Ketju on wanha, mutta aina ajankohtainen. Itse aiheesta oon sitä mieltä, että valtio ja kirkko tulis erottaa selvemmin toisistaan. Lisäks yhdyn vahvasti näihin mielipiteisiin, että ihmisten pitäis enemmän miettiä kuuluko kirkkoon vain tavan vai vakaumuksen vuoksi. Tai minkä takia nyt yleensä sitten kuuluukaan.
Sitten hieman ot
MKM sanoi:
Vielä noista kirkosta eronneiden ikäasioista.
...
Täällä Pakkiksen korkeatasoisissa uskontokeskusteluissa on usein vaikuttanut siltä, että rationaaliset nuorukaiset nimimerkkien takana oikeasti tietävät ratkaisuja maailmanhistorian suurimpiin kysymyksiin ja faktuaalisin perustein sen, ettei Jumalaa/Jumalia ole olemassa.
littledragon67 sanoi:
Minun ei pitäisi missään nimessä osallistua tähän keskusteluun, mutta tässä on jotain uskomattoman suloista ja nostalgista.
Nämä kirjoitukset palauttavat mieleeni nuoruuteni; ajan jolloin olin täysin uskomattoman, ehdottoman varma asiastani ja elämänkatsomukseni oikeellisuudesta.
...
No, tuosta on vierinyt aikaa ja elämä koulinut lastaan. Oma kaikkitietäväisyyden tunne sulaa pikkuhiljaa maailman aaltoihin. Kun on riittävän monta kertaa vienyt kukkia vastasyntyneiden lasten vanhemmille ja seppeleitä läheistensä ja ystäviensä muistotilaisuuksiin, niin huomaa, ettei loppujen lopuksi tiedä mitään. Se riittää, että joku edes yrittää tehdä hyvää. Tämän vuoksi maksan kirkollisveroni hymyssä suin.
Sen enempää en todellakaan lähde Jumalasta väittelemään, mutta nää pari kommenttia pisti näin nuoren kaikkitietävän silmään. Kummassakin oletetaan, että Jumalaan uskomattomat luulis tietävän enemmän/paremmin kuin muut(uskovaiset). Eikö se kuitenkin ole juurikin päinvastoin?
Se, että uskovaisia piikitellään rationaalisin ja loogisin kommentein on eri juttu, kuin se että yritetään perustella onko Jumala olemassa vai ei. Eihän siihen kukaan pysty, koska se väittely on itsessään mieletön. Ne järkeilythän liittyy poikkeuksetta aina sen uskovaisten itsensä tarjoaman logiikan/juttujen/besserwisserbullshitin puutteellisuuden/järjettömyyden osoittamiseen. Se, että uskonnoilla ei ole loogista/järkevää perustaa on tietysti eri asia, kun että Jumalaa ei olis olemassa. Minkä takia näille keskusteluille ei sitten koskaan mitään loppua tulekaan. Siis, koska ei voida osoittaa, että Jumalaa ei ole...
Mitä tulee tohon, että Siperia opettaa, niin siihen ei näissä(kään) keskusteluissa kannata vedota. En sitten tiedä oliko tarkotuskaan muuta kuin kertoa siitä omasta elämästä. Se, että elämä potkii 20 vuotta päähän, laittaa varmaan asioita eri perspektiiviin ja luo enemmän syitä
henkilökohtaseen uskoon, mutta jokainenhan käsittelee elämänsä kolhut erilailla. Eikä siinä mitään. Perimmäisistä kysymyksistä ei 60v. silti
tiedä sen paremmin/enempää kuin 5v. Eikä siinä uskossa ole sen kummempaa
logiikkaa oli se oma elämä ollut minkälaista helvettiä tahansa.
:piis: &:haart: vaan tasapuolisesti kaikille.