Eroa kirkosta helposti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kun pitää kuulemma olla tasa-arvoinen kaikille.

Uskonnottomille on hautausmaita ja kummin tehtävä on tietääkseni opastaa kummilastaan kristittyjen arvojen maailmaan. Vihkimisoikeus on eduskunnan kirkolle myöntämä oikeus. Kirkolla ei ole valtaa päättää ketä se vihkii tai on vihkimättä, sen säätää eduskunta avioliittolakiin. En näe että tässä on monelle edes kyse kirkon siunaamasta avioliitosta, vaan oikeudesta avioliittoon. Olen täysin kirkon kannalla että heidän ei tarvitse siunata homoja. Kirkon arvojen ei tarvitse muuttua, vaan suomen lainsäädännön.

hkuja: -Siis mikä ajatus vituttaa? Se että joku on homo vaiko se, että nekin vittuilee vaikka vittuilu on vain heteroille, eiku mitä?

"Tunnen ainakin 2 ellei 3 homoa. Pari lesboa. Silti koko ajatus vituttaa ja vittuilu on vain heteroille. Osaan suhtautua heihin neutraalisti mutta en osaa ymmärrä sitä vähemmistöjen vouhotusta ja hinkua päästä otsikoihin."

No, riippumati mitä tuolla ajoit takaa, niin tuossa olen ihan samaa mieltä, tuo "teeveen umpihomoilu" on persiistä, ei siitä kukaan jaksa enää repiä huumoria, että joka paikkaan pitää saada kiintiö homo ihan vain sen vuoksi että joka paikassa pitää olla homo. Taikka muutakaan vouhotusta tuon asian ympäriltä. Mun makuun jokainen olkoon mitä ovat, kunhan eivät ole kiusaksi muille tekemisillään. Kaikille myös suotakoon samat oikeudet riippumati uskonnoista, seksuaalisista suuntautumista taikka vaikka ihonväristä. Tuomitaan sitten muilla perusteilla, jos tuomittavaa löytyy. Sama toiseen suuntaan, ei vähemmistöt tarvi mitään eristyioikeuksia eikä niitä pidä sen vuoksi kenelekkään antaa, että kyseinen henkilö johonkin vähemmistöryhmään kuuluu.

Enkä mä nyt tiedä mitä tekemistä tällä on enää tän eroa kirkosta ketjun kanssa, tulipa kuiten huudeltua.

Kirkon arvojen ei tarvitse muuttua, vaan suomen lainsäädännön.

No perkele just näin! Menisivät itkemään edelleenki sinne eduskuntatalon portaille eikä kirkon ihmisille.

Sopiiko kysyä, että mitä mieltä Heikki on noiden homojen kirkollisesta naimisiinmenosta? Ällöä vai ei? Lupaan, etten ala haastamaan riitaa :D

Kaksi syytä, miksi hyväksyn homojen kirkolliset häät (no pienin varauksin):

1) Se on helposti teologisesti perusteltavissa ja suotavaa Jeesuksen sanoman ja lähimmäisen rakkauden periaatteen kautta

2) Myös luonnollinen järki on meillä luterilaisuudessa uskon lähteenä, eikä ole järjellistä syytä, mikseivät ihmiset olisi tässä suhteessa tasa-arvoisia

VARAUKSET (tai huonot puolet)

Kaiken rationalisointi kuitenkin asettaa tunteet alisteiseksi, vaikka tunteet on meidän ihmisten onnellisuuden kannalta jopa tärkeämpiä. Ihmisten mielissä homojen kirkkohäät voi symbolisesti merkitä avioliiton merkityksen rapautumista, ja perinteisten arvojen hylkäämistä. Kirkolta nimenomaan odotetaan perinteitä ja vahvoja arvoja. Iso osa maallistuneistakin ihmistä haluaa pitää avioliiton miehen ja naisen välisenä.

Yleisesti ottaen arvorelavatismi on tuhonnut vahvoja arvoja, vaikka ne antaisi suuntaa ihmiselle. Hyvänä puolena tietysti suvatisevaisuus. Uskonto toimii tässä arvojen peilaajana yhteiskunnassa.

Toinen ongelma on raamattukuvissa. Uskonnollisuus on mun mielestä tässä ihmiselämässä kaikkein eniten arkiajattelua sisältävä asia, ja on jonkinlaista luonnollista uskonnollisuutta nähdä pyhä kirja erehtymättömänä. Fundamentalistisissa liikkeissä tämä on jopa tiedostomaton alkuoletus, jonka ohittaminen vaatii suuren määrän oppineisuutta Raamatun synnyn taustoista ja ajan yhteiskunnallisista ja kulttuurisista vaikutuksista. Ongelmana jatkuvassa "liberalisoitumisessa" on se, että monille hämärtyy se mikä on Raamatun merkitys ja mitä kaikkea kristinusko merkitsee, ja kirkko jakaantuu entistä enemmän konservatiiveihin ja liberaaleihin.

Sitäkin voidaan pohtia, miten paljon homojen kirkkohäät on tasa-arvo kysymys sekä yhteiskunnallisesti että homoille itselleen, miten paljon kirkkohäitä haluavia homoja edes on, ja onko tällöin tarkoituksenmukaista repiä kirkkoa, jos vain pieni vähemmistö haluaa kirkkohäitä. No kyllä itse näen tämän aika merkittävänä tasa-arvokysymyksenä. Virallinen kirkkohan jo nyt hyväksyy homoseksuaalisuuden eikä pidä sitä syntinä. Kirkon johto suhtautuu myönteisesti seksuaalivähemmistöihin, ja esimerkiksi Kuopion piispa Wille Riekkinen on nimitetty vuoden 2009 homofobian vastaisen työn hyvän tahdon lähettilääksi. Toki tähän liittyy myös ongelmia, mutta kirkko on moniääninen, ja hyvä niin.

Jos tämän ongelman perimmäisiin syihin lähdetään, niin kogntiivisesta näkökulmasta homoseksuaalisuus tuntuu ihmisten mielissä luonnottomalta, ja sanon tämän, miten se on enkä miten sen pitäisi olla. Tästä seuraa yhteiskunnallista syrjintää eikä se koske vain uskontoja. Pyhyyden käsitteillä sanottuna homoseksuaalisuus rikkoo oman kehon pyhyyttä hetoroseksuaaliselta kannalta. Samalla uskontoihin liittyy vahvoja pyhyyden merkityksiä, jotka nähdään positiivisena. Nämä kaksi negatiivista ja positiivista pyhyyttä ovat konfliktisessa suhteessa, josta seuraa tämän keskustelun vahva tunteellisuus. …No tämmöstä arvailua.

Suomessahan ei edes vielä ole sukupuolineutraalia avioliittoa eikä sitä siten kirkossakaan voi olla. Mutta pitkällä tähtäimellä veikkasin, että Suomessa tullaan näkemään homojen kirkkohäitä, mutta ensin pitää avioliittokäsityksen muuttua sukupuolineutraaliksi. Vaikka voi siinä toisinkin käydä. Joka tapauksessa konservatiivisuus on Suomessa nousussa.

Sinänsä tämä keskustelu on ollut hyvää ja avannut sitä, mitä kristinusko on, miten Raamattu nähdään ja mikä on näiden yhteiskunnallisten suhde. Änkyräateistikin voi vahingossa jotain oppia. No en kyllä oikeesti usko.

Sinänsä tämä keskustelu on ollut hyvää ja avannut sitä, mitä kristinusko on, miten Raamattu nähdään ja mikä on näiden yhteiskunnallisten suhde. Änkyräateistikin voi vahingossa jotain oppia. No en kyllä oikeesti usko.
Mikäli keskustelu kirkollista näkökulmaa edustavilta olisi tällaista koko ajan, niin kyllä, mutta kun valitettavasti keskustelu karkaa helposti ihan lööperiksi. Tästä esimerkkinä nää indican sekoilut viime sivuilla.

Siitä en tiedä, että mitä tästä pitäisi oppia. Evankelis-luterilaisen kirkon tavasta tulkita raamattua on ollut puhetta aikaisemminkin. Mun järkeeni ei vain mene, että miksi jotain kohtia tulkitaan kirjaimellisesti, kun taas joissakin kohdassa todetaan, että "raamattua ei tule tulkita kirjaimellisesti". Edellistä tehdään mielivaltaisesti silloin, kun se sattuu palvelemaan omaa sanomaa. Lisäksi, kun kirja on täynnä kaikenlaista aikaansaelänyttä humpuukia, niin mun on vaikea ymmärtää, että miksi sitä pitäisi pitää vakavana auktoriteettina missään asiassa.

Mikäli keskustelu kirkollista näkökulmaa edustavilta olisi tällaista koko ajan, niin kyllä, mutta kun valitettavasti keskustelu karkaa helposti ihan lööperiksi. Tästä esimerkkinä nää indican sekoilut viime sivuilla.

Siitä en tiedä, että mitä tästä pitäisi oppia. Evankelis-luterilaisen kirkon tavasta tulkita raamattua on ollut puhetta aikaisemminkin. Mun järkeeni ei vain mene, että miksi jotain kohtia tulkitaan kirjaimellisesti, kun taas joissakin kohdassa todetaan, että "raamattua ei tule tulkita kirjaimellisesti". Edellistä tehdään mielivaltaisesti silloin, kun se sattuu palvelemaan omaa sanomaa. Lisäksi, kun kirja on täynnä kaikenlaista aikaansaelänyttä humpuukia, niin mun on vaikea ymmärtää, että miksi sitä pitäisi pitää vakavana auktoriteettina missään asiassa.

Musta tuossa lihavoidussa kohdassa on todella osuva pointti! Lisäksi tuntuu siltä että tuon kirjan taakse tavallaan piiloudutaan..."koska raamatussa näin sanotaan", vaikka useat mielipiteet nimenomaan on henkilön omia mieltymyksiä.

Miksi ei voi suoraan sanoa että MINÄ en pidä homoista? Pitääkö sitä olla niin raukka ettei tuota rehellisesti uskalla sanoa. Tämän seikan takia mulla ei yksinkertaisesti löydy mitään rispektiä tän kaltasille ihmisille.

Eri mieltä saa olla, mutta on sitä rehellisesti omana itsenään.

Minä haluaisin yhä tietää että miksi me emme kokoonnu kivittämään sunnuntaina työskenteleviä. Jos kerran kyseessä on kaikkivaltiaan Jumalan sana niin kai sen nyt vittu sentään ehdoton pitäisi olla!

Saattaa olla, että tuo sunnuntaityöskentely on sallittua jonnin sortin hiljaisen sopimuksen myötä hartaiden kristittyjen keskuudessa. Muutoinhan sunnuntain jumalanpalvelukset aloitettaisiin kivittämällä pappi, töihinhän se perkule on menossa. Voi olla, että alkais pappien usko pahasti rakoileen joka viikkoisten kivitysten myötä ja kävis ne papit vähiin pikkuhiljaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minä haluaisin yhä tietää että miksi me emme kokoonnu kivittämään sunnuntaina työskenteleviä. Jos kerran kyseessä on kaikkivaltiaan Jumalan sana niin kai sen nyt vittu sentään ehdoton pitäisi olla!

Eikö se Vanha Testamentti jäänyt vanhaksi, kun uusi saatiin tilalle. ;) Vai meinaatko tuota Muista pyhittää lepopäiväsi-hommaa? Kivitykset sun muut taitavat joka tapauksessa löytyä vanhan liiton jutuista.

Yksisarvisia löytyy vissiin aika monesta paikasta, missäköhän ne asustelee?

Eikö se Vanha Testamentti jäänyt vanhaksi, kun uusi saatiin tilalle. ;) Vai meinaatko tuota Muista pyhittää lepopäiväsi-hommaa? Kivitykset sun muut taitavat joka tapauksessa löytyä vanhan liiton jutuista.
Eikö se Uusi Testamentti jäänyt vanhaksi, kun saatiin Mormoninkirja tilalle ;) Sehän on samalla tavalla uudempi ilmoitus Jumalalta.

"Which God, should I bow..."

Sanatarkasti en muista mutta jotenkin näin jesse sanoi uudessa testamentissa: "Minä en ole tullut uudistamaan vaan vahvistamaan, totisesti ei laista yksikään momentti tahi pykälä saatikka momentti ole vanheneva". Minusta tuo tarkottaa sitä että uhrialttareille lampaan rasva tirisemään ja sormi kiven varmistimelle. Toisaalta jeesus oli ilmeisen skitso julistaessaan rauhaa ja suvaitsevaisuutta yhdessä kappaleessa ja seuraavassa "En minä ole tullut rauhaa tuomaan vaan miekan"...tämäkin taas ulkomuistista kaivellen.

Raamattu ja uskon kiistoissa hauskinta on että vähiten kirjaa tuntevat uskovaiset...tästä oli joku tutkimuskin ameriikan maalta. Varmin tapa luopua uskosta on lukea raamatusta millaisen hullun legioonaan sitä on tullut kasteessa liittyneeksi.

Sanatarkasti en muista mutta jotenkin näin jesse sanoi uudessa testamentissa: "Minä en ole tullut uudistamaan vaan vahvistamaan, totisesti ei laista yksikään momentti tahi pykälä saatikka momentti ole vanheneva".

Noin tarkkaan en tiedä, kun en ole kristitty, mutta mielelläni perehtyisin tuohon kohtaan...

Jäi varmaan mormonien mielestä.
Mutta onko luterilaisella kirkolla hyvä syy olla ottamatta huomioon The Jumalan viimeisin ilmoitus, joka on näin ollen päivitetty laitos pyhästä kirjasta? En ole vielä kuullut yhdeltäkään papiltakaan tuohon muuta syytä kuin se, että he nyt vain uskovat Raamattuun...

On muuten dammann pirun hyvä kysymys :D Pitää muistaa kysellä tuota seuraavaksi, kun juttelen paikallisten kristittyjen kanssa.

Olen nyt pintapuolisesti lukenut vähän lisää teologiasta niin lopputuloksena näyttää olevan aina, että eipä siitä hullua hurskaammaksi tule. Eri kirkkokunnat painottavat eri asioita, ottavat huomioon tradition enemmän tai vähemmän, tulkitsevat samoja asioita eri tavalla, erilaisilla lukutavoilla ja lisäävät soppaan vielä mahdollisesti asioita, joita ei ole raamatussa lainkaan, esim: limbon ja seitsemän kuolemansynnin käsitteet

Wikipediassa on tekstiä asiasta. http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamatun_tulkintatavat

On muuten dammann pirun hyvä kysymys :D Pitää muistaa kysellä tuota seuraavaksi, kun juttelen paikallisten kristittyjen kanssa.
Joskus Joensuussa asuessa tuli keskusteltua asiasta paikallisten teologianopiskelijoiden kanssa, ja toisinaan jo pelkkä kysymys sai aikaan uskomattomat raivarit :D

Noin tarkkaan en tiedä, kun en ole kristitty, mutta mielelläni perehtyisin tuohon kohtaan...

Matteus 5:17
17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia* tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.5.html#o15

*Laki= Wanha Testamentti

Suositut

Back
Ylös Bottom