoisissa uskontokeskusteluissa on usein vaikuttanut siltä, että rationaaliset nuorukaiset nimimerkkien takana oikeasti tietävät ratkaisuja maailmanhistorian suurimpiin kysymyksiin ja faktuaalisin perustein sen, ettei Jumalaa/Jumalia ole olemassa.
littledragon67 sanoi:
Minun ei pitäisi missään nimessä osallistua tähän keskusteluun, mutta tässä on jotain uskomattoman suloista ja nostalgista.
Nämä kirjoitukset palauttavat mieleeni nuoruuteni; ajan jolloin olin täysin uskomattoman, ehdottoman varma asiastani ja elämänkatsomukseni oikeellisuudesta.
...
No, tuosta on vierinyt aikaa ja elämä koulinut lastaan. Oma kaikkitietäväisyyden tunne sulaa pikkuhiljaa maailman aaltoihin. Kun on riittävän monta kertaa vienyt kukkia vastasyntyneiden lasten vanhemmille ja seppeleitä läheistensä ja ystäviensä muistotilaisuuksiin, niin huomaa, ettei loppujen lopuksi tiedä mitään. Se riittää, että joku edes yrittää tehdä hyvää. Tämän vuoksi maksan kirkollisveroni hymyssä suin.
Sen enempää en todellakaan lähde Jumalasta väittelemään, mutta nää pari kommenttia pisti näin nuoren kaikkitietävän silmään. Kummassakin oletetaan, että Jumalaan uskomattomat luulis tietävän enemmän/paremmin kuin muut(uskovaiset). Eikö se kuitenkin ole juurikin päinvastoin?

Se, että uskovaisia piikitellään rationaalisin ja loogisin kommentein on eri juttu, kuin se että yritetään perustella onko Jumala olemassa vai ei. Eihän siihen kukaan pysty, koska se väittely on itsessään mieletön. Ne järkeilythän liittyy poikkeuksetta aina sen uskovaisten itsensä tarjoaman logiikan/juttujen/besserwisserbullshitin puutteellisuuden/järjettömyyden osoittamiseen. Se, että uskonnoilla ei ole loogista/järkevää perustaa on tietysti eri asia, kun että Jumalaa ei olis olemassa. Minkä takia näille keskusteluille ei sitten koskaan mitään loppua tulekaan. Siis, koska ei voida osoittaa, että Jumalaa ei ole...:hyper:

Mitä tulee tohon, että Siperia opettaa, niin siihen ei näissä(kään) keskusteluissa kannata vedota. En sitten tiedä oliko tarkotuskaan muuta kuin kertoa siitä omasta elämästä. Se, että elämä potkii 20 vuotta päähän, laittaa varmaan asioita eri perspektiiviin ja luo enemmän syitä henkilökohtaseen uskoon, mutta jokainenhan käsittelee elämänsä kolhut erilailla. Eikä siinä mitään. Perimmäisistä kysymyksistä ei 60v. silti tiedä sen paremmin/enempää kuin 5v. Eikä siinä uskossa ole sen kummempaa logiikkaa oli se oma elämä ollut minkälaista helvettiä tahansa.

:piis: &:haart: vaan tasapuolisesti kaikille.

Jos ei halua kuulua kirkkoon, niin sitten saa erota. Kukapa tässä estäisi. Säälittävää on vain se, että sitten liittyy kirkkoon vain saadakseen kirkkohäät. "Vakaumukseni estää mua olemasta tällaisen rahankeräysinstituution jäsen", mutta kuitenkin ei ole pokkaa sanoa tyttöystävälle, että "sori beibi, kirkkohäitä ei tule" vaan tullaan häntä koipien välissä takaisin, jotta valkohuntuinen morsian saa kipitellä alttarille sukulaisten välistä... Ja sitten taas äkkiä pois kirkosta, "tällaista scheissea vielä, tästäkö maksaisin".

Mixu sanoi:
Jos ei halua kuulua kirkkoon, niin sitten saa erota. Kukapa tässä estäisi. Säälittävää on vain se, että sitten liittyy kirkkoon vain saadakseen kirkkohäät. "Vakaumukseni estää mua olemasta tällaisen rahankeräysinstituution jäsen", mutta kuitenkin ei ole pokkaa sanoa tyttöystävälle, että "sori beibi, kirkkohäitä ei tule" vaan tullaan häntä koipien välissä takaisin, jotta valkohuntuinen morsian saa kipitellä alttarille sukulaisten välistä... Ja sitten taas äkkiä pois kirkosta, "tällaista scheissea vielä, tästäkö maksaisin".

Onneksi nykyään on jo naisia jotka ei vaadi mitään isoja prinsessa häitä kirkossa.

dale77 sanoi:
Onneksi nykyään on jo naisia jotka ei vaadi mitään isoja prinsessa häitä kirkossa.

Minä ainakaan en suostu kirkkohäihin kikkailemaan missään härsöhörsökermakakku-unelmassa :eek:

Onneksi älysin erota heti rippikoulun jälkeen (ei jaksanut istua ussantunneilla) :thumbs: ja pakana oon ollu aina.

Mixu sanoi:

Varsin luonnollista ja johdonmukaistahan tuo kuvaamasi toiminta on jos kyseessä on henkilö joka on eronnut kirkosta taloudellisesta syystä. Hän pyrkii tekemään mieliksi puolisolleen koska haitta (taloudellinen menetys) on hyötyä (puolison ilo) pienempi.

Edit. Säätöä.

ERITTÄIN HYVÄ SIVU, heti ku multa pyydetään lanttiki johki vitun kirkkoveroon ni eroon kirkosta, muutenkaa ku usko tipan tippaa. Ainoo syy miks oon viel kuulunu että "vasta" täyttäny 18v ja se kirkkohääjuttu olis mahollinen. Häihinki mulla nii paljo aikaa että siihenmennes tilanne muuttunu, jote sekää ei kelpaa syyks.

flagellum dei sanoi:
Varsin luonnollista ja johdonmukaistahan tuo kuvaamasi toiminta on jos kyseessä on henkilö joka on eronnut kirkosta taloudellisesta syystä.
Totta tuo, onhan tässä jo käsitelty sitä "otan pari kivaa mattoa Vepsäläiseltä koekäyttöön viikonlopun bileiden ajaksi ja palautan sit maanantaina kun ´eivät sopi yleisilmeeseen´" - elämänfilosofiaa.

Mixu sanoi:
Totta tuo, onhan tässä jo käsitelty sitä "otan pari kivaa mattoa Vepsäläiseltä koekäyttöön viikonlopun bileiden ajaksi ja palautan sit maanantaina kun ´eivät sopi yleisilmeeseen´" - elämänfilosofiaa.

Matto kuluu ja Vepsäläinen jää ilman korvausta.
Kirkko sen sijaan ei kärsi taloudellista tappiota kyseisen tapahtumaketjun vuoksi.

Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen, mutta sattuiko kukaan seuraamaan eilen illalla tv2:lla käytyä uskontokeskustelua? Kyllä tuli taas idioottimaisimmat kommentit täysin poikkeuksetta kristityiltä, vaikka mukana oli muslimia, wiccanoitaa ja vaikka mitä. Tunsi oikein myötähäpeää niitä kommentteja kuunnellessa.:itku:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jüzzi sanoi:
Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen, mutta sattuiko kukaan seuraamaan eilen illalla tv2:lla käytyä uskontokeskustelua? Kyllä tuli taas idioottimaisimmat kommentit täysin poikkeuksetta kristityiltä, vaikka mukana oli muslimia, wiccanoitaa ja vaikka mitä. Tunsi oikein myötähäpeää niitä kommentteja kuunnellessa.:itku:

Mä kattelin viimesen puol tuntia, tuli kyllä sellanen olo että pitäis erota ja heti (en kyllä tiedä miksi enää kuulunkaan kirkkoon, uskonasioista ei ole tod. kyse).
Varsinkin ne kaksi hihhuli-nuorta siellä takarivissä, apua!

Jüzzi sanoi:

Toisaalta myös ne järkevimmät kommentit tuli kristityiltä, joskaan ei huru-sellaisilta. Matti Myllykoski, pappi ja raamatunselitysopin dosentti, puhui ainoana pelkkää asiaa ja vieläpä hyvin ja napakasti argumentoiden (ja silti kirkollisissa piireissä kun Myllykoski avaa suunsa niin äänekäs vähemmistö on yhteen ääneen syyttämässä harhaoppisuudesta). Myös sillä Logos-Median ortodoksilla oli hyvät jutut. Sen sijaan en ymmärrä, miksi Jukka Virtanen oli raahattu paikalle? Sillä ei ollut mitään aiheeseen liittyvää asiaa.

Ne takarivin uskisnuoret oli aika liikuttavia. Teki mieli taputtaa päähän ja sanoa että elämä opettaa :rolleyes:

Ai niin, piti sanomani että älkää hyvät ihmiset sekoittako niitä telkkarissa läpiä päähänsä puhuvia tyyppejä Suomen ev.-lut. kirkkoon. Hihhulinuoret kuuluivat johonkin karismaattiseen yhteisöön ja Markku "kuolleistaherättäjä" Koivisto on jo tajunnut vetäytyä kirkkoherran paikalta hoitamaan omaa puljuansa. Kirkko koostuu 90%:sti muista kuin konservatiivisista, naispappeus- ja homovastaisista änkyröistä. Itse en halua jättää kirkkoa siksi, jos joku väittää edellämainitun tulkinnan olevan oikeaa kristillisyyttä, vaan puolustan entistä tiukemmin toisenlaista näkemystä - kirkon sisällä. Vain sillä tavalla kirkko voi muuttua.

Judit sanoi:
Toisaalta myös ne järkevimmät kommentit tuli kristityiltä, joskaan ei huru-sellaisilta. Matti Myllykoski, pappi ja raamatunselitysopin dosentti, puhui ainoana pelkkää asiaa ja vieläpä hyvin ja napakasti argumentoiden (ja silti kirkollisissa piireissä kun Myllykoski avaa suunsa niin äänekäs vähemmistö on yhteen ääneen syyttämässä harhaoppisuudesta). Myös sillä Logos-Median ortodoksilla oli hyvät jutut. Sen sijaan en ymmärrä, miksi Jukka Virtanen oli raahattu paikalle? Sillä ei ollut mitään aiheeseen liittyvää asiaa.

Ne takarivin uskisnuoret oli aika liikuttavia. Teki mieli taputtaa päähän ja sanoa että elämä opettaa :rolleyes:

Kyllä oli melkonen sirkus... varsinkin tämä oranssipaitainen hihhuli oli vauhdissa. Raamatun vertaus auton ohjekirjaan mistä elämään luetaan kirjaimellisesti ohjeita... :rolleyes:

Miten noi hihhulit ei osaa edes keskustella. Joku muu kun sai puheenvuoron niin hirveä pyöriminen ja puhiseminen, käsien heiluttelu... Vitutti ihan kunnolla kun muiden ei anneta puhua rauhassa, vaikka se asia ei omaan maailmankuvaan osuisikaan nii kai sitä keskustelijaa voi sen verran kunnioittaa että antaa edes rauhassa puhua.

Se Helsingin Yliopiston dosentti puhu kyllä ihan asiaa kanssa! Varsinkin se ero raamatun homoista ja nykyhomoista...

Niitten nuorten puolesta oikeesti hävetti kun intoa oli vaikka muille jakaa, mutta tieto oli ihan sellasta ulkoa opittua ja jokaisen asian minkä ne sano niin joku pysty ampumaan alas hyvin perustelluilla vastineilla

WastingTime sanoi:
Miten noi hihhulit ei osaa edes keskustella. Joku muu kun sai puheenvuoron niin hirveä pyöriminen ja puhiseminen, käsien heiluttelu...

Tähän sopisi hyvin sanonta Väittely uskovaisen kanssa on sama kuin pelaisi shakkia pulua vastaan, se kaataa nappulat, paskoo laudalle ja lopuksi lentää kavereidensa luokse kertomaan voitostaan...;)

onko tuo ohjelma jossain saatavilla?

Juuri tuli uusintana tv.stä :)

Oli muuten todella hauskaa seurata tätä keskustelua, erityisesti pilapiirros- sekä homokeskustelua...

Suositut

Back
Ylös Bottom